IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Legjobb informatikai megoldások az Európai Unióban-INCO-HEALTH projekt

  • Cikk címe: Legjobb informatikai megoldások az Európai Unióban-INCO-HEALTH projekt
  • Szerzők: Szege Zoltán, Király Gyula
  • Intézmények: Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Hospitaly Kft.
  • Évfolyam: IV. évfolyam
  • Lapszám: 2005. / 7
  • Hónap: október
  • Oldal: 31-39
  • Terjedelem: 9
  • Rovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ
  • Alrovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ

Absztrakt:

Az INCO-HEALTH projekt általános célja a regionális és országos egészségbiztosítási kártyákkal és az Európai Egészségbiztosítási Kártyával foglalkozó közös működési keretek meghatározása, az elektronikus egészségügyi kártya tárgykörére vonatkozó fő pontok (items) definiálásának lehetővé tétele, valamint a tapasztalatcserét és az ismeretek közkinccsé tételét megcélzó szolgáltatások és munkaeszközök létrehozásán keresztül a régiók közötti együttműködés megteremtése, a szaktudás (know-how) és a jó gyakorlati megoldások közreadása, illetve az elektronikus egészségügyi szektorban történő innovációs tevékenységek kialakítását (deploy) és megerősítését szolgáló kapcsolatok kiépítése. Ezen együttműködés végeredményeképpen egy olyan regionális hálózat kerül kiépítésre, amely kulcsfontosságú az Európai Unióban kibocsátott egészségbiztosítási kártyák és az Európai Egészségbiztosítási Kártyák használata terén.

INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK Legjobb informatikai megoldások az Európai Unióban – INCO-HEALTH projekt Király Gyula, Szege Zoltán, Országos Egészségbiztosítási Pénztár Az INCO-HEALTH projekt általános célja a regionális és országos egészségbiztosítási kártyákkal és az Európai Egészségbiztosítási Kártyával foglalkozó közös működési keretek meghatározása, az elektronikus egészségügyi kártya tárgykörére vonatkozó fő pontok (items) definiálásának lehetővé tétele, valamint a tapasztalatcserét és az ismeretek közkinccsé tételét megcélzó szolgáltatások és munkaeszközök létrehozásán keresztül a régiók közötti együttműködés megteremtése, a szaktudás (know-how) és a jó gyakorlati megoldások közreadása, illetve az elektronikus egészségügyi szektorban történő innovációs tevékenységek kialakítását (deploy) és megerősítését szolgáló kapcsolatok kiépítése. Ezen együttműködés végeredményeképpen egy olyan regionális hálózat kerül kiépítésre, amely kulcsfontosságú az Európai Unióban kibocsátott egészségbiztosítási kártyák és az Európai Egészségbiztosítási Kártyák használata terén. szág és Szlovénia fedte le a teljes lakosságot egészségbiztosítási kártyával. Olaszországban csupán Lombardia tartomány területén láttak el minden állampolgárt elektronikus egészségbiztosítási kártyával, beleértve az Európai Egészségbiztosítási Kártyát is; más régiók a szemmel olvasható egészségbiztosítási kártyákat tesztelik; Veneto és Regione Friuli Venezia-Giulia tartományokban az elektronikus egészségbiztosítási kártyák 2005 második felétől kezdődően kerültek bevezetésre. A KÁRTYARENDSZER BEVEZETÉSÉNEK FÔBB OKAI • A működés első eredményeként létrejött a Legjobb megoldások kézikönyve (Best Practices Manual). Célja a legjobb megoldások és tudományos beszámolók (art report) közzététele. • A kézikönyv az alábbi hat európai uniós tagállam hat legmegfelelőbb megoldását közli: • Magyarország • Olaszország • Szlovénia • Franciaország • Németország • Ausztria A BPM összefoglalja azon kérdőívre adott válaszokat, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a területi és országos hatóságok számára az egészségbiztosítási kártyákkal kapcsolatos hatékony irányelvek (policy) kidolgozásában. A válaszokat az európai egészségbiztosítási kártyák szektorának fejlődése, illetve az elektronikus Európai Egészségbiztosítási kártyára vonatkozó jövőbeli irányzatok, tervek és ötletek szempontjából közöljük. • BEVEZETÉS Az egészségbiztosítási kártyarendszerek területi alapon működnek Olaszországban, míg Ausztriában, Franciaországban, Magyarországon, Németországban és Szlovéniában nemzeti alapon alakították ki azokat. Csak Franciaor- • Jobb műszaki megoldás – „növekedés” lehetőségei: A kártyarendszer kifejlesztése általánosan megnöveli az elektronikus egészségügy számára történő jobb megoldások tervezésének és kivitelezésének kapacitását. Az egészségbiztosítási kártya technológiák átalakíthatóak más elektronikus egészségügyi alkalmazások számára is, így a betegek, az egészséges állampolgárok, az egészségügyi szakemberek és az egészségügyi hatóságok felé nyújtott eszközök és szolgáltatások lehetőségeit tekintve gyarapodnak a „növekedés” lehetőségei. Eljárások egyszerűsítése: Az egészségbiztosítási kártyákon keresztül a betegek a háziorvosi rendelőkben és kórházakban élvezhetik a legmodernebb igényeket kielégítő felvételi és ügyintézési eljárások előnyeit. Az egészségbiztosítási kártya csökkenti a papírmunka mennyiségét. Az egészségbiztosítási jogosultság feldolgozása gyorsan és pontosan történik. Az egészségügyi dolgozók is profitálnak a gyors, könnyű, pontos és költségkímélő adatkezelésből. Ez kevesebb papírmunkát, alacsonyabb átutalási költségeket és hatékonyabb számlázást jelent. A biztosítási vállalatok az elektronikus adatátvitel folyamatának előnyét élvezhetik a biztosítási jogosultságok gyors és leegyszerűsített feldolgozásától kezdve egészen a költségek