IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

COBIT Az informatika tudatos irányításának eszköze

  • Cikk címe: COBIT Az informatika tudatos irányításának eszköze
  • Szerzők: Róth Dénes
  • Intézmények: Információrendszer Ellenőrök Nemzetközi Szövetségének Budapesti Szervezete
  • Évfolyam: III. évfolyam
  • Lapszám: 2004. / 3
  • Hónap: április
  • Oldal: 37-42
  • Terjedelem: 6
  • Rovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ
  • Alrovat: INTERNET, ADATBIZTONSÁG

Absztrakt:

Az egészségügyi intézmények kivétel nélkül felismerték az informatika nyújtotta lehetőségeket és használják is azokat. Az informatika használata azonban kockázatokkal is jár, ezért a sikerre törekvő szervezeteknek képesnek kell lenniük ezek kezelésére is. A COBIT nemzetközi nyílt szabvány eszközkészletet ad a felső vezetők és az informatikai szakemberek számára, amelynek segítségével megteremthető az informatikai folyamatok szabályozott, kézben tartott működése.

Szerző Intézmény
Szerző: Róth Dénes Intézmény: Információrendszer Ellenőrök Nemzetközi Szövetségének Budapesti Szervezete

[1] IT Governance Institute: COBIT – Governanace, Control and Audit for Information and Related Technologies (Framework, Control Objectives, Management Guidelines), 2000. (Az ábrák és az idézetek a magyar fordítás alapján, az Információrendszer Ellenőrök Nemzetközi Szövetségének Budapesti Szervezete engedélyével. A „COBIT” az IT Governance Institute oltalom alatt álló védjegye.)
[2] www.isaca.org/COBIT, www.itgi.org (esettanulmányok)

INFOKOMMUNIKÁCIÓ ADATBIZTONSÁG COBIT Az informatika tudatos irányításának eszköze Róth Dénes, Információrendszer Ellenőrök Nemzetközi Szövetségének Budapesti Szervezete Az egészségügyi intézmények kivétel nélkül felismerték az informatika nyújtotta lehetőségeket és használják is azokat. Az informatika használata azonban kockázatokkal is jár, ezért a sikerre törekvő szervezeteknek képesnek kell lenniük ezek kezelésére is. A COBIT nemzetközi nyílt szabvány eszközkészletet ad a felső vezetők és az informatikai szakemberek számára, amelynek segítségével megteremthető az informatikai folyamatok szabályozott, kézben tartott működése. BEVEZETÉS Minden gazdálkodó szervezet, így az egészségügyi intézmények számára is a sikerességük és hosszú távú fennmaradásuk szempontjából kritikus jelentőségű az információk és az ahhoz kapcsolódó információtechnológia eredményes alkalmazása. A hazai egészségügyi intézmények mára szinte kivétel nélkül felismerték az informatikában rejlő előnyöket. Azonban a lehetőségeket hatékonyan kiaknázó, sikeres szervezetek csak azok lehetnek, amelyek képesek felismerni és kezelni az informatika alkalmazásával járó kockázatokat is. E képességnek viszont előfeltétele az információrendszer folyamatainak tudatos irányítása, kézben tartása – egy „blackbox” belsejében jelentkező kockázatok nem megfoghatóak. A cikkben bemutatott COBIT egy olyan – nyílt szabvány státuszú – apparátus, módszertani keretrendszer, amelynek segítségével az informatikai folyamatok feletti ellenőrzés úgy valósítható meg, hogy az adott szervezet sajátosságaihoz igazodóan kialakított, változó mélységű és részletezettségű kontrollrendszer tartja egyensúlyban az informatika által nyújtott előnyöket és kockázatokat. INFORMATIKAI FOLYAMATOK KRITIKUSSÁGA AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN Az egészségügyi intézmények számára az informatikai rendszerekből és folyamatokból olyan kockázatok erednek, amelyek az alaptevékenységre – közvetlenül vagy közvetve, de – stratégiai szinten is hatással vannak. Nézzünk néhányat ezek közül – természetesen megengedve más szempontú és tartalmú csoportosítás létjogosultságát. Adatok bizalmassága: az egészségügyi informatikai rendszerekben személyes adatokat, köztük nagy arányban különleges adatokat kezelnek; az ezekhez való illetéktelen hozzáférés büntetőjogi és polgári jogi következményekkel járhat. Informatikai szolgáltatások rendelkezésre állása: az intézmény nem állhat le amiatt, hogy az informatikai rendszer szolgáltatásai és erőforrásai nem elérhetők. Adatszolgáltatás pontossága: az intézmények