IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Az önálló járóbeteg szakellátás néhány menedzsment- és finanszírozástechnikai problémája

  • Cikk címe: Az önálló járóbeteg szakellátás néhány menedzsment- és finanszírozástechnikai problémája
  • Szerzők: Dr. Kövi Rita , Dr. Baráth Lajos , Baráth Andrea
  • Intézmények: ELTE Egészségpolitika és Egészség-gazdaságtan Tanszék, Dr. Diószilágyi Sámuel Kórház-Rendelőintézet, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
  • Évfolyam: IV. évfolyam
  • Lapszám: 2005. / 4
  • Hónap: május
  • Oldal: 29-33
  • Terjedelem: 5
  • Rovat: MENEDZSMENT
  • Alrovat: MENEDZSMENT INTÉZMÉNYVEZETÉS

Absztrakt:

Magyarországon az egészségügyi ellátás egyik átalakulóban levő területe a járóbeteg szakellátás. Hazánkat sem kerüli el az a két nemzetközi trend, melyben az ambuláns ellátási forma prioritást kap, illetve az ellátók közötti egészséges verseny kihívást jelent a szolgáltatók számára. Egyebek között a járóbeteg szakellátás finanszírozása körül is sok vita zajlik. 2004 több változást hozott: a degresszív finanszírozás mellett emelkedett a Ft/pont érték, fix díjakat vezettek be, és az uniós csatlakozással bővültek a pályázati lehetőségek. A cikk a járóbeteg-ellátók szempontjából elemzi a tervezett piac hazánkban megvalósult formáját, az intézményvezetés kihívásait és az elkövetkezendő esztendők megvalósítandó változásait.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Ari Lajos
Negyedik éve az Olvasók szolgálatában: 2002. májusában jelent meg az IME első száma Prof. Dr. Kozmann György, Tamás Éva
24. óra: Mi a probléma a magyar egészségügyben? IME Szerkesztőség
A probléma -orientált programalkotás koncepciója Dr. Gaál Péter
Értékkonszenzus a magyar egészségügyben Dr. Gaál Péter
Megkezdte munkájának második szakaszát a NEK Nagy András László
A finanszírozási technikák alkalmazásának tapasztalatai és ösztönző hatásai a hazai egészségügyi szolgáltatások közfinanszírozásában Dr. Dózsa Csaba
Miért is félünk az ISO-tól? Hazai kórházi körkép Dr. Széll Erika
Az önálló járóbeteg szakellátás néhány menedzsment- és finanszírozástechnikai problémája Dr. Kövi Rita , Dr. Baráth Lajos , Baráth Andrea
Hazai mammográfiás CAD rendszer és az első tesztek tapasztalatai Dr. Kovács Gábor Csongor, Dr. Dömötör Zsuzsa, Dr. Horváth Gábor
eSzabványok: Üzenetek, dokumentumok, adatok Dr. Horváth Lajos , Puskás Zsolt Péter, Héja Gergely, Nagy István
Közhiteles nyilvántartások az egészségügyben II. rész Dr. Sinkó Eszter
Mérföldkő lesz ez az év Beszámoló a III. Országos Infokommunikációs Konferenciáról I. rész Dévényi Dömötör
Egészségügyi informatika lehetőségei és alkalmazásának hatásai Dr. Harangi János
Interjú Dr. Őry Csabával: A munkaidőről - nem az orvosok szemével Nagy András László
A „Gyermekeink Egészséges Fogaiért“ Alapítványalapításának 10. évfordulója alkalmából pályázatot hirdet „A család egészséges fogaiért“ IME Szerkesztőség
III. IBE Konferencia tervezett szakmai programja Hotel Annabella, Balatonfüred, Június 2-4. IME Szerkesztőség

Szerző Intézmény
Szerző: Dr. Kövi Rita Intézmény: ELTE Egészségpolitika és Egészség-gazdaságtan Tanszék
Szerző: Dr. Baráth Lajos Intézmény: Dr. Diószilágyi Sámuel Kórház-Rendelőintézet
Szerző: Baráth Andrea Intézmény: Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar

[1] Dr. Kincses, Gy.: A járóbeteg-szakellátás privatizációjáról; In: Egészségügyi Gazdasági Szemle; 2000, 38,1,10.
