IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Roadshow-n a Semmelweis Terv

  • Cikk címe: Roadshow-n a Semmelweis Terv
  • Szerzők: Nagy András László
  • Intézmények: IME Szerkesztőség
  • Évfolyam: X. évfolyam
  • Lapszám: 2011. / 1
  • Hónap: február
  • Oldal: 9-10
  • Terjedelem: 2
  • Rovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA
  • Alrovat: PROGRAMALKOTÁS

Absztrakt:

Országjárásra indult Szócska Miklós egészségü- gyért felelős államtitkár, hogy az egészségügy helyi vezetőivel, az intézményeket fenntartó települések polgármestereivel, a megyei kormánymegbízottakkal, valamint a térség országgyűlési képviselőivel megvitassák, hogy valós-e a Semmelweis Tervben összefoglalt helyzetérté- kelés, egyetértenek-e a válság leküzdésére ott kijelölt irányokkal. A cél, hogy a véleményük kikérdezésével akciótervvé alakítsák a Semmelweis Tervet, majd augusztus végén, szeptember elején – az egyeztetések nyomán megszülető – pályázatok kiírásával biztosítsák az új rendszer megvalósításának forrásait.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Stubnya Gusztáv
Visszaállamosítás nélkül nem megy: Az Egészségügyért Felelős Államtitkárság Semmelweis Tervéről Dr. Szummer Csaba, Dr. Fendler Judit
Roadshow-n a Semmelweis Terv Nagy András László
Az egészségügyi szolgáltatók működési engedélyeztetésének problémái Dr. Kovács Aranka Katalin
Beszámoló az IME X. Kontrolling Konferenciájáról IME Szerkesztőség
Innovatív preklinikiai labor megvalósítása Miskolcon Dr. Csiba Gábor, Dr. Oláh Csaba, Zambóné Benkő Mária, Dr. Pungor András
Új Neuropathia Centrum Gyôrben IME Szerkesztőség
Az onkológusok munkaterhelése, és annak következményei I. rész Dr. Lazányi Kornélia
Egy burnout egészségfelmérés és az azt követő beavatkozás eredményei Irinyi Tamás, Dr. Németh Anikó
Sikeres centralizált minőségirányítási rendszer egy decentralizált szervezetben Dr. Stubnya Gusztáv, Hogemann Éva
A betegbiztonság növelését célzó erőfeszítések és kezdeményezések a világ országaiban Dr. Kulin László, Dr. Baranyai Zsolt
A semmi ágán...” „Civilizáció, lélek, agykutatás” Konferencia a hiányzó lelki egészségrôl, a lehetséges terápiákról, a kutatásról Fazekas Erzsébet
A magyar gyógyszeripari innováció helyzete és gazdasági jelentősége Dr. Blaskó Gábor
A MOFETTA kezelés- a kiaknázatlan nemzeti kincs Dr. Dózsa Csaba, Szalainé Cseh Borbála
Interjú Ilias Iakovidissalaz eHealth Week konferencia kapcsán IME Szerkesztőség
Interview with Mr. Ilias Iakovidis about the eHealth Week conference IME Szerkesztőség

Szerző Intézmény
Szerző: Nagy András László Intézmény: IME Szerkesztőség
EGÉSZSÉGPOLITIKA PROGRAMALKOTÁS Roadshow-n a Semmelweis Terv Országjárásra indult Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár, hogy az egészségügy helyi vezetőivel, az intézményeket fenntartó települések polgármestereivel, a megyei kormánymegbízottakkal, valamint a térség országgyűlési képviselőivel megvitassák, hogy valós-e a Semmelweis Tervben összefoglalt helyzetértékelés, egyetértenek-e a válság leküzdésére ott kijelölt irányokkal. A cél, hogy a véleményük kikérdezésével akciótervvé alakítsák a Semmelweis Tervet, majd augusztus végén, szeptember elején – az egyeztetések nyomán megszülető – pályázatok kiírásával biztosítsák az új rendszer megvalósításának forrásait. Az országjáró körút első állomása Komárom-Esztergom, Veszprém és Fejér megye voltak. A székesfehérvári megbeszélést követően Csernavölgyi István, a Fejér megyei Szent György Kórház