átláthatóságáig. Növekvő bizalom és adatbiztonság: Az egészségbiztosítási kártyát használatba helyező régiók és tagállamok legfőbb szükséglete a közigazgatási célokra valamint az állampolgárok/betegek védelmének és a személyes adatok feletti rendelkezési jog biztosítása céljából hatékonyan feldolgozott nagy mennyiségű kellő időben elérhető egészségügyi információ biztonságos és könnyű kezelése. Az egészségügyi szolgáltatók adminisztrációs munkájának csökkentése: Az egészségbiztosítási kártya bevezetését olyan szervezeti változásokkal és olyan új IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER 31 INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK jártasságok (skills) kifejlesztésével kell összekötni, amelyek kulcsszerepet játszanak az eszközök használatának lehetővé tételében. Az egészségbiztosítási kártya – mint szolgáltatás – az egészségügyi szolgáltatók által végzett adminisztrációs eljárások leegyszerűsítésén keresztül jelentős fejlődést hozhat az ellátásokhoz való hozzájutás megkönnyítése és az ellátások színvonalának emelése terén. A KÁRTYARENDSZEREK BEVEZETÉSÉNÉL FELMERÜLÔ FÔBB PROBLÉMÁK • • • • Politikai • Túl sokan vesznek részt az egészségbiztosítási kártya stratégiai tervezésében, a kártyarendszerek bevezetésében és irányításában. • A politikusok túlságosan sokféle érdekeltséggel – gyakran egymástól eltérő hatáskörrel és különböző intézményi küldetéssel – vesznek részt a folyamatban. • Az egészségbiztosítási kártya projekt(ek)et a sikeres politikai elkötelezettség „propagandájaként” folyamatosan pártpolitikai célokra használják. Műszaki • Az eszközök európai szintű működése, és a műszaki befektetések egyeztetése a költségvetés kötöttségével. Működésbeli • Új technológiák elfogadtatása az orvosokkal. • Az egészségügyi szektor új szervezeti felépítésének megtervezése, és a munkatársak elektronikus eszközökkel kapcsolatos szaktudásának fejlesztése. Jogi • Az adatvédelem és az állampolgárok személyes adatok feletti rendelkezési jogának biztosítása, • A kártyán tárolt információkkal történő manipulálás elkerülése, és az egészségügyi adatok kezelése terén a jogi felelősség megállapítása. • • • A kibocsátott papír nyomtatványok mennyisége csökken, mivel egy hozzáférési kulcs váltja fel azokat. Az egészségügyi dolgozók könnyebben hozzáférnek a még egyszerűbben összehasonlítható egészségügyi adatokhoz. Az egészségügyi dolgozóknak, az egészségügyi hatóságoknak és vezetőknek változásokkal kell szembenézniük, és egyben tanulhatnak is más régiók által szerzett tapasztalatokból. EURÓPAI EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI KÁRTYA Szlovlénia: külön kártya – fizikailag nem kapcsolódik az egészségbiztosítási kártyához. 2004. június 1-től rendelkezésre áll. Ausztria: az egészségbiztosítási kártya hátoldala. 2005 végéig átmeneti időszak. Franciaország: külön kártya, 2004. júliustól rendelkezésre áll. Friuli Venezia-Giulia: az egészségbiztosítási kártya hátoldalán szerepel majd, jelenleg egy papírból készült kártya. 2005 végéig átmeneti időszak. Németország: egy ideig külön kártya, jelenleg az egészségbiztosítási kártya hátoldalán történő megjelenítés tervezése folyik. Magyarország: külön kártya, 2005. novemberig átmeneti időszak. Lombardia: az egészségbiztosítási kártya hátoldala. 2005 végéig átmeneti időszak. Veneto: az egészségbiztosítási kártya hátoldala. 2005 végéig átmeneti időszak. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya érvényességének időtartama tagállamonként változik. A szlovén kártyának van a legrövidebb érvényességi időtartama, amely általánosságban három hónap, de speciális esetben lehet akár egy év is. A többi tagállamban – különösen ott, ahol az egészségbiztosítási kártya és az Európai Egészségbiztosítási Kártya fizikailag egy kártyaként jelenik meg – az érvényesség időtartama egy évtől (Franciaország) egészen öt évig (Ausztria, Olaszország) terjed. JUTTATÁSOK • • • 32 Politikai • Szembekerülni az állampolgárok egyre növekvő azon elvárásával, hogy könnyen kezelhető és barátságos eszközöket használhassanak az egészségügyi szolgáltatások igénybevételekor. Műszaki • A rendszer könnyen „növekszik”. • A „kártyarendszert” más célokra is fel lehet használni, nem csupán az elektronikus egészségügy céljaira. Működésbeli • Az információáramlás sokkal gyorsabb és biztonságosabb. IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER AZ ELEKTRONIKUS EURÓPAI EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI KÁRTYA Az Európai Egészségbiztosítási Kártya elektronizálása előre látható. Az elektronikus változat intelligens (smart) kártya lesz, nem csupán egy mágnes csíkkal ellátott memória kártya. Mivel az elképzelések sokkal inkább egy többfunkciós nemzeti/regionális egészségbiztosítási kártya felé hajlanak, mintsem egy (országos/regionális kártyától független) különálló kártya felé, ezért a közeljövőben az Elektronikus Európai Egészségbiztosítási Kártya – nem pedig egy különálló európai „smart” kártya – testesíti meg az országos kártyák többfunkciósságára vonatkozó elgondolást. INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK 1. ábra Szlovén Egészségbiztosítási Kártya, Szakmai Kártya (Professional Card) és az Európai Egészségbiztosítási Kártya LEGJOBB MEGOLDÁSOK – ZZZS (SZLOVÉNIA) A Szlovén Egészségbiztosítási Intézet (HIIS) által 2000ben bevezetett egészségbiztosítási kártyarendszer ellátta a szlovén egészségügyi rendszer