IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

A betegszállítás kapacitás és teljesítmény adatai, II. rész - 2007. január - 2008. július

  • Cikk címe: A betegszállítás kapacitás és teljesítmény adatai, II. rész - 2007. január - 2008. július
  • Szerzők: Kiss Zsolt, Pázmány Krisztina, Falusi Zsófia, Dr. Kőrösi László
  • Intézmények: Országos Egészségbiztosítási Pénztár GYMEF
  • Évfolyam: VIII. évfolyam
  • Lapszám: 2009. / 5
  • Hónap: június
  • Oldal: 9-12
  • Terjedelem: 4
  • Rovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA
  • Alrovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA

Absztrakt:

Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a Magyarországon működő és közfinanszírozott betegszállítási tevékenység lényegét, melyek azok a fontos pontok, amelyekben eltér a mentéstől és hogyan alakult a 2008. júliusát megelőző másfél évben a betegszállítás helyzete. A cikk első felében bemutattuk a jogi, illetve a szabályozási rendszer fokozatos átalakulását. A betegszállítási tevékenység iránt folyamatosan növekvő igény következtében 2006. nyarán megkezdődött az Országos Mentőszolgálat feladatainak profiltisztítása, a mentési és betegszállítási feladatok szétválasztása. Az új szabályozás mellett a betegszállítási tevékenység fokozatosan a magán (alternatív) szolgáltatók feladatává vált, míg a mentés kizárólag az OMSZ hatáskörébe került. Az alternatív betegszállítók 2008. júliusára közel 480 betegszállító gépkocsival látták el a teljes ország betegszállítási feladatait. A tanulmány második felében bemutatjuk a 2007. január és 2008. július közötti időszakra vonatkozó kapacitásés teljesítménymutatóinak alakulását, valamint a változó teljesítmények hátterében lévő okokat. Az OMSZ kivonulása után az egyes megyék közti kapacitáskülönbségek 2008. júliusára kiegyenlítődtek és jelenleg a magán szolgáltatók teljes egészében ellátják az ország betegszállítási feladatait.

Angol absztrakt:

This study aims to show the publicly financed Hungarian medical transport system. Emphasis is put on the difference between rescue or simple transportation activities. The situation of the transports is described for the 18-months-period before July 2008. In the first part of this article we have shown the gradual changes of the legal and regulation system which was a consequence of the continuously growing demand for medical transport services. Due to this the service palette of the Hungarian Ambulance Service has been divided, rescue and transport activities distinguished. According to the new regulations transport activities had been continuously taken over and carried out by the private (alternative) service providers, rescue cases are now exclusive task of the Hungarian Ambulance Service. By July 2008 the alternative transport providers had almost 480 motorcars and were able to satisfy the whole country’s medical transport needs. In the second part we show the changes of the capacities and that of the performance in the time period between January 2007 and July 2008. We discuss the possible reasons of these changes. After the end of the transport activities of the Hungarian Ambulance Service there were notable capacity differences between single regions (counties) that have gradually disappeared by July 2008. By now there is a balanced and homogenous capacity of the alternative providers in the whole country.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő
Székely Tamás egy éve Nagy András László
A válság sordában Nagy András László
Állásfoglalás a Magyar Kórházszövetség 2009. június 10-i rendkívüli Közgyűlésen Magyar Kórházszövetség Közgyûlése
A betegszállítás kapacitás és teljesítmény adatai, II. rész - 2007. január - 2008. július Kiss Zsolt, Pázmány Krisztina, Falusi Zsófia, Dr. Kőrösi László
Olvasói levél Dr. Vasas Péter
A Semmelweis Egyetem gyógyszerellátási hatékonyságának javítása Dr. Stubnya Gusztáv, Dr. Hankó Balázs
