IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Elektronikus egészségügyi ügyfélkezelési és kapacitásgazdálkodási rendszer

  • Cikk címe: Elektronikus egészségügyi ügyfélkezelési és kapacitásgazdálkodási rendszer
  • Szerzők: Dés Tamás
  • Intézmények: PsiNet
  • Évfolyam: II. évfolyam
  • Lapszám: 2003. / 6
  • Hónap: szeptember
  • Oldal: 49-50
  • Terjedelem: 2
  • Rovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ
  • Alrovat: ÚJDONSÁG

Absztrakt:

A legújabb információs és kommunikációs technológiák felhasználásával a M.I.T. Systems Kft. hatékony és gazdaságos interaktív keretrendszert dolgozott ki, melynek segítségével „orvosolható” a túlterhelt rendelők, laboratóriumok, az órákat várakozó betegek örökös konfliktusa. Közös érdekünk, hogy az egészségügyi intézmények erőforrásaikkal hatékonyan gazdálkodjanak, a betegeket, mint ügyfeleket pontosan előjegyezzék, irányítsák, fogadják és ellássák.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Sinkó Eszter
Az input finanszírozás részleges visszaállításáról Dr. Bordás István
A járóbeteg-szakellátás finanszírozása, a 2003. évi szabálykönyv bevezetésének tapasztalatai Dr. Illyés Sarolta
A bankszektor szerepe az egészségügy forráshelyzetének javításában Dr. Ivády Vilmos
Irányított Betegellátási Modell (IBM): a fejkvótaszámítás szerepe és módszertana Dr. Dózsa Csaba, Prof. Dr. Boncz Imre, Nagy Balázs
Kommunikáció az ellátó rendszer elemei között, az ennek javítására hozott intézkedések Dr. Pongrácz József, Dr. Szekeres Zsuzsanna, Törőcsik Kálmán, Dr. Faragó Katalin
Onychomycosis antifungális kezelése a költséghatékonyság tükrében - Farmakoökonómiai modellek az egészségpolitikai döntéshozásban Dr. Várkonyi István Zsolt
Gondolatok az egészségügyi informatika fejlesztéséről Prof. Dr. Kozmann György, Szakolczai Krisztina
Az információ biztonság követelményrendszere Fazekas Tibor
Általános irányelvek az egészségügyi intézmények információbiztonsági rendszerének kialakításához Dr. Baross Szabolcs
Teendők és tanulságok - Magyar delegáció a 2003. májusi, brüsszeli konferencián Dr. Balkányi László
Elektronikus egészségügyi ügyfélkezelési és kapacitásgazdálkodási rendszer Dés Tamás
Pályázni tudni kell Dr. Dobrev Klára tájékoztatója az EU-támogatásokról Boromisza Piroska
XXIII. Neumann Kollokvium-MEDICA 2003 szakvásár – Düsseldorf-SAP Tihanyi Konferencia IME Szerkesztőség

