IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Járóbeteg szakellátás: status quo ante? - Interjú a Medicina 2000 Szövetség elnökével, Dr. Pásztélyi Zsolttal

  • Cikk címe: Járóbeteg szakellátás: status quo ante? - Interjú a Medicina 2000 Szövetség elnökével, Dr. Pásztélyi Zsolttal
  • Szerzők: Boromisza Piroska
  • Intézmények: IME szerkesztőség
  • Évfolyam: XVI. évfolyam
  • Lapszám: 2017. / 7
  • Hónap: július-augusztus
  • Oldal: 8-11
  • Terjedelem: 4
  • Rovat: MENEDZSMENT
  • Alrovat: JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS

Absztrakt:

Átalakult a Medicina 2000 Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség vezetősége – tudtuk meg a szövetség elnöki tisztségét július 1-jétől betöltő Dr. Pásztélyi Zsolttól. Lapunk felelős szerkesztője és rovatvezetője több mint egy évtizede vesz részt a szervezet vezetőségének munkájában, és a 2011-2014 közötti ciklus után immár másodjára nyerte el az elnöki megbízatást. Lapunknak adott interjújában megosztotta velünk a járóbeteg szakellátást érintő szakmapolitikai és finanszírozási kérdésekkel kapcsolatos meglátásait, valamint betekintést nyújtott a 2017. szeptember 20-22. között Balatonfüreden megrendezésre kerülő XIX. Országos Járóbeteg Szakellátási Konferencia és XIV. Országos Járóbeteg Szakdolgozói Konferencia programjába is.

Cikk Író(k) Státusz
Tartalom IME Szerkesztőség
Beköszöntő Prof. Dr. Domján Gyula
Ónodi-Szűcs Zoltán: „Van elég megoldandó feladat, nincs szükség álhírekre” Haiman Éva
Az egészségügyi fejlesztések javítják a betegek gyógyulási esélyeit Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért Felelős Államtitkárság
Járóbeteg szakellátás: status quo ante? - Interjú a Medicina 2000 Szövetség elnökével, Dr. Pásztélyi Zsolttal Boromisza Piroska
A mozgásterápia lehetőségei mobil-rendelővel (szűrőbusszal) végzett szűrővizsgálatokon Jánosiné Canjavec Judit, Gellai Nándor
Ónodi- Szűcs a Semmelweis-napon: a magyar egészségügy számíthat a kormányra IME Szerkesztőség
Kossuth Zsuzsanna nem nyugodhat szeretett hazája földjében Vártokné Fehér Rózsa, Bugarszki Miklós
25 éves a Magyar Ápolási Igazgatók Egyesülete Kónya Anikó
Mit tehet az ápolásvezető a szakdolgozói létszám biztosításáért? Dr. Velkey György , Kemenesiné Lakatos Eszter, Kívés Zsuzsanna
Az ápolói munka nehézségei a mindennapokban – A fizikai terhelés hatása Kovács Boglárka
Új, pontosabb érszűkület-vizsgálat Sajtóiroda MM
Parkinson-kórban szenvedő betegek életminőség vizsgálata szubjektív mérőeszközökkel Seres Terézia, Csóka Mária, Dr. Szakács Zoltán, Kellős Éva , Dr. Pető Nóra, Kontra Andrea, Prof. Dr. Domján Gyula
Leíró statisztikai vizsgálat az Európai Unió lakosainak káros szenvedélyeiről Must Katalin, Dr. Karner Cecília Anna
Kontinence+: regionális együttműködés az inkontinens betegekért IME Szerkesztőség
A Magyar Kórházszövetség elnökségével egyeztetett az államtitkár Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért Felelős Államtitkárság
Menarchét követő, amenorrheát okozó ritka virilizáló granulosasejtes tumor (diagnosztikus és terápiás konzekvenciák) Dr. Bús Dorottya, Dr. Buzogány Mária, Dr. Nagy Gyöngyi, Dr. Vajda György
Subpubicus képlet diagnózisának és terápiájának határterületi kérdései Dr. Goldfinger Jenő, Dr. Bús Dorottya, Dr. Husz Viktória, Dr. Nagy Gyöngyi, Dr. Tóth Zoltán, Dr. Francesco Vernarelli, Dr. Vajda György
Terhességet komplikáló kiterjedt petefészektumor Dr. Husz Viktória, Dr. Bús Dorottya, Dr. Vajda György
A Magyar Kórházszövetség elnökségével egyeztetett az államtitkár című cikk folytatása a 40. oldalról Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért Felelős Államtitkárság
