IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

V. Outsourcing Konferencia –Outsourcing technika elterjedése az egészségügyben

  • Cikk címe: V. Outsourcing Konferencia –Outsourcing technika elterjedése az egészségügyben
  • Szerzők: Tamás Éva
  • Intézmények: IME szerkesztőség
  • Évfolyam: III. évfolyam
  • Lapszám: 2004. / 8
  • Hónap: november
  • Oldal: 30-31
  • Terjedelem: 2
  • Rovat: MENEDZSMENT
  • Alrovat: SZOLGÁLTATÁSMENEDZSMENT

Absztrakt:

2004. október 13-án került megrendezésre az IME V. Outsourcing Konferenciája, melyet Dr. Kozmann György, az IME főszerkesztője nyitott meg. Hangsúlyozta, hogy a jubileuminak számító ötödik alkalom rangot jelent a mai egészségügyi rendezvények között. Kiemelte, hogy a havonként megjelenő IME lapot – mint írott sajtót – jól kiegészítik a napi aktualitásokat és mélyrehatóbb elemzéseket is tartalmazó konferenciák. Ezek a konferenciák, melyek olyan szellemiséget tükröznek, amelyet a néhány évvel ezelőtti induláskor a lap szerkesztőségének munkatársai megálmodtak. A látogatottság folyamatos növekedése jelzi, hogy szakmai körökben is nagy az elismertsége az IME rendezvényeinek.

