IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Egészségturizmus: eredmények és lehetőségek - Interjú Dr. Ruszinkó Ádám helyettes államtitkárral

  • Cikk címe: Egészségturizmus: eredmények és lehetőségek - Interjú Dr. Ruszinkó Ádám helyettes államtitkárral
  • Szerzők: Boromisza Piroska
  • Intézmények: IME szerkesztőség
  • Évfolyam: XV. évfolyam
  • Lapszám: 2016. / 3
  • Hónap: április
  • Oldal: 9-11
  • Terjedelem: 3
  • Rovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA
  • Alrovat: EGÉSZSÉGSTRATÉGIA

Absztrakt:

A nemzetgazdaság egyik legfontosabb húzóereje a turizmus, mely komoly potenciált jelent az egészségügyi ágazat fejlődése szempontjából is. Erről tartott előadást az IME Interdiszciplináris Magyar Egészségügy – Az egészségügyi vezetők szaklapja 2016. február 11-én megrendezett XI. Regionális Egészségügyi Konferenciáján a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára. Dr. Ruszinkó Ádámot arra kértünk, foglalja össze az ágazat eredményeit és nyújtson betekintést olvasóink számára az egészségügyet is érintő, kiaknázásra váró lehetőségekbe.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Battyáni István
Tartalom IME Szerkesztőség
Miért úsznak a kórházak adósságban? A kórházi adósság megnövekedésének okai 2009-2015 között Kovács László
Egészségturizmus: eredmények és lehetőségek - Interjú Dr. Ruszinkó Ádám helyettes államtitkárral Boromisza Piroska
Valósidejű infekciókontroll Dr. Kovács Gábor , Dr. Ortutay András, Dr. Marjanek Zsuzsa, Dr. Szekeressy Zsuzsanna, Dr. Barcs István
Az infekciókontroll oktatása az ápolás és betegellátás alapképzésben és a kötelező szakmacsoportos továbbképzésekben Dr. Balogh Zoltán
Mentőöv Információs Központot és Segélyvonal Ritka és Veleszületett Rendellenességgel élők Országos Szövetsége
A team munka szerepe a deréktáji fájdalom kezelésében Fáy Veronika, Stauder Adrienne, Dr. Simoncsics Eszter
Kétéves Együttműködési megállapodást írt alá az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Egészségügyi Világszervezet (Who) Európai Regionális Irodája Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért Felelős Államtitkárság
A fekvőbetegek elégedettségének változása a kórház működési formájának változása tükrében Guba Tamás, Dr. Lampé Zsolt, Arany-Harmati Edina, Seres Judit
A gyógyszerellátás színvonala a fogyasztó szempontjából Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete
XI. IME Regionális Egészségügyi Konferencia - Alapellátás és Egészségfejlesztési Irodák: hogyan tovább? Szakmai centralizációs lépések és Kórházi stratégiák Összefoglaló II. Tamás Éva
Kevesebbet, de még mindig sokat dohányoznak a tinédzserek Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet
Gondolatok a COPD szűrésről: pro és kontra Dr. Szalai Zsuzsanna, Dr. Molnár F. Tamás
A Bajcsy-Zsilinszky Kórház térítésmentesen biztosított Egészségkártyát a Betegek Világnapja alkalmából Bajcsy-Zsilinszky Kórház és Rendelőintézet
Tűcsere-programok és infekciókontroll Prof. Dr. Rácz József
Kezelhető az elhízás? – A praxisközösség jelentősége Dr. Halmy Lászlóné Eszter
Vese Világnap IME Szerkesztőség
Az OEP adatkérés és adatelemzés első lépései, együttműködés az adatkérő és az adatszolgáltató között Fadgyas-Freyler Petra
Vese Világnap című cikk folytatása az 51. oldalról IME Szerkesztőség
Erős pillérekre épített szakma Az orvoslás, az oktatás, a kutatás ügyéért elkötelezetten - Interjú Dr. Domján Gyulával Fazekas Erzsébet
Vese Világnap című cikk folytatása az 55. oldalról IME Szerkesztőség