Főhajtás Semmelweis szellemisége előtt - Beszélgetés a Semmelweis Emlékbizottság elnökével, Prof. Dr. Rosivall Lászlóval Boromisza Piroska
Semmelweis-napi díjazottak listája IME Szerkesztőség
VI. IME Országos Infekciókontroll Továbbképzés és Konferencia IME Szerkesztőség
Kitüntetések augusztus 20-a alkalmából IME Szerkesztőség

Szerző Intézmény
Szerző: Boromisza Piroska Intézmény: IME szerkesztőség
MENEDZSMENT JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS Járóbeteg szakellátás: status quo ante? Interjú a Medicina 2000 Szövetség elnökével, Dr. Pásztélyi Zsolttal Átalakult a Medicina 2000 Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség vezetősége – tudtuk meg a szövetség elnöki tisztségét július 1-jétől betöltő Dr. Pásztélyi Zsolttól. Lapunk felelős szerkesztője és rovatvezetője több mint egy évtizede vesz részt a szervezet vezetőségének munkájában, és a 2011-2014 közötti ciklus után immár másodjára nyerte el az elnöki megbízatást. Lapunknak adott interjújában megosztotta velünk a járóbeteg szakellátást érintő szakmapolitikai és finanszírozási kérdésekkel kapcsolatos meglátásait, valamint betekintést nyújtott a 2017. szeptember 20-22. között Balatonfüreden megrendezésre kerülő XIX. Országos Járóbeteg Szakellátási Konferencia és XIV. Országos Járóbeteg Szakdolgozói Konferencia programjába is. SZERVEZETI ÉLET – Elnök úr, mindenekelőtt ezúton gratulálok szerkesztőségünk és a magam nevében a szövetség élére történt megválasztásához. 2011-ben hivatalába lépő, 2014-ben leköszönő elnökként adott lapunknak interjút, s most újra elnökként nyilatkozik nekünk.* Miben változott a szövetség belső élete az elmúlt időszak alatt? A megváltozott Polgári Törvénykönyv idevonatkozó rendelkezésének eleget téve szövetségünk 2017. május 18-i közgyűlésén új alapszabályt fogadott el. Ennek megfelelően átrendeződött a vezetőségünk: míg ez év júniusáig a leköszönő, a hivatalba lépő és a jelölt elnök hármasának együttműködése jelentette a kontinuitást a szövetség életében, addig ma az elnök munkáját két választott alelnök segíti. A korábban működő „vetésforgó” szerint Dr. Polák László jelölt elnökünk váltotta volna idén Dr. Lehoczky Pétert az elnöki pozícióban, ám egyéb elfoglaltságai miatt nem tudta vállalni a megbízatást. Mivel a megváltozott alapszabály is megkívánta, új választást kellett tartanunk, amelynek során többségi jelölést követően elnyertem a tagság bizalmát. Ennek megfelelően a 2020. évi közgyűlésünkig én képviselem a szövetségünket, és reményeim szerint ugyanolyan aktívan tudok majd dolgozni a járóbeteg szakellátás ügyéért, mint tettem azt elnökként a 2011-2014 közötti ciklusban. A közgyűlés döntése alapján az elkövetkező három évben a két elnökhelyettesünk Dr. Polák László (Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Egészségügyi Szolgálata, főigazgató főorvos) és Dr. Tóth Tibor (Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézet, járóbeteg-szakellátásért felelős orvos igazgató) lesz. Az újonnan megalakuló elnökségbe új emberek is bekerültek, akik remélhetőleg újfajta látásmódot és lendületet hoznak a szervezet életébe. Az elnökségi tagok feladatainak kiosztására a szeptember 20-22. között megrendezésre kerülő konferenciánkon tartandó közgyűlésünkön kerül majd sor. 8 IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY – Az előző ciklus kezdetén arról beszélgettünk, hogy hatékonyabbá kívánják tenni a szövetség belső és külső kommunikációját. Történt előrelépés ezen a téren? Igen, évek óta dolgozunk