MENEDZSMENT OUTSOURCING V. Outsourcing Konferencia – Outsourcing technika elterjedése az egészségügyben 2004. október 13-án került megrendezésre az IME V. Outsourcing Konferenciája, melyet Dr. Kozmann György, az IME főszerkesztője nyitott meg. Hangsúlyozta, hogy a jubileuminak számító ötödik alkalom rangot jelent a mai egészségügyi rendezvények között. Kiemelte, hogy a havonként megjelenő IME lapot – mint írott sajtót – jól kiegészítik a napi aktualitásokat és mélyrehatóbb elemzéseket is tartalmazó konferenciák. Ezek a konferenciák, melyek olyan szellemiséget tükröznek, amelyet a néhány évvel ezelőtti induláskor a lap szerkesztőségének munkatársai megálmodtak. A látogatottság folyamatos növekedése jelzi, hogy szakmai körökben is nagy az elismertsége az IME rendezvényeinek. Krokovay András, a Budai Irgalmasrendi Kórház gazdasági igazgatója, mint a konferencia levezető elnöke – folytatva a megnyitóbeli gondolatsort – részletesen kifejtette, hogy az aktuális egészségpolitika milyen fontos szerepet játszik az egészségügyi menedzsment mindennapi döntéseiben. Mostanra az outsourcing technika olyan széles körben terjedt el az egészségügyben, hogy az előadók már a pozitív, illetve a negatív tapasztalatokról is beszámolhatnak. Lukács András (szakértő, Egészségügyi Minisztérium Strukturális Alapok Programiroda) „Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP4.4) intézkedés” című nyitóelőadásában bemutatta az elmaradott régiókban megvalósuló Egészségügyi információ-technológiai fejlesztési projektet. Az Európai Uniós támogatás segítségével a régiók egy-egy nyertes konzorciuma 1,350 milliárd forint viszsza nem térítendő támogatást kap a mintarendszer kialakítására. A 2007 közepéig megvalósuló projekt tartalma kettős. Egyrészt a regionális ellátás különböző szintjein lévő egészségügyi intézmények közötti információrendszer létrehozása, amelyek szabványokon alapuló eEgészségügyi szolgáltatásokat nyújtanak. Másrészt a konzorcium intézményeiben létrejönnek a korszerű hálózati infrastruktúrák, illetve az azokon működő integrált klinikai és gazdasági funkciókat komplexen megvalósító informatikai rendszerek. Az előadásban – az Európai Uniós kitekintés mellett – a hazai fejlesztések szakmai előkészítése és lebonyolítása, valamint a továbblépés lehetőségei is részletesen bemutatásra kerültek. Dr. Gyüre István (Process Solutions Kft.) a „Regionális számviteli rendszerek kialakításának és megvalósításának lehetőségei”-t mutatta be igen tartalmas beszámolójában. 30 IME III. ÉVFOLYAM 8. SZÁM 2004. NOVEMBER Az outsourcing fogalmát a pénzügy-számvitel és a humánpolitika területéről származó egészségügyi projekt-tapasztalatokra építette. Előadásában kiemelte a közös szolgáltató központok (KSzK) előnyeit, a megvalósítási lehetőségeket és módszertant. Külön kitért a KSzK elvi modelljére és a regionális kiterjesztésre, valamint a tulajdonos, a finanszírozó, illetve az ellenőrző szervek közötti kapcsolatra. Az eddigi tapasztatok alapján összefoglalta a regionális egészségügyiszámviteli rendszerek megvalósítási kritériumait. Kókai Balázs (cégvezető, Ispotály Kft.) „Perspektíva az intézeti gyógyszertár költséghatékony működtetésére” című előadásában bemutatta a kórházi gyógyszerpiac jellemzőit. Az intézeti gyógyszertárak szerződéses üzemeltetésének jellemző körülményeit saját vállalkozásuk tapasztalataival támasztotta alá. A megvalósított gyakorlati példák azt mutatják, hogy jelentős működési költségcsökkenés és gyógyszerkészlet megtakarítás volt elérhető. Ez azt bizonyítja, hogy a gyógyszertári outsourcing gazdasági kockázata minimális, szemben a szemléleti okokra visszavezethető politikai kockázatokkal. Kerekes József (kereskedelmi vezető, Synergon Informatika Rt.) a konferencia főtámogatójának munkatársa esettanulmányban bemutatta, hogy a Nyírő Gyula Kórház informatikai projektjében megvalósított outsourcing megoldás milyen tapasztalatokat eredményezett. Különös hangsúlyt helyezett a hibabejelentési statisztikákon alapuló elemzésre és a vállalt SLA teljesülésre. Harci Tamás (kiemelt értékesítési csoportvezető, Pannon GSM Távközlési Rt.) „Mobilszolgáltatások jövője és hatékonyságuk az egészségügyben” című előadásában rávilágított arra, hogy a korszerű telekommunikációs technológiák milyen hatással lesznek az egészségügyi szolgáltatásokra. A jelenleg működő mobil irodai- és infokommunikációs megoldások jelentős költségmegtakarításokat eredményeznek azon intézmények számára, akik teljes rendszerüket a mobilszolgáltatókra