IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Az egészségügyi portálokról

  • Cikk címe: Az egészségügyi portálokról
  • Szerzők: Dr. Várhelyi Tamás
  • Intézmények: KPMG Consulting Kft.
  • Évfolyam: I. évfolyam
  • Lapszám: 2002. / 3
  • Hónap: október
  • Oldal: 44-46
  • Terjedelem: 3
  • Rovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ
  • Alrovat: INTERNET, ADATBIZTONSÁG

Absztrakt:

A multimédia és az internet eddig el sem képzelhető új távlatokat nyit az egészségvédelem és az egészségügy területén. Mivel az egészség-kultúra éppen abban az életkorban alakul ki, amikor a fiatalok az internetet és a PC-s CD-ket tipikusan használni kezdik, ezért a cikkben kategorizált egészségügyi portáloktól komoly eredmények várhatók. Az egészség kérdésköre az embereket leginkább foglalkoztató témák egyike. Az egészséggel kapcsolatos fogalmaknak alapvetően két fő halmaza létezik: az egészség megtartását elősegítő egészségvédelem, és a sérült egészség helyreállításával, illetve a betegségek kezelésével foglalkozó gyógyító egészségügy. Az internet mind a két terület számára jelentős, és emellett még közelebb is hozza egymáshoz ezeket a területeket. Az egészségügyi portálok modelljének felvázolásakor nem cél, hogy konkrét portálokat elemezzünk, itt csak az általános jellemzőket és a fejlődési irányokat vizsgáljuk.

Szerző Intézmény
Szerző: Dr. Várhelyi Tamás Intézmény: KPMG Consulting Kft.

[1] Pagesy, R. et al.: Improving knowledge navigation with adaptive hypermedia. Inform. Med.25:63-77, 2000.
[2] Collste, G., et al.: A decision support system for diabetescare: Ethical aspects. Method. Inform. Med., 38:313-316, 1999.
[3] Winker, M.A., et al.: Guidelines for Medical and Health Information Sites on the Internet. JAMA, 2000,283:1600-1606.
[4] Pandolfini, C., et al.:Parents on the Web: Risks for