Szerző Intézmény
Szerző: Boromisza Piroska Intézmény: IME szerkesztőség
EGÉSZSÉGPOLITIKA EGÉSZSÉGSTRATÉGIA Egészségturizmus: eredmények és lehetőségek Interjú Dr. Ruszinkó Ádám helyettes államtitkárral A nemzetgazdaság egyik legfontosabb húzóereje a turizmus, mely komoly potenciált jelent az egészségügyi ágazat fejlődése szempontjából is. Erről tartott előadást az IME Interdiszciplináris Magyar Egészségügy – Az egészségügyi vezetők szaklapja 2016. február 11-én megrendezett XI. Regionális Egészségügyi Konferenciáján a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára. Dr. Ruszinkó Ádámot arra kértünk, foglalja össze az ágazat eredményeit és nyújtson betekintést olvasóink számára az egészségügyet is érintő, kiaknázásra váró lehetőségekbe. KIMAGASLÓ TELJESÍTMÉNY – Milyen szerepet tölt be a turizmus a nemzetgazdaság egészében? A turizmus a nemzetgazdaság egyre inkább növekvő húzóágazata, amit alátámaszt a bonyolult statisztikai számításon alapuló ún. szatellit számla (Tourism Satellite Account) is. Ez egy olyan harmonizált statisztikai rendszer, melynek segítségével mérhetővé válik a turizmus átfogó gazdasági teljesítménye. Keresleti oldalon megjelennek a lakossági utazások és költések, a kínálati oldalon a turizmus nemzeti számlák módszertanával előállított termelési számlái. Így kimutatható, hogy mennyi a turizmus hozzájárulása a gazdasághoz és mennyi a turizmusban foglalkoztatottak aránya. A 2012. évi adatokon alapuló turizmus szatellit számla szerint a turizmusra jellemző ágazatok hozzáadott értékének aránya a nemzetgazdaságon belül 5,8 százalék, ez a multiplikátorhatással együtt 9,4 százalékot jelent. A turizmusra jellemző ágazatokban foglalkoztatottak száma 338 ezer fő, az egyenértékesített létszám aránya a turisztikai ágazatokban 9,3 százalék. Kiemelendő, hogy a turizmus teljes foglalkoztatási hatása 12,1 százalék. Ez azt jelenti, hogy az ágazatonkénti létszám-kibocsátás arányok és az output multiplikátor-indexek alapján a turizmus közvetlen és közvetett módon összesítve a nemzetgazdasági foglalkoztatottság 12,1 százalékát adja. 2010-2013 között a turizmus által termelt hozzáadott érték 6,7 százalékkal nőtt, meghaladva az 1,5 százalékos nemzetgazdasági átlagot. – Hogyan alakult a vendégéjszakák száma az elmúlt években? A vendégéjszakák száma a turizmus első számú makrogazdasági mutatója, amelyről elmondhatjuk, hogy igen biztatóan alakult az elmúlt öt évben. Míg 2010-ben a vendégéjszakák száma még nem érte el a 20 milliót, ez a szám 2015-re 25,77 millióra emelkedett. Ez öt év alatt közel 32 százalékos növekedést jelent. A 2015-ös év a forgalom és a bevétel tekintetében is rekordévnek bizonyult. 2015-ben a vendégek száma 10,35 millió volt, ami 7,4 százalékos növekedést jelent 2014-hez képest. A szálláshelyek összes bevétele 367,7 milli- IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY árd forint volt, 10,4 százalékkal több, mint 2014-ben. Ez egyben azt is jelenti, hogy a szálláshelybevételek növekedési üteme 3,6-szerese a GDP 2,9 százalékos növekedésének. Mindebből kitűnik, hogy a turizmus jóval gyorsabb ütemben növekszik, mint a nemzetgazdaság átlaga. – Melyek a legfontosabb küldőpiacaink? 