Intézmények:Állami Egészségügyi Ellátó Központ Emberi Erőforrás Fejlesztési Főigazgatóság, ---
Évfolyam: XII. évfolyam
Lapszám:2013. / 1
Hónap:február
Oldal:30-31
Terjedelem:2
Rovat:ÁPOLÁSMENEDZSMENT
Alrovat:ÁPOLÁSMENEDZSMENT
Absztrakt:
A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőségés Szervezetfejlesztési Intézet Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet Főigazgatósága a MH Honvéd kór házzal együttműködve szervezte meg az országos szakmai versenyt ápoló tanulók részére. A rendezvény sikeressége és a tapasztalatok tükrében számos következtetést vontunk le a képzést illetően. Elengedhetetlen a gyakorlati szakképzés fejlesztése, mindenekelőtt demonstrációs klinikai egységek kialakítása.
Angol absztrakt:
The National Institute for Quality- and Organizational Development in Healthcare and Medicines Institute for Basic and Continuing Education of Health Workers and the Hungarian Defence, Military Hospital together organized a competition for nurse students. Feedback was very successful. In the light of our experiences, the importance of developing practical training is a priority, first of all to set up skills-laboratories in the healthcare.
[1] Újraélesztett egészségügy, Gyógyuló Magyarország, Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére, Szakmai Koncepció, Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Egészségügyért felelős Államtitkárság, 2011.
[2] Milla Janson, Maria Kaariainen, Helvi Kyngas, Effective - ness of Simulation-Based Education in Critical Care Nurses' Continuing Education: A Systematic Review, Clinical Simulation in Nursing, 2012.szeptember
[3] Philip Young, MN, ARNP, Janis Burke, MEd, BSN, Eva - luation of a Multidisciplinary, Simulation-based Hospital Residency
A cikket sikeresen a könyvepolcára helyeztük!
Tisztelt Felhasználónk!
A cikket a könyvespolcára helyeztük. A későbbiekben
bármikor elérheti a cikket a könyvespolcán található listáról.
A cikk megtekintéséhez onine regisztráció szükséges!
Tisztelt Látogató!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk az IMEONLINE cikkadatbázisához tartozik, melynek olvasása online regisztrációhoz kötött.
A regisztrálást követően fogja tudni megtekinteni a cikk tartalmát!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
Sikeresen szavazott a cikkre!
Tisztelt Felhasználónk!
Köszönjük a szavazatát!
A szavazás nem sikerült!
Tisztelt Felhasználónk!
Ön már szavazott az adott cikkre!
Cikk megtekintése
Tisztelt Felhasználónk!
A cikk több nyelven is elérhető! Kérjük, adja meg, hogy melyik nyelven kívánja megtekinteni az adott cikket!
Cikk megtekintésének megerősítése!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekintetni kívánt cikk tartalma fizetős szolgáltatás.
A megtekinteni kívánt cikket automatikusan hozzáadjuk a könyvespolcához!
A cikket bármikor elérheti a könyvespolcok menüpontról is!
MENEDZSMENT ÁPOLÁSMENEDZSMENT Ápoló tanulók szakmai versenye A gyakorlatközpontú szakmai képzés fontossága György Annamária, Rauh Edit, GYEMSZI ETI A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet Főigazgatósága a MH Honvédkórházzal együttműködve szervezte meg az országos szakmai versenyt ápoló tanulók részére. A rendezvény sikeressége és a tapasztalatok tükrében számos következtetést vontunk le a képzést illetően. Elengedhetetlen a gyakorlati szakképzés fejlesztése, mindenekelőtt demonstrációs klinikai egységek kialakítása. The National Institute for Quality- and Organizational Development in Healthcare and Medicines Institute for Basic and Continuing Education of Health Workers and the Hungarian Defence, Military Hospital together organized a competition for nurse students. Feedback was very successful. In the light of our experiences, the importance of developing practical training is a priority, first of all to set up skills-laboratories in the healthcare. Hagyományainkhoz híven idén is megszervezésre került a szakmai tanulmányi verseny, melyet a GYEMSZI ETI és a MH Honvédkórház együttműködésben rendezett meg ápoló tanulók számára. Célcsoportunk azon iskolai rendszerben, nappali képzési formában résztvevő ápoló tanulók voltak, akik tanulmányaikat