INFOKOMMUNIKÁCIÓ INTERNET Az egészségügyi portálokról Dr. Várhelyi Tamás, KPMG Consulting Kft. A multimédia és az internet eddig el sem képzelhető új távlatokat nyit az egészségvédelem és az egészségügy területén. Mivel az egészség-kultúra éppen abban az életkorban alakul ki, amikor a fiatalok az internetet és a PC-s CD-ket tipikusan használni kezdik, ezért a cikkben kategorizált egészségügyi portáloktól komoly eredmények várhatók. Az egészség kérdésköre az embereket leginkább foglalkoztató témák egyike. Az egészséggel kapcsolatos fogalmaknak alapvetően két fő halmaza létezik: az egészség megtartását elősegítő egészségvédelem, és a sérült egészség helyreállításával, illetve a betegségek kezelésével foglalkozó gyógyító egészségügy. Az internet mind a két terület számára jelentős, és emellett még közelebb is hozza egymáshoz ezeket a területeket. Az egészségügyi portálok modelljének felvázolásakor nem cél, hogy konkrét portálokat elemezzünk, itt csak az általános jellemzőket és a fejlődési irányokat vizsgáljuk. BEVEZETÉS: A PORTÁLOK ÉS EVOLÚCIÓJUK A különféle tartalmak és tartalomra alapuló szolgáltatások, az interneten található tematikus webek felé mintegy kapuként funkcionáló speciális webhelyek jelentősége egyre nő, és szerepükkel ma már minden Internettel kapcsolatos komolyabb elképzelésnél számolni kell. Nálunk, ahol ez a terület kialakulóban van szükség van arra, hogy biztonsággal elkerüljük a rossz példákat, a hiányos, vagy tévtanokat hirdető megoldásokat. Ez alapvető tartalmi kérdés. A portáloknak is megfigyelhető (szerkezeti-technológiai) evolúciójuk, ami szerint kategorizálhatók: • • • • horizontális portálok, keresők vertikális portálok, (elsősorban) mint információforrások portálok, mint szolgáltatások gyűjtőhelyei szoftverek futtatására alkalmas portálok • • • • • • • • • EGY EGÉSZSÉGVÉDELMI MULTIMÉDIÁS ANYAG TARTALMA A tartalom a portál által megcélzott célcsoport és a rendelkezésre álló erőforrások függvénye. Fontos megjegyezni, hogy felmérések szerint a portálok jelentős részének a tartalma szakmai szempontból nem adekvát, így lektorálásra, minősítésre szorul. Az USA-ban már létre is jött egy ezzel foglalkozó civil kezdeményezés. Példaképpen, (a „mosoly”weblap szerkezete alapján), bemutatunk egy lehetséges tartalmi felosztást, megjegyezve, hogy számos színvonalas megoldás található a weben (pl. www.yourcancerrisk.com, a magyarok közül a www.házipatika.hu). Emellett számos tudományosan is megalapozott, futó projektet lehet említeni, így pl. a NKFP OM-2/052 egyik résztémájaként egy internet bázisú, rizikó és életmód felmérő és tanácsadó rendszert, amely fontos újdosága, hogy a prevalencia számításoknál nemzetközi publikált adatokból indul ki, amelyet a képződő adatbázis alapján tanuló jelleggel fokozatosan a hazai helyzethez igazít. • A PORTÁL KÉSZÍTÉS FORMAI ELVÁRÁSAI, TARTALMI KÉRDÉSEI A modern egészségügyi portálokra a következők jellemzőek: • • • • • Igényes, egyedi grafikai felület Egységes grafikai elemek és hátterek, kivéve a szándé- 44 IME I. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2002. OKTÓBER kosan megkülönböztetett területeken Jól használható, könnyen kezelhető menürendszer Általános egészségvédelmi és speciális egészségügyi tanácsadó részek Hierarchikus kialakítás, hogy a laikusok és a szakorvosok is egyaránt használhassák Széleskörű tartalom, vagy más, a tartalom szempontjából különböző honlapok kapcsolása Egyetemi tanári (vagy erre specializálódott szervezet által történő) lektorálás A bővíthetőség megtartása, folyamatos frissítés Egészség-újság, fórumok A statisztikai adatok esetén általános, tetszőleges szempontok alapján történő lekérdezhetőségének megoldása Interaktív lehetőségek káros szenvedélyek dohányzás – Amerikában legsikeresebb egészségvédelmi téma alkoholfogyasztás – az egyik vezető magyar probléma, kialakítható pl. a borfogyasztás kultúrája drog (jogi háttérrel kiegészítve): ijesztő mértékben terjed a fiatalok körében egészségtelen munka INFOKOMMUNIKÁCIÓ • • • • • • • • • • INTERNET természet és környezeti problémák környezet és egészség zaj: növekvő probléma, amelynek jelentősége még nem tudatosult veszettség az egészségügy és a környezetvédelem összefüggései: a környezetvédelemre költött források a jövőben az egészségi állapotot is javítani fogják élővilág, természeti képek a világból népbetegségek az emberi test (a test és szervei, a fej és a fejfájás, a csontváz és a csonttörések, csontritkulás) kardiológia (a legfontosabb szív-érrendszeri betegségek) léguti megbetegedések daganatos betegségek allergiák, szénanátha gyerekgyógyászati rész (az internetet használó korosztály miatt különösen fontos) • • • • egészség egészséges táplálkozás vitaminok, nyomelemek mozgás, sport fürdők, wellness • • egészségügyi statisztikák lokális egészségvédelem (helyhez kötődő portáloknál) lokális egészségügyi ellátás helye, orvosai, rendelési időkkel és elérhetőséggel helyi specialitások orvos-portrék • • • aktuális információk hírek fórum internetes egészségügyi tanácsadó szolgálat • • EGÉSZSÉGÜGYI KORMÁNYZATI PORTÁL: MERRE TARTSON A HAZAI FEJLESZTÉS? Miután elkészült a (központi) kormányzati portál, egyre inkább valószínű, hogy a kormány szakminisztériumai is ehhez csatlakozó portálok tervével, illetve ezek kezdeményeivel állnak elő. Napirenden van a lakosság számára az egészségügyi ágazat közcélú adatbázisainak, információinak