2015-ben megőrizte vezető helyét a 80 millió lakosú Németország, közel kétmillió vendégéjszakával. Feljött a második helyre az Egyesült Királyság majdnem 887 ezer vendégéjszakával, egy év alatt 17,6 százalékos növekedést produkálva. Ausztria 2,5 százalékos növekedés mellett a második helyről a harmadikra csúszott vissza 791 ezer vendégéjszakával. Nagymértékben – 13,3 százalékkal – emelkedett az USAból érkezők vendégéjszakáinak száma, és a politikai események hatására Oroszország a harmadikról a nyolcadik helyre esett vissza. – Hogyan segítette elő a belföldi turizmust a munkavállalók pihenését szolgáló juttatás, a SZÉP Kártya? A 2011-ben elindított Széchenyi Pihenőkártya kimagasló eredményeket hozott a belföldi turizmus tekintetében. Ma már több mint 65 ezer elfogadóhely működik, több mint 36 ezer munkáltató biztosítja dolgozói számára ezt a típusú béren kívüli juttatást, és a kártyabirtokosok száma meghaladja az 1,25 milliót. A SZÉP Kártya költései 83 milliárd forintot tettek ki 2015-ben, ami 14 százalékos emelkedést mutat az előző évi költésekhez képest. A kártyák feltöltése 2015-ben 19,2 százalékkal nőtt, meghaladta a 90 milliárd forintot. A tavaly feltöltött kártyák 2017. május 31-ig használhatók fel, ami azt jelenti, hogy az elkövetkezendő szűk másfél évre jelentős tartalékkal rendelkezünk. Bevezetése óta a SZÉP Kártya összesen 269 milliárd forinttal élénkítette a belföldi turizmust. BŐVÜLŐ EGÉSZSÉGTURIZMUS – A turizmus egyik legfontosabb részeleme az egészségturizmus. Ennek fejlesztésére milyen erőket mozgattak meg? 2007-2013 között összesen 30 milliárd forinttal támogattuk fürdőinket, 47 projekt keretében. A nem OEP finanszírozott egészségügyi szolgáltatásokat is nyújtó szállodák támogatására összesen 18,2 milliárd forintot fordítottunk, 35 projekt keretében. Továbbá számos gyógyhelyi fejlesztés zajlott le Debrecentől kezdve, Nyíregyházán át Sárvárig. – Milyen eredményeket sikerült elérni az egészségturizmusban? Az imént említett fejlesztéseknek köszönhetően a szálláshelyek és a fürdők szolgáltatási kínálata jelentősen bővült, nőtt a gyógyhelyek száma. Tartósan növekedett a kereslet a wellness szolgáltatások iránt is. Nagyon jó eredményeket sikerült elérni a hagyományos gyógyvizeken alapuló gyógyturizmus, illetőleg az egészségmegőrzés célú wellness turizmus révén. A XV. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2016. ÁPRILIS 9 EGÉSZSÉGPOLITIKA EGÉSZSÉGSTRATÉGIA fürdőszolgáltatások minősítése a Magyar Fürdőszövetség által kidolgozott és a Nemzetgazdasági Minisztérium által jóváhagyott szakmai szempontrendszer alapján történik. A fürdők nemzeti tanúsító védjegyrendszerébe ma már 22 fürdő 41 fürdőegysége tartozik gyógyfürdő, strandfürdő, uszodalétesítmény, élményfürdő, wellness (medical wellness) kategóriákban. Fürdőink bevétele 2008-ban 58,5 milliárd forint volt, 2011re már meghaladta a 75 milliárd forintot. A Magyar Fürdőszövetség előzetes becslése alapján 2015-ben 40 millió vendég látogatott el a hazai gyógyfürdőkbe. – Mely országokból érkeznek hozzánk legtöbben kifejezetten egészségturisztikai céllal? Az egészségturisztikai küldőországok sorrendje némileg eltér a teljes turisztikai küldő piactól. A legfontosabb egészségturisztikai küldőpiacaink az egynapos vendégek száma szerint Ausztria, Szlovákia, Németország, Csehország és Románia. A több napra idelátogató, magyarországi szállodákban megszálló vendégek közül legtöbben Németországból, Oroszországból, Ausztriából, Csehországból és Szlovákiából érkeztek 2014-ben. FEJLŐDÉSI IRÁNYOK – Melyek az egészségturizmus fejlesztésének további feladatai? Fontosnak tartjuk a fürdő- és gyógydesztinációk kínálatának tematizálását, szegmentációját, egyedi profilok kialakítását. Kívánatos a minősített gyógyhelyek