a 2010-2011 évben kezdték meg (jelenleg harmadéves, végzős tanulók). A két fordulóból álló versenyre két főből álló „csapatok” jelentkezhettek. Az elődöntőre 56 csapat regisztrált az ország minden területéről (sajnos pontos adat nem áll rendelkezésre, arra vonatkozóan, hogy a 2010-2011-es tanévben hány iskola indított ápoló képzést). A csapatok számát illetően tükröződik, hogy fontos a tanulók és a felkészítő tanárok számára is a tudás, a teljesítmény és a nemes versengés nyújtotta siker egyaránt. Az elődöntő 2012. április 25-én zajlott a GYEMSZI ETI virtuális felületén, melynek során írásbeli szakmai feladatokat kellett megoldani a versenyzőknek. A döntőbe az első tíz csapat jutott tovább. A csapatok hat városból, jeligés csapatnévvel képviselték iskolájukat: Békéscsaba, Debrecen, Dunaújváros, Eger, Pécs és Salgótarján. A döntő 2012. november 8-án kezdődött a csapatok bemutatkozásával a HM Honvédkórházban. Bár a feszültség és izgalom érezhető volt, a csapatok innovatív módon teljesítették a feladatot, mely a csapat bemutatkozásán túl egy rövid prezentációból is állt az „Ápolás a jövőben” címmel meghirdetett témakörből. A kreativitás határtalan volt. Egyes 30 IME XII. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 2013. FEBRUÁR csapatok filmeket készítettek az ápolás jelenéről és jövőjéről, volt, aki vers formájában mutatkozott be és még rajzokat is láthatott a zsűri. A jövő ápolása bemutatása során megjelentek elképzelésként a robotok, a gépiesített manuális műveletek, de szerencsére kiemelték a tanulók, hogy ez nem pótolhatja azt a gondoskodást, interperszonalitást, ami a betegek gyógyulásában nélkülözhetetlen. A zsűri értékelte a bemutatkozás során a szemléltetés figyelemfelkeltő jellegét, az előadás stílusát és nyelvhelyességét, az előadás felépítését, a témakifejtés szakszerűségét. Eredményhirdetés ezen a napon még nem volt, de a kapott pontszámok beleszámítottak a végeredménybe. A nap végén a zsűri tagjai elismerésüket fejezték ki, megköszönve a versenyzők és a felkészítő tanárok munkáját is. A zsűri tagjai az ápolás szakma neves képviselőiből álltak, akik elkötelezettek az ápolói hivatás és hivatástudat fejlesztése iránt. A zsűri elnöke Halmosné Mészáros Magdolna volt (Szakmai Kollégium ápolási tagozatának vezetője), a zsűri tagjai pedig Botos Katalin (MH Honvédkórház ápolási igazgató), Vártok Józsefné (Magyar Ápolási Egyesület alelnök), Rauh Edit (GYEMSZI ETI főigazgató-helyettes), Dr. Balogh Zoltán (MESZK elnök). A második napon (november 9-én) komplex gyakorlati feladatokat kellett megoldani a versenyzőknek. A megmérettetés miatti izgalmat fokozta, hogy a versenyfeladatok valós kórházi körülmények között zajlottak, élethűen berendezett kórtermekben, melyet a vendégek kivetítőn követhették figyelemmel. Amíg a verseny zajlott, a csapatokkal érkező felkészítő tanároknak bemutatták a Honvédkórházat, majd egy rövid kirándulásra volt lehetőségük, az Országos Mentőszolgálat Mentőmúzeumába tehettek látogatást. A versenyzőknek tíz állomáson kellett végrehajtani azon komplex gyakorlati feladatokat, melyek az ápolóképzés tananyagában is szerepelnek. A feladatok végrehajtásában imitátorok voltak segítségünkre, akik szakdolgozóként az egészségügyben végzett munkájuk mellett vállalták a részvételt. Nem volt nehéz dolguk, hiszen a mindennapi tevékenységükben rendszeresen találkoznak hasonló esetekkel. Az ápoló szakképesítésre vonatkozik a szakmai képesítések elismeréséről szóló 2005. szeptember 7-i 2005/36/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv, mely deklarálja az 50% elmélet és 50% gyakorlati arányt a képzés során, így számítottunk a csapatok gyakorlatias felkészültségére. A feladatok között szerepelt a higiénés szükségletek kielégítése, vérvétel, női beteg katéterezése, gyermekápolás, szondatáplálás, elsősegélynyújtás. Az értékelés során kifejezetten figyelmet fordítottak a pontozóbírók a kommunikációra, a MENEDZSMENT ÁPOLÁSMENEDZSMENT beteg- és eszközös előkészítésre, a higiénés szabályok betartására, a betegbiztonság szem előtt tartására, egyéni védőeszközök alkalmazására, dokumentáció vezetésére, a feladatok végzése után keletkező