igazgatója kijelentette, hogy első ízben érezte úgy, hogy nem pusztán meg kell hallgasson valamilyen döntést, hanem aktív résztvevőként, tevőlegesen számítanak rá. Az államtitkár a megbeszélésről szólva közölte: az csak a munka kezdő fázisa, ezt követően szakértői csoportok feltárják a klinikai, gazdasági, műszaki együttműködés lehetőségeit a megyében, illetve a nagytérségben. Szócska Miklós leszögezte, a Semmelweis Terv valójában vitairat. Azért készült, hogy az egészségügyi kormányzat megossza helyzetértékelését és elképzeléseit – elsősorban – az ágazatban dolgozókkal. Az országos körút egyik – koránt sem utolsó – célja, hogy a minisztérium vezetői, így maga az államtitkár is, tanuljanak a helyiektől. Szócska Miklós a Fejér megyei egyeztetés után elmondta, hogy az adott napon sokat tanult: Komárom-Esztergom megyében a természetesen kialakult betegutakról jutott új információkhoz, Veszprém megyében arról győződött meg, hogy a helyi vezetésben az önálló kezdeményezésekre is elegendő erő és szellemi potenciál halmozódott fel, amelyre építeni lehet, Fejér megyében pedig arról tudott meg sokat, hogy Budapest vonzása hogyan hat a megye egészségügyére. Elmondta, Veszprém olyan megye, ahol az egészségpolitikai kezdeményezésekre felkészültek a vezetők, hiszen elébe mentek a kormányzati szándéknak. Az ottani, három megyére kiterjedő Pannon tervben rögzített integrációs elképzelések ugyanis egybeesnek a Semmelweis Terv fő vonalaival. A jövőben elsősorban arról kell egyeztetni, hogy ezen egészségügyi ellátási régió határait hol húzzák meg. Szócska Miklós nem említette, de úgy hírlik, vitás kérdések már csak a tekintetben vannak, hogy kinek jut majd a régióközpont szerepe az integrált ellátórendszerben. A látogatás egyik célja volt, megismerkedni a jellemző betegutakkal. Veszprém-, Komárom-, és Fejér megye – mint mondta, három eltérő helyzet. Például Komárom megyében Komárom környékéről inkább Győrbe, míg Esztergom környékéről Budapestre vezetnek a már természetesen kialakult betegutak, miközben a megyei kórház Tatabányán van. Meg kell érteni, hogy milyen helyi körülmények kényszerítették ki a természetesnek tekinthető és a nem ritkán tapasztalható, természetesnek egyáltalán nem nevezhető betegutakat. A nap tapasztalatai megerősítették abban – mondta az államtitkár, hogy a Semmelweis Tervben meghatározott nagytérségi központokat, a betegutak új rendszerét a természetes gravitáció mentén kell kiépíteniük. A közeli jövőben teljes körű egészségügyi katasztert kívánnak felállítani, hogy megtudják, egy-egy szakmai területen kik, mennyien dolgoznak. Ezen kívül az OEP valamennyi szerződését átnézik, és felülvizsgálják a működési engedélyeket. Határozottan cáfolta, hogy ezek eredményeként intézményeket akarnának becsukni, de mint mondta: funkcióváltás lehetséges lesz. Ezek feltérképezését és a döntéselőkészítést egy olyan elektronikus térkép szolgálja, amelyre pontosan kivetíthetők a kötelezően ellátott területek, továbbá az, hogy a területen élők ellátása a valóságban hol történt meg. Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár országjáró körútjának első fórumán alig néhány üres szék maradt csak a Fejér Megyei Szent György Kórház auditóriumában. A politikus nem vonult a dobogón álló pulpitus mögé, hanem a közönség elé ült le, közvetlen dialógusra ösztönzött, ezzel is erősítve hallgatóságában első mondatának tartalmát: az egészségügyi rendszert csak akkor tudják átalakítani, ha a dolgozók velük tartanak. A továbbiakban arról beszélt, hogy súlyos feszültségek vannak az ágazatban. Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a közpénzekből mindenki a betegségétől, anyagi helyzetétől függetlenül jusson a gyógyításhoz, eredményesen kell alkalmazni a hatásos gyógyeljárásokat, megfelelően kell érvényesíteni a betegjogokat, csökkenteni a kiszolgáltatottságot és létrehozni a fenntarthatóságot eredményező erőforrás-koncentrációt – sorolta a program alapvetéseit az államtitkár. A krízishelyzet kezelését és az egészségügyben dolgozók pályán tartását nevezte a két legfontosabb aktuális feladatnak. Elmondta, a konvergencia program következményeként az egészségügyre fordított közkiadások a GDP 5,5 százalékáról 4,3-ra estek vissza. Ahhoz is a jelenleg rendelkezésre állónál jóval több pénz kellene, hogy újra a 2006-os ellátási színvonalat tudjuk nyújtani. Hozzátette, ha megfelelő béreket tudnánk adni, akkor is hiányozna a rendszerből 3500 or- IME X. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 2011. FEBRUÁR 9 EGÉSZSÉGPOLITIKA PROGRAMALKOTÁS vos és 4500 szakdolgozó. Ám akkor sem lenne érdemes mindenkit kórházba fektetni, akkor is érdemesebb lenne, akit csak lehet a járóbeteg rendszerben meggyógyítani. Az egyes intézmények szintjén már nemigen lehet kiaknázható tartalékokról beszélni. Főként a tervezett nagytérségi integrációban, a térségi egészségszervezésben, a gazdasági és műszaki együttműködésben, a beszerzési társaságokban rejlő tartalékokról esett szó. Leszögezte, ha olyan gazdagok lennénk, mint Svédország, akkor sem tudnánk minden megyében onkológiai vagy transzplantációs központot működtetni. Karcsúsítás és a belső tartalékok feltárása az egyetlen járható út. Szócska szerint az elsietett, végiggondolatlan döntések eredményeként polgárháborús helyzetet, a kórházak között kiéleződött konfliktusokat örökölt. Ettől a jövőben el kell tekintetni és csak a beteg érdekét figyelembe venni. Mint mondta, igyekszik konszenzusra jutni, de a megoldások megtalálásában a transzparencia és a közérdek mindig előbbre való lesz a részérdekeknél. Az elképzelések szerint az ellátást 1-1,5 millió lakosonként szervezik meg. Kialakítanak kilenc nagytérségi központot (hármat Budapesten, illetve a központi régióban), pontosan meghatároznák a háziorvosok, a járóbeteg-ellátó központok, a városi és megyei kórházak és a központok szerepét. Az átalakításhoz létrehozzák az adott nagytérséghez tartozó szakemberekből, önkormányzati képviselőkből álló Nagytérségi Egészségszervezési Igazgatóságokat. Az ő feladtuk lesz a kapacitások áttekintése, összevonása, a betegirányítás megszervezése és az ellenőrzés. Létrehozzák az Állami Egészségszervezési Központot is, amely az előbbi igazgatóságok munkáját felügyeli. A majdani nagytérségek, régiók határait még nem jelölték ki, ezek kialakításáról is folynak még az egyeztetések. „Kreatív fázisban vagyunk, de határozott döntések születnek majd” – jelentette ki a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyért felelős államtitkára. A nagytérségekről és a nagytérségi központokról szólva hangsúlyozta, nem szükségszerű, hogy a régió kiemelt kórháza legyen felelős minden szakma csúcsszintű ellátásáért. „Szakmai és intézményi progresszió nem esik majd feltétlenül egybe.” Ha valahol a térségben korábban kialakult valamely szakma magas szintű progresszív központja, azt nem szakítják ki természetes közegéből és nem helyezik át máshová. A nagytérségi sürgősségi központ, a kiemelt személyi igényű