azon, hogy hatékonyabbá tegyük a kommunikációt és erőteljesebben képviseljük a tagok érdekeit. Úgy vélem, hogy ennek az elvárásnak sikeresen megfeleltünk. Szakértő csapat segít minket az egészségpolitikával folytatott kommunikációnkban, és jóval hatékonyabbá tettük a belső információáramlást is. Fontos számunkra, hogy a tagjaink jól informáltak legyenek, ezért rendszeresen kiküldött hírlevél formájában kapnak tőlünk tájékoztatást a járóbeteg ellátást érintő aktualitásokról és a szövetség belső életéről. Időről időre szemlézzük a jogszabályokat, és a változásokról értesítjük tagjainkat, ahogy jogi tanácsadás formájában is támogatjuk őket. Lényegesnek tartjuk azt is, hogy megismerjük, mennyire elégedett a lakosság az általunk nyújtott ellátás minőségével. A járóbeteg szakellátásban hetvenmillió orvos-beteg találkozás történik. Átlagosan évente tehát minden magyar állampolgár hétszer veszi igénybe a járóbeteg szakellátást, ezért érdemes megkérdezni és figyelembe venni a véleményüket. Ebből a megfontolásból Járóbeteg Konzultációt folytattunk, melynek során kérdőíves felmérés formájában kértük ki a rendelőintézeteinkben megfordult lakosok véleményét. Közel 8500-an válaszoltak a kérdésekre, akiknek több mint a fele aktív munkaképes korú volt, és csak mintegy egyharmaduk volt nyugdíjas. A válaszadók szerint a járóbeteg szakellátás az esetek nagy százalékában teljes körű, a lakóhelyhez közeli ellátást tud nyújtani. A kérdőívet kitöltők 95 százalékának fontos, hogy lehetőleg járóbetegként vizsgálják ki, és ne kelljen kórházba befeküdnie. A válaszadók 90 százaléka úgy gondolja, hogy a szakrendelő orvosainak szakértelme és a szakrendelő felszereltsége alapján az esetek többségében járóbetegként is megkaphatja a megfelelő szakorvosi ellátást, és meg is bízik az orvosában. – Szövetségük korábban célként definiálta, hogy szorosabbá kívánja tenni az együttműködést a nagy érdekképviseleti szervezetekkel. Ezzel kapcsolatban történt elmozdulás? A választásokat megelőzően – a 2013-2014-es években – valóban elindult egy kezdeményezés az ágazati összefogást illetően, amely az egészségügyi szereplők érdekeinek közös képviseletét lett volna hivatott megvalósítani. Ez a törekvés azonban megtorpant, és ma sokkal inkább fragmentáltan jelenítődik meg az egyes szektorok véleménye. AKTUÁLIS HELYZETKÉP – Milyennek ítéli meg a játóbeteg szakellátás jelenlegi helyzetét? XVI. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2017. JÚLIUS-AUGUSZTUS MENEDZSMENT JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS Úgy látom, hogy a járóbeteg szakellátás meglehetősen háttérbe szorult, mivel elsősorban a kórházak problémái kötik le mind a gyógyítók, mind az egészségpolitika figyelmét. Ezt egyfelől érhetőnek tartom a gyógyítók szemszögéből, hiszen jómagam is hosszú évekig dolgoztam kórházi osztályon, jól ismerem az orvosok prioritásait. Az orvosok elsősorban arra koncentrálnak, hogy a lehető legjobban ellássák a kórházi osztályra érkező beteget. Viszont létezik egy másfajta látásmód is, amely mindezen felülemelkedik. Eszerint kevesebben szorulnának kórházi ellátásra, ha a járóbeteg szakellátás magasabb minőségi szinten, több odafigyeléssel, jobb hozzáférhetőséggel és szükségleteiket, igényeiket jobban respektálva látná el a betegeket. Ha figyelembe vesszük, hogy ötezer forint alatt nem kapunk ágyat még egy háromcsillagos szállodában sem, elképzelhető, hogy mennyibe kerül egyetlen kórházi ágy, hozzáadva a három műszakban mellé állított orvosi és nővéri felügyelet, valamint a technikai arzenál költségeit. Sokat lehetne fogni a