veszélyes hulladék kezelésére. A versenyzők nehéznek találták a komplex feladatokat, de nem adták fel a küzdelmet. Az eredményhirdetés során a zsűri elnöke adta át az értékes ajándékokat. Az első helyezett egy dunaújvárosi csapat lett, a második helyet a pécsi csapat nyerte el a harmadik helyezést pedig a második dunaújvárosi csapat lett. A verseny során szerzett tapasztalatok szerint nagyobb hangsúly kell fektetni a gyakorlati képzésre, hiszen az eszközök felismerése is több csapatnál gondot okozott. A jelen lévő szakemberek ráismertek azokra a pontokra, melyeket fejleszteni szükséges a képzésben. mai területen és feltételek között folyhat, erre tekintettel a szakmai gyakorlati demonstrációs egység modelleket kell létrehozni, illetve fejleszteni” [1]. Az egyre jobban elterjedt szimulációs eszközök előnyeit főleg az egészségügyi szakképzésben tudnánk alkalmazni. A szimuláción alapuló oktatásról számos tanulmány jelent meg, és kimutatható, hogy mindezek alkalmazásával javul a betegbiztonság és az ellátás minősége, azonban jelenleg még hiányzik az egységes mérési és minőségügyi módszer az alkalmazást illetően [2]. Prioritásként szükséges kezelni a klinikai gyakorlati helyek kialakítását, illesztve ezt az ápolói képzéshez. A jól szervezett gyakorlatok elősegítik a team-munkában való részvételt, egyenletes humán-erőforrás biztosításához járulnak hozzá [3]. ÖSSZEGZÉS A GYAKORLATKÖZPONTÚ SZAKMAI KÉPZÉS FONTOSSÁGA A szakmai gyakorlatok legfőbb feladata, hogy didaktikusan fejlesszék azokat a képességeket, készségeket, amely alkalmassá teszik a tanulót a korszerű munkavégzésre a képzés végén. A képzés abszolút eredményessége az elmélet-gyakorlat tartalmának egységéből adódik. A megfelelő személyi és tárgyi feltételek elengedhetetlenek a képzés sikerességéhez. Addig, amíg nincsenek, egységes szakmai protokollok nem várhatjuk el, hogy minden területen egységes legyen az ápolás minősége. A Semmelweis Tervben is megjelent, hogy „klinikai gyakorlat csak meghatározott szak- Úgy véljük, a versenyen nem voltak vesztesek, hiszen a felkészülés során elsajátított tudást és az itt szerzett tapasztalatokat tovább viszik magukkal a versenyzők, amelyek segítségükre lesznek a szakmai vizsgáik és a mindennapi munkájuk során az ápolásban. A szorgalom többé és jobbá alakítja a tanulót, a megmérettetés során megtapasztalhatták a versenyzők mi az, amit még érdemes fejleszteniük önmagukban, mi az, ami tartalmassá teszi törekvésüket, hogy választott hivatásukban kiteljesedhessenek. A szakmai verseny tapasztalataiból is következtethetünk arra, hogy a gyakorlati képzés fejlesztésén belül a skill laboratóriumok, klinikai demonstrációs egységek kialakítása szükségszerű. IRODALOMJEGYZÉK [1] Újraélesztett egészségügy, Gyógyuló Magyarország, Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére, Szakmai Koncepció, Nemzeti Erőforrás Minisztérium, Egészségügyért felelős Államtitkárság, 2011. [2] Milla Janson, Maria Kaariainen, Helvi Kyngas, Effectiveness of Simulation-Based Education in Critical Care Nurses' Continuing Education: A Systematic Review, Clinical Simulation in Nursing, 2012.szeptember [3] Philip Young, MN, ARNP, Janis Burke, MEd, BSN, Evaluation of a Multidisciplinary, Simulation-based Hospital Residency Program. Clinical Simulation in Nursing (2010). A SZERZŐK BEMUTATÁSA György Annamária a GYEMSZI ETI Szakképzés Fejlesztési Főosztályán dolgozik. Diplomáit a Semmelweis Egyetemen szerezte, 2009-ben egészségügyi szaktanár, 2006-ban diplomás ápolóként végzett. Elkötelezett az ápolás szakma, mint hivatás fejlesztése iránt. Számos nemzetközi tanulmányi úton vett részt, tapasztalatait integrálja munkája során. Érdeklődési területe: menedzsment, ápolás, oktatás, fejlesztés. Rauh Edit a GYEMSZI ETI Főigazgatóhelyettese. Közigazgatásban több évig dolgozott. Végzettségei: szociálpolitikus, egészségügyi szakoktató. Számos publikációja jelent meg, több társasági tagsággal is rendelkezik. Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének elkötelezettje, a szakma presztízsének viszszaállításán dolgozik. IME XII. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 2013. FEBRUÁR 31