IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Szerkesztőségi kommentár: a TVK olyan betegség, amely terápiának gondolja magát

  • Cikk címe: Szerkesztőségi kommentár: a TVK olyan betegség, amely terápiának gondolja magát
  • Szerzők: Dr. Szummer Csaba
  • Intézmények: HBCS Audit Tanácsadó Kft.
  • Évfolyam: VI. évfolyam
  • Lapszám: 2007. / 6
  • Hónap: július
  • Oldal: 19
  • Terjedelem: 1
  • Rovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA
  • Alrovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Kósa József
Az egészségügy reformja - tévutak és kiutak, avagy: „Állítsátok meg Arturo Ui-t”. II. rész Dr. Gilly Gyula, Dr. Szabó Alexandra
A gyurcsányi hibridmint az új magyar hungarikum Interjú Sinkó Eszterrel Dr. Szummer Csaba
Tanácstalan helikopter… hiba vagy tájékozatlanság? Dr. Csiba Gábor
Szerkesztőségi kommentár: a TVK olyan betegség, amely terápiának gondolja magát Dr. Szummer Csaba
Oxiológus-krízis Magyarországon Dr. Burány Béla
Etanercept-kezelés költséghatékonysági elemzése juvenilis idiopathiás arthritisben Kárpáti Krisztián, Dr. Gulácsi László, Dr. Balogh Zsolt, Dr. Orbán Ilonka, Dr. Péntek Márta, Dr. Brodszky Valentin
A Szegeden telepített képdigitalizáló és PACS-rendszer bemutatása, bevezetésének tapasztalatai. Dr. Almási László, Ferenczy Balázs, Dr. Kardos Lilla, Brezánski György, Dr. Pávics László, Prof. Dr. Palkó András
XXI. századi csúcstechnológia a PTE Térségi Szűrő és Diagnosztikai Központjában (TSZDK) I. rész Dr. Várady Edit, Dr. Lévai Andrea, Dr. Harmat Zoltán, Dr. Dérczy Katalin, Dr. Csete Mónika, Dr. Battyáni István
Beszámoló az IME II. Képalkotó Konferenciájáról Dr. Battyáni István
Modell és implementáció: a magyar egészségügi informatikai szabvány változása Dr. Horváth Lajos , Puskás Zsolt Péter
Az új e-Egészség Program Dr. Fogarassy Károly
Az I. Országos Egészség-gazdaságtani Konferencia margójára Beszélgetés Dr. Kaló Zoltánnal, a META elnökével Boromisza Piroska

Szerző Intézmény
Szerző: Dr. Szummer Csaba Intézmény: HBCS Audit Tanácsadó Kft.
EGÉSZSÉGPOLITIKA Szerkesztőségi kommentár: a TVK olyan betegség, amely terápiának gondolja magát Rendszerszintű működési zavarok – a tanácstalanul a levegőben röpködő helikopter esetéből néhány fontos tanulság vonható le. Nem először fordul már elő, hogy betegek ellátását ilyen vagy olyan indokkal megtagadja egy adott kórház. Be kellene végre látni: a betegek továbbküldése többnyire nem esetleges, egyedi hibák, tévedések következménye, hanem mögötte mély, rendszerszintű működési zavarok rejtőznek. Az egészségügyi tárca irányítóinak legsúlyosabb kárt okozó tévedése éppen az, hogy a rendszerszintű determináló tényezőket makacsul figyelmen kívül hagyják, és azt képzelik, hogy csupán egyedi beavatkozásokra van szükség a jobb működéshez. Paralizált minisztériumi apparátus – a források elvesztése a közhiedelemmel ellentétben nem „elkerülhetetlenné teszi”, hanem sokkal inkább megnehezíti az átfogó reformok elindítását, bármennyire is indokolná azt a jelenlegi rendszer alacsony hatásfoka. A nagyszabású átalakításokhoz rövidtávon többletforrások szükségesek, a konvergencia-program következtében azonban az egészségpolitika mozgástere beszűkült. Az ágazat irányítóinak be kellene látniuk: a rendszer gyökeres átalakítása helyett csupán szívós aprómunkára van lehetőségük. Ehhez viszont a szétvert, de