számának növelése és komplex szolgáltatásaik bővítése, esztétikai megjelenésük fejlesztése. Szükséges a fürdőüzemeltetés jövedelemtermelő képességének javítása és új munkahelyek létesítése. Indokoltnak tartjuk a gyógyvizek bizonyítékokon alapuló gyógyászati hatásvizsgálatát. Szintén elengedhetetlen az orvosi szolgáltatásokon alapuló egészségügyi turizmus fejlesztése. Dolgozunk az egységes „Gyógyító Magyarország” felület és marketingkommunikáció létrehozásán. – Milyen eszközökkel kívánja a kormányzat elősegíteni a gyógyhelyek fejlesztését? Egyedi turisztikai adottságunk meghatározó helyszínei a gyógyhelyek, melyek kiemelt fogadóterületként kezelendők, többségük az igen komoly hazai ismertség mellett jelentős számú külföldi turistát fogad. A magyarországi gyógyhelyeken a korábbi egészségturizmus-fejlesztési programok keretében a központi attrakció (például fürdő, gyógybarlang, mofetta) fejlesztése megvalósult. Ugyanakkor a települések szolgáltatásai, infrastruktúrája elmarad az attrakció színvonalától. Az egyes gyógyhelyek turisztikai teljesítménye eltérő, a fejlesztési lehetőségeket és irányokat erre alapozva kell megvalósítani a 2014-2020 közötti időszakban. A gyógyhelyi szolgáltatások minőségének fejlesztésével a megcélzott vendégkör igényeit magasabb színvonalon lehet kielégíteni. A gyógyhelyi jelleg eléréséhez szükséges az adott település arculatának koncepcionális fejlesztése. Olyan összehangolt, egységes szemléleten alapuló fejlesztések ösztönzése szükséges, amelyek során az önkormányzat és a vállalkozások együttes tervezésén alapulva valósulnak meg a gyógyhelyi kínálat hiányzó elemeinek lét- 10 IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY rehozását célzó beruházások. A fejlesztések eredményeként nő a látogatók száma a gyógyhelyeken, és emelkedik a turisztikai költés összege. Ezen megfontolásból a Nemzetgazdasági Minisztérium kiírta a „Gyógyhelyek komplex turisztikai fejlesztése” (GINOP – 7.1.3 – 2015) pályázatot, melynek első értékelési szakasza ez év márciusában zárult le. A felhívás rendelkezésre álló tervezett keretösszege 13,9 milliárd forint, mely összeget az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Köztársaság költségvetése társfinanszírozásban biztosítja. Az önkormányzatok és általuk vezetett konzorciumok által igényelhető támogatás összege 300-1000 millió forint, mely a környezeti és kiegészítő szolgáltatások fejlesztésére, a gyógyhelyi profilnak megfelelő egységet kínálat és arculat kialakítására fordítható. PERSPEKTÍVÁK – Mely terápiás területeken alkalmazhatók hatékonyan a hazai gyógytényezők? Gyógyvizeink a krónikus mozgásszervi panaszok enyhítésére, a bőr- és nőgyógyászati betegségek kezelésére és ivókúra formájában az emésztőszervi kórképek kiegészítő kezelésére alkalmasak. Gyógybarlangjaink és klimatikus gyógyhelyeink a légzőszervi betegségek terápiájában, mofettáink az érszűkület kezelésében nyújtanak hatékony segítséget. A természetes gyógytényezőkön alapuló balneológia fejlesztésének célja az egészségügyi intézmények gyógyító és turisztikai célú innováció-képességének a megerősítése. Ehhez új együttműködésekre, hálózatok létrehozására van szükség az ellátóhelyek, szállodák, egyetemek, szakmai és marketing szervezetek és egyéb szolgáltatók között. A fürdőgyógyászati kezelések nemzetközi elismertségének javítása akkor lehetséges, ha lesznek olyan kutatások, amelyek eredményei alapján szerződést tudunk kötni a nemzetközi biztosítókkal. További célunk, hogy