IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Centralizált beszerzés a Fővárosi Önkormányzat kórházaiban

  • Cikk címe: Centralizált beszerzés a Fővárosi Önkormányzat kórházaiban
  • Szerzők: Dr. Mári Róbert
  • Intézmények: Fővárosi Központi Egészségügyi Beszerző és Szervező Kft.
  • Évfolyam: V. évfolyam
  • Lapszám: 2006. / 10
  • Hónap: december
  • Oldal: 17-20
  • Terjedelem: 4
  • Rovat: MENEDZSMENT
  • Alrovat: KÓRHÁZMENEDZSMENT

Absztrakt:

A cikk röviden bemutatja a Fővárosi Önkormányzatnak az egészségügy működési költségeinek csökkentése érdekében tett úttörő kezdeményezését. Ennek eszköze egy 100%-os önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság, amelynek feladata a kórházi igények összevonásával központosított közbeszerzések lebonyolítása. A szerző bemutatja a társaság alapítását megelőző lépéseket, a létrehozás körülményeit, a működés eddigi eredményeit és problémáit, valamint a továbblépés lehetséges irányait.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Tamás Éva
Valójában mennyi közpénzt költünk Magyarországon gyógyszerekre? Vitrai József, Dr. Vizi János , Csaba Iván, Hermann Dóra
Hét lépés a betegbiztonságért Dr. Harmat György, Dr. Czárán Erzsébet
Centralizált beszerzés a Fővárosi Önkormányzat kórházaiban Dr. Mári Róbert
Egy országos intézet küzdelmea túlélésért Nagy András László
Beszámoló az IME VI. Kontrolling Konferenciájáról
Szegény embert az ág is húzza Dr. Xantus Gábor
Érvek a komplementer medicina hazai gyakorlatának szabályozása mellett Dr. Hegyi Gabriella
Az étrend szerepe a daganatos betegségek megelőzésében és a daganatos betegek kezelésében Kertész Krisztina
A vastagbélrák oxaliplatin kezelésének egészség-gazdaságtani elemzése Magyarországon Dr. Borsos Kinga, Muszbek Noémi , Odhiambo Raymond
Radiografus képzés a felsőoktatásban Dr. Bogner Péter
A képi diagnosztika informatikai jövője 1. rész Tippek a PACS tervezéséhez, kiválasztásához és telepítéséhez Dr. Duliskovich Tibor
Intézményközi Informatikai Rendszer (IKIR) megvalósítása a HEFOP 4.4 projektben Balai Ildikó, Némedi László
Gyökeresen megreformálta a DEOEC irányításáta mySAP ERP integrált informatikai rendszer Tamás Éva
Bioelektromos forrástérképező rendszer az agyi plaszticitás vizsgálatára Sonkoly Péter, Stasszer János, Haraszti Kristóf, Végső Balázs, Prof. Dr. Kozmann György
Önkéntes ágyleépítésekés struktúra-átalakítás Interjú Dr. Lelkes Ildikó fôosztályvezetôvel Nagy András László

Szerző Intézmény
Szerző: Dr. Mári Róbert Intézmény: Fővárosi Központi Egészségügyi Beszerző és Szervező Kft.