biztosítottjait elektronikus okmányokkal, valamint létrehozta az összes biztosító és egészségügyi szolgáltató közötti adatátviteli kapcsolatot. Az egészségbiztosítási kártyarendszer hatékonyan kombinálja az alábbi műszaki összetevőkből álló intelligens (smart) kártya technológiát és hálózati szolgáltatásokat: biztosítottak kártyái, egészségügyi dolgozók kártyái, egészségügyi szolgáltatók adatfeldolgozó környezete és az önkiszolgáló terminálok online hálózata. Az egészségbiztosítási kártya az egyetlen olyan okmány, amely a kötelező és önkéntes egészségbiztosítási jogok érvényesítésére Szlovéniában alkalmazható. Ezt az elektronikus okmányt minden olyan személy részére kibocsátották, akiket a szlovén kötelező egészségbiztosítás lefed, vagyis a közel 2 milliós lakosság egésze rendelkezik ilyen kártyával. A biztosítottak az orvosi rendelőben vagy bármely más alkalommal, ha az egészségbiztosításból eredő jogaikat érvényesíteni szeretnék, egyszerűen csak felmutatják kártyájukat. A kártya látható adatokat is tartalmaz, ahogy azt az 1. számú ábra mutatja. Továbbá elektronikus formában is tárol adatokat: • Kártyatulajdonos személyi adatai (név és családnév, cím, nem, születési idő); • Biztosítási járulék fizetésének adatai (regisztrációs szám, cégnév, cím); • Kötelező egészségbiztosítás adatai (hitelesítés dátuma, biztosítás érvényessége); • Önkéntes egészségbiztosítás adatai (biztosítás típusa, biztosítás érvényessége); • Választott orvosok adatai (háziorvos/gyermekorvos, fogorvos, nőgyógyász), • Kiadott műszaki egészségügyi segédeszközök, • Kiadott gyógyszerek. Az egészségbiztosítási kártya egy mikroprocesszoros kártya (16 kB EEPROM, 32 kB ROM, 1280 RAM és 16-bit CPU). Az egészségbiztosítási kártya adatainak olvasása vagy a kártyára történő írás csak kártyaleolvasóval lehetséges egy egészségügyi szakmai kártya (health professional card) egyidejű használatával, amely egy 8 kB EEPROM mikroprocesszoros kártya, és (szimmetrikus titkosírást és PIN kódokat használva) az egészségbiztosítási kártyán tárolt adatok hozzáférési kulcsaként szolgál. A kártyát az egészségügyi ellátások szektora és az egészségbiztosítási szektor minden alkalmazottja (orvosok, nővérek, recepciós adminisztratív személyzet, patikusok, gyógytornászok és más egyéb egészségügyi dolgozó, valamint az egészségbiztosítók erre jogosult tisztviselői) számára kibocsátják. Az egészségügyi szakmai kártya tulajdonosait 14 csoportra lehet osztani; a különböző csoportoknak más-más kulccsal szolgál a kártya, következésképpen az egészségbiztosítási kártya adataihoz történő hozzáférés joga eltérő (1. ábra). Szlovénia az Európai Egészségbiztosítási Kártyát különálló kártyaként bocsátja ki – a műanyag kártya 2004. júniustól áll rendelkezésre. Az érvényesség ideje általában 3 hónap, speciális esetben 1 év. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyát igény szerint bocsátják ki az önkiszolgáló terminál hálózaton, az interneten vagy a ZZZS területi irodáin keresztül. Az egészségbiztosítási kártya számokban kifejezve: Egészségbiztosítási kártyák: 2 002 301 Szakmai kártyák: 19 128 Kártyaolvasók: helyhez kötött – 4980, hordozható – 890, billentyűzetbe épített – 230 Önkiszolgáló terminálok: 296 Európai Egészségbiztosítási Kártya: kb. 600 000 kártya évente. LEGJOBB MEGOLDÁSOK – REGIONE LOMBARDIA (OLASZORSZÁG) 1999. januárban Lombardia helyi önkormányzata (Regional Government of Lombardia) egy nagyszabású projektet indított el a területi közigazgatás információs rendszerének tervezésére és kivitelezésére, amelynek célja a szolgáltatások színvonalának javítása és a regionális költségek hatékonyabb kezelése. A projekt a „Kártya a regionális szolgál- IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER 33 INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK tatások számára – Egészségügyi Informatikai Rendszer” (Cards for Regional Services – HealthCare Information System”) elnevezést kapta, amely olaszul így hangzik: Carta Regionale dei Servizi – Sistema Informativo Socio-Sanitario, és a továbbiakban: CRS-SISS. A projekt célja egy modulusos (modular) nyitott rendszer létrehozása, amely a területi közigazgatás igényei szerint képes növekedni. A CRS–SISS egyike a legfontosabb elektronikus olasz igazgatási projekteknek az egészségügyi szektorban. A projekt magja az „Egészségügyi Extranet”, amely összeköttetést biztosít a szakemberek, szociális szolgáltatások, szervezetek és állampolgárok között – nyomon követve a betegek kezelésének minden eseményét (a receptírástól az adminisztrációig), – valamint értéknövelt szolgáltatásokat nyújt. A projekt az intelligens (smart) kártya technológiára épül, biztosítva az állampolgárok és az operátorok számára a hálózat elérését saját intelligens (smart) kártyájukon keresztül. A Regionális Egészségügyi Információs Rendszer célja az egészségügyi rendszerekhez történő hozzáférés leegyszerűsítése, az információ megosztása, információcsere az egészségügy szereplői és a szolgáltatók között, a diagnózisok és az egészségügyi szolgáltatás körülményeinek javítása, a kiadások racionalizálása, valamint a költségvetés ellenőrzése. A remélt eredmények: az állampolgároknak nyújtott szolgáltatások színvonalának javítása, a Regionális Egészségügyi Rendszer megtervezése, az egészségügyi szolgáltatások és az egészségügyi dolgozók részére nyújtott „telematic” szolgáltatások integrálása. A projekt a Virtuális Magán Hálózat létrehozására