hotelköltségeken – ágyanként akár naponta 15-30 ezer forintot is –, ha sikerülne a kórházi befekvést nem igénylő betegeknek definitív ellátást nyújtani a járóbeteg szakellátás keretei között. Ezért nagyon fontos lenne a járóbeteg szakellátás fejlesztése, aminek eredményeképpen ez az ellátási szint nagyobb hangsúlyt kaphatna az egészségügyi ellátórendszerben. Nem kétséges, hogy a kórházi orvosok nagy hivatástudattal végzik a munkájukat, sokszor mostoha körülmények között. Számos esetben a munkakörülmények éppen azért nem megfelelőek, mert a járóbeteg szakellátás nem képes a kórház falain kívül tartani a betegeket. Az indokolatlan hospitalizáció elkerülésével nagy összegeket lehetne megtakarítani az egészségügyi rendszer számára. Hogy ez mennyire így van, azt jól illusztrálja a német egészségügyi ellátórendszer példája. A német társadalombiztosító a társult biztosítóintézetekkel összefogva társadalmi projektet indított annak érdekében, hogy a járóbeteg szakellátásba irányítsa az elkerülhető kórházi tartózkodásokat. Kiszámolták ugyanis, hogy ily módon 5 milliárd eurót lehetne megtakarítani a németországi egészségügy számára. Összehasonlításképpen említem meg, hogy Magyarországon az egész éves járóbeteg kassza – a kórházi, klinikai rendelőintézeteket is ide számítva – nem éri el a 400 millió eurót. – A megtakarításon túl talán más megfontolás – a betegbiztonság – is alátámasztja ezt a fajta törekvést. Így van, a felesleges hospitalizáció elkerülése nemcsak azért fontos, mert a kórházi kezelés drága, hanem azért is, mert a kórház „veszélyes üzem”. Gondoljunk csak a nozokomiális fertőzésekre, nem beszélve arról, hogy az otthoni miliőből történő kiszakadás pszichésen is megviseli a – főleg idős – betegeket. Sokkal nagyobb teret kellene biztosítani az otthoni, illetve az ambuláns ápolásnak. Azt látjuk, hogy Magyarországon gyakran ápolási szükséglet miatt kerülnek kórházba a betegek, és nem derül ki, hogy fennáll-e olyan orvosi szempont, amely ténylegesen indokolja a bennfekvést. Nem egyszer kórházban végzik el például a diabéteszesek inzulinterápiájának beállítását, vagyis olyan körülmények között, amelyek nem tükrözik a betegek otthoni, megszokott napi életciklusát. Emiatt a vércukor-ellenőrzés nem a valós életbeli eredményeket produkálja, így a beteg kórházi tartózkodása nem lesz effektív. IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY – Magyarán szólva bizonyos esetekben a beteg ellátása eredményesebb lehet, ha a kórházon kívül történik? Igen, ám ehhez az ápolási kapacitások fejlesztése lenne szükséges. 2010-ben el is indult egy ilyen irányú folyamat, ám időközben megtorpant a lendület, és ennek következtében egy nem teljesen egészséges ágystruktúra alakult ki Magyarországon. – Hogyan lehetne javítani a kialakult helyzeten? Szövetségünk egyik legfontosabb célkitűzése annak elérése az egészségpolitikánál, hogy az ellátások minél inkább a járóbeteg szakellátás keretein belül történjenek. Elő kívánjuk mozdítani azt a gondolkodást, amely markánsan erősíti a járóbeteg szakellátás definitív jellegét. Emellett lényegesnek tartjuk, hogy a háziorvos is minél definitívebb ellátást nyújtson, és kevesebb beteget irányítson a szakrendelőbe vagy egyenesen a kórházba, csak azokat, akiknek az állapota azt feltétlenül indokolja. Ehhez nyilvánvalóan szükség lenne az alapellátás megerősítésére a háziorvosok tudásának jobb kiaknázásával, illetve szükség szerinti továbbképzésükkel. A járóbeteg ellátás pedig legyen jól felszerelt annak érdekében, hogy képes legyen kiváltani a kórházi ellátásokat. Sajnálatos módon