Szerző Intézmény
Szerző: Dés Tamás Intézmény: PsiNet
INFOKOMMUNIKÁCIÓ ÚJDONSÁG Elektronikus egészségügyi ügyfélkezelési és kapacitásgazdálkodási rendszer Dés Tamás, PsiNet A legújabb információs és kommunikációs technológiák felhasználásával a M.I.T. Systems Kft. hatékony és gazdaságos interaktív keretrendszert dolgozott ki, melynek segítségével „orvosolható” a túlterhelt rendelők, laboratóriumok, az órákat várakozó betegek örökös konfliktusa. Közös érdekünk, hogy az egészségügyi intézmények erőforrásaikkal hatékonyan gazdálkodjanak, a betegeket, mint ügyfeleket pontosan előjegyezzék, irányítsák, fogadják és ellássák. A GlobISZ elektronikus egészségügyi ügyfélkezelési és kapacitásgazdálkodási rendszer professzionális megoldás a kórházak, rendelőintézetek, valamint az azokat látogató betegek előjegyzésére és ügyfélkezelésére, mert biztosítja a: • • • • • • napi 24 órás, heti 7 napos elérhetőséget, illetve bejelentkezést, intézményi ellátás egészére kiterjedő, központosított bejelentkezési és foglalási folyamatot, többcsatornás elérési lehetőséget, naprakész, többek számára elérhető előjegyzési információt, átfogó szervezeti és egyéni időmenedzsmentet, integrált ügyfélkezelést a mindennapi betegellátásban. Az internetes, valamint a mobiltelefonos SMS csatorna, illetve az automatizált – a személyes jelenlétet nélkülöző – időpont előjegyzés lehetővé teszi, hogy a GlobISZ a nap minden órájában, sőt még hétvégén is előjegyzésbe vegyen időpont bejelentéseket. A beteg a szabad időpontok között – a hozzáférési módtól függetlenül – keresgélve előjegyezhet egy találkozót az orvosával. A hozzáférési csatornától függően a rendszer optimalizálja az adatkommunikációt az átküldött adatnak és a szemléletes megjelenítésnek megfelelően. A bejelentkezés bármilyen szokásos üzleti kommunikációs csatornán keresztül történhet. A digitális adatok közvetlenül, a verbális információk diszpécserközponton, vagy automatikus válaszadó rendszeren (IVR) keresztül jutnak el a központi adatbázisba. A GlobISZ rendszer felépítését és a foglalási folyamatot az 1. sz. ábra áttekinthető formában mutatja be. A folyamat előnye, hogy az orvosokat megkíméli ezen adminisztratív tevékenyégtől, de ugyanakkor biztosítja számukra a kontroll lehetőségét. A megoldás egyaránt integráltan kezeli mind a telefonos, a személyes, az internetes, illetve a mobiltelefonos bejelentkezési lehetőséget. A rendszer biztosítja, hogy a különböző csatornák eltérő jellemzői ellenére is a bejelentkezéshez biztosított funkcionalitások elérhetők legyenek az egyes eszközökről (pl. PC, mobiltelefon, vezetékes telefon). 1. ábra A GlobISZ rendszer felépítése IME II. ÉVFOLYAM 6. SZÁM 2003. SZEPTEMBER 49 INFOKOMMUNIKÁCIÓ ÚJDONSÁG Az adatok egy központi adatbázisban a jogosult kollegák számára hozzáférhetően tárolódnak, melyből a mindenkor aktuális bejelentkezési információ könnyen kinyerhető. Az orvosok így nemcsak PC-n, hanem mobil eszközön (mobiltelefon, PDA, „smart” telefon) keresztül is – a rendelőn kívül bármikor és bárhonnan – lekérdezhetik a hozzájuk bejelentkezett ügyfelek adatait. A központi adatbázis több szakember idejét, elfoglaltságát összehangolja, együtt kezeli; így segít kialakítani az intézményi szintű, hatékony időmenedzsmentet. A GlobISZ alternatívákat ajánl, amennyiben egy beteg valamilyen oknál fogva az orvosához nem tud bejelentkezni. A rendszer nagyfokú rugalmassága lehetővé teszi, hogy akár a páciens, akár az orvos szükség, vagy kényszer esetén lemondhatja a korábbi előjegyzést. Amennyiben az orvos mondja le rendelési idejét, a rendszer automatikusan kiértesíti az érintett betegeket. A betegeknek ezután lehetőségük van más időpontra, vagy más orvoshoz bejelentkezni. A teljes rendszer tesztje a SOTE Pszichiátriai Intézeténél kezdődött meg 2003-ban. A fejlesztők a rendszer tervezésekor és felépítésekor többéves tapasztalatukat és hasonló rendszerekkel folytatott kísérleteiket használták fel. A M.I.T. Systems által kifejlesztett rendszer önállóan is telepíthető a megrendelő saját infrastruktúrájára, de költségkímélő megoldásként a cég ASP (Application Service Provider) szolgáltatás keretében saját maga is üzemeltet GlobISZ kiszolgálót. A rendszer az igényeknek megfelelően, valamint az egészségügyi intézmény méretétől függően skálázható a kórházaktól, a járó beteg ellátókon keresztül a háziorvosok, vagy magánpraxisok rendelőjéig. A rendszer nyílt felülettel rendelkezik további beépülő modulok csatlakoztatására. Példaként megemlítve, ily módon a rendszer alkalmassá tehető a sürgősségi betegellátás informatikai igényeinek kiszolgálására (pl. a betegszállítás, illetve mentőrendelés optimalizálására); kórlapok, kórelőzmények, diagnózisok, valamint a páciensek egészségügyi adatainak kompakt és biztonságos tárolására, továbbküldésére, visszakeresésére. A SZERZÔ BEMUTATÁSA Dés Tamás a M.I.T. Systems Kft. ügyvezető igazgatója, cégtulajdonos. 1973 óta dolgozik az informatika területén, korábban több nagyvállalatnál üzemivállalati modellek kidolgozásával foglal- kozott. 1999-ben megalapította az angol Psion magyarországi képviseletét, azóta szakterülete a kézi számítástechnika, mobil informatika. A cég tevékenységének fókuszában az infokommunikációs technológiára épülő alkalmazásfejlesztés áll. Még megrendelhető Outsourcing Szemlélet – Jövőkép Új módszerek az egészségügy működtetésében 1500 Ft Kontrolling és Vezetői Információs Rendszerek az Egészségügyben Ezredfordulós kórházi menedzsment eszközök 2000 Ft A szakmai kiadványok megrendelhetők: Larix Stúdió 1089 Budapest, Kálvária tér 3. II. em. 29. Tel./fax: 333 2434 E-mail: larix@larix.hu www.larix.hu 50 IME II. ÉVFOLYAM 6. SZÁM 2003. SZEPTEMBER