épül, amely az „állami hálózaton” keresztül támogatja a különféle szereplők közötti összes kommunikációt. A CRS-SISS a Lombardia tartomány által kiállított mikroprocesszoros kártyára épül, amely a szolgáltatások „hozzáférési kulcsa”. Tekintettel arra, hogy a biztonsági mechanizmusok előreláthatólag mind az állampolgárok (Betegek Adatkártyái, PDC – Patient Data Cards) mind pedig az egészségügyi szakemberek (Egészségügyi Szakmai Kártya, HPC – Health Professional Cards) tekintetében főként intelligens (smart) kártyákra épülnek, a kártyahasználat ebben a rendszerben létfontosságú. Biztonsági szempontból a kártyát azonosításra és hitelesítésre, valamint a Virtuális Magán Hálózathoz történő hozzáférés engedélyezésére, illetve a betegekről/állampolgárokról szóló információk tárolására használják. A projekt első alkalmazása az egészségügyi ellátások területére koncentrálódott (1. táblázat). A projekt célja egy fejlett kommunikációs és együttműködési infrastruktúrára épülő rendkívül újszerű „info-telematics” rendszer kifejlesztése, az egészségügyben dolgozók teljesítményének és ezzel együtt az állampolgároknak nyújtott szolgáltatások színvonalának javítása. A projekt egy olyan „extranet” aktiválására épül, amelynek tagjai az állampolgárok számára egészségügyi és szociális szolgáltatásokat nyújtó egyéni egészségügyi szakemberek (orvosok, gyógyszerészek) valamint közegészségügyi és magánintézetek (kórházak) egyaránt lehetnek. Az „extranet”-hez történő hozzáférés kétféle intelligens (smart) kártyával engedélyezett: szakmai és állampolgári kártyákkal, amelyek tartalmukat és külalakjukat tekintve is különböznek egymástól. A kombinált kártya/kártyaleolvasó lehetővé teszi a kártyákkal történő titkosított, biztonsági vagy nyílt, azonban ellenőrzött hozzáférést a sürgősségi vagy az egészségügyi szektortól független más egyéb olyan adatokhoz, amelyeket a megoldást szolgáltató (solution provider) nyilvánosnak minősíthet. A 2. táblázat a szolgáltatásokat foglalja össze. 2. ábra CRS-SISS kártyák: Állampolgári és Szakmai Kártyák Szakmai Kártya Állampolgári Kártya Azonosítás és hitelesítés Azonosítás és hitelesítés A rendszer elérésének engedélyezése A sürgősségi ellátáshoz szükséges információk tárolása (Netlink standard) Elektronikus aláírás A közigazgatási szolgáltatásokhoz való hozzáférés engedélyezése Az állampolgárok „hitelesítésére” szolgáló Szereplők Állampolgárok Egészségügyi szakemberek 9 300 000 145 000 Háziorvosok és gyermekorvosok 8 150 Gyógyszertárak 2 500 Helyi egészségügyi asszisztencia 15 Közegészségügyi szolgáltatók 280 Privát egészségügyi szolgáltatók 496 1. táblázat Lombardia egészségügyi hálózata 34 okmány Számadatok IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER 2. táblázat Kártyákhoz fűződő szolgáltatások A CRS-SISS projekt rendkívül ambiciózus, mivel az egészségügy ellátások és az állampolgároknak nyújtott szolgáltatások (információ, előjegyzés stb.) színvonalának emelése céljából az egészségügyi rendszerhez történő könnyű és biztonságos hozzáférés által lehetővé teszi az egészségügyben dolgozók számára az egymás közötti információcserét és információ megosztást. Ez elősegíti az INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK egészségügyi ellátások minőségének javítását és a költségek nyomon követését a regionális szintű tervezés jobbítása és a közigazgatási eljárások (elektronikus recepteken és elektronikus aláíráson keresztül történő) leegyszerűsítése érdekében. A CRS-SISS projekt az első olyan lépés, amely az állampolgárok és az egészségügyi dolgozók rendelkezésére álló szolgáltatásokon keresztül egy olyan közös használatú betegkartont (distributed patient dossier) hoz létre, amely összeköttetést biztosít az állampolgárok és az egészségügyi ellátások struktúrái között. Ezenfelül az állami hálózatra épülő Virtuális Magán Hálózat a hálózati kapcsolat értéknövelésén keresztül lehetővé teszi az összes felhasználó számára további szolgáltatáscsoport hasznosítását, amely a projekt költségének igen kis hányadába kerül. A felhasználók tulajdonképpen az alábbiakhoz férhetnek hozzá: a szolgáltatók által kínált szolgáltatások, a hálózat egyéb összetevőiben résztvevő szereplők által kínált szolgáltatások, mint például az intelligens (smart) kártyába betöltött (encapsulated) további szolgáltatók, Lombardia egészségügyi szektora által felkínált más egyéb „telematic” szolgáltatások közvetlenül az interneten keresztül nyújtott szolgáltatások az „incremental customisation” lehetőségével. modem, internet stb.) és különböző európai nyelveken érkező hitelesítési kérelmekre. Ez annyit jelent, hogy a magyar és külföldi egészségügyi szolgáltatók mindig pontos információt kaphatnak a magyar hatóságok által kiállított egészségbiztosítási kártyát felmutató személy biztosítási státuszáról. A 2004-es athéni olimpiai játékok idejére megkezdődött a magyar egészségbiztosítási kártyák telefonos és internetes hitelesítési szolgáltatáson keresztüli támogatása, amely lehetővé teszi az egészségügyben dolgozók számára a kártyák hitelességének ellenőrzését. Ez a telefonos szolgáltatás angol, francia, német, görög és olasz nyelven is rendelkezésre áll. Ezzel egyidőben az Európai Tanács 2003. márciusban meghozott határozatának megfelelően 2005. októbertől megkezdődik a szemmel olvasható műanyag Európai Egészségbiztosítási Kártyáknak a biztosítottak kérésére történő kibocsátása. Az elektronikus Európai