ellátások, a szakmai koordináció, valamint továbbképző központ kell, hogy legyen, amely nyitott és befogadó a térségből hozzá irányított valamennyi beteg iránt. A majdani országos szakmai központok szakterületükön egymilliónál több lakos ellátásáért felelnek majd. Egyben módszertani központok lesznek, feladatuk a tudományos munka, oktatás és a szakma irányítása. A progresszivitási szintek szakmai tartalmának a meghatározását a szakmai kollégiumokkal együtt végzik, a tervek szerint márciustól. Mindezek távirati tömörségű ismertetése után vette kezdetét a fórum. „Nincsenek titkok, nincsenek tabuk” – serkentett az államtitkár. Másfél órán át sorjáztak a kérdések és a válaszok. Sok kulcsfontosságú kérdés szóba került, a válaszok többnyire túlmutattak a kérdéseken és az általános gondokról szóltak. Sirák András háziorvos vetette fel a teljesítmény-volumen korlát tarthatatlanságát. Mint mondta, egy év alatt két műtétre, illetve diagnosztikára váró betege halt meg. Tűrhetetlennek nevezte, hogy adott a beteg, adott a technika, adott a szakember, de nincsen hozzá volumen, azaz finanszírozás. Szócska válaszként elmondta, 40 milliárdos adósság-állományt sikerült az elmúlt évben kezelni, a kórházi rendszer nem omlott össze. Ennek ára a „háborús gazdálkodás”, vagyis az ellátó rendszer lefagyasztása volt. Ennek eszköze a volumen korlát. Ugyanakkor kitért arra, kérdés, hogy jó dolog-e, hogy igen sok helyen adott a technika, adott a diagnosztikai eszköz. Vizsgálni kell, hogy az adott helyen valóban szükség van-e rá. Vizsgálni kell, hogy van-e szakorvos, aki az adott műszer mellé állítható? Főként Budapesten túlzott a műszer ellátottság (példa: CT, sugárterápia), nincsen annyi beteg, amennyi mindet kifizetődővé tenné. Meg kell tehát határozni azokat a helyeket, ahol ezek fenntarthatóan és kihasználhatóan működhetnek. A Semmelweis Terv ezt a problémát is kezelni kívánja. Az ellátó rendszer megtervezésekor azt is figyelembe kell majd venni, hogy hányan és milyen képzettséggel dolgoznak a rendszerben. Egy kézen megszámolhatóak azok a patológiai műhelyek – mondta, amelyek megfelelő szintű diagnózissal képesek szolgálni az onkológiai ellátást. Ezeket koncentrálni kell és a telemedicina eszközeivel támogatni. Példát is mondott a regionális munkamegosztásra: Szombathely és Zalaegerszeg. Az egyik a térség szívsebészeti, a másik a sugárterápiás központja lehet. A megyén belül az ellátás központja a megyei kórház és szakrendelő. A kistérségi kórházakban és a járóbeteg szakellátó központokban nem tartható fenn a progresszív ellátás minden szintje, a betegeknek utazniuk kell a magasabb szintű ellátásért. Az alapellátással kapcsolatban elhangzott, hogy az államtitkár tisztában van azzal, hogy a legtöbb gond a finanszírozás elégtelenségéből, az „emberi erőforrás”, azaz az orvosok hiányából, és a túlzott adminisztrációs terhekből fakad. Nem oldja meg a gondokat, de az irányt jelzi, hogy visszaáll az eszközbeszerzési támogatás. Praxis jogot a legrövidebb időn belül 1-3 milliárdos praxis alappal erősítik meg. Ez egy, a diákhitelhez hasonló, hosszú távú és önmagát folyamatosan feltöltő pénzügyi alap lesz. Csoportpraxisok, praxisközösségek létrehozását támogatják, a háziorvosi kompetenciát, szakvizsgához kötött vényírási jogosultságot bővítik. A még számos kérdést érintő fórum mintegy két órán át tartott, s igen jó hangulatban ért véget. Nagy András László 10 IME X. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 2011. FEBRUÁR