[1] OECD Publishing: Fighting Corruption and Promoting Integrity in Public Procurement
[2] CCNM/SIGMA/PUMA (2000) 108: Centralized and decentralized public procurement
[3] J. Diamond: IMF Working Paper Series (2002)

MENEDZSMENT KÓRHÁZMENEDZSMENT Centralizált beszerzés a Fővárosi Önkormányzat kórházaiban Dr. Mári Róbert, Fővárosi Központi Egészségügyi Beszerző és Szervező Kft. A cikk röviden bemutatja a Fővárosi Önkormányzatnak az egészségügy működési költségeinek csökkentése érdekében tett úttörő kezdeményezését. Ennek eszköze egy 100%-os önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság, amelynek feladata a kórházi igények összevonásával központosított közbeszerzések lebonyolítása. A szerző bemutatja a társaság alapítását megelőző lépéseket, a létrehozás körülményeit, a működés eddigi eredményeit és problémáit, valamint a továbblépés lehetséges irányait. zésre 1 080 000 db találatot jelzett. Több szakértő egyértelműen állítja, hogy a sikeres beszerző rendszereknek általában van egy központja, amely kialakítja a beszerezési elveket és menedzsment szolgáltatásokat nyújt egy egyébként decentralizáltan irányított rendszerben [3]. Véleményem szerint az előnyök-hátrányok mérlegelésénél a vita célja nem a fehér vagy fekete közötti választás. A Főváros Önkormányzat (Főváros) döntése alapján a feladtunk az volt, hogy olyan rendszert alakítsunk ki, amely egyesíti a fenti előnyöket. CENTRALIZÁLT VERSUS DECENTRALIZÁLT BESZERZÉS A TÁRSASÁG MEGALAPÍTÁSÁNAK ELÔZMÉNYEI A világban a centralizációs és a decentralizációs trend úgy mozog, mint az óra ingája. Egyszer az egyik a népszerűbb, másszor a másik, érvek és ellenérvek szólnak mindkét modell mellett és ellen. Az, hogy a döntéshozók milyen irányba mozdítják el az általuk irányított rendszereket, függ a gazdaság és a társadalom aktuális állapotától, így igaz ez a beszerzésekkel kapcsolatos döntésekre is. A közszféra beszerzéseinek nagyságrendjét jól jellemzi például, hogy az OECD országokban a GDP 10-15%-nak megfelelő mennyiségű árut és szolgáltatást vásárolnak közbeszerzésekkel, amely a közkiadások 25-30%-át teszi ki [1]. Általában – gazdasági szektortól és a gazdaság fejlettségétől függetlenül – megállapítható, hogy a központosított beszerzés mellett az alábbi érvek szólnak [2]: • Jelentős árelőnyök • Jobb szolgáltatások olcsóbban • Nagyobb vásárlóerő a központi beszerző szervezetben • A technikai standardizáció igénye az IT rendszerek és szoftverek esetében • Transzparensebb működést tesz lehetővé • • • • Szintén vannak érvek a decentralizált beszerzés mellett is: Kisebb bürokrácia, rövidebb átfutási idők Nagyobb esély a kis-és középvállalkozásoknak a versenyben A helyi beszerzők jobb árakat kaphatnak a helyben előállított termékekért (nagyobb földrajzi területen beszerző közösségek esetében) A nagy tömegű beszerzések esetén a „nem megfelelő” termékek lehetősége is nagyobb A témával kapcsolatos érdeklődést jelzi, hogy egy internetes keresőprogramban a „centralized procurement” kifeje- A Fővárosi Központi Egészségügyi Beszerző és Szervező Kft. (Társaság) megalapítását hosszas előkészítő munka, több előtanulmány elkészítése, megvalósíthatósági vizsgálat előzte meg. A Főpolgármester a Fővárosi Önkormányzat Egészségügyi Bizottságának döntése szerint a „Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő kórházak kiszolgáló funkciói takarékossági célú központosításának megvalósíthatósági- és hatásvizsgálatára” tanulmányt készíttetett. A tanulmány célja a takarékosság célú centralizáció potenciális területeit magába foglaló tevékenységek vizsgálata volt a Főváros valamennyi kórházára vonatkozóan. A vizsgált területek: • Műszaki, gazdasági szolgáltatásoknál: mosoda, mosatás; élelmezés; takarítás; műszaki ellátás; karbantartás; felújítás; vagyonvédelem; ingatlanvagyon-gazdálkodás; szállítás; számvitel; pénzügy, bér- munkaügy; beszerzés; raktározás (műszerbeszerzés