legalábbis hibernált állapotba juttatott minisztériumi apparátust kellene ismét munkába állítani (ahogyan egyébként erre volna szükség a közszolgáltatások más területein is). A paralizált, legyöngített minisztérium ugyanis szükségszerűen hibázik. A területi ellátási kötelezettségek (TEK) kijelölésénél például nem vették figyelembe a progresszivitás és a sürgősségi ügyeletek területi megoszlását. A TVK megfojtja a kórházakat – a szakmai szervezetek (Kórházszövetség, EGVE, MOK, EFTE) egyre eltökéltebben kérik a kórházak teljesítményét korlátozó finanszírozási plafon, hivatalos nevén teljesítményvolumen korlát (TVK) eltörlését az egészségügyi tárca vezetésétől. A TVK miatt a kórházak mind több esetben tagadják meg betegek ellátását területi illetékességük hiányára, ellátási szintjük alacsony voltára vagy más okokra hivatkozva. A kontár módon meghatározott beutalási rendet lehet ugyan foltozgatni, a tárca azonban hiába próbálja adminisztratív módon leszabályozni a TEK-et, ha a TVK által kifejtett motiváció egyértelmű: a TVK-n felül egyetlen beteget sem ellátni! A TVK versenyellenes – bármennyit is beszél a tárca a piaci verseny szükségességéről, a TVK alkalmazásával éppen a legfontosabb piaci mechanizmust, az ésszerű, azaz szabályozott, tervezett piacot iktatja ki a szolgáltatók versenyében: a TVK alkalmazása ellentétes a teljesítményarányos finanszírozással és a szolgáltatók közötti versennyel. Tavaly nyár óta jól látható: a TVK-k a kórházi várólisták hosszának gyors növekedését eredményezték, ez pedig kedvez a korrupció terjedésének az egészségügyben. A kórházakra erőltetett teljesítményplafon a magyar egészségügy talán legvonzóbb vonását, a rövid várólistákat törölte el. TVK helyett lebegő forint/súlyszámérték – a fentiekből következően, és a Kórházszövetség ajánlásának megfelelően (Lásd: Elindult a létszámlavina – a Magyar Kórházszövetség a tvk megszüntetését kezdeményezi http://www. weborvos.hu/cikk.php?id=96&cid=89681) ideje volna eltörölni a TVK-t, még akkor is, ha ennek ára az egy súlyszámra eső forintérték lebegtetése lenne. Az oly sokat kárhoztatott „teljesítménypörgetés” elsősorban a betegekért folytatott verseny következménye volt, és csak másodsorban a tudatos felülkódolás folyománya. Ez utóbbit pedig minimálisra lehet csökkenteni egy hatékonyabb ellenőrzési és szankcionálási rendszerrel. A TVK eltörlésével újra felerősödik majd a verseny a szolgáltatók között a betegekért. A TVK nélküli másfél évtizedes korszak tanulsága szerint a súlyszámok forintértékének éves inflálódása fekvőben jelentéktelen, mindössze 3-4 százaléknyi, alig több tehát, mint egy jól működő piacgazdaságé. (Csupán a járóban volt megfigyelhető nagyobb, azaz 10 százalékos vagy a fölötti inflációja a lejelentett német pontoknak.) Ez a néhány százalékos „inflációs” nyomás jól tervezhető intézményi szinten is. A TVK-k egyre jobban elbonyolított rendszere ezzel szemben hektikus működést idéz elő az ellátásban. A TVK megszüntetése újra arra ösztönzi majd a kórházakat, hogy versenyezzenek a betegekért, ne pedig olyan kritériumokat keressenek, amelyek alapján megtagadhatják a betegek ellátását. A TVK létezése antihumánus, mivel feloldhatatlan konfliktus elé állítja a kórházakat: vagy kezelni, vagy csődbe menni. Dr. Szummer Csaba Szerkesztőbizottsági tag IME VI. ÉVFOLYAM 6. SZÁM 2007. JÚLIUS 19