[2] Majaro, Simon: A marketing alapjai; Panem Kiadó; 1998; 88
[3] Dr. Kövi Rita, Dr. Nagy Júlia, Dózsa Csaba: Az ambuláns HBCS kialakításának lehetőségei. Informatika és Menedzsment az Egészségügyben II. évf. 10. szám, 5. oldal, 2004. január

MENEDZSMENT INTÉZMÉNYVEZETÉS Az önálló járóbeteg szakellátás néhány menedzsmentés finanszírozástechnikai problémája Dr. Baráth Lajos, Dr. Diósszilágyi Sámuel Kórház-Rendelőintézet, Dr. Kövi Rita, OEP, Baráth Andrea, Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Magyarországon az egészségügyi ellátás egyik átalakulóban levő területe a járóbeteg szakellátás. Hazánkat sem kerüli el az a két nemzetközi trend, melyben az ambuláns ellátási forma prioritást kap, illetve az ellátók közötti egészséges verseny kihívást jelent a szolgáltatók számára. Egyebek között a járóbeteg szakellátás finanszírozása körül is sok vita zajlik. 2004 több változást hozott: a degresszív finanszírozás mellett emelkedett a Ft/pont érték, fix díjakat vezettek be, és az uniós csatlakozással bővültek a pályázati lehetőségek. A cikk a járóbeteg-ellátók szempontjából elemzi a tervezett piac hazánkban megvalósult formáját, az intézményvezetés kihívásait és az elkövetkezendő esztendők megvalósítandó változásait. BEVEZETÉS Az egészségügyi reform vitái során olyan vélemények is elhangzottak, amelyek az önálló járóbeteg-szakellátás létét kérdőjelezték meg. Az egyik legjelentősebb vád ezen ellátókkal szemben a definitív ellátás hiánya, de elhangzik olyan vélemény is, hogy olyan megnövelt teljesítmény (betegforgalom) jelentkezett, amely mögül nemegyszer hiányzik a tényleges teljesítmény, vagy az elvégzett beavatkozás orvosilag indokolatlan. Mindezt tetézi a költségkeretek szűkössége. A teljesítmények indokolatlan növekedésének megakadályozása és a definitív ellátásra való törekvés, valamint a működés jelen keretek között észlelhető ellehetetlenülése miatt indokolt a járóbeteg szakellátás finanszírozás új alapokra helyezése. Ez viszont nemcsak új szakmai alapokra helyezést igényel, hanem közgazdasági elemzéseket is. Az egészségügyi szolgáltatók költség-hatékony működésében döntő szerepe van a finanszírozási technikáknak. A jelenlegi finanszírozási rendszer a fekvőbeteg ellátásra ösztönöz, ezért az ambuláns ellátás finanszírozási technikáját célszerű megváltoztatni. A díjharmonizáció, a költségalapú díjkalkuláció, ezzel egyidejűleg a szakmák közötti megfelelő arányok kialakítása, valamint a járóbeteg ellátásban a jelentett adatok validitása javíthatja a finanszírozás hatékonyságát. A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÓ INTÉZMÉNY FOGALMA, MÛKÖDÉSE ÉS KÖLTSÉG – HASZON ELEMZÉSE A járóbeteg szakellátás vagy egy szakorvos, vagy szakorvos vezette team által nyújtott olyan ellátások összessége, amelyek célja: • • • konzílium, egy konkrét probléma megoldásáig a beteg gyógykezelése, rehabilitációja, habilitációja, szakgondozás [1]. 1. ábra Az erőforrások átalakulása Inputok: a járóbeteg szakellátó egység működéséhez szükséges ráfordítások, termelési tényezők, a termelés során felhasznált (egy termelési ciklusban, vagy több ciklus alatt), a társadalom rendelkezésére álló erőforrások. (alapvetően a munka, a tőke, a vállalkozói képességek és az információ). Az outputok közül egyre nagyobb hányadot tesznek ki a szolgáltatások, de a tudás vagy az egészség is felfogható outputként, amelyet az egészségügy vagy az oktatás állított elő. Ráfordításnak az összintézeti tevékenység eszközfelhasználását tekinthetjük az adott elszámolási időszakban. (1. táblázat). Anyagjellegű • élelmiszer • gyógyszer • laboranyag • készletbeszerzés • szolgáltatás ÁFA (10%) Személyi jellegű • bérköltség • személyi jellegű egyéb kifizetés • tb járulék Egyéb • értékcsökkenési leírás (immateriális javak és tárgyi eszközök) • nem anyagi jellegű szolgáltatás • bankköltség • hatósági díjak • biztosítási díjak 1. táblázat A ráfordítások közgazdaságtani felosztása Mindez a folyamat jól nyomon követhető a klasszikus termelő ágazatokban, de hogyan valósul meg egy olyan szolgáltató ágazatban, mint az egészségügy? A fentiek alapján, amikor elmegy egy beteg a háziorvosához, az alábbiak történnek: • bemegy a rendelőbe (természeti erőforrás + tőkejavak), • fogadja őt az asszisztensnő (munka), • az orvos megvizsgálja (munka + vállalkozói képességek), • miközben különböző műszereket használ (tőkejavak), IME IV. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2005. MÁJUS 29 MENEDZSMENT INTÉZMÉNYVEZETÉS • és felír neki egy antibiotikumot (természeti erőforrás + munka + tőkejavak + vállalkozói képességek). Az egészségügyi szolgáltatások rendszerében jelző értékű ráfordításnak (input) tekinthető: • az orvosok létszáma, • az ápolók állománya, • a kórházi ágyak száma, • járóbeteg szakorvosi óraszám. Ennél több inputot is használ az egészségügy (gépek, műszerek), de ez a három adat rendszerint szorosan korrelál az orvostechnikai állomány adataival. Mi jellemzi az egészségügyi rendszer teljesítményét (output)? • az orvos-beteg találkozások, • a kórházban töltött napok és • az elfogyasztott gyógyszerek mennyisége alapján mérhetjük. A gyógyítás célját és eredményét nem elegendő pusztán az output oldaláról számba venni. A beteg célja a gyógyulás, azok a változók, amelyeket a fentiekben összefoglalóan outputként határoztak meg, inkább inputok. Ezért inkább outcome-ban helyes a gyógyítás eredményét számba venni (lásd lejjebb). A KÖLTSÉG ÉS HASZON KAPCSOLATA AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN Költség – források – működési források (anyag-eszköz + emberi tényező). Haszon – egészségügyi állapotban való javulás (mortalitás + morbiditás javulása). Első megközelítésben az egészségnyereséget (health gain) lehetne outputként megjelölni, az egészségi állapotot azonban nehéz meghatározni és mérni. Ezért a közgazdászok olyan köztes mutatókat javasolnak a hatékonyság megállapítására, melyek a folyamat egyes részeinek outputját képezik. Ilyen például a kezelt betegek száma, várakozási idő hossza stb. Ezek a mutatók azonban inkább a kezelés folyamatára vonatkoznak, mint a folyamat outputjára, illetve outcome-jára. Ez arra vezethető vissza, hogy a szolgáltatások nem megfogható, ún. intangible javak. Kézzel fogható eredményük nem mindig van, csupán a folyamatban résztvevő járulékos elemeket lehet mérni. A hatékonyság tárgyalása kapcsán különbséget kell tennünk a hatékonyság (efficiency) és a hatásosság (effectiveness) között. Orvos-szakmai berkekben gyakran keveredik e két fogalom. Az angol szakirodalom az eredményesség meghatározásánál az outcome fogalmát használja, ami a kívánt szervezeti eredményt jelenti. A költség-haszon elemzés korlátai: • Célok kiválasztása, optimalizálása nehéz, kompromisszumos. 30 IME IV. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2005. MÁJUS • • • Számos befolyás nem számszerűsíthető. Bevett és használható mérési módszer még kevés van. Nehezen egyeztethető a vizsgálat szerint optimális megoldás a külső befolyásokkal (politikai-, vallási, hatósági, szociális stb.) A hatékonyságra törekvés veszélyei az egészségügyben: • A betegek deperszonalizálása, dehumanizálása. • A lemérhető, kvantitatív, demonstrálható, bizonyítható, kalkulált haszon túlságosan nagy hangsúlyt kaphat. • Mivel a költségek sokkal könnyebben mérhetők a haszonnál, a hatékonyságot gyakran a takarékosságra redukálják. • A gazdasági költségek könnyebben mérhetők, mint a szociális költségek, így a hatékonyság gyakran a szociális költségek emelkedésével jár. A MENEDZSMENT SZEREPÉRÔL A szervezet a külső környezet változásaira kell, hogy reagáljon, mind az inputok, mind az outputok megváltoztatásával. A menedzsertől elvárható, hogy felismerje a változás szükségét, és azt meg is tudja magyarázni az embereknek, vagyis ismerje a várható ellenállást, és leküzdésének módszereit. A gazdálkodó egységek nem magukban léteznek, hanem környezetbe ágyazva, és a környezet nyújt lehetőséget, de veszélyekkel is fenyegethet. A marketing környezet azokat a külső tényezőket, „erőket” tartalmazza, amelyek befolyásolják a vállalkozás képességét sikeres tranzakcióikban, a megcélzott fogyasztói, vásárlói csoporttal való kapcsolat fejlesztésében és megőrzésében. A környezet két részre bontható, makrokörnyezetre és mikrokörnyezetre. Azért különböztetjük meg, mert a mikro jelenti azokat a tényezőket, amelyekre a vállalat tud hatni, tudja őket befolyásolni. A makrokörnyezetet nem tudja befolyásolni, ahhoz alkalmazkodnia kell. A külső makro-környezet azokat a