nélkül), • Szakmai szolgáltatásoknál: sterilizálás; gyógyszerellátás, • A diagnosztikai területeken: labor diagnosztika; patológia, A szakértők felé a következő kérdések merültek fel: • Megoldható-e az egyes területeken központosítás, vannak-e jogi, vagy műszaki akadályok; • A központosításnak mi a javasolt szerkezete (egy, vagy több központ kialakítása javasolt); • Egy-egy terület központosítása előzetesen becsülhetően hoz-e megtakarítást; • A centralizált működés miképpen lehetséges (mai forma megtartása, feladat-megosztás a kórházak közt, önálló egységbe vonás); IME V. ÉVFOLYAM 10. SZÁM 2006. DECEMBER 17 MENEDZSMENT • • • KÓRHÁZMENEDZSMENT A centralizált működés szervezeti, jogi formái (költségvetési intézmény, gazdasági társaság); A kiszervezés, piacról vásárlás alternatíváinak vizsgálata; Közös beszerzés, tendereztetés lehetőségei. A vizsgált „centralizációs csomagból” a közös beszerzés lehetősége realizálódott. A BESZERZÉS CENTRALIZÁCIÓ ELÔKÉSZÍTÉSE A feladatellátás szervezeti kereteinek megteremtésével kapcsolatos nehézségeket jellemzi, hogy a cégforma kiválasztása, a feladatmegosztás szabályozása, és a közbeszerzési eljárási modell elfogadása komoly – hónapokig elhúzódó – szakmai és jogi vitákat indukált. A szabályozására kidolgozott helyi rendelet végül nem került a Közgyűlés elé, a központosított beszerzés működési rendjének kialakítása közvetett jogi eszközökkel: közgyűlési határozatokkal, a kórházak alapító okiratainak módosításával és a Fővárossal kötött feladat-ellátási szerződéssel történt. A jelen működési rendszer alapján a Társaság megalapítására 2005. májusában került sor. A beszerzés centralizáció gyakorlati bevezetését szakmai és politikai döntések sora előzte meg. Az alapítói célra tekintettel az előkészítés során elsőként a non-profit szervezeti formák alkalmasságát kellett megvizsgálni: • Közhasznú Társaság A lehetséges három jogi forma közül először „legkézenfekvőbb” megoldásként a közhasznú társaság merült fel, de nyilvánvalóvá vált, hogy ez a forma alkalmatlan, mivel a tervezett tevékenység tipikusan gazdasági jellegű, mely nem sorolható be a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26. § c) bekezdésében taxatíve meghatározott közhasznú tevékenységek közé, annak ellenére, hogy közvetetten egészségügyi célokat szolgál. A Kht. ellen szóló érvként merült fel, hogy már akkor is ismertek voltak a jogalkotó gazdasági társaságokról szóló törvényt érintő módosítási törekvései, mely szerint új közhasznú társaságokat már nem lehet létrehozni, ezt a társasági formát a későbbiekben non-profit kft-be kell átalakítani. • költségvetési szerv Az államháztartási törvény (Áht). szerint a költségvetési szerv finanszírozását központi forrásból, vagy az alapító költségvetéséből kell biztosítani. Emiatt a szervezet – költségvetési szervként – több tízmillió Ft kiadással terhelte volna a Fővárosi Önkormányzat költségvetését. A centralizált beszerzés működési költségeinek az önkormányzati költségvetésbe a kiadások fedezeteként való visszaterelése, a kórházak teljesítményfinanszírozása (OEP) miatt igen bonyolult lett volna. Emellett elvi kérdés volt, hogy a Főváros, mint fenntartó kötelessége nem a működési költségek viselése, hanem a más forrásból nem finanszírozott fejlesztési források biztosítása. 18 IME V. ÉVFOLYAM 10. SZÁM 2006. DECEMBER Fenti körülmények miatt működik a Társaság kft-ként. A kft. működési forma ellenére garanciát kellett teremteni arra, hogy a cég tevékenységéből eredő megtakarítás az ágazat működési kiadásait csökkentse, a kórházak terhére a cég ne törekedhessen nyereségre. Ezt a célt a tulajdonos elvi döntése szerint a piacinál jelentősen alacsonyabb – kórházak által fizetendő – díjtételek alkalmazásával, illetve a beszerző szervezet évközi mérlegeinek ellenőrzésével kell elérni. A fokozatos feladat-átvételre tekintettel a működés megkezdéséhez a Főváros 30 