Egészségbiztosítási Kártya adatkészletének meghatározása után Magyarország egy intelligens (smart) kártya alapú új biztosítási kártya bevezetését tervezi. Az állampolgári kártya hátoldalán található az Európai Egészségbiztosítási Kártya. Olaszországban ez az első olyan projekt, ahol az Európai Egészségbiztosítási Kártya és a regionális kártya integrációjaként létrehozott kártya elektronikus formátumban jelenik meg. CRS-SISS projekt számokban kifejezve: Az állampolgároknak kibocsátott egészségbiztosítási kártya (Európai Egészségbiztosítási Kártyát is magában foglalja): 9 300 000 Kibocsátott Szakmai Kártyák: 70 000 LEGJOBB MEGOLDÁSOK – OEP (MAGYARORSZÁG) Magyarországon az egészségbiztosítási kártyák első generációja 1990 és 1992 között került szétosztásra. Napjainkban a 10 millió magyar állampolgár mindegyike rendelkezik az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által kibocsátott papír alapanyagú egészségbiztosítási kártyával. A kártyákon kívül az OEP rendelkezik egy biztonságos adatbázissal, amely a biztosítottak személyi adatait tartalmazza. Az egészségügyi alkalmazottaknak joguk van a betegek egészségbiztosítási kártyájának érvényessége felől tudakozódni. Az OEP-en belül egy erős és biztonságos adatbázis működik, amely kezeli a biztosítottak adatait, és adatokat szolgáltat a magyar biztosítottak hitelesítése céljából. A következő években az OEP háttér működésének javítása folytatódik. Ennek segítségével az OEP képes lesz azonnal reagálni a különféle kommunikációs csatornákon (telefon, 3. ábra Egészségbiztosítási kártya és Orvosi kártya A Magyar Orvosi Kamara 44.000 db szakmai kártyát bocsátott ki. Ez a multifunkcionális kártya felhatalmazást nyújt az orvos-beteg konzultáció és az egészségbiztosítás kapcsolódása terén, valamint támogatja az egészségügy minőségellenőrzésének elemzését és értékelését. Az orvosi kártya új generációjának kibocsátását 2005-re tervezik. Korábban egy intelligens (smart) kártya jellegű kártyát bocsátottak ki a 3000 dialízises és veseátültetésre váró beteg számára. Ez az úgynevezett Transzplantációs Kártya (Retransplant Card) több részből áll: kettő közülük bármely Egészségügyi Szakmai Kártyával olvasható. Ezek adminisztrációs adatokat (név, biztosítási intézetek és az azonosítószám), illetve a sürgősségi ellátáshoz szükséges adatokat (vércso- IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER 35 INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK port, allergia, gyógyszerezés stb.) tartalmazzák. A kártya másik négy része zárt jellegű, csak a dialízis központok, transzplantációs klinikák és laboratóriumok orvosainak szakmai kártyáival olvasható és írható a kezelés adatainak tárolása céljából. Szereplők Számadatok Állampolgárok 10 200 000 Háziorvosok 6 853 Gyógyszertárak 2 079 Fogorvosi ellátás 2 096 Járóbeteg ellátás 458 Fekvőbeteg ellátás 180 Otthoni ápolás 336 szi, hogy az egészségügyi szakemberek Elektronikus Kérvényt szerkesszenek és azt közvetlenül a beteg egészségbiztosítási központjába továbbítsák. Az 1998-as bevezetéstől számítva a SESAM-VITALE jelenleg több mint 200 000 egészségügyi szakembert köt öszsze az egészségbiztosítási rendszerrel, amelynek előnyeit a Vitale kártyával rendelkező biztosítottak milliói élvezik: • • • 3. táblázat Magyar egészségbiztosítási kártyák megoszlása A magyar egészségbiztosítási kártyák számokban kifejezve: Biztosítási kártya: 10 391 000 Biztosítások száma (number of insures): 3 845 000 Szakmai Kártyák: 44 000 LEGJOBB MEGOLDÁSOK – SESAM-VITALE (FRANCIAORSZÁG) A francia egészségügyi hatóságok megbízásából 1993 óta a SESAM-VITALE European Interest Grouping felelős az egészségbiztosítási kártya és az Európai Egészségbiztosítási Kártya országos szinten történő kivitelezéséért, szétosztásáért és ellenőrzésért. A SESAM-VITALE EIG figyeli a rendszerintegrációt, a leolvasó és szoftver hitelesítéseket, valamint más olyan összetevőket, mint például a „front-end” szerverek. A SESAM-VITALE rendszerének segítségével a francia egészségügyi rendszer által biztosított személyek ma már egyszerűen csak a Vitale egészségbiztosítási kártya felmutatásával hozzájuthatnak az orvosok, gyógyszertárak és más egészségügyi szakemberek által nyújtott egészségügyi ellátásokhoz. Ezen a rendszeren keresztül az adatok elektronikus formában áramlanak az egészségügyi szolgáltatók és az egészségbiztosítás helyi irodái között, tehát a biztosítottak költségeit öt napon belül megtérítik. A VITALE Egészségbiztosítási Kártya egy olyan mikroprocesszoros kártya, amely csak adminisztratív adatokat (pl. egészségbiztosítási jogok és jogosultságok) tárol. Az egészségbiztosítási kártya látható adatai: név, családnév, országos azonosítási szám, sorozatszám. A francia egészségbiztosítási kártya egy multi-funkciós (multi-beneficiary) család kártya. A SESAM-VITALE rendszert azért vezették be, hogy egy új technológia használatával az igényelt megtérítések folyamatát leegyszerűsítsék és meggyorsítsák. Ez lehetővé te- 36 IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER Több mint 800 millió megtérítési igény évente; SESAM-VITALE intelligens (smart) kártya a legelterjedtebb kártya Franciaországban (napjainkban minden biztosított és 16 éven felüli kedvezményezett rendelkezik ilyen kártyával); A biztosítottak számára a megtérítés időtartama 5 napra csökkent, szemben a korábbi 2-3 hetes időszakkal (papír nyomtatványok); A kialakított rendszer szerint