IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Hogyan használják a gazdasági értékelést Hollandiában és az Egyesült Királyságban a gyógyszerek ártámogatási döntéseinek meghozatalában?

  • Cikk címe: Hogyan használják a gazdasági értékelést Hollandiában és az Egyesült Királyságban a gyógyszerek ártámogatási döntéseinek meghozatalában?
  • Szerzők: Redekop Ken
  • Intézmények: Institute for Medical Technology Assessment (IMTA)Institute of Health Policy and Management (IBMG) Erasmus University Medical CenterRotterdam Hollandia
  • Évfolyam: VI. évfolyam
  • Lapszám: 2007. / 10
  • Hónap: december
  • Oldal: 37
  • Terjedelem: 1
  • Rovat: GYÓGYSZERÉSZET
  • Alrovat: GYÓGYSZERÉSZET

Absztrakt:

Hollandiában 1999-ben készült el a farmakoökonómiai elemzések elkészítésére vonatkozó irányelv, melyet 2000-ben követett a költségelemzésekre vonatkozó irányelv, és 2002-ben a farmakoökonómiai beadványok értékelési formanyomtatványa. 2002-ben indult el átmeneti jelleggel a költséghatékonysági kritériumok értékelése a gyógyszerek ártámogatási kérelmében. Az első tíz farmakoökonómiai értékelés alapján hozott döntés még nem volt következetes. Több olyan gyógyszer is kapott ártámogatást, melyek költséghatékonysága nem volt meggyőzően bizonyított a benyújtott elemzés alapján. Az első tapasztalatok alapján felülvizsgálták a gazdasági elemzések kivitelezésére vonatkozó irányelveket. 2005. óta Hollandiában kötelező bizonyítani az új gyógyszerek költséghatékonyságát a támogatási kérelemben, amennyiben a gyógyszer drágább, mint korábbi standard eljárás.

Angol absztrakt:

A directive on the implementation of pharmacoeconomic analyses was prepared in the Netherlands in 1999, followed by a directive on cost analyses in 2000, and a template used for the assessment of pharmacoeconomic submissions in 2002. Assessment of costeffectiveness criteria in drug reimbursement applications started temporarily in 2002. Decisions made pursuant to the first ten pharmacoeconomic assessments were not consistent yet. Reimbursement was also granted to drugs without convincing cost-effectiveness evidence in the analysis submitted. Based on the first experiences the directives on the execution of economic analyses were revised. From 2005 in the Netherlands it is mandatory to prove the costeffectiveness of new medicines in the reimbursement application if the medicine is more expensive than the previous standard procedure.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Tamás Éva
Illusztrációk a fejkvótás forrásallokáció számításhoz Magyarországon - még csak a logikát ismerjük… Dr. Nagy Balázs, Dr. Nagy József , Sipos Júlia
Jedlik Ányos program: misszió az egészségért IME Szerkesztőség
A Magyar Hypertonia Társaság kongresszusának margójára IME Szerkesztőség
Beszámoló a VII. Kontrolling Konferenciáról IME Szerkesztőség
Hivatás vagy érték? Szabó Bakos Zoltánné
Előszó a Versenyképes Gyógyszerpolitika rovatunkhoz Dr. Rudas Tamás
Versenyképes Gyógyszerpolitika Prof. Dr. Kaló Zoltán
Mennyire kiszolgáló és versenyképes a szakmai tudás? Dr. habil. Kiss István
Értékalapú prioritáskpzés a magyar egészségügy fejlődésének útja Fréderic Ollier
Hogyan használják a gazdasági értékelést Hollandiában és az Egyesült Királyságban a gyógyszerek ártámogatási döntéseinek meghozatalában? Redekop Ken
A gyógyszeripar-politika stratégiai eszközei a gazdaság versenyképességének növelésében Spanyolországban Prof. Guillem López-Casasnovas
Versenyképes gyógyszerpolitika: kerekasztal-beszélgetés (rövidített és szerkesztett formában) Prof. Dr. Kaló Zoltán
A virtuális navigáció és az ultrahangos kontrasztanyagok kombinált alkalmazása: az ultrahang-technika legújabb vívmányai az intervenciós radiológia szolgálatában Dr. Harmat Zoltán, Dr. Battyáni István
A fraktálok és a biológia - A vérkeringés bemutatása fraktál-modellekkel Dévényi Patrícia
Orvosbiológiai mérnökökképzése Interjú Dr. Jobbágy Ákos egyetemi tanárral Nagy András László