millió Ft-ot biztosított (jegyzett tőke). A rendszer fenntartásának fedezetéről külön döntés nem született, azt a Társaságnak kellett előteremtenie. AZ ÖNKORMÁNYZAT EGÉSZSÉGÜGYI BESZERZÔ RENDSZERÉNEK ÉPÍTÉSE A centralizációs előnyök kihasználásának igénye alapján a Fővárosi Közgyűlés 1358/2006 (V.26.) határozata alapján a Társaság kizárólagos hatáskörébe került a Főváros által fenntartott kórházak működési célú beszerzései közül azon közbeszerzési eljárások bonyolítása, melyek értéke ajánlatkérőnként (kórházanként) eléri, vagy meghaladja a mindenkori nemzeti értékhatár 50%-át az alábbi tárgyakban: • gyógyszerek és gyógyszer alapanyagok, • szakmai anyagok, • nem szakmai anyagok, • műszerek beszerzése, • valamint a kiszolgáló funkciók, különösen a mosatás, élelmezés, takarítás, őrzés centralizált szervezése, vagy a kiszerződés, illetve a szolgáltatás vásárlás központosított lebonyolítása. A működési modell kimunkálása során a szakmai kihívást a közbeszerzési törvénnyel (kbt) való összhang megteremtése jelentette: hogyan lehet kialakítani az önkormányzati szintű centralizáció körében mind a beszerzési volument, mind a feladatellátás módját tekintve Magyarországon példa nélküli, úttörő vállalkozásnak a törvényes és egyben hatékony működési kereteit. Arra kellett megoldást keresni, hogyan lehet a szervezet kizárólagos feladatellátását és önfenntartását egyidejűleg jogszerűen biztosítani. Mivel az igen bonyolult, speciális helyzet kézenfekvő megoldására – vagyis helyi rendelettel való szabályozásra – alkalmatlan volt a jogi környezet, a beszerző szervezet az alábbi modell szerint kezdte meg működését: • az ajánlatkérő (kórház) nevében jár el, • a kórházak a fenntartó döntése alapján teljes körű adatszolgáltatási és együttműködési kötelezettséggel tartoznak, • a kórházak egyedi beszerzési igényét (konkrét volumen, műszaki tartalom, ütemezés) regisztrálja, ezzel egyidejűleg az így beszerzendő árura, szolgáltatásra a kórház fizetési kötelezettséget vállal. MENEDZSMENT KÓRHÁZMENEDZSMENT A Társaság bevételeit az elkészített tenderdokumentáció értékesítése, valamint a kórházaknak számlázott lebonyolítási díj jelenti. A lebonyolítási díj számítása 2005. novemberében a kórházak főigazgatóival és gazdasági igazgatóival történt megállapodás szerint az egyes beszerzések értéke alapján, százalékos mértékben, degresszív módon történik. Ez a mérték a központosított közbeszerzés (Központi Szolgáltatási Főigazgatóság) díjtételeinél lényegesen alacsonyabb: 0,7%-tól 0,1%-ig csökken a tender értékétől függően. A kórházvezetők lelkesedés nélkül fogadták a beszerzés centralizáció tényleges megjelenését a gyakorlatban, ugyanis a folyamatosan szűkülő költségvetésükbe még egy oktrojált szolgáltatás díjazását is be kellett építeniük. Ugyanakkor az alapító logikájának helyességéhez nem fér kétség, hiszen a rendszer által eredményezett megtakarítás a kórházaknál jelentkezik, a működés során ezt kell a díj fedezetének tekinteni. A rendszer további előnyöket is „tartogat” a tulajdonos számára: a megtakarítási célon túl alkalmassá tehető tájékoztatási-, döntés-előkészítő és kontroll funkciók ellátására is. A Társaság működésének alapvető kereteit meghatározó közbeszerzési szabályzatot és a szervezeti és működési szabályzatot – hosszas egyeztetések után – a tulajdonos csak 2006. februárban tudta elfogadni. A kórházak és a Társaság együttműködésének kereteit a közbeszerzési szabályzat határozza meg. Ennek alappillérei a következők: • A kórházaknak a Közbeszerzési törvény (Kbt.) szerint közbeszerzési tervet kell készíteniük. A közbeszerzési tervüket a Társaságnak megküldik. • Ezekből egyesített közbeszerzési ütemterv készül. A Társaság az egyesítés során csak azokat a beszerzéseket sorolja egy csoportba, amelyeknél összevont eljárás lehetséges (pl: élelmiszerek, őrzés-védelem, gyógyszerek, zárt vérvételi eszközök stb). • A közbeszerzési ütemterv