a vendégforgalom bővítésével a bevételeinket növelni tudjuk. Ehhez széles körben meg kell ismertetni a természetes gyógymódok előnyeit a gyógyszeres terápiákkal szemben. – Milyen irányú kutatásokat tartanak szükségesnek a balneológia területén? Alapkutatásban javasoljuk tisztázni a különböző ásványi anyag tartalmú termálvizek fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő hatását. Továbbá alkalmazott kutatás keretében tartjuk szükségesnek bizonyítani a gyógyvizek gyógyhatását a krónikus vertebrogén derékfájás, a térdízületi arthrosis és a fibromyalgia által okozott panaszok esetében. – Milyen finanszírozási keretek közt valósítható meg a gyógyvizek bizonyítékokon alapuló hatásának igazolása? A kutatási program finanszírozására alkalmas EU források pályázatos formában állnak rendelkezésre. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) pályázat felhívásai lehetőséget nyújtanak evidence based medicine alap-, és alkalmazott kutatási programok megvalósítására is. A „Stratégiai K + F műhelyek kiválósága” (GINOP – 2.3.2-15) pályázat benyújtásának előfeltétele az, hogy rendelkezzen az NKFIH kormányzati kutatási, fejlesztési és innovációs szakpo- XV. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2016. ÁPRILIS EGÉSZSÉGPOLITIKA EGÉSZSÉGSTRATÉGIA litikai szempontú támogató véleményével. Az előzetes véleményezésről az NKFIH honlapján lehet tájékoztatást kapni. – Melyek az orvosi turizmus keretében leggyakrabban igénybe vett szolgáltatások? Piacvezetők vagyunk a fogorvosi turizmusban, melynek fő küldő piaca Ausztria, Németország és az Egyesült Királyság. Igen népszerűek medical spa – orvosi közreműködéssel zajló balneológiai – szolgáltatásaink az osztrákok, németek, oroszok és ukránok körében. Szemészeti és szemsebészeti szolgáltatásainkat leggyakrabban az osztrákok, németek és britek veszik igénybe. Továbbá nagy a kereslet a plasztikai illetve ortopédsebészeti beavatkozások iránt. Sok külföldi keresi fel meddőségi kezelést nyújtó centrumainkat, kardiológai és érsebészeti, valamint elhízással foglalkozó specialistáinkat. – Mi a magyarázata az egészségügyi turizmus népszerűségének? Mindenekelőtt érdemes tisztázni néhány ezzel kapcsolatos fogalmat. A wellness turizmus célja a jó egészségi állapot megőrzése, a gyógyturizmus a krónikus betegségek természetes gyógytényezőkkel történő gyógyítását szolgálja, míg az orvosi turizmus az orvosi beavatkozás – többnyire műtét, vagy diagnosztikai vizsgálat – érdekében történő, főként külföldi utazás. Ez utóbbi fő motivációja a külföldiek számára a jó minőségű, otthoninál kedvezőbb árfekvésű ellátás, az azonnali hozzáférés várólista nélkül, a tudás-, vagy technika alapú innovatív kezelések és az egyszerűbb jogszabályi környezet. – Hogyan profitálhat a forrásszegény egészségügy az egészségturizmus népszerűségéből? A hazai egészségügyi rendszer némileg már jelenleg is profitál a hazai természetes gyógytényezőkön alapuló turizmusból. Erre elsősorban a krónikus betegségek – a mozgászszervi panaszok, a légzőszervi betegségek és az érszűkület – kiegészítő kezelésére alapuló gyógyturizmus területén adódik lehetőség. Ennél azonban sokkal fontosabb, és véleményem szerint rendkívül perspektivikus lehet, hogy ne csak a magánszolgáltatók, hanem a jól felszerelt közkórházak, klinikák szolgáltató egységei is nyújtsanak fizetős alapon egészségügyi szolgáltatásokat a külföldi betegeknek. Mindez nagymértékben növelhetné az egészségügyi ellátórendszer bevételeit. Ez az