IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Beköszöntő

  • Cikk címe: Beköszöntő
  • Szerzők: Dr. Gyüre István
  • Intézmények: Process Solutions Kft.
  • Évfolyam: III. évfolyam
  • Lapszám: 2004. / 7
  • Hónap: október
  • Oldal: 3
  • Terjedelem: 1
  • Rovat: BEKÖSZÖNTŐ
  • Alrovat: BEKÖSZÖNTŐ
Szerző Intézmény
Szerző: Dr. Gyüre István Intézmény: Process Solutions Kft.
Beköszöntő Tisztelt Olvasónk! Örömünkre szolgál, hogy immár ötödik alkalommal ajánlhatjuk Önnek azt az Outsourcing Konferenciát, amelyet először 2001. májusában rendeztünk meg. Szimpóziumunk története négy évvel ezelőtt indult – a számviteli outsourcing szolgáltató – Process Solutions Kft. egyik tárgyalójában. Ott határoztuk el, hogy rendszeres, színvonalas szakmai fórumot szervezünk az outsourcing elméleti és gyakorlati lehetőségeinek bemutatására – kifejezetten az egészségügyi szektor számára. Célunk az volt, hogy támogassuk az egészségügyet a korszerű technológiai, üzemeltetési és menedzsment-metodikák megismerésében, bevezetésében, valamint alkalmazásában. A szimpóziumhoz hátteret adott az anyacég, az Andersen Worldwide hatalmas elméleti és metodikai tapasztalata, amelyet – többek között – az Egyesült Államokban szerzett számos kórház adminisztrációjának outsourcing formában való üzemeltetésével. Hiánypótlásra vállalkoztunk akkor, hiszen az akkor is hatalmas egészségügyi szektornak nem volt olyan fóruma, amely a különböző outsourcing megoldásokkal foglalkozott volna. Voltak, akik hűtötték várakozásainkat, mondván, hogy a sok vihartól megtépázott egészségügy nem lenne képes finanszírozni a modern üzleti technológiákat, és különben sem „érett” azok alkalmazására (értsd: semmi szükségük rá…). Talán volt némi igazuk, azonban már akkor bizonyosak voltunk abban, hogy néhány éven belül jelentős fordulat várható a gazdaság e szektorában is. Ma már bizonyos, hogy nem tévedtünk, s hogy érdemes volt vállalni az úttörő szerepet! Az első konferencia az outsourcing megvalósítási lehetőségeit mutatta be egyes különálló funkciók kiszervezésétől kezdve, egészen a komplex megosztott szolgáltatási központok tervezéséig és a bevezetésük áttekintéséig. A korabeli fényképek számos hitetlenkedő arcot mutattak, hiszen hazai körülmények között akkor szinte utópisztikusnak tűnt egy-egy bemutatott példa megvalósítása. Három évvel ezelőtt az outsourcing – némi túlzással – még „beszerzési kategória” volt az egészségügyben, melynek lényege az a „módszertan” volt, hogy miként szerezhetők be korszerű informatikai eszközök minimális anyagi forrásból. Az azóta eltelt három év alatt az outsourcing szolgáltatások olyan sebességgel fejlődtek a Lajtán innen és túl, hogy gyökeresen megváltozott az alkalmazhatósági lehetőségeikről alkotott kép. Mára az egészségügyi intézmények „napi gyakorlatába” tartozik – többek között – az informatika, a számvitel, a bérszámfejtés, a mosoda, az étkeztetés, az őrzés-védelem, az energetika, a szállítás, vagy a karbantartás kiszervezése. A néhány éves fejlődés elég volt ahhoz, hogy az outsourcing ma már egyszerre jelenthessen gondolkodásmódot, alternatív forrásbevonási lehetőséget, illetve korszerű minőségjavítási és erőforrás-gazdálkodási eszközrendszert. Azaz ma már nem „cél” és „csodaszer”, hanem eszköz az outsourcing, amiben nem hinni kell, hanem alkalmazni; s nem mindenáron, hanem csak ott, ahol megoldást ad. Ez a szemléletváltás a versenyszférában is dívik, hiszen ahol (már) nem jelent jó eszközt az outsourcing, ott indokolt esetben az insourcing-ot alkalmazzák, azaz újraintegrálják az érintett funkciót. A kiszervezés gyors térnyerésére és a szemléletváltásra jellemző példaként említhetjük, hogy három éve valószerűtlen alternatívaként merült csak fel, hogy a szervereket az intézménytől távol üzemeltessék, hiszen a kommunikációs költség megfizethetetlen lett volna. E mellett a betegadatok kórházon belül tartását is biztonságosabbnak hitték sokan, s tették ezt annak ellenére, hogy esetleg nyitott irodák nyitott fiókjaiban sorakoztak a betegkartonok. Ezzel szemben ma már a megvalósulás küszöbén áll egy több régióra kiterjedő, egységes folyamatrendszerre épülő, integrált egészségügyi informatikai rendszer, amely több kórház és rendelőintézet sok száz felhasználója számára biztosít majd korszerű informatikai hátteret. Felmerül a kérdés, hogy elértük-e a három évvel ezelőtt kitűzött célunkat? Igen is, meg nem is! A fejlődés nem áll meg. Aki feladatai megoldásához eszközt keresve megválaszolta a „mivel?” kérdést, abban azonnal felmerül a „hogyan?” kérdés is, illetve – optimális esetben – a „hogyan jobban?”. Azaz, lesz miről eszmét cserélni az V. Outsourcing Konferencián is. Megtisztelőnek tekintjük, ha Ön is részt vesz az együttgondolkodás e fórumán! Dr. Gyüre István IME III. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2004. OKTÓBER 3