az Elektronikus Francia Egészségügyi Szakmai Kártyát országos szinten bocsátották ki. Jelenleg körülbelül 300 000 db Elektronikus Francia Egészségügyi Szakmai Kártyát használnak, és megközelítőleg 50 millió VITALE kártya van forgalomban. A SESAMVITALE egy kettős kártyára épülő rendszer, amely magában foglalja a VITALE kártyákat és a Szakmai Kártyákat. Mindkét kártyát be kell helyezni a hitelesítést végző leolvasóba azt megelőzően, hogy a számítógép vagy a különálló leolvasó megjeleníti az elektronikus kérvényt. Mikor az egészségügyi dolgozók megérkeznek munkahelyükre, a SESAM-VITALE berendezés elindításához behelyezik saját egészségügyi szakmai kártyájukat a dupla nyílású leolvasóba, és begépelik saját azonosító kódjukat. A biztosított részére történő elektronikus kérvény létrehozása esetén az egészségügyi szolgáltató minden egyes esetben használja saját SESAM-VITALE berendezését. Az elektronikus kérvény csak akkor hitelesíthető, ha az egészségügyi szakmai kártyát és a beteg Vitale kártyáját is behelyezték a leolvasóba. Mivel az egészségügyi szakmai kártyával el lehet indítani az elektronikus átvitelt, a kérvényeket automatikusan szortírozzák az átvevők számára, tehát azok közvetlenül a megfelelő egészségbiztosítási központba kerülnek. A kérvények benyújtását az egészségügyi szolgáltatók végzik saját azonosító kártyájuk segítségével. A beteg távozása után az egészségügyi szolgáltatónak három nap áll a rendelkezésre, hogy benyújtsa az előírásos kérvényt, és egy hete van az olyan kérvények benyújtására, ahol egy harmadik fél fizet. Az elektronikus kérelmek biztonsági másolatát három hónapig kell megőrizni. Az Egészségbiztosítási Központ e-mailen keresztül igazolja vissza a kérvények sikeres átküldését (pozitív ARL). Az egészségügyi szolgáltatók értesítést kapnak a sikertelen adatátvitelről is. Ha olyan kérvény benyújtása válik sikertelenné, amikor egy harmadik fél fizet, az egészségügyi szolgáltató is kap egy értesítést a visszautasításról, amely arról tájékoztatja őt, hogy nem utalják ki az igényelt pénzösszeget. Minden visszautasítás esetén a kérvényt két munkanapon belül ismételten be kell nyújtani. INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK 4. ábra VITALE mikroprocesszoros kártya Franciaországban az Európai Egészségbiztosítási Kártya egy olyan speciális kártya, amelyet nem kombináltak a nemzeti egészségbiztosítási kártyával. A franciaországi Európai Egészségbiztosítási Kártya 2004. július 1-től a biztosítottak nagy részének rendelkezésére áll. Azonban néhány törvény által szabályozott egészségbiztosítási kártya (a közalkalmazottak és az állami iskolák pedagógusai számára) csak 2005 végén vagy 2006 elején kerül szétosztásra. Franciaországban az Európai Egészségbiztosítási Kártya érvényességi ideje egy év. Jelenleg a NETC@RDS projektet (EU eTEN Programme) tartják az elektronikus Európai Egészségbiztosítási Kártya felé történő elmozdulást elősegítő legfejlettebb stratégiának Franciaországban. E kezdeményezés keretein belül összegyűjtött tapasztalatok szolgálnak majd az elektronikus Európai Egészségbiztosítási Kártya franciaországi bevezetésének alapjául. SESAM-VITALE kártyák számokban kifejezve: Az állampolgárok számára kibocsátott egészségbiztosítási kártyák: kb. 50 000 000 Kibocsátott Európai Egészségbiztosítási Kártya (2005. június elejéig): 1 500 000 LEGJOBB MEGOLDÁSOK – AOK (BADEN-WÜRTTEMBERG, NÉMETORSZÁG) Németországban az egészségügyi szektor modernizálásáról szóló párbeszéd 2003-ban kezdődött el. Következésképpen a politikai élet szereplői már kidolgozták az állampolgárok által használható egészségbiztosítási kártya és az Egészségügyi Szakmai Kártya 2006-ra történő bevezetésének munkatervét. Az egészségbiztosítási kártya kibocsátása a német Bundestag és Bundesrat által 2004-ben kezdeményezett összetett politikai-jogi folyamat része; tehát e politikai folyamat lezárta után nem lesz szükség további regionális szintű jogi lépés megtételére. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya bevezetésének terén a berlini székhelyű Egészségügyi és Szociális Minisztérium az Európai Unió együttműködő partnere. Az egészségügy irányításának többféle szereplője vett részt e kártyarendszer minisztérium által megszabott határidejű bevezetésének munkálataiban. A tervezett új kártyarendszer (amely felváltja a jelenlegi memóriakártyát) remények szerint csökkenti majd az egészségügyön belüli kölcsönhatások (interaction) hiányából eredő orvosi hibák számát és az egészségügyi rendszerrel való visszaélések lehetőségét, valamint elektronikus jellege megszünteti az iratszállításhoz kapcsolódó kockázatokat. Az új kártyák kibocsátását a minisztérium nem egyedül végzi. A német egészségbiztosítási rendszer jellegéből fakadóan a kártya szétosztását az állami egészségbiztosítási vállalatokra (Public Insurance Companies) bízták, amelyek száma Németországban meghaladja a 250-et. Ezek a vállalatok vagy saját maguk végzik ezt a feladatok, vagy pedig olyan megfelelő szolgáltatókat jelölnek ki, amelyek garantáltan megfelelnek a kormány által előírt rendelkezések jogi és szervezeti követelményeinek. Ez utóbbi szolgáltatók szintén kiadhatják a munkát: a kibocsátással/szétosztással (deployment) alvállalkozókat vagy külső szolgáltatókat (outsourcing providers) bízhatnak meg. A német „Krankenschein"-t (papír jellegű nyomtatványt) 1994-ben egy memóriakártya rendszer váltotta fel. A német