egyik dolog, amivel mi, mint turizmusért felelős helyettes államtitkárság hozzá tudunk járulni a hazai egészségügyi szolgáltató rendszer bajainak orvoslásához. A másik fontos tevékenység, amellyel mint az egészségiparért is felelős helyettes államtitkárság kiemelten foglalkozunk, a klinikai vizsgálatok Magyarországra hozatala. Jelenleg körülbelül 90 milliárd forintnyi bevétele származik hazánknak a gyógyszeripari klinikai vizsgálatokból. Ezt az összeget szeretnénk belátható időn belül a másfél-kétszeresére emelni. A klinikai vizsgálatoknak köszönhetően árbevételre tesznek szert a kórházak, jövedelemhez jutnak az orvosok, az egészségügyi szakszemélyzet, és anyagilag jól járnak a vizsgálatokba bevont betegek is, hiszen ingyen jutnak hozzá a kezeléshez. Fontos társadalmi hozadéka ezeknek a vizsgálatoknak, hogy a betegek a legmodernebb terápiákban részesülhetnek, évekkel azok forgalomba hozatala előtt. – Ezek szerint több kapcsolódási pont is mutatkozik a két ágazat között. Így van, a közös pontok, szorosabban véve és a legpozitívabb aspektusait tekintve: az orvosi turizmus, melynek keretében a külföldi betegek Magyarországon költik el a pénzüket diagnosztikai eljárásokra és műtétekre, illetve a klinikai vizsgálatok, amelyek komoly bevételt biztosítanak a résztvevő hazai centrumoknak. Mindkettőt nagyon fontosnak tartom, hiszen ezek révén mi magunk is közreműködhetünk a magyar egészségügyi rendszert jellemző tőkeszegénység és finanszírozási nehézségek enyhítésében. Boromisza Piroska NÉVJEGY Dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár A Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Intézetben szerzett idegenvezetői képesítést 1988-ban. Orvosi diplomáját 1994-ben kapta a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen. 1994-től a Kanadai Egészségügyi Menedzserképző Intézetben tanult, ahol 1996-ban végzett egészségügyi menedzserként. 1998-2000 között a EuroContact Business School hallgatójaként tanult általános menedzsmentet. 2004-2005 között elvégezte a Canisius College, Buffalo (USA) MBA kurzusát. 2011-től a Szent István Egyetem, Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskolája PhD programjában vesz részt. Az orvosi diploma megszerzését követően, 1995-1999 között a gyógyszeriparban dolgozott. 1999-2004 között a Gazdasági Minisztérium Turisztikai Helyettes Államtitkárság Egészség- IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY turizmus fejlesztési programját vezette. 2004-2005 között az EuroSpa Hungary Kft., 2005-2014-ig az EuroSpa Investment Kft. turisztikai igazgatója. 2011-2013 között a Büki Gyógyfürdő Zrt. igazgatósági tagja, 2013 óta elnöke. 2003 óta tanít egészségturizmust, jelenleg a Metropolitan Egyetem docense. 2014. szeptember 9-től a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára. A Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület tagja (2001-től), elnöke (2009-2014). A Magyar Szállodaszövetség Tanácsadó Testületének egészségturizmust képviselő tagja (2010-2014). A Magyar Turizmus Zrt. Szakmai Tanácsadó Testületének tagja (2010-2014). Az Új Széchenyi Terv „Termál-Egészségipar” c. fejezetét megalkotó munkacsoport vezetője (2009-2010). 2003-ban a Magyar Wellness Társaság egyéni nívódíjban részesítette. 2005-ben a Heller Farkas Főiskola – Magyar Wellness Társaság nívódíját nyerte el oktatási intézmény kategóriában. 2009-ben „Az Alföld Turizmusáért” díjban részesült. XV. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2016. ÁPRILIS 11