IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Újraszabni Európa egészségügyét

  • Cikk címe: Újraszabni Európa egészségügyét
  • Szerzők: IME Szerkesztőség
  • Intézmények: IME Szerkesztőség
  • Évfolyam: XI. évfolyam
  • Lapszám: 2012. / 4
  • Hónap: május
  • Oldal: 5-7
  • Terjedelem: 3
  • Rovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA
  • Alrovat: EGÉSZSÉGSTRATÉGIA

Absztrakt:

Ezzel a jelszóval indítja programdokumentumát a European eHealth Task Force munkacsoport beszámolója. A bevezető szerint 2020-ra az egészségügy teljesen átalakul Európában. Jóval nagyobb hangsúly helyeződik majd a megelőzésre, az adatok szabadon áramolhatnak, mindenki személyre szabott kezelésben részesül, az ellátást a demográfiai szükségletekhez alkalmazkodva alakítják ki. Európai szintű adatbázisok jönnek létre, amelyekhez hozzájutva a kutatók rövidebb idő alatt találhatják meg a gyógyírt egyes betegségekre. A korai előrejelző rendszer segítségével a felmerülő problémákat azonnal kezelni lehet. Csökkennek az egyenlőtlenségek, és a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévők is hozzájuthatnak a szükséges egészségügyi ellátáshoz. A hatékonyság növekedésének köszönhetően nő a befektetett tőke megtérülési rátája, ahogyan az átláthatóság is. Mindebben kiemelt szerep jut majd a költséghaté- konyságot, magas minőséget, egyenlőbb hozzáférést, ezáltal pedig javuló egészségügyi mutatókat eredményező digitális egészségügynek. A fenti célokért tevékenykedik tehát a European eHealth Task Force munkacsoport. A munkacsoportot 10 fős európai felsővezetői tanácsadói stáb támogatja, köztük Dr. Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár is.

Angol absztrakt:

In 2020 the health and health care of our citizens could look quite different. We find ourselves today on the threshold of a new era with many opportunities for radical improvements in the way we manage and receive health care. In order to ensure the sustainability of our health care systems, there is a need to tackle considerable challenges. A radical redesign of health is needed to meet the new challenges, integrating health and social care services configured around the needs of the patient. Technology can help health systems to respond to these challenges, by delivering greater efficiency, lower costs and better health outcomes.
However, healthcare is a decade behind most other sectors in adopting and using information technology tools and much of the innovation is being developed outside the healthcare system. The starting point is enacting individual ownership of personal health data. Releasing the data from different silos throughout the health and care system and connecting to the vibrant digital environment for health information will transform the landscape of health. The principle of ensuring that all citizens can use and benefit from eHealth will create opportunities for innovation. These are the objectives the European eHealth Task Force is working for. The Task Force is supported by 10 high level advisors on eHealth, among them Dr. Miklós Szócska, Minister of State for Healthcare of Hungary.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Szócska Miklós
Újraszabni Európa egészségügyét IME Szerkesztőség
Egészségügyi ágazati humán erőforrás helyzetkép (2010-2012) Dr. Páva Hanna
TEK nélküli praxisok 1992-2015. Múlt és jelen. Jövő? Dr. Józsa Terézia
Egységben az erő- A praxisközösségben rejlő lehetőségek az alapellátásban Dr. Lantos Zoltán
Hipertónia Világnapja „Egészséges életmód – egészséges vérnyomás” IME Szerkesztőség
Informatikai outsourcing az egészségügyben Dr. Szathmáry Balázs
Az egészségügy új szemlélete - innovatív kórházak Dr. Baráth Lajos
Minőségi kórházi patikák, jobb betegellátás Nemzetközi és egyéni érdekek szolgálatában Fazekas Erzsébet
Clostridium difficile infekció - a növekvő incidenciájú nozokomális fertőzés Prof. Dr. Banai János
Innováció a népeü.-ben: A Kaposi Mór Oktató Kórház innovatív szerepvállalása a népegészségügy területén Dr. Szörényiné Ványi Gabriella, Dr. Moizs Mariann, Prof. Dr. Repa Imre
Egészségügyi adatvagyon hasznosítása a stabil coronaria betegek ellátásának elemzésére Dr. Vassányi István, Dr. Kósa István , Dr. Nemes Attila, Hortobágyi József, Prof. Dr. Kozmann György
EKG telemonitorozás határok nélkül Dr. Tomcsányi János, Bezzeg Péter, Dr. Sonkodi Balázs
Cukorbetegek étrendtervezését támogató otthoni felügyeleti rendszer Pintér Patrícia
iKórlap - egy egyszerű Intézményközi Információs Rendszer az orvos kezébe Király Gyula
Reményteli terápia a festékes melanóma kezelésére - Interjú Dr. Oláh Judittal Fazekas Erzsébet