bizonyos tevékenységek – egyes sebészeti, urológiai beavatkozások és például a teljes kivizsgálás – végzése nagyon ráfizetéses a járóbeteg szakrendelők számára. Ugyanezek az ellátások sokkal előnyösebb financiális feltételek mellett végezhetők a fekvőbeteg intézményekben. Emiatt a betegek sokszor magasabb progresszivitási szinten részesülnek ellátásban, mint amit az állapotuk indokol. Számításaink szerint háromszor, akár ötször olcsóbb is lehetne a járóbeteg ellátás, amennyiben az arra biztosított források növekednének. FINANSZÍROZÁS – Három évvel ezelőtti beszélgetésünk alkalmával szó esett az egynapos sebészetről, amely elvileg költséghatékony ellátási forma lehetne, ám ennek kapcsán csak a kórházak jutottak többletlehetőséghez. Megtörtént ennek a szolgáltatásnak a járóbeteg szakellátásra vonatkozó újragondolása? A mai napig nem történt meg a szakrendelők egynapos sebészeti teljesítmény-volumen korlátjának (TVK) felülvizsgálata, bővítése, magyarán tíz éve ugyanazon feltételek mentén működnek. Senki sem vizsgálta meg, hogy a szakrendelők mennyire hatékonyan látják el a körzetükhöz tartozó betegeket, méretgazdaságos-e a működésük, nem szorulnak-e esetleg fejlesztésre. Pedig vannak olyan műtők az országban, amelyeket hetente egyszer nyitnak ki, vagyis kihasználatlanok a kapacitások csak azért, mert a TVK miatt nem biztosított a megfelelő működési költség. A kórházak számára TVK-mentessé tették az átlag feletti egynapos ellátási volumeneket, vagyis a fekvőbeteg intézmények volumenkorlát nélkül végezhetik az egynapos sebészeti ellátást. Mindezt tetézi, hogy a kórházak 1,1-szeres szorzóval kapják meg az egynapos beavatkozások térítését. Ez utóbbi kormányzati lépés abból a szempontból akceptálható, hogy a kórházakba általában a súlyosabb, nehezebben ellátható esetek kerülnek. Ellenben az, hogy sem az ambuláns XVI. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2017. JÚLIUS-AUGUSZTUS 9 MENEDZSMENT JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS sebészeten, sem a rendelőintézetben végzett egynapos sebészeti ellátás nem kapta meg a TVK-mentességet, nem kedvez a várólisták csökkentésének és a betegközeli ellátás megvalósulásának. Természetesen vannak olyan beavatkozások – például a katarakta műtétek –, amelyeket igen nagy számban végeznek, és az egynapos sebészeti ellátási volumen több mint felét teszik ki. Az ilyen típusú beavatkozások száma vélhetően tovább növekedne a TVK-mentességgel. Véleményem szerint azonban léteznek olyan beavatkozások – például a sérvműtétek –, amelyek esetében nem kellene ettől tartani, vagyis fel lehetne szabadítani a TVK alól. – Tehát olyan irányban kellene megváltoztatni a finanszírozást, hogy a járóbeteg intézményeknek megérje egynapos ellátást nyújtani? Igen, ezzel szemben azt látjuk, hogy a finanszírozásban nincsenek meg azok a motivációk, amelyek a betegellátás járóbeteg keretek között tartását erősítenék. Megjegyzem, bizonyos kúraszerű – például nem onkológiai infúziós – kezeléseket, illetve kivizsgálással, gyógyszerbeállítással járó ellátásokat el lehetne végezni a járóbeteg szakrendeléseken is, amennyiben a beteg állapota nem teszi szükségessé a kórházba történő befekvést. Ez is egy olyan irány, amely növelhetné a járóbeteg szakellátás súlyát és szerepét. Az irányításommal működő Vasútegészségügyi Szolgáltató Közhasznú Társaság felvállalja ezt, és ilyen jellegű egészségügyi szolgáltatásokat is nyújt német pontért, azaz tizedannyi térítését, mint amennyit a kórházak kapnak a HBCs-ben kódolt esetekért. Az egészségpolitika feladata lenne, hogy felülvizsgálja