alapján a Társaság indítja meg a közbeszerzési eljárást: • Közbeszerzést Előkészítő Bizottságot (KEB) hív öszsze, amelybe a kórház tagokat delegál. • A KEB ülésére a kórháznak el kell juttatnia a beszerzés összes lényeges paraméterét, így a tárgyát, becsült értékét, műszaki összetételét, a bíráló bizottságban eljáró személyeket, az összeférhetetlenségi és titoktartási nyilatkozatokat stb. Itt fontos kiemelni azt a tapasztalatot,, hogy a kórházak képviselői e bizottságban milyen érdeklődve figyelik mások beszerzési megoldásait, termékeit, és a legtöbbször konstruktív beszélgetés alakul ki a résztvevők között. • A beérkező előkészítő írásos anyagok alapján a Társaság ajánlati felhívást és ajánlati dokumentációt állít össze, amelyet jóvá kell hagynia az érintett kórházaknak. (Ez sokszor igen időigényes, késedelmet okozhat olyan kórháznak is, aki a megadott határidőre visszaküldte a jóváhagyott anyagot.) • Az ajánlati felhívás megjelentetésével kapcsolatos összes tevékenységet a Társaság végzi, a költségeit előlegezi. • • A beérkezett ajánlatok bontása, majd azt követően közbeszerzési szempontból való áttekintése a Társaság feladata. A Társaság szakmai bírálatra átadja a tenderben érintett kórházaknak az ajánlatokat, majd intézkedik a Bíráló Bizottság és a Döntéshozó Bizottság üléseinek megtartásáról a jegyzőkönyvek elkészítéséről, az eredmény kihirdetéséről. TAPASZTALATOK A gyakorlat igazolta, hogy a – lehetőségek adta – legkörültekintőbb szabályozás és eljárás (konstruktív együttműködés) mellett a Táraság működésének eredményessége olyan tényezőktől is függ, melyekre a Társaság nem bír befolyással. Meglátásom szerint csak a Társaság ajánlatkérői státuszba emelése biztosítaná a jelen helyzetből származó anomáliák minimalizálásának lehetőségét. A fenti feltételek mellett elért eredményeket, megtakarításokat a sikeresen lebonyolított eljárások, valamint a beszerzés becsült értékéhez képest elért szerződéses összeg közötti különbözet szemlélteti. Ez alapján elmondható, hogy az eddigi eljárások legtöbbjében 10-20%-os megtakarítást tudtunk elérni. Annak ellenére, hogy az együttműködés kezdetén nem volt egyszerű elfogadtatni magunkat véleményem szerint, a kórházi vezetőkkel korrekt munkakapcsolatot tudtunk kialakítani. Mindamellett az eljárások optimális lebonyolítását akadályozó tényezők máig előfordulnak. Például olyan esetekben, amikor több kórház érintett egy adott beszerzésben, és a mások által jóváhagyott anyagot valamelyik fél még módosítja. Ezzel egy újabb egyeztetési kör kezdődik. A legnehezebben kezelhető probléma az, ha a bírálati szempontokban, vagy az alkalmasság minimumkövetelményeiben van utólagos változtatás, egyet nem értés. Az eddigi tapasztalatok alapján egyetértünk a kórházakkal abban, hogy vannak olyan beszerzési tárgyak, amelyek esetében a Társaság kötelező igénybevétele csak lassítja a folyamatokat és esetleg árelőnyt sem hoz. ELJÁRÁSOK Az alábbi tárgykörökben meghirdetett eljárásokat eredményesen befejeztük: takarítás; élelmezés; zárt vérvételi eszközök fogyóanyagai; szemlencsék; sebészeti képerősítő; videoendoszkóp; komputer tomográf; ultrahang; műtéti kabátok. Folyamatban levő, illetve megjelentetett eljárásaink: gyógyszer; mosatás; röntgen diagnosztikai anyagok; élelmiszerek; orthopédiai implantátumok; műtéti izoláció; intézeten belüli betegszállítás; informatikai szolgáltatás; orvosszakmai felelősségbiztosítás; sebészeti intervenciós eszközök; labor anyagok; sebészeti képerősítő; őrzésvédelem; takarítás. IME V. ÉVFOLYAM 10. SZÁM 2006. DECEMBER 19 MENEDZSMENT KÓRHÁZMENEDZSMENT SZERVEZET A Társaság a takarékossági célnak megfelelően minimális személyzeti létszámmal működik, jelenleg három főállású munkavállalót foglalkoztat, további két főt pedig részmunkaidőben megbízással alkalmaz. A Társaság székhelyén, a Szent István Kórház területén bérel irodát. A Társaság tipikus egyvonalas