Szerző Intézmény
Szerző: IME Szerkesztőség Intézmény: IME Szerkesztőség
EGÉSZSÉGPOLITIKA STRATÉGIA Újraszabni Európa egészségügyét Ezzel a jelszóval indítja programdokumentumát a European eHealth Task Force munkacsoport beszámolója. A bevezető szerint 2020-ra az egészségügy teljesen átalakul Európában. Jóval nagyobb hangsúly helyeződik majd a megelőzésre, az adatok szabadon áramolhatnak, mindenki személyre szabott kezelésben részesül, az ellátást a demográfiai szükségletekhez alkalmazkodva alakítják ki. Európai szintű adatbázisok jönnek létre, amelyekhez hozzájutva a kutatók rövidebb idő alatt találhatják meg a gyógyírt egyes betegségekre. A korai előrejelző rendszer segítségével a felmerülő problémákat azonnal kezelni lehet. Csökkennek az egyenlőtlenségek, és a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévők is hozzájuthatnak a szükséges egészségügyi ellátáshoz. A hatékonyság növekedésének köszönhetően nő a befektetett tőke megtérülési rátája, ahogyan az átláthatóság is. Mindebben kiemelt szerep jut majd a költséghatékonyságot, magas minőséget, egyenlőbb hozzáférést, ezáltal pedig javuló egészségügyi mutatókat eredményező digitális egészségügynek. A fenti célokért tevékenykedik tehát a European eHealth Task Force munkacsoport. A munkacsoportot 10 fős európai felsővezetői tanácsadói stáb támogatja, köztük Dr. Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár is. In 2020 the health and health care of our citizens could look quite different. We find ourselves today on the threshold of a new era with many opportunities for radical improvements in the way we manage and receive health care. In order to ensure the sustainability of our health care systems, there is a need to tackle considerable challenges. A radical redesign of health is needed to meet the new challenges, integrating health and social care services configured around the needs of the patient. Technology can help health systems to respond to these challenges, by delivering greater efficiency, lower costs and better health outcomes. However, healthcare is a decade behind most other sectors in adopting and using information technology tools and much of the innovation is being developed outside the healthcare system. The starting point is enacting individual ownership of personal health data. Releasing the data from different silos throughout the health and care system and connecting to the vibrant digital environment for health information will transform the landscape of health. The principle of ensuring that all citizens can use and benefit from eHealth will create opportunities for innovation. These are the objectives the European eHealth Task Force is working for. The Task Force is supported by 10 high level advisors on eHealth, among them Dr. Miklós Szócska, Minister of State for Healthcare of Hungary. HELYZETÉRTÉKELÉS A jelenlegi helyzet az összefoglalóban leírtakhoz képest az, hogy Európában a demográfiai változások, az egészségtelen életmódhoz kapcsolódó krónikus betegségek, a rendkívül drága eszközök és a minőségi ellátás iránti kereslet emelkedésének következtében jelentős mértékben nőnek az egészségügy költségei. A társadalom elöregedése Európa makrogazdasági mutatóit is befolyásolja majd. 2060-ra csökken a népesség az Európai Unióban, és idősebb is lesz. Miközben a 60 év fölöttiek száma évente több mint kétmillióval nő, 67%-ról 56%-ra csökken a munkaképes korú (15-64 év) lakosság aránya. A ellátási költségeket nagyrészt közpénzből finanszírozzák. A gazdasági helyzet mostani bizonytalansága azonban rámutat arra is, hogy a jelenlegi egészségügyi rendszerek pénzügyileg fenntarthatatlanok. A költséghatékonyságot elősegítő digitális egészségügy azonban megoldást jelenthet a problémára. Az egészségügy kihívásainak megfelelni képes innováció nagy része a rendszeren kívülről származik, ráadásul más szektorokkal összehasonlítva egy évtizedes lemaradásban van. Az európai egészségügyi rendszerek jellemzően nagyok és fragmentáltak, és nem megoldott az adatbázisok összekapcsolása sem az országhatárokon belül, sem azokon kívül. A munkacsoport által összeállított jelentés