a kódparamétereket. Célszerű lenne áttekinteni, hogy melyek azok a beavatkozások, amelyeket a kelleténél alacsonyabb számban végeznek a járóbeteg ellátásban, és ezeket a profilokat erősíteni kellene. A kis számban végzett, drága beavatkozásokat – mint amilyen például a gyomortükrözés – finanszírozási bónusszal kellene támogatni. A fő kérdés persze mindig az, hogy mit vállal fel egy adott szakrendelő. Az esetek többségében a beavatkozások bizonyos spektrumát felvállalja, és azokat, amelyeket nem éri meg elvégezni, ráhagyja a kórházra. Általában azokat az egészségügyi szolgáltatásokat preferálják kevésbé a szakrendelők, amelyek végzéséhez a humán erőforrás, a műszerpark és az infrastruktúra fejlesztésére lenne szükség. – Vélhetően nem javít a járóbeteg szakrendelők helyzetén az sem, hogy általában háttérbe szorulnak az év végi maradványösszegek kiosztásakor. Valóban így van, igen kedvezőtlenül érintett minket, hogy több éven át elmaradt az év végi OEP-kasszamaradvány, és csak az állami fenntartású kórházak részesültek belőle. Ez annál inkább fájdalmas, mert a járóbeteg szakellátásnak fontos szerepe lenne a kórházak tehermentesítésében. A kórházaktól független járóbeteg szakellátók a 2015. évi összeg kevesebb mint ötödéhez, összesen 263 millió forintnyi forráshoz jutottak 2016 decemberében, ezzel szemben a kórházak tavaly több mint 69 milliárd forintot kaptak kasszamaradvány és konszolidáció címén. Mindez annak ellenére történt, hogy szövetségünk döntéshozói ígéretet kaptak arra, hogy hasonló mértékű többletfinanszírozás áll majd a rendelkezésére, mint az előző évben. Ezért – bár 2016-ban a szakrendelők kimaradtak a kórházi kon- 10 IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY szolidációs többletforrások elosztásából – a járóbeteg ellátó intézmények remélhették, hogy anyagi és szakmai helyzetüket legalább fenn tudják majd tartani az év végi kasszamaradvány megfelelő arányú részesedésével. Azonban a járóbeteg szakellátás immár sokadszorra sorolódott hátra a források elosztásakor. Az egészségpolitika nem ismeri fel, hogy a járóbeteg szakellátás leépülésével párhuzamosan a háziorvosok a sürgősségi osztályok és a kórházi ellátás felé terelik a betegeket, gyakorlatilag megkerülve a járóbeteg szakrendelőket. Ha ugyanis a beteg este megjelenik a sürgősségen, és közli, hogy panaszai sürgőssé váltak, azonnal teljes kivizsgáláshoz jut, így nem kell hetekig várnia a szakrendelőben kapott időpontra. – Ezzel rá is tértünk a betegfogadási időkre. Hogyan alakultak a várólisták az utóbbi időszakban? Hosszúak a betegfogadási listán a várakozási idők. Egyes szakmákban különösen sokat kell várni: az endokrinológián 90100 napot, a kardiológián 35-40 napot. Emiatt – mint említettem – a betegek jelentős hányada nem várja ki a sorát, hanem felkeresi a sürgősségi osztályt, vagy magánellátóhoz fordul. Azt várnánk az egészségpolitikától, hogy finanszírozási ösztönzőkkel próbálja meg felszámolni a létrejövő hiányállapotokat. Ha ugyanis valaki monitorozná a helyzetet, és a – legtöbbször rosszul finanszírozott – hiányszakmák jobb finanszírozáshoz jutnának, akkor a szakrendelők ráállnának ezeknek a fejlesztésére. Magyarán a hosszú betegfogadási idővel jellemezhető szakmák nagyobb volumenű működése érdekében fejlesztéseket kellene végezni és működési pluszforrásokat biztosítani. Jó ideje ezt képviselem a miniszter tanácsadó testületeként működő Finanszírozási Kódkarbantartó Bizottság tagjaként, felvetésem azonban nem lépte át sem a finanszírozó, sem a minisztériumi vezetők ingerküszöbét. – Említette, hogy a