egészségbiztosítási kártya új generációját a 2006-tól országos szinten bevezetésre kerülő multi-processzoros chip-et tartalmazó műanyag kártya jelenti. Az új egészségbiztosítási kártya esetében mód nyílik a látható adatok – fotó, név, biztosítási szám, érvényesség dátuma – ellenőrzésére, lehetőség lesz adatok tárolására: biztosítási adatok (név, biztosítás típusa, úgymint alkalmazott, gyermek, családtag, nyugdíjas), egészségügyi vagy sürgősségi adatok tárolása csak a későbbiekben (further on) lehetséges. A kártyát az ipar állítja elő és az Egészségügyi Biztosítási Alapok (Health Insurance Funds) adják ki. Kezdetben az elsősegély/mentő-/betegszállító szolgálatok (ambulances) és kórházak használják majd, további funkciók csak a következő években kapcsolódnak majd a kártyához. Tekintettel a személyes adatok feletti rendelkezési jogra, a közigazgatás különös figyelmet szentel az adatvédelemnek, ezért az AOK Baden-Württemberg kifejlesztette a jogosultság online hitelesítését. Az AOK Baden-Württemberg 1998-ban indította el a papír jellegű nyomtatványok egészségbiztosítási kártyára történő cseréjének projektjét. Az itt szerzett tapasztalatok az AOK Baden-Württemberg-et Németország leggyakorlottabb intézményévé tették, miáltal az elektronizálás további fejlesztésének legmegfelelőbb irányítójává vált. A fejlesztés rövid távú stratégiája szerint az új német elektronikus egészségbiztosítási kártyát a teszt régióban (Heilbronn) kb. 100 000 fő veheti át a jól előkészített környezet kiegészítése és tesztelése céljából. Az EU irányelveket valamint az egészségbiztosítási kártyának az Európai Egészségbiztosítási Kártyával történő integrációt illetően az AOK BadenWürttemberg most teszteli az Európai Egészségbiztosítási Kártya (kombinálva az egészségbiztosítási kártyával) elektronizálásának lehetőségeit. IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER 37 INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK latos adatok a legvégén kerülnek a kártyára (signature related data is finally included). Ezenfelül egy olyan speciális hardvert szerelnek be az orvosi rendelőkbe, amelyek képesek lesznek az országos intelligens (smart) kártyákon tárolt adatokat leolvasni és a jogosultság hitelesítése érdekében azokat összehasonlítani az HVOS adatbázisával. 5. ábra Egészségbiztosítási kártya (AOK) 2004. június elejétől egészen mostanáig az AOK BadenWürttemberg megközelítőleg 700 000 Európai Egészségbiztosítási Kártyát adott ki biztosítottjai számára. A közigazgatás legelőször úgy döntött, hogy az Európai Egészségbiztosítási Kártyát külön kártyaként bocsátja ki, de a párbeszédek utáni álláspontja szerint az Európai Egészségbiztosítási Kártyát az egészségbiztosítási kártya hátoldalán jeleníti meg. Az Európai Egészségbiztosítási Kártyát, amely egy chip-et tartalmazó intelligens (smart) kártya, az állampolgárok az AOK Baden-Württemberg szolgáltatási pontjain (kb. 300 ilyen létezik Baden-Württembergben) vehetik át. A biztosítottak azonnal kézhez kapják a kártyájukat, mivel a kiállítás folyamata néhány másodpercig tart. Az osztrák elektronikus kártyarendszert online rendszernek tervezték (de bizonyos számú offline tranzakció is megengedett); ezért egy Egészségügyi Információs Hálózat került felállításra, amely összeköti az összes résztvevő egészségügyi szolgáltatót és társadalombiztosítási intézetet. Jelenleg külön egészségügyi szakmai kártyát nem bocsátottak ki Ausztriában, azonban van egy speciális kártya, amelyet az egészségügyi szolgáltatók az orvosi rendelők és kórházak rendszereinek „kinyitásához” használnak. Ez nem személyre szóló kártya, hanem az orvosi rendelők számára kerültek kibocsátásra. A későbbiekben – miután az orvosok integrálása megtörtént – a gyógyszertárakat, kórházakat és a sürgősségi ellátást nyújtó egészségügyi egységeket is hozzákapcsolják a rendszerhez. A kártyatulajdonosok személyes és nyilvános információk megszerzése érdekében az illetékes intézményhez egy biztonsági rendszeren keresztül történő kapcsolódással saját otthonukból is hozzájuthatnak. AOK Baden-Württemberg kártyák számokban kifejezve: Kibocsátott Európai Egészségbiztosítási Kártya: körülbelül 700 000 LEGJOBB MEGOLDÁSOK – SVC – e-CARD (AUSZTRIA) Az osztrák egészségbiztosítási kártya úgynevezett elektronikus kártya. Ez az elektronikus kártya az osztrák egészségbiztosítási rendszer részét képezi, tehát széles körben használt és elfogadott. Az osztrák elektronikus kártya egy biztonságosnak számító hitelesített (certified) intelligens (smart) kártya, amely egy EU-konform elektronikus aláírást alkalmazó rendszerben működik. A kártya által tárolt adatokat több csoportra lehet osztani: pl. általános közigazgatási adatok (public data), az Európai Egészségbiztosítási Kártya közigazgatási adatai (public data), a társadalombiztosítással összefüggő adatok és az aláíráshoz kapcsolódó adatok. A fenti csoportokat műszaki és szervezeti eszközök teszik biztonságossá, többek között számos elektronikus biztonsági intézkedés (counter measures) és hozzáférési jog. Az elektronikus kártya jellemzői: látható adatok: szervezési/szervezeti (organisational) adatok (név/nevek, cím (title), születési dátum, társadalombiztosítási szám); az Európai Egészségbiztosítási Kártya adatai: (az egészségbiztosítási kártya hátoldalán); a chip-en tárolt adatok: szemmel olvasható adatokat és a társadalombiztosítással kapcsolatos néhány további közigazgatási adatot is tárol a chip. Jelenleg a chip nem tárol egészségügyi adatokat, az aláírással kapcso- 38 IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER 6. ábra SVC e-CARD 2004 decemberében egy kísérlet indult Burgerlandban, amely megközelítőleg 3 000 biztosítottat érintett. 