bevételének alapját az informatikai rendszer által a biztosítónak szolgáltatott adatok képezik; ezek pontossága, valamint az ezeket előállító folyamat megbízhatósága mind pénzügyi, mind jogi szempontból kiemelkedő fontosságú. Hatékonyság: az informatikai erőforrások lehető leggazdaságosabb kihasználása minden gazdálkodó szervezet számára fontos kérdés, de a hazai egészségügy pénzügyi helyzetében különösen az. Minőség: a beteg – mint „vevő” – elégedettsége az ellátás minőségének olyan aspektusaival is, mint pl. a leleteinek, zárójelentésének – mint információnak – a gyors és (akár intézmények közötti) jól szervezett áramlása; valamint az ISO9000-es minőségirányítási rendszerek követelményei szintén kiemelt fontossággal bírnak. Ellenőrizhetőség: az információs rendszer azon tulajdonsága, hogy működése a megfelelő felhatalmazással rendelkezők – tulajdonos, finanszírozó, leendő befektető, minőségügyi tanúsító, ellenőrző szerv, hatóság – számára ellenőrizhető, auditálható; vagyis az előírásszerű működés formálisan pozitív. Mérhetőség: az informatikai rendszerek vonatkozásában a vezetői célok kijelölésének és teljesülésük mérésének lehetősége, eszközrendszere; ez a szempont bizonyos tekintetben egyben előkérdése is az előzőekben felsorolt területek kezelésének. E rövid, bevezető összefoglaló konklúziójaként megállapítható, hogy a hazai egészségügy intézményei – és vezetői – számára sem megkerülhető, hogy az informatikai erőforrásokat és folyamatokat olymódon tartsák kézben, hogy a menedzsment számára ne „vakrepülés”, hanem tudatos legyen az informatikai folyamatok irányítása – ezáltal gondoskodva az ezekben a folyamatokban rejlő kockázatok minimalizálásáról. A COBIT ÁLTALÁNOS BEMUTATÁSA A COBIT (Governance, Control and Audit for Information and Related Technologies) az IT Governance Institute által kifejlesztett, nemzetközileg elismert és elfogadott nyílt szabvány. A COBIT az Ellenőrzési útmutatót (Audit Guidelines) kivéve online formában bárki számára ingyenesen hozzáférhető. A COBIT élő, organikusan fejlődő eszköz, első kiadása 1996-ban látott napvilágot, jelenlegi, harmadik kiadása IME III. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2004. ÁPRILIS 37 INFOKOMMUNIKÁCIÓ ADATBIZTONSÁG 2000-ben jelent meg. A negyedik kiadás a közeli hónapokban várható. A COBIT szerkezeti felépítése a következő: • Vezetői Összefoglaló • Megvalósítási Segédlet • Keretrendszer (átfogó kontroll irányelvek) • Vezetői útmutató • Érettségi Modell • Kritikus sikertényezők • Kritikus célindikátorok • Kritikus teljesítményindikátorok • Részletes Kontroll Irányelvek • Ellenőrzési útmutató A COBIT KERETRENDSZERE A COBIT abból az egyszerű és pragmatikus alaptételből indul ki, miszerint a szervezet működéséhez szükséges információk biztosításának érdekében az információs rendszer erőforrásait – a tevékenységeket bizonyos természetszerűleg összetartozó folyamatok szerint csoportosítva – menedzselni kell. Az információs rendszer életciklusa mentén, annak négy fő szakaszához – Tervezés és szervezet, Megvalósítás, Szolgáltatás és támogatás, Monitorozás – kapcsolódóan 34 folyamatot (átfogó kontroll irányelvet) nevez meg; miden egyes folyamatot további tevékenységekre bontva, összesen 318 részletes kontroll irányelvet fogalmaz meg. A folyamatok és tevékenységek az általános informatikai követelményeknek (eredményesség, hatékonyság, bizalmasság, sértetlenség, rendelkezésre állás, szabályszerűség, megbízhatóság) az adott területre értelmezendő speciális megvalósítása érdekében működnek, miközben informatikai erőforrásokat (emberek, alkalmazói rendszerek, 1. ábra COBIT keretrendszer 38 IME III. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2004. ÁPRILIS technológia, létesítmények, adatok) vesznek igénybe. E kapcsolatrendszert az 1. számú ábra szemlélteti. A 2. számú ábrán mutatjuk be – az „Informatikai szolgáltatások folytonosságának biztosítása” folyamaton keresztül – a COBIT „vízesés” modelljét; mind a 34 informatikához kapcsolódó folyamat e formában és szemlélettel kerül definiálásra és részletezésre. Az életciklus – szakasz – folyamat – tevékenység struktúra alsó rétegeként találjuk az egy-egy folyamathoz (átfogó kontroll irányelvhez) tartozó tevékenységeket (részletes kontroll irányelveket). A cikkben már az előzőekben – és a későbbiek folyamán is – példaként szolgáló Informatikai szolgáltatások folytonosságának biztosítása folyamat tevékenységeinek az egyikét, az IT folytonossági terv tesztelése tevékenységet a COBIT ekképpen definiálja: „A folytonossági terv eredményességének megőrzése érdekében a vezetésnek rendszeres időközönként, továbbá jelentősebb szervezeti, ügyviteli vagy informatikai változások esetén is értékelnie kell a terv végrehajthatóságát. Ez gondos előkészítést, dokumentálást, a tesztelés eredményeiről történő jelentéskészítést, a tesztelés eredmények értékelését és annak függvényében megfelelő cselekvési terv kidolgozását és végrehajtását foglalja magában.” Természetesen nem lehet e cikk célja a háromszáznál is több részletes kontroll irányelv egyenkénti ismertetése, azonban ezzel a kiragadott példával is érzékeltetni szeretnénk a struktúra részletezettségét annak legalsó szintjén is. Mielőtt rátérnénk a COBIT további eszközeinek ismertetésére, mindenképpen szükséges néhány további megjegyzés az eddig érintett kérdésekhez: • Amint az 1. számú ábrából is kitűnik, a COBIT nem „csak” egy információbiztonsági módszertan, hanem lefedi a szervezet információs rendszerének teljes egészét, mind a folyamatok, mind az erőforrások, mind pedig a követelmények tekintetében. INFOKOMMUNIKÁCIÓ ADATBIZTONSÁG 2. ábra Informatikai szolgáltatások folytonosságának biztosítása (E-elsődlegesen, M-másodlagosan a jelzett követelmény teljesítése érdekében) • • A keretrendszer által definiált 34 folyamat és 318 tevékenység nem feltétlenül létezik és/vagy releváns minden szervezet esetében; a COBIT nem kőbe vésett szabályokat, hanem készítőinek sok száz emberévnyi gyakorlati tapasztalatán nyugvó megoldási kereteket tartalmaz. A követelmények és a folyamatok relációját illetően kiemelendő, hogy a rendelkezésre állás követelménye nem kizárólag az Informatikai szolgáltatások folytonosságának biztosítása folyamatban jelenik meg. Hasonlóképpen a további követelmények mindegyikének teljesülése is több folyamat megfelelő működését igényli, továbbá minden egyes folyamat több követelmény teljesülése érdekében működik. A COBIT MENEDZSMENT ESZKÖZEI A keretrendszert alkotó követelmények – erőforrások – folyamatok dimenziók képezik a COBIT statikus részét. De hogyan lehet ezt a statikát felépíteni, mozgásba hozni és önjáróvá tenni? Erre szolgálnak a COBIT menedzsment eszközei, amelyek – a COBIT dinamikáját alkotva – a Vezetői útmutatóban kerülnek bemutatásra. A menedzsment eszközök központi eleme a folyamatok szabályozottságának érettségi modellje, ehhez kapcsolódnak a kritikus sikertényezők, a kritikus célindikátorok és a kritikus teljesítményindikátorok. Az Érettségi Modell szerepe, hogy mérhetővé – ezáltal számszerűen is tervezhetővé és ellenőrizhetővé – tegye az egyes folyamatok szabályozottságának, a vezetés általi kézben tartottságának fokát. Az Érettségi Modell hatfokozatú skálát (0 – Nem létező; 1 – Kezdeti/ad hoc; 2 – Ismétlődő, de egyéni kezdeményezéseken alapuló; 3 – Definiált és dokumentált; 4 – Menedzselt és mérhető; 5 – Optimalizált) határoz meg minden egyes folyamatra nézve. Magát az érettséget a következő aspektusok mentén értelmezi: probléma-felismerés és tudatosság – képzés és kommunikáció – folyamatok és mindennapi gyakorlat – technikák és automatizálás – megfelelés és ellenőrzése – gyakorlat és tapasztalat. A 3. számú ábrán látható a COBIT Érettségi Modelljének általános sémája, illetve az Informatikai szolgáltatások folytonosságának biztosítása folyamatra vonatkozó skála. (Itt kell megjegyezni, hogy az egyes folyamatokra vonatkozó értékek a gyakorlatban nem feltétlenül egész számok, hiszen az érettség egyes, fent említett aspektusai eltérő szinten lehetnek.) Az Érettségi Modell olyan skála, amely egyrészt pragmatikus szemléletű összehasonlítást tesz lehetővé, másrészt amellyel a különbségek egyszerűen mérhetővé tehetők; ezáltal az informatikai folyamatok menedzselésének „profilját” adja. A kritikus sikertényezők – szintén folyamatonként definiálva – azokat a stratégiai, technikai, szervezeti vagy eljárásbeli körülményeket mutatják, amelyek kézben tartása kritikus fontosságú az adott folyamat irányítása szempontjából. Más megközelítésben: a kritikus sikertényezők a szinte IME III. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2004. ÁPRILIS 39 INFOKOMMUNIKÁCIÓ ADATBIZTONSÁG 3. ábra Az Érettségi Modell általános és speciális szintjei bizonyosan szükséges (de önmagukban még nem elégséges) legfontosabb, ugyanakkor egyszerűen és világosan megfogalmazható teendőket, megoldandó feladatokat jelölik. A kritikus célindikátorok és a kritikus teljesítményindikátorok magukat az informatikai folyamatokat mérik. Döntő különbség azonban, hogy míg a célindikátorok a folyamat vége- 40 IME III. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2004. ÁPRILIS redményének teljesülését (vagy nem teljesülését) mutatják, addig a teljesítményindikátorok azt jelzik: a folyamat a számára definiált cél felé halad-e. Ebből következően az előbbiek általában az egyes általános informatikai követelményeknek (lásd: keretrendszer) az adott folyamat esetében értelmezhető megvalósulását – mint a folyamat céljának teljesülését – INFOKOMMUNIKÁCIÓ ADATBIZTONSÁG reprezentálják; utóbbiak olyan – gyakran számokban vagy százalékos arányban kifejezett – értékek, amelyek arra vonatkoznak, hogy a folyamat el fogja-e érni a célját. Az Informatikai szolgáltatások folytonosságának biztosítása folyamat kritikus sikertényezőit, célindikátorait és teljesítményindikátorait a 4. táblázatban foglaltuk össze. Természetesen a COBIT itt bemutatott menedzsment eszközeire is érvényes az a korábbi kitétel, miszerint a COBIT nem kőbe vésett szabályok kinyilatkoztatása; az eszközök alkalmazása itt is az adott szervezet igényeihez és sajátosságaihoz igazodva változhat. Ez megnyilvánulhat egyes elemek elhagyásában, átfogalmazásában, új elemek definiálásában. Azzal, hogy – legalábbis a 34 informatikai folyamat egyikére – az Érettségi Modell szintjeit és a kritikus sikertényezőket bemutatjuk, egyben lehetőséget is adunk egy rögtönzött önértékelés elvégzésére, amelynek alapján az itt példaként említett terület szabályozottsága, kézben tartottsága, megfelelő működése megbecsülhető. TAPASZTALATOK ÉS LEHETÔSÉGEK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN A COBIT szektorfüggetlenül alkalmazható, a publikált nemzetközi esettanulmányok között a legkülönfélébb szervezeteket (közigazgatás, pénzügyi szektor, egészségügy, ipar és kereskedelem, szolgáltatások) találjuk. Ami az egészségügyet illeti: hazai alkalmazásról jelenleg nincs tudomásunk, az online formában (www.isaca.org/COBIT) hozzáférhető esettanulmányok között az egészségügyi szektorra vonatkozóan két említésre érdemes is található. Bár földrajzilag egyik sem nevezhető közelinek – egy dél-afrikai magántársaság és egy ausztrál tartományi egészségügyi hálózat; mindkettő kórházakat és más egészségügyi intézményeket működtet –, de azok szempontjaik (folyamatok kézben tartása, informatikai kockázatok csökkentése), amelyekre való tekintettel a COBIT használata mellett döntöttek, nagyon is közel állnak ahhoz, amik a hazai egészségügyi intézményeknél is felmerülnek. A magyar egészségügyi szektor számára adott a lehetőség, hogy ezt a nemzetközileg széles körben elfogadott módszert igénybe vegye az informatika tudatos vezetésének eszközeként, a szabályozott működés kialakítására, ellenőrzésére és a kockázatok csökkentésére. A COBIT magyar nyelvű változata ingyenesen letölthető a Szervezet honlapjáról (www.isaca.hu), illetve nyomtatott formában is hamarosan megvásárolható lesz. A megoldandó probléma egyrészt már most is adott, másfelől a megoldások kidolgozását sürgető igények a jövőben csak növekedni fognak. A magánbefektetők megjelenése, az EU-csatlakozás, az intézmények közötti egyre szorosabb informatikai kapcsolatok kiépítése, az informatikai tevékenységek kiszervezése mind 4. ábra Sikertényezők, célindikátorok és teljesítményindikátorok az Informatikai szolgáltatások folytonosságának biztosítása folyamatban (példák) IME III. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2004. ÁPRILIS 41 INFOKOMMUNIKÁCIÓ ADATBIZTONSÁG olyan – e lap hasábjain is rendszeresen felbukkanó – kérdések, amelyek az informatika menedzselésével kapcsolatban is feladatokat szabnak, mégpedig nem is elsősorban az informatikai vezető és a rendszergazdák, hanem az intézmények felső vezetése számára. ISACA Az Információrendszer Ellenőrök Nemzetközi Szövetségének Budapesti Szervezete az informatikai irányítás, szabályozás, biztonság és ellenőrzés területének szakembereit tömörítő, Magyarországon 1991 óta folyamatosan működő és fejlődő non-profit szakmai egyesület. ÖSSZEFOGLALÁS A COBIT által nyújtott, testre szabható eszközök segítségével a hazai egészségügyi intézmények is képesek lehetnek az informatika folyamatok irányítására, kézben tartására. A COBIT megközelítése a szervezet alaptevékenységéhez szükséges információk szolgáltatásában látja az informatika alkalmazásának szerepét, ebből eredően az informatikai folyamatokkal, tevékenységekkel szemben támasztott követelményeket is az alaptevékenység céljaiból vezeti le. A COBIT – mindenekelőtt gondolkodásmódjában és terminológiájában – elsősorban nem (számítás) technikai jellegű, mindazonáltal a módszer alkalmazásának végtermékeként informatikai-számítástechnikai követelmények strukturált rendszere (is) előáll, illetve a már kiépült irányítási rendszer képes arra, hogy a működés technikai jellegű monitoring adatait visszacsatolja és „konvertálja” az alaptevékenység céljaihoz igazodóan (az informatikával szemben) megfogalmazott „üzleti” jellegű követelmények teljesülésének értékelése céljából. Mindezzel pedig átláthatóvá, ellenőrizhetővé teszi az informatikai folyamatokat. A cikk keretében bemutatott példák kivétel nélkül az információbiztonság egy részterületére, az informatikai szolgáltatások folytonosságra koncentráltak, mivel jellemzően az információbiztonság problémáinak megoldása közben jelenik meg az igény az informatika szabályozása iránt. Ugyanakkor hangsúlyozni kell: nem csak biztonsági, hanem (többek között) eredményességi, hatékonysági, megbízhatósági kockázatok is fenyegetik az informatikai rendszereket; ezek pedig hasonló „terápiát”, vagyis az informatikai folyamatok szabályozott működésének megteremtését igényelik, mégpedig az összes követelményt egységes szemlélettel átfogó módszerrel. A COBIT legfőbb erőssége ennek az átfogó, egységes szemléletnek a következetes képviselete, ami az alaptevékenységből levezetett igények és az informatikai lehetőségek teljes körű összehangolásának lehetőségét adja. A szerkesztőség ezt a cikket gondolatébresztőként ajánlja a szakemberek számára annak érdekében, hogy ez a nemzetközi szabvány a hazai egészségügyben széles körben alkalmazható-e. Várjuk olvasóink ezzel kapcsolatos szíves véleményét. Szerk. IRODALOMJEGYZÉK [1] IT Governance Institute: COBIT – Governanace, Control and Audit for Information and Related Technologies (Framework, Control Objectives, Management Guidelines), 2000. (Az ábrák és az idézetek a magyar fordítás alapján, az Információrendszer Ellenőrök Nemzetközi Szövetségének Budapesti Szervezete engedélyével. A „COBIT” az IT Governance Institute oltalom alatt álló védjegye.) [2] www.isaca.org/COBIT, www.itgi.org (esettanulmányok) A SZERZÔ BEMUTATÁSA Róth Dénes 1993-ban szerzett diplomát a Kandó Kálmán Műszaki Főiskola informatika szakán, jelenleg az ELTE jogi szakokleveles mérnöki posztgraduális képzésének hallgatója. CISA (Certified Information Systems Auditor – okleveles információrendszer ellenőr) és CMC (Certified Management Consul- 42 IME III. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2004. ÁPRILIS tant – okleveles vezetési tanácsadó) nemzetközi minősítésekkel, valamint elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltatási szakértői (HÍF) és igazságügyi szakértői kinevezéssel rendelkezik. Jelenleg az informatikai rendszerekkel kapcsolatos szabályozási, kockázatkezelési és biztonsági tanácsadással, továbbá az informatikai szerveztek, folyamatok, rendszerek auditálásával foglalkozó Proteus Consulting Kft. ügyvezetőjeként dolgozik.