várólisták miatt a betegek olykor a magánszolgáltatókhoz fordulnak. Hogyan látja az állami és a magánegészségügy együttélésének hazai helyzetét? Nagyon komoly anomáliák vannak a két szektor együttélésében. Hatalmas eróziót jelent a közellátásra nézve, hogy a közegészségügyben dolgozó orvosok sokszor a járóbeteg szakrendelőkből töltik fel a magánrendelésüket. A magánszolgáltatók azonban csak a kevésbé költségigényes vizsgálatokat, illetve beavatkozásokat végzik el, és a komplikáltabbakat – például a laborvizsgálatokat, a teljes kivizsgálást – az állami fenntartású kórházakba delegálják. Ahelyett, hogy mindezt a járóbeteg szakrendelőkben végeznék el, OEP finanszírozással. Az a fő gond, hogy ebben a tekintetben a rendelőintézetek tehetetlenek, hiszen nincsen rálátásuk a háttérbeli történésekre. Az orvosok pedig annyira keveset keresnek a közfinanszírozott egészségügyi rendszerben, másrészről annyira keresettek a privát szolgáltatóknál, hogy ily módon biztosítják a megélhetésüket. Csak úgy tudnánk megtartani, illetve idevonzani a jó szakembereket, ha hivatalosan – akár vállalkozói, akár alkalmazotti formában – többet fizetnénk nekik. – Az elmondottakból úgy tűnik, hogy a járóbeteg finanszírozást az állóvíz jellemzi. A finanszírozás terén nemigen történt számottevő előremutató lépés, de egy ránk nézve pozitív fejleményről mégis be tudok számolni. Ez pedig az, hogy idéntől a korábban bértá- XVI. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2017. JÚLIUS-AUGUSZTUS MENEDZSMENT JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS mogatásban nem részesülő, nem állami fenntartású intézmények is megkapják az emelt alapdíjat. Nagyon fontos vívmány, hogy ez év január elsejétől ezek a kis intézmények – idetartoznak az OEP-finanszírozott ellátást végző magánvállalkozások is – hozzájuthatnak a béremelés fedezetéhez, ugyanis mindeddig csak a kiválasztott intézmények voltak erre jogosultak. FEJLŐDÉSI IRÁNYOK – Ön szerint milyen irányba fog elmozdulni a járóbeteg szakellátás? Minden a humán erőforrás és a finanszírozás alakulásától függ. Nem sorolom ide az infrastruktúrát, mert az utóbbi időben számos fejlesztés ment végbe ezen a téren, elsősorban az önkormányzatok és az unió forrásráfordításai révén. Meg kell azonban jegyezni, hogy ezek a fejlesztések nem voltak szisztematikusak. Nem történt meg annak áttekintése, hogy az egyes térségekben milyen ellátások hiányoznak, ezért a fejlesztések ad hoc jelleggel mentek végbe. Létrejöttek a kistérségi ellátók, amelyek inkább megosztották, szétaprózták a kapacitásokat. Könnyen belátható, hogy egy 15 ezer lakost ellátó kistérségi központ drágábban gyógyít, mint egy nagyobb, 150 ezres ellátási körzettel bíró egészségügyi intézmény. Ez a szisztéma akkor működhetne gazdaságosan, ha megfelelő finanszírozással tudnánk uralni a méretgazdaságossági különbségeket. Nem feledkezhetünk meg a hozzáférhetőség biztosításáról minden állampolgár számára. A méretgazdaságosság figyelembe vétele mellett tehát sokkal jobb minőségű járóbeteg szakellátást kellene megteremteni a kórházaktól földrajzilag távol eső településeken, ugyanakkor nem szabad beleesni az elaprózás hibájába sem. – Segíthetnek ezen a problémán a kistelepülésekre kihelyezett időszakos szűrési programok? A kihelyezett szűrések hasznosak lehetnek, de nem helyettesíthetik az ellátást. Mivel a magyar emberek sokat dolgoznak, és viszonylag kevés időt áldoznak az egészségükre, a falvakba kitelepülő szűrővizsgálatok felhívhatják a lakosok figyelmét a szűrések fontosságára. Az ilyenfajta, kampányszerű programok méretgazdaságos