Maradandó vesekárosodást okozhat a magasvérnyomás és a cukorbetegség Tamás Éva
DVD lejátszó nem szabályozható vonal szintű jelkimenetének használata beszédaudiometriában Rüllné Barabás Ildikó, Dr. Rüll Miklós, Buchmann János, Kutassy László, Balonyi László
Quo vadis haladó laparoszkópia? A hazai laparoszkópos sebészet gazdasági aspektusai 2009-ben Dr. Botos Ákos
Inkretinhatáson alapuló antidiabetikus terápia Szakértônk: Prof. Dr. Jermendy György Boromisza Piroska
Sclerosis Multiplex világnap IME Szerkesztőség
Bayer a férfiak egészségéért - országos szűrőprogram indul IME Szerkesztőség
Miről mondunk le az Irányított Betegellátási Rendszer megszüntetésével? Dr. Marczell Mihályné, Jobban Eszter
Az egészséghatás értékelés szerepe az egészségügyben Dr. Kincses Gyula, Borbás Ilona
Töretlen a magyar orvosképzés külföldi sikere Tamás Éva
A dohányzás makrogazdasági összefüggései Dr. Bodrogi József
Mammográfia központ Debrecenben Tamás Éva
Beszámoló az IME IV. Képalkotó Diagnosztikai Konf. K+F szekciójában elhangzott előadásairól Prof. Dr. Kozmann György
Az ágazati elvárások és az informatikai megoldásokBeszámoló az IME VII. Infokommunikációs Konferenciájáról, 2. rész Dévényi Dömötör
Az innováció élmezônyében az EGISGál Péterné vezérigazgató kedvezôbb adófeltételeket remél az új kormánytól Boromisza Piroska
Őssejt transzplantáció a rosszindulatú vérképzôszervi betegségekben Tamás Éva

Szerző Intézmény
Szerző: Kiss Zsolt Intézmény: Országos Egészségbiztosítási Pénztár GYMEF
Szerző: Pázmány Krisztina Intézmény: Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Szerző: Falusi Zsófia Intézmény: Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Szerző: Dr. Kőrösi László Intézmény: Országos Egészségbiztosítási Pénztár
EGÉSZSÉGPOLITIKA A betegszállítás kapacitás és teljesítmény adatai, II. rész 2007. január – 2008. július Pázmán Krisztina, Falusi Zsófia, Dr. Kőrösi László, Kiss Zsolt, Országos Egészségbiztosítási Pénztár transport activities of the Hungarian Ambulance Service there were notable capacity differences between single regions (counties) that have gradually disappeared by July 2008. By now there is a balanced and homogenous capacity of the alternative providers in the whole country. Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa a Magyarországon működő és közfinanszírozott betegszállítási tevékenység lényegét, melyek azok a fontos pontok, amelyekben eltér a mentéstől és hogyan alakult a 2008. júliusát megelőző másfél évben a betegszállítás helyzete. A cikk első felében bemutattuk a jogi, illetve a szabályozási rendszer fokozatos átalakulását. A betegszállítási tevékenység iránt folyamatosan növekvő igény következtében 2006. nyarán megkezdődött az Országos Mentőszolgálat feladatainak profiltisztítása, a mentési és betegszállítási feladatok szétválasztása. Az új szabályozás mellett a betegszállítási tevékenység fokozatosan a magán (alternatív) szolgáltatók feladatává vált, míg a mentés kizárólag az OMSZ hatáskörébe került. Az alternatív betegszállítók 2008. júliusára közel 480 betegszállító gépkocsival látták el a teljes ország betegszállítási feladatait. A tanulmány második felében bemutatjuk a 2007. január és 2008. július közötti időszakra vonatkozó kapacitás- és teljesítménymutatóinak alakulását, valamint a változó teljesítmények hátterében lévő okokat. Az OMSZ kivonulása után az egyes megyék közti kapacitáskülönbségek 2008. júliusára kiegyenlítődtek és jelenleg a magán szolgáltatók teljes egészében ellátják az ország betegszállítási feladatait. EGY GÉPKOCSIRA JUTÓ LAKOSOK SZÁMA This study aims to show the publicly financed Hungarian medical transport system. Emphasis is put on the difference between rescue or simple transportation activities. The situation of the transports is described for the 18-months-period before July 2008. In the first part of this article we have shown the gradual changes of the