megjelenítése is. Mivel az embereknek az egészségügyi kérdések a legfontosabbak közé tartoznak, a jelentős marketinggel elindított kormányzati portál használati értéke, látogatóinak száma egy egészségügyi szakportál révén jelentősen növekedhet. A tervezett portál alapgondolata az, hogy segítségével a lakosság kapjon választ a legfontosabb egészségügyi és életmódbeli kérdéseire, a valós élethelyzetekre. Elsősorban az ellátórendszer szerkezetével és szereplőivel („hová forduljak?” kérdés, intézmények leírása, elhelyezkedésük térképi megjelenítése, valamint az orvos-nyilvántartás, szakmai kompetenciákkal), a népbetegségekkel, ezek megelőzésével, szűrésével foglalkozik. Népszerűsíti a szűréseket, megmagyarázza az érdeklődőnek, hogy mikor kell gondolnia egy-egy betegségre (ennek érdekében a portálon teszteket is kitölthet), hová kell fordulnia, mit várhat a szűréstől. Egy-egy speciális témában letölthető anyagok biztosítják a mélyebb tájékozódás lehetőségét, de akár jelentkezési lapok kitöltését is. Javaslatot ad az egészséges életmódra, az aktív egészségmegőrzésre is. A lakosság jelentős részét érdeklik a gyógyszerekkel kapcsolatos információk, így a gyógyszerlistát árukkal, rendelhetőségükkel, javallatukkal elérhetővé kell tenni. Célszerű a gyógyszer-interakciók megjelenítése is – ez egy könyvnél lényegesen hatékonyabban megvalósítható az interneten. A portál egészségügyi moderált fórumok, szavazások tere is lehet, ahol emellett rendszeres időközönként a Minisztérium és az ellátó szolgálat prominens képviselői válaszolnak egy-egy téma kérdéseire. Ez az interaktív rész az ESzCsM elektronikus ügyfélszolgálatának része is lehet. Első lépésként levél formájában információt lehetne kérni, beleértve az ügyfélirányítást is: milyen ügyben kihez kell fordulni. Ha nem is föltétlenül az induláskor, de mindenképpen szükség lesz az elektronikus aláírás kezelése: ebben az esetben az ügyek intézése is megkezdődik, ha a kezdeményező hitelt érdemlően tudja azonosítani magát. Ennek természetesen a technikai mellett a személyi hátterét is meg kell teremteni. A portál keretében célszerű biztosítani a közhiteles egészségügyi nyilvántartások elérhetővé tételét is. A cél az egészségügyi intézményeknél külön-külön létező törzsadat nyilvántartási adatbázisok integrálása egy közös, osztott adatbázisba. Az integrált adatbázist az egészségügy különböző szereplői és a társszakmák (környezetvédelem, családügy, ifjúságvédelem, belügy stb.) egyaránt használhatnák. Ez azért különösen jelentős, mert az egészségügy esetén számos olyan terület létezik, ahol az adatokra más szakmáknak van szüksége. A kormányzati egészségügyi portál megvalósításakor fontos a projekt gondos menedzselése: egy ilyen szerteágazó fejlesztési folyamatnál nehéz biztosítani, hogy a szerkezet, a design, a tartalom, a megvalósítás minősége, a méretezés, a biztonsági kérdések egyaránt megfelelően és harmonizáltan legyenek kezelve. IME I. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2002. OKTÓBER 45 INFOKOMMUNIKÁCIÓ INTERNET IRODALOMJEGYZÉK [1] Pagesy, R. et al.: Improving knowledge navigation with adaptive hypermedia. Inform. Med. 25:63-77, 2000. [2] Collste, G., et al.: A decision support system for diabetes care: Ethical aspects. Method. Inform. Med., 38:313316, 1999. [3] Winker, M.A., et al.: Guidelines for Medical and Health Information Sites on the Internet. JAMA, 2000, 283:1600-1606. [4] Pandolfini, C., et al.: Parents on the Web: Risks for A SZERZÔ BEMUTATÁSA Dr. Várhelyi Tamás orvos, informatikus és közgazdász, a KPMG Consulting Kft egészségügyi üzletágvezetője. Korábban az egészségügyi programo- kat fejlesztő Compudoc Szoftverház ügyvezetőjeként a cikk témájában OMFB-s projektet vezetett, illetve a Környezetvédelmi Minisztérium helyettes államtitkáraként az ágazat kommunikációját tervezte. ÚJ MAMMOGRÁFIÁS SZAKRENDELÔ Új mammográfiás szakrendelő kialakítására került sor a Kiskunhalasi Semmelweis Kórházban. A több mint 30 millió forintba került beruházást dr. Kökény Mihály, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium politikai államtitkára és Tóth Zoltán, Kiskunhalas polgármestere avatta fel szeptember 19-én az intézmény Rendelőintézetében. Az új mammográfiás szakrendelő műszerezettsége a kor színvonalának mindenben megfelel, így az orvosok biztos diagnózisokat tudnak felállítani. A mammográfiás szakrendelés feladata, hogy egy komplett mammográfiás vizsgálat keretében kiszűrjék az emlőrákos eseteket. A statisztikák szerint Magyarországon évente 4-5 ezer hölgynél diagnosztizálják a mellrákot, s ezen betegség következtében közülük 2-2,5 ezren halnak meg. A kór korai felismerése ez esetben is életet menthet, ezért a szakrendelésen való megjelenés minden beutaltnak javasolt. Az új mammográfiás szakrendelő Dél- és Közép-Bács-Kiskun megye több mint 30 településén élő hölgy szűrését hivatott ellátni. A mammográfiás berendezés megvásárlását a kórház „Jobb műszer, kevesebb szenvedés” Alapítványa segítette az e célra érkezett 13 millió Ft összegű felajánlásokból. A legnagyobb összeget felajánló cég az ISH Kft. 5 millió forintot biztosított a műszer megvásárlására. Az ISH Kft. több mint 5 éve támogatja a hazai egészségügyet. Az adományozókon kívül Kiskunhalas Önkormányzata 8, Bács-Kiskun Megye Önkormányzata 5 millió forinttal segítette a szakrendelés kialakítását. (Z.M.) 46 IME I. ÉVFOLYAM 3. SZÁM 2002. OKTÓBER