formában történő megvalósítása főképp azoknál a szűrési típusoknál lehet előremutató, amelyekre kis részvételi arányban jár el a lakosság. A szűrővizsgálatok kérdése egyébiránt napirendre kerül a szeptember 20-22. között megrendezésre kerülő konferenciánkon is. – Milyen szakmai programmal készülnek a XIX. Országos Járóbeteg Szakellátási Konferenciára? A programot hagyományainkhoz hűen egészségpolitikai fórummal indítjuk, amelyen a döntéshozók mellett a legnagyobb egészségügyi érdekképviseleti szervezetek képviselői is lehetőséget kapnak a véleményük kifejtésére. A kerekasztalt makró tematikájú előadássorozat követi, amelynek keretében terítékre kerül többek között az egészségügy költségvetési helyzete, a finanszírozás és az országos szűrőprogramok kérdése. Az Egészséges Budapestért Programért felelős járóbeteg igazgatótól első kézből értesülhetünk a programmal kapcsolatos aktualitásokról. Az államtitkárság részéről tájékoztatást kapunk az egynapos ellátás finanszírozásáról, helyzetéről. Önálló szekció keretében fogjuk megtárgyalni a szakdolgozói kompetenciafejlesztés és a megújuló szakdolgozói szerepkörök kérdéskörét. A rendezvény második napján kerül sor a szakmai napra, amelyen a táplálkozás-egészségügytől kezdve a megelőzésen át az ambuláns fájdalomcsillapításig számos kérdést megtárgyalunk. A harmadik napon az intézményi menedzsment kerül napirendre, amelynek keretében többek között a laboratóriumi diagnosztikai feladatok finanszírozását, valamint a laborteljesítmény monitorozását és értékelését vitatjuk meg. – Elnök úr, a konferenciához tartalmas kollegiális eszmecserét, elnöki programjának megvalósításához pedig sok sikert, jó egészséget kívánok. Boromisza Piroska *Dr. Pásztélyi Zsolttal készült korábbi interjúink az IME 2011. szeptemberi és 2014. szeptemberi lapszámaiban olvashatóak. NÉVJEGY Dr. Pásztélyi Zsolt gyermekgyógyász szakorvos, pályáját 1992-ben a Semmelweis Egyetem II. Gyermekklinikáján kezdte. Eközben tanácsadóként dolgozott az Országos Csecsemő- és Gyermekegészségügyi Intézetben, részt vett a HBCs 3.0 verziójának kialakításában, szakmai eljárásrendek kidolgozásában. 1999-ben szerzett egészségügyi szakmenedzseri diplomát a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központban (SE EMK). 2000-ben egyéves francia kormányösztöndíjjal Nancy-ban volt, ahol egészségügyi és szociális menedzsmentből master diplomát és egészségügyi minőségbiztosítási és akkreditációs szakvizsgát is szerzett. Vezetői gyakorlatát kontrolling igazgatóként, a főigazgató általános helyetteseként előbb a GottIME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY segen György Országos Kardiológiai Intézetben, majd az Ajkai Magyar Imre Kórház főigazgatójaként szerezte. 2005 óta a Vasútegészségügyi Kht. ügyvezetője. Előbb rövid kurzusokon oktatott a SE EMK-ban, majd 2004től az Egészségügyi szervezetek menedzsmentje kurzus vezetője. Az IME Interdiszciplináris Magyar Egészségügy – Az egészségügyi vezetők szaklapja felelős szerkesztője 2002 óta, az IME által szervezett konferenciák rendszeres üléselnöke. A 2011-2014-es periódus után 2017 július 1-től újra a Medicina 2000 Járóbeteg Szakellátási Szövetség elnöke. 2012 és 2015 között tagja volt a Szakmai Kollégium Egészség-gazdaságtan és Menedzsment tagozatának, és jelenleg is a Franciaországi Kormányösztöndíjasok Egyesülete elnökségének. Időnként nemzetközi projektekben is részt vesz tanácsadóként, oktatóként. 2016-ban az állami vállalatok vezetőinek járó „Év Menedzsere” és a „Vasútért” díjak kitüntetettje. XVI. ÉVFOLYAM 7. SZÁM 2017. JÚLIUS-AUGUSZTUS 11