Szerző Intézmény
Szerző: Redekop Ken Intézmény: Institute for Medical Technology Assessment (IMTA)Institute of Health Policy and Management (IBMG) Erasmus University Medical CenterRotterdam Hollandia
VERSENYKÉPES GYÓGYSZERPOLITIKA Hogyan használják a gazdasági értékelést Hollandiában és az Egyesült Királyságban a gyógyszerek ártámogatási döntéseinek meghozatalában? Ken Redekop, Institute for Medical Technology Assessment (IMTA) Institute of Health Policy and Management (IBMG), Erasmus University Medical Center, Rotterdam, Hollandia Hollandiában 1999-ben készült el a farmakoökonómiai elemzések elkészítésére vonatkozó irányelv, melyet 2000-ben követett a költségelemzésekre vonatkozó irányelv, és 2002-ben a farmakoökonómiai beadványok értékelési formanyomtatványa. 2002-ben indult el átmeneti jelleggel a költséghatékonysági kritériumok értékelése a gyógyszerek ártámogatási kérelmében. Az első tíz farmakoökonómiai értékelés alapján hozott döntés még nem volt következetes. Több olyan gyógyszer is kapott ártámogatást, melyek költséghatékonysága nem volt meggyőzően bizonyított a benyújtott elemzés alapján. Az első tapasztalatok alapján felülvizsgálták a gazdasági elemzések kivitelezésére vonatkozó irányelveket. 2005. óta Hollandiában kötelező bizonyítani az új gyógyszerek költséghatékonyságát a támogatási kérelemben, amennyiben a gyógyszer drágább, mint korábbi standard eljárás. A directive on the implementation of pharmacoeconomic analyses was prepared in the Netherlands in 1999, followed by a directive on cost analyses in 2000, and a template used for the assessment of pharmacoeconomic submissions in 2002. Assessment of costeffectiveness criteria in drug reimbursement applications started temporarily in 2002. Decisions made pursuant to the first ten pharmacoeconomic assessments were not consistent yet. Reimbursement was also granted to drugs without convincing cost-effectiveness evidence in the analysis submitted. Based on the first experiences the directives on the execution of economic analyses were revised. From 2005 in the Netherlands it is mandatory to prove the costeffectiveness of new medicines in the reimbursement application if the medicine is more expensive than the previous standard procedure. Bár a gazdasági értékelések módszertanának iterálása és véglegesítése hosszú éveket vett igénybe, ma már viszont a gazdasági értékelések elkészítésére és a költségek elemzésére vonatkozó irányelvek részletesen kidolgozottak, valamint rendelkezésre áll az alap egészségügyi eljárásokra egy fajlagos egységköltség lista, mely megkönnyíti az értékelések kivitelezését. A támogatási kérelmek jelenleg használatos elsődleges kritériumai az eljárás terápiás értéke, a betegség súlyossá- ga, az eljárás költséghatékonysága és költségvetési hatása. Másodlagos szempontként figyelembe veszik a betegek saját költségeit vagy felelősségét, annak lehetőségét, hogy a támogatott indikáción kívül vajon van-e esély arra, hogy az eljárást más betegeknek más indikációkban is alkalmazzák kiemelt támogatással, valamint a költségekre és a hatásosságra vonatkozó adatok mennyire bizonytalanok. A betegségek súlyossága és a költséghatékonysági küszöb között szoros az összefüggés: minél súlyosabb egy betegség, annál magasabb költséghatékonysági mutatóval is (1. ábra) indokolt a biztosítási befogadás. 1. ábra Az inkrementális költséghatékonysági ráta küszöbértéke a betegségre jellemző QALY-veszteség függvényében További lépésként várható, hogy nemcsak az ambuláns gyógyszerek költséghatékonyságát kell bizonyítani, hanem ezt a kritériumot kiterjesztik a nagy költségigényű kórházi gyógyszerekre is. Ezzel párhuzamosan bizonyos gyógyszerek esetében a befogadás csak feltételekkel történik, mely korlátozhatja a gyógyszer alkalmazását a betegek egy bizonyos csoportjára, esetleg a klinikai irányelvek szerinti használatára (ld. másod- vagy harmadvonalbeli alkalmazás). Bizonyos gyógyszereket csak meghatározott orvosok írhatnak fel, sőt egyes nagy értékű eljárások esetén az egészségbiztosítók előzetes engedélye szükséges a felíráshoz. Az egységes, gazdaságossági szempontokat is figyelembe vevő centrális gyógyszerár-támogatási döntéshozatal ellentétes a holland egészségügyi reform egyéb lépéseivel. Az egyre nagyobb bizalom a piaci mechanizmusok iránt, és a kevésbé direkt szabályozás azt jelenti, hogy az egészségbiztosítók szerepe az egyedi döntésekben fokozódhat. Összefoglalót készítette: Dr. Kaló Zoltán IME VI. ÉVFOLYAM 10. SZÁM 2007. DECEMBER 37