bízzák. A jövőbeli technikai megoldások (telemedicina, a helyhez kötöttség megszűnése, az internetes elérés lehetősége bárhol és bármikor stb.) a betegellátásban minőségileg teljesen új helyzetet teremtenek. Dr. Papik Kornél (igazgató, Budai Egészségügyi Központ) „Outsourcing és határterületei a Budai Egészségügyi Központban” című nagyon érdekfeszítő előadásában bemutatta, hogy a magántőkével, döntően járóbeteg ellátás területén működő szolgáltatásnál milyen előnyökkel jár az out- MENEDZSMENT OUTSOURCING sourcing technika alkalmazása. Az egészségügyi ellátásban és a diagnosztikai szolgáltatásokban a technológiák gyorsan változnak, ezért egy-egy beruházás megtérülése – még mielőtt az erkölcsileg elavulna – gondos gazdasági számítást igényel. A Budai Egészségügyi Központban kis létszámú személyzet dolgozik, ezért fontos, hogy a piaci igényekhez gyorsan adaptálódó eszközparkkal rendelkezzenek, amelyben a kiszervezésnek megvan a maga létjogosultsága. Moroczné Dr. Tóth Ildikó (főigazgató, Szent Borbála Kórház, Tatabánya) „Az outsourcing területén szerzett tapasztalat a Szent Borbála Kórház élelmezési szolgáltatása alapján” címmel tartott nagy érdeklődéssel kísért előadásában arra mutatott rá, hogy a kiszervezés nem minden esetben jelent gazdasági előnyt. A döntéseket alapos költséghaszon számításokkal kell alátámasztani, mert a kórház 1991-ben épült 2200 adagos modern konyhája gazdaságosabban üzemeltethető saját tulajdon mellett, mint külső szolgáltató által. A prezentációjában részletesen, számításokkal igazolta a Szent Borbála Kórház saját működtetésű élelmezési szolgáltatásának elmúlt évi tapasztalatait, melyek közül kiemelte az ágazati szintre vonatkozó tulajdonosi és menedzsmenti magatartást meghatározó tanulságokat. Dr. Faragó Katalin (ügyvezető igazgató, MEDITRES Kft.) „Az IBR-t támogató informatika új dimenziói”-ról tartott értekezést. Saját tapasztalatuk alapján részletes elemzést, érdekeltségi rendszert mutatott be. Ennek tanulsága, hogy az IBR-ben outsourcing technikára épülő és kellően alapos informatikai szolgáltatás nélkül az ellátásszervező életképtelenné válik. Dr. Baksai István (főigazgató, Hetényi Géza Kórház, Szolnok) „Területi centralizálás” című előadásában beszámolt arról, hogy a megyei egészségügyi ellátásban milyen párhuzamos tevékenységek vannak, és ezek ellátása centralizálási és szervezési megoldásokkal hatékonyabbá tehető. Szolnokon feladatátadással valósították meg a Megyei Kórház és a Szolnoki MÁV Kórház között a kapacitások összehangolását. Azonban ha a területi centralizálás során nem kellő alapossággal teremtik meg a feltételeket, az a betegellátás minőségét ronthatja. Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján elmondta, hogy a centralizálást, illetve az outsourcing technika alkalmazását csak megalapozott szervezéssel, felmérések és hatástanulmányok alapján szabad a betegellátás területén alkalmazni. T.É. Megújult a gégészeti műtő és a II. Gyermekosztály a fővárosi Bethesda Gyermekkórházban 2004. szeptember 16-án a Bethesda Gyermekkórházban ünnepélyes keretek között került sor a felújított gégészeti műtő és a II. Gyermekosztály hivatalos átadására. A régóta esedékes, 35 millió forint értékű felújításra a Magyarországi Református Egyház Zsinata, a Bethesda Kórház Alapítvány, a Johnson & Johnson Kft. és a Zalakerámia Rt. támogatásának köszönhetően nyílt lehetőség. Dr. Velkey György, a Bethesda kórház főigazgatója köszöntőjében elmondta, hogy a nagyvonalú adományoknak köszönhetően nemcsak a szűkös és elavult gégészeti műtő teljes körű felújítására, hanem új, posztoperatív helyiségek kialakítására és a betegfogadó terek átalakítására is sor kerülhetett. A kibővült, modern infrastrukturális háttér megkönnyíti az orvosok és nővérek munkáját, növeli a betegellátás színvonalát. Lehetővé teszi, hogy a kis betegek korszerű, kulturált, biztonságos környezetben gyógyulhassanak. Az átadási ünnepségen Dr. Bölcskei Gusztáv, a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnökének hálaadó gondolatait a támogatók felszólalásai követték. Az eseményen jelen volt Rátonyi Gábor, Zugló polgármestere is. A Bethesda kórház gégészeti műtőjének és II. Gyermekgyógyászati osztályának felújítása kiváló példája a sikeres társadalmi szintű összefogásnak, melynek során a non-profit és profitorientált szféra együttműködése valósult meg egy közös cél, a beteg gyermekek jobb és magasabb színvonalú egészségügyi ellátása érdekében. IME III. ÉVFOLYAM 8. SZÁM 2004. NOVEMBER 31