szervezet, ez a tiszta linearitás könnyen értelmezhető és áttekinthető viszonyokat eredményez és a horizontális koordinációt sem nehezíti. A TEVÉKENYSÉG FEJLESZTÉSÉNEK LEHETSÉGES IRÁNYAI, JAVASLATOK Kezdeményezésünkre a parlament elé került a Kbt. módosítása, mely javaslat alapján a Kbt. feljogosítja a települési önkormányzatokat, hogy beszerzéseiket centralizáltan bonyolítsák le, ennek kereteit önkormányzati rendeletben szabályozzák az alábbiak szerint: • kijelöli a helyben központosított közbeszerzés keretében ajánlatkérésre kizárólagosan feljogosított – az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló – szervezetet, • meghatározza a helyben központosított közbeszerzésben érintett szervezetek körét, • meghatározza a helyben központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó termékek és szolgáltatások körét, • meghatározza a beszerző szervezet és a helyi központosított beszerzési rendszerben érintett szervezetek együttműködésének szabályait, a felek adatszolgáltatási kötelezettségét, az adatszolgáltatás és adatkezelés módját, • meghatározza a beszerző szervezet részére fizetendő, kizárólag a feladat végrehajtása során felmerülő költségeket fedező díj számításának és megfizetésének módját, valamint a beszerző szervezetnek az önkormányzat felé fennálló tájékoztatási és beszámolási kötelezettségét. Álláspontom szerint a beszerzés centralizációja általános felülvizsgálatra szorul: • Átgondolandó a személyi hatály: a törvénymódosítás szelleméből következik a Társaság jövőbeli tevékenységének diverzifikálhatósága is. A nagy mennyiségben, tömegáruként beszerzett termékek és szolgáltatások esetében – a Főváros felhasználási volumenét ismerve – érdemes lehet más ágazatok felé is nyitni. Praktikus az önkéntes csatlakozás lehetőségét biztosítani. • Átgondolandó a tárgyi hatály: a szabályozás módja (általános jelleg és értékhatárhoz kötött szabályozás helyett lényegesen differenciáltabb szabályozás (pl. a jelenlegi értékhatárok alatti beszerzések befogadása esetén a kisebb volumen mellett is elérhetővé válnak a centralizációból származó legkedvezőbb árak, egyéb kondíciók), és felvehetők új beszerzési tárgyak (például az energia, a távközlési szolgáltatások...) Összességében elmondható, hogy a gazdasági életben is érvényesülő centralizációs hullám a közszférában is érdemi eredményeket hozhat. Ennek megvalósítását Társaságunk szakmai kihívásnak tekinti, és katalizátor szerepet vállal, mely várhatóan a törvénymódosítás hatályba lépésével, és a rendeleti szabályozás kidolgozásával teljesedhet ki. IRODALOMJEGYZÉK [1] OECD Publishing: Fighting Corruption and Promoting Integrity in Public Procurement [2] CCNM/SIGMA/PUMA (2000) 108: Centralized and decentralized public procurement [3] J. Diamond: IMF Working Paper Series (2002) A SZERZÔ BEMUTATÁSA Dr. Mári Róbert 2006. januártól a Fővárosi Központi Egészségügyi Beszerző és Szervező Kft. ügyvezető igazgatója, a társaság a Fővárosi Önkormányzat fenntartásában működő kórházak központosított közbeszerzését végzi. Pályafutását 1998-ban a Magyar Nemzeti Bank Intézményfejlesztési Önálló Osztályán kezdte. 2001-2002 között B. M. Lakásfinanszírozási Tanácsadó Kft. tulajdonos-ügyvezetőként üzleti tervek, pályázati anyagok készí- 20 IME V. ÉVFOLYAM 10. SZÁM 2006. DECEMBER tését végezte. 2002-2003 között a Budapest Főváros II. kerületi Önkormányzat Polgármesteri, országgyűlési képviselői tanácsadójaként feladata volt: a Polgármester képviselete a Pénzügyi, a Költségvetési és a Jogi, Közbeszerzési Bizottságokban; a Képviselő testületi döntések végrehajtásának koordinálása; az önkormányzat költségvetésének előkészítése, kontrollja; kiemelt, egyedi ügyek kezelése; országgyűlési felszólalások, módosító indítványok elkészítése; az Országgyűlés Gazdasági Bizottságában a képviselő munkájának támogatása. 2004–2005-ig a Waberer’s Csoport, Hungarocamion Rt. elnöki tanácsadója.