célja a digitális egészségügy elterjedésének előmozdítása, valamint politikai, jogi és technikai ajánlások nyújtása az Európai Bizottságnak és a tagállamoknak. A dokumentum első része a változást előidéző öt lehetséges mozgatórugót mutatja be. Minden egyes ilyen mozgatórugónál a munkacsoport kiemelte azokat az előfeltételeket, amelyeknek az egyes érdekelt felek oldaláról rendelkezésre kell állniuk, hogy sikert érhessünk el. A dokumentum bemutatja az egyes érdekelt felek csoportjai szerint a lehetséges hasznokat is. A második rész öt cselekvési irányt vázol fel a digitális egészségügy 2020-ra kitűzött céljainak elérése érdekében. A VÁLTOZÁST ELŐIDÉZŐ MOZGATÓRUGÓK „Az én adataim, az én döntésem” Mindenki a saját adatainak birtokosa, és ő maga dönt azok felhasználásáról, amely elv a közösségi jogban is megjelenik, a gyakorlatban azonban mégis ritkán alkalmazzák. Egy sokkal együttműködőbb orvos-beteg viszony kialakítása lenne szükséges, ahol a betegek aktívabb szerepet játszanának saját egészségi állapotuk alakulásában. Meg kell ismertetni őket a digitális egészségügy nyújtotta lehetőségekkel, ugyanakkor az is szükséges, hogy érezzék, ők döntenek arról, hogyan használják fel ezeket a lehetőségeket. IME XI. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2012. MÁJUS 5 EGÉSZSÉGPOLITIKA STRATÉGIA Számos vállalat profitál az internetes alkalmazásokból, ahol alacsony szintű adatvédelem mellett részletes információkat kaphatnak a felhasználókról; aggodalomra adhat tehát okot, hogy nem tisztázott, a közösségi oldalakon közzétett információk kinek a tulajdonát képezik. A stakeholder analízist az 1. táblázat, az előnyöket a 2. táblázat mutatja be. Megfontolandó szempontok e tényező esetében: • garanciák: • Titoktartás és adatvédelem garantálása az adatok felhasználása során. • Milyen biztonsági intézkedéseket kellene bevezetni? • Szabályalkotás arra az esetre, ha a vállalatot eladják vagy csődbe megy. • átláthatóság: • Hogyan történik az adatok gyűjtése, nyomon követése, megosztása, eladása? • Minőségi standardok • Mi számít megfelelő információk birtokában adott beleegyezésnek az adatok különböző felhasználása esetén? • Tekintve, hogy az információ pénzben kifejezhető ér- tékkel bír, hogyan lehet egyensúlyt teremteni a személyes haszon és a közjó között? Az adatok szabad áramlása Az adat olyan, mint az olaj: akkor van értéke, ha feldolgozzák. Az adatok szabad áramlása hozzájárulhat ahhoz, hogy a piacot ne egy vagy csekély számú szereplő uralja, azáltal, hogy a vállalatokat innovációra sarkallja, és jelentős költségmegtakarítással is jár. A jelentés készítőinek véleménye szerint a kormányoknak elő kellene írniuk, hogy az ellátást nyújtó intézmények tegyék közzé a rendelkezésükre álló információkat. Az egészségügyi ellátások költségeinek legnagyobb részét a kórházi ellátás teszi ki. Az egészségügyi reformok célja az, hogy az ellátás inkább otthon vagy közösségben történjen. A digitális egészségügy eszközei segítségével csökkenthető a kórházak leterheltsége (pl. távgyógyítás). Az adatok szabad áramlása lehetővé teszi, hogy a szolgáltatók ismertsége ne a nevüktől, hanem az általuk nyújtott minőségtől függjön. Ha az adatokat átlátható módon közzéteszik, az egyben az egészségügybe vetett bizalmat is növeli majd. A stakeholder analízist a 3. táblázat, az előnyöket a 4. táblázat mutatja be. 1. táblázat A mozgatórugó hatásának előfeltételei, az érdekelt felek szerint 2. táblázat Előnyök 6 IME XI. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2012. MÁJUS EGÉSZSÉGPOLITIKA STRATÉGIA 3. táblázat A mozgatórugó hatásának előfeltételei, az érdekelt felek szerint 4. táblázat Előnyök Megfontolandó szempontok Standardizálás az adatgyűjtésben, amely által összehasonlíthatóvá és felhasználhatóvá válnak az adatok. Ez részben megtörtént ugyan, de vannak hiányosságok és minőségi problémák. A dokumentum bemutatásnak folytatását lapunk következő számában olvashatják Tisztelt Olvasóink! Munkatársunktól http://ec.europa.eu/information_society/activities/health/policy/ehtask_force/index_en.htm IME XI. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2012. MÁJUS 7