legal and regulation system which was a consequence of the continuously growing demand for medical transport services. Due to this the service palette of the Hungarian Ambulance Service has been divided, rescue and transport activities distinguished. According to the new regulations transport activities had been continuously taken over and carried out by the private (alternative) service providers, rescue cases are now exclusive task of the Hungarian Ambulance Service. By July 2008 the alternative transport providers had almost 480 motorcars and were able to satisfy the whole country’s medical transport needs. In the second part we show the changes of the capacities and that of the performance in the time period between January 2007 and July 2008. We discuss the possible reasons of these changes. After the end of the A 2007. januári adatok szerint az ország jelentős területén egy megyében átlagosan 6-9 ezer fő ellátandó lakos jutott egy betegszállító gépkocsira. Az adat azonban csalóka, mert 2007-ben még az OMSZ is végzett betegszállítási feladatokat és az OMSZ gépjárművei nemcsak betegszállítást, hanem a mentést is végezték. A 8. ábra az összes gépkocsit – OMSZ mentő és betegszállító, illetve az alternatív betegszállító – együtt ábrázolja. Ez a térkép nem hasonlítható össze a 9. illetve 10. ábrákkal, mert az autók nem voltak egyértelműen mentő illetve betegszállító kapacitásba sorolhatók, csupán információval szolgálnak az együttes kapacitásokról 2007. januárban. A 9-10 ábrán, melyek már csak az alternatív betegszállítók, csak betegszállításra használt autóit ábrázolják, megfigyelhető, hogy szinte azonos számú megyében jut átlagosan 10-20 ezer, 20-30 ezer, illetve 30-35 ezer fő egy gépkocsira. 2008. júliusára ez az eloszlás egyenletesebbé válik, hiszen az ország túlnyomó részén (12 megyében) átlagosan 10-20 ezer fő egy gépkocsi ellátandó lakosságszáma. A többi megyében – ahol az egy gépkocsira jutó lakosságszám több mint 20 ezer fő – a megyei adat sem haladja meg nagymértékben az országos átlagot. Budapesten a magas lakos- 2007. januárról 2008. júliusára a szolgáltatók, illetve telephelyek száma több, mint kétszeresére nőtt. 2007-ben az egy telephelyen kisszámú (1-6, illetve 6-10) gépkocsit működtető szolgáltató volt jellemző (87,8%). Ez az arány 2008 júliusára 89%-ra változott. Elmondható, hogy 2007-ben és 2008-ban is a kis kapacitással (1-10 gépkocsi) rendelkező szolgáltatók száma növekedett jelentősen, míg a nagy 1115, 16-20, illetve 20-25 gépkocsival rendelkező cégek száma nem változott számottevően. A szolgáltatók számának növelésével a cégek közötti verseny fokozása és ezáltal a minőségi színvonal javítása volt a cél. A cégek befogadásakor szempont volt az is, hogy kisszámú gépkocsit üzemeltető cégek kerüljenek a rendszerbe, mert ha egy kis cég valamely okból kivonul az adott területről, az nem okoz olyan komoly ellátási zavarokat, mint egy nagyobb cég kilépése. IME VIII. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2009. JÚNIUS 9 EGÉSZSÉGPOLITIKA 8. ábra Egy betegszállító gépkocsira jutó lakosok száma 2007. január beteg is ül az autóban, minden további beteggel megtett km további 0,2 szeres km-ként elszámolható, így az egy betegre kifizetett km-díj alacsonyabb, mint ha csak egyedül szállítanák őt. A finanszírozási összeget befolyásolja még, hogy a szállítás kíséret nélkül, vagy betegkísérő közreműködésével történt-e, ugyanis a különböző módon szállított betegek után a kíséret típusától függően egy fix összegű ún. betegszállítási díj illeti meg a szolgáltatót. Az irreális mértékű teljesítmények finanszírozásának elkerülése érdekében 2007. január 1-től egy betegszállító autó esetében egy hónapban maximálisan 10.000 ún. hasznos kilométernek, illetve többletférőhelyenként 2.000 ún. többlet kilométernek megfelelő finanszírozási díj fizethető ki a vonatkozó 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet 33. §. alapján. BETEGSZÁLLÍTÁSI ESETEK SZÁMA 9. ábra Egy betegszállító gépkocsira jutó lakosok száma 2008. január 2007. januárban az Országos Mentőszolgálat az ország Tiszántúli és Duna-Tisza közében lévő megyéiben, valamint Budapesten és Pest megyében végezte a legtöbb szállítási feladatot. Az alternatív szolgáltatók főként Budapest, Pest megye, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Borsod-AbaújZemplén megye, Bács-Kiskun megye területén végezték a legtöbb szállítást. Ezek jellemzően azok a területek, amelyek a legjobban ellátottak voltak betegszállító kapacitás (szolgáltatók, gépkocsik) szempontjából. A 11. ábrán láthatók az OMSZ betegszállítási esetei, melyek jellemzően mentési tevékenységből adódtak. ságszámhoz kisebb távolságok tartoznak, ezért mindhárom időszakban Budapest és Pest megye együttes területén az egy gépkocsira jutó lakosságszám a legmagasabbak közé tartozik. 11. ábra OMSZ által szállított esetek száma megyénként 2007. január 10. ábra Egy betegszállító gépkocsira jutó lakosok száma 2008. július A FINANSZÍROZÁS MÓDJA A betegszállító szolgáltatókkal a regionális egészségbiztosítási pénztárak kötnek finanszírozási szerződést. A finanszírozás alapja a beteg által a betegszállító gépjárműben „utazott” kilométerek száma. Amennyiben egyszerre több 10 IME VIII. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2009. JÚNIUS 2007. januárban az alternatív szolgáltatók (12. ábra) elsősorban kíséret nélküli betegszállítói tevékenységet végeztek, meglehetősen heterogén eloszlás szerint az egyes megyék között. Jól látható, hogy például Hajdú-Bihar, Békés és Csongrád megyében elenyésző volt az alternatív szolgáltatók esetszáma, hiszen ott az OMSZ végezte ezt a feladatot, de egy évvel később (13. ábra), amikor az OMSZ már kivonult a betegszállítói tevékenységből, ezeken a területeken az alternatív szolgáltatók száma és azok esetszáma jelentős növekedést mutatott. A legnagyobb növekedés Fejér, EGÉSZSÉGPOLITIKA Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar, Békés, Csongrád megyében, Budapesten és Pest megyében látható. Minden megyében tovább nőtt az esetszám 2008. júliusára (14. ábra), de az arányok nem változtak számottevően. Elmondható azonban – ahogy az egyes megyékhez tartózó kördiagramokon is jól látszik –, hogy szinte minden megyében megnőtt a betegszállító szolgáltatóktól magasabb színvonalú szolgáltatást kívánó és ezzel egyidejűleg jobban finanszírozott betegkísérővel történő szállítások aránya, a kíséret nélküli szállítások „rovására”. A 15. ábrán látható a betegszállítók (OMSZ – csak 2007ben –, alternatívok) összes szállított esetszámának változása, valamint a különböző típusú szállítások (kíséret nélküli, betegkísérővel vagy mentőápolóval végzett) arányai. 2007. januárban az Országos Mentőszolgálat és az alternatív betegszállítók összesen 125 465 betegszállítási esetet végeztek. 2008. azonos időszakában – amikor az OMSZ már kivonult a betegszállítás területéről – csak a betegszállítási esetszámok 34%-os növekedése volt megfigyelhető (190 220). 2008. júliusára a szállított esetszám tovább emelkedett, 207 156 esetre. A kísérővel történő esetek aránya 2008. január és júliusa között összességében 3%kal növekedett. Az alábbi diagramokból látható a betegszállítási esetek tisztán nominális növekedése, melynek okai között szerepelhet az egyre emelkedő igény kielégítése, illetve a kínálat indukálta kereslet megjelenése. 12. ábra Alternatív betegszállítók által szállított esetek száma megyénként 2007. január Σ 125 465 Σ 190 220 13. ábra Alternatív betegszállítók által szállított esetek száma megyénként 2008. január Σ 207 156 14. ábra Alternatív betegszállítók által szállított esetek száma megyénként 2008. július 15. ábra Alternatív szolgáltatók (és 2007-ben az OMSZ) által szállított esetek száma Az 16, 17, 18. ábrákon is látszik, hogy a mentés és betegszállítás szétválását megelőzően és azt követően is az alternatív szolgáltatók feladatai minden megyében kisebbnagyobb mértékben, de folyamatosan nőttek. A növekvő esetszámokkal párhuzamosan növekedett a futott hasznos és többlet km-k száma is, elsősorban a 2007. január és a 2008. január közötti időszakban. Ennek oka lehet, hogy a folyamatosan növekvő betegszállító kapacitás egyre több beteget tud elszállítani, egyre több igény jelentkezik a betegek és orvosok részéről a betegszállításra. IME VIII. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2009. JÚNIUS 11 EGÉSZSÉGPOLITIKA ÖSSZEFOGLALÁS 16. ábra Összes betegszállítási eset száma – Alternatív szolgáltatók 2007. január – 2008. július 17. ábra Betegszállító gépjármıvek által futott hasznos km-ek száma 2007. január – 2008. július 18. ábra Betegszállító gépkocsik által futott többlet km-ek száma 2007. január – 2008. július Felmerül azonban a kérdés, hogy az esetszámok növekedését valójában mi okozza. A valós igények kielégítése, vagy a kínálat indukálta kereslet? Nem növekedtek a járóilletve fekvőbeteg esetszámok, ezért ez nem indokolhatja az ilyen mértékű betegszállítási esetszám emelkedést. A kórházi kapacitások átszervezése egy szűk intervallumban lehet magyarázat, azonban ennek lezajlása után már ezt sem lehet valós oknak tekinteni. Összességében elmondható, hogy a betegszállítás iránt megnövekedett igény és az OMSZ profiltisztítása érdekében 2008. januártól új rendszert vezettek be a betegszállítás területén. Szétvált a mentés és betegszállítói tevékenység, melynek következtében, az Országos Mentőszolgálat 2008. januártól csak mentési tevékenységet végez és a már korábban, illetve az újonnan belépett alternatív betegszállító szolgáltatók a kísérővel, illetve kísérő nélküli betegszállítási tevékenységet végzik. A tanulmányból egyértelműen kitűnik az új szolgáltatók és a szállító gépkocsik számának, ezzel együtt az esetszámoknak a drasztikus növekedése. Igaz ugyan, hogy a mentés és betegszállítás szétválasztása a részben magas kereslet miatt történt, azonban az ilyen mértékű esetszám emelkedés talán irreálisan magas, túlpörgetett. A 2008. évi költségvetés 2 milliárd forinttal kevesebbet irányzott elő a betegszállítás finanszírozására, mint 2007ben, ezzel egyidejűleg ugyanekkora összeggel növelte a mentés kassza mértékét. A csökkentett betegszállítási előirányzat – éppen az előre nem látott mértékű teljesítménynövekedés miatt – nem bizonyult elegendőnek 2008-ban, ezért további források, mintegy 1,7 milliárd Ft bevonására volt szükség év közben ahhoz, hogy a betegszállító szolgáltatók működőképesek maradjanak a piacon. Azt is meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy a két terület szétválasztását nem elsősorban fiskális szempontok indokolták, hanem az, hogy az OMSZ profiltisztítása következtében javuljon a mentési tevékenység színvonala. A tanulmányból levonható következtetés, hogy a továbbiakban a betegszállítási esetszámok drasztikus növekedésének okát kell vizsgálni. Elmondható ugyanakkor, hogy a kvázi szabályozott piaci alapon működő rendszer az elkövetkező időszakban valószínűleg további átalakulásokon fog átmenni, melynek következtében megoldódhat az esetszámok kérdése. A limitált havi kilométer és az esetszámok növekedésének megfelelően, az egy kilométerre kifizetett díjak csökkenése a szolgáltatók számának csökkenését vonhatja maga után. Ez esetleg esetszám-csökkenéssel, illetve optimalizációval járhat, melynek során a szolgáltatók olyan esetszámot, illetve kilométer mennyiséget teljesítenek, amely a legnagyobb reális finanszírozási összeget jelentheti a számukra. A piaci tisztuláson túl a rendszeres ellenőrzések is gátat szabhatnak az indokolatlan, a jogszabályban nem nevesített esetek finanszírozásának. X. Outsourcing Konferencia 2009. november 4. (szerda) Helyszín: Best Western Hotel Hungaria (1074 Budapest, Rákóczi út 90.) 12 IME VIII. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2009. JÚNIUS