2005 márciusára a kísérletben már kb. 80 háziorvos és azok 105 000 betege vett részt. A széles körben történő kiterjesztés 2005 közepén kezdődött, és 2005 novemberre lefedi az osztrák lakosság teljes egészét (addigra kb. 8 millió kártya kerül forgalomba). Az Európai Egészségbiztosítási Kártya már az elektronikus kártya hátoldalán jelenik meg, és az előbbi kártya adatait fájlokba rendezve szintén a chip tárolja majd. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya fejlesztésének előreláthatólag nem lesz külön költségvetése. Elektronikus kártya projekt számokban kifejezve: Az állampolgárok részére kibocsátott egészségbiztosítási kártya: kb. 135 000 (8 000 000 db kibocsátását tervezik 2005. novemberre) Európai Egészségbiztosítási Kártya kibocsátása (2005. márciusig): kb. 135 000 (8 000 000 db kibocsátását tervezik 2005. novemberre) INFOKOMMUNIKÁCIÓ ELEKTRONIKUS BETEGKÁRTYÁK ÖSSZEFOGLALÁS Az intelligens (smart) kártyák gyorsan terjednek az egészségbiztosítás területi, országos, sőt európai szintjén is. Az intelligens (smart) kártyák az elektronikus formátumú adatok tárolásának modern és biztonságos eszközei. Figyelembe véve az intelligens (smart) kártyák hatókörét az elektronikus egészségügy terén, a fő kérdés nem a „HA”, hanem a „HOGYAN ÉS MIKOR…”, amely azt jelenti, hogy a vita lényegileg a chip adattárolásáról folyik. Két elgondolás létezik, amelyek függnek az országos politikától és rendszerektől: (1) az egészségbiztosítási kártya csak az (országos) adatbázis által tárolt egészségügyi adatokhoz való hozzáférést szolgálja, vagy (2) a kártya az egészségügyi és az adminisztrációs adatokat is egyaránt tárolja. A legjobb megoldásokat összegyűjtő kézikönyv üzenete a következő: a kézikönyv hat különböző tagállam hat egymástól eltérő legjobb megoldását tartalmazza. Ezenkívül az elektronikus egészségügy és egészségbiztosítás terén az intelligens (smart) kártya rendszerek fejlesztésben és kibocsátásban résztvevő felek legjobb megoldásait is közöljük. Továbbá az egyik oldalon bemutatjuk a fő problémákat, a másik oldalon pedig megmutatjuk a fő előnyöket. Ennek se- gítségével a saját egészségbiztosítási intelligens (smart) kártya rendszerének fejlesztésében és a kártya kibocsátásban résztvevő érintett felek kikerülhetik az európai szinten működő jobb és talán költségkímélőbb rendszerek kivitelezése közben felmerülő főbb akadályokat. Az Európai Egészségbiztosítási Kártya fejlesztése olyan összetett feladat, amely egyrészről magas műszaki tudást, másrészről pedig politikai bölcsességet igényel, és ez a folyamat segíti majd elő az európai állampolgárok mobilitását. Azt már az országos politika határozza meg, hogy az egészségbiztosítási kártya területi vagy országos jellegű legyen, azonban a fejlesztések egy sokkal biztonságosabb online hozzáféréssel és digitális hitelesítéssel működő smart (chip) kártyák felé mutatnak, amelyek kevés adatot tárolnak, de erős adatbázis támogatással rendelkeznek. Előrelátható, hogy az Európai Egészségbiztosítási Kártya az elektronizálás folytán smart kártyává változik, de ehhez nincs szükség speciális kártya kibocsátására, mivel lehetőség van arra, hogy az informatikai rendszer támogatásával (with information structure support) az országos/regionális kártyákat a biztosított hazáján kívül is lehessen használni. A SZERZÔK BEMUTATÁSA Király Gyula 1985-ben végzett a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán, közlekedésmérnök szakon. 1985-től a MÁV Számítástechnikai üzem operációkutató tudományos segédmunkatársa. 1988-ban megalakította a TESZT Számítástechnikai Kisszövetkezetet amelyben volt egyetemi társaival szoftverfejlesztéssel foglalkozott. 1990-től 1992-ig a Micronetwork Systems (Budapest) Kft. kereskedelmi igazgatóhelyettese. 1996-tól az egészségügyi rendszerek tervezését oktatja a Győri Széchenyi István Fő- iskola Egészségügyi Informatika szakán. 1997-től 2002-ig a Main Kft. ügyvezető igazgatója. 2001-től egészségügyi informatikát és szervezeti döntéshozatali módszereket oktat a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központjában. 2003-ban okleveles közlekedési menedzser gazdasági mérnöki másoddiplomát szerez a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki Karán, menedzser gazdasági mérnöki szakon. 2002 decemberétől az Országos Egészségbiztosítási Pénztár informatikai főcsoportfőnöke. 2003. novemberétől az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Informatikai és Nyilvántartási Főigazgató-helyettese. Szege Zoltán 1999-ben végzett a Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán. 2000-től a Systrend Számítástechnikai Rt. munkatársa. 2002-től a Sybase Magyarország Kft. államigazgatási üzletágának vezetője. 2002-ben végzett a Budapes- ti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Főiskola Államigazgatási Karán. 2003-tól a SHARP Telecommunication Europe Ltd. (Egyesült Királyság) munkatársa. 2004-től az Országos Egészségbiztosítási Pénztár munkatársa. Projektvezetőként részt vesz az Európai Egészségbiztosítási Kártya bevezetésében, a Netc@rds és az INCO-HEALTH projektekben. IME IV. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2005. OKTÓBER 39