tényezőket foglalja össze, amelyekre nincs hatásunk: • politikai, egészségpolitikai hozzáállás, • egészségügyi törvény, • munkajog, • az egészségügy részesedése a GDP-ből, • infláció, munkanélküliség, • adópolitika, • egészségügyi kultúra stb. A közgazdaságtanban ezt az ún. PEST-ELEMZÉS kategóriáiként említjük (politikai, gazdasági, kulturális és technológiai csoportosítás). • A külső mikrokörnyezeti vonatkozások földrajzi adottságok, MENEDZSMENT • • • • • • INTÉZMÉNYVEZETÉS egészséges és beteg populáció morbiditási sajátosságai, rizikócsoportok, alapellátás és járóbeteg ellátási intézeti kapcsolatok, alapellátási és fekvőbeteg intézeti kapcsolatok, önkormányzati politika működése, betegelvárás és elégedettségi viszonyok stb. A belső mikrokörnyezet legtöbb dimenziójában a menedzsment mozgástere lényegesen nagyobb, folyamatos korrekciós tevékenységre van lehetőség és szükség. A következő menedzsement feladatokat szeretném kiemelni: • Az erőforrás audit folyamatos, pontos és minden részletre kiterjedő végzése a komoly torzulások kiszűrése érdekében, a gépek, berendezések, technológiák, a pénzügyi helyzet, a szakmai tudás, hozzáállás, a szakrendelői kultúra, a humánerőforrás tekintetében. • Erőforrások összehasonlító elemzése (benchmarking), • összehasonlítások intézeten belül és kívül, • SWOT-elemzés: környezet és a belső helyzet átfogó, jövőorientált elemzése az erősségek, gyengeségek, valamint lehetőségek és fenyegetettségek viszonylatában. • Rentabilitás vizsgálat – bevétel- és kiadáskövetés a betegforgalom tükrében, ahol a menedzsment feladata egyrészt a fix költségek csökkentése, másrészt a korrekt szakmai indikáció alapján és közelítően meghatározható számban végzett tevékenységi szám elérése. • Az esetleg felállított stratégiai üzleti egységek elemzése (SBU): a szolgáltatások és a környezet kínálta lehetőségek különböző szempontok szerinti elemzése és öszszevetése. A fentiek alapján a vezető megfogalmazhatja az intézeti stratégiát, melynek lényege a környezet kihívásainak, a tulajdonosok elvárásainak és az intézmény erőforrásainak, valamint a külső szükségszerűségeknek felismerése és egymáshoz illesztése. BCG (BOSTON CONSULTING GROUP) ELEMZÉS A JÁRÓBETEG-SZAKELLÁTÁSBAN A BCG elemzés a stratégiai elemzés egyik közismert módszere. Lényege, hogy egy koordináta rendszerben ábrázolhatóak a piaci kereslet és a piaci térnyerés, növekedés lehetőségei termékenként, termékcsoportonként. Mindezek alapján megkülönböztethetünk „sztár”, „kérdőjeles”, „fejőstehén” és „döglött kutya” termékeket vagy szolgáltatásokat (2. ábra). • • „Sztár” szolgáltatás: irányában a kereslet állandóan nő, és az intézmény képes a további fejlesztésre. „Kérdőjeles” szolgáltatások: nő a kereslet irántuk, de az intézménynek nincsenek lehetőségei arra, hogy fejleszszék és ezért dönteni kell, vajon ez lesz-e a jó termék. 2.ábra A BCG (Boston Consulting Group) termékbesorolása • „Fejőstehén” szolgáltatások: jól bejáratott szolgáltatások, melyeket régóta nyújt, de a kereslet irántuk egyre inkább csökken. Fel kell készülni arra, hogy hamarosan meg kell szüntetni őket. • „Döglött kutya” szolgáltatások: kicsi a kereslet irántuk, az intézmény is alig tudja fenntartani őket. Ezeknek szolgáltatásoknak a beszüntetése ajánlott. A McKinsey-mátrix két további vizsgálati szemponttal, a környezeti lehetőségekkel és a versenyhelyzettel egészíti ki a BCG-elemzést. Korlátozó tényezőt jelent az ellátási kötelezettség, a beküldő terület determináltsága. A kisegítő, támogató szakmák, így például a labor, rtg szükségessége miatt az egészségügyi szolgáltató nem határozhat korlátlan szabadsággal sem a „döglött kutyái” leépítésében, sem a „sztártermékek” korlátlan felfuttatásában. Másrészt a kieső bevétel áttételesen érinti az egyébként gazdaságosabban működő más szakterületek jövedelmezőségét is. A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS FINANSZÍROZÁSI PROBLÉMÁI Elöljáróban egy szokványos pontatlan fogalmazást pontosítani kell: a társadalombiztosítási finanszírozás alapelve nem a teljesítményfinanszírozás, hanem a teljesítményelvű forráselosztás. Ez azt jelenti, hogy az egészségbiztosító nem ráfordításokat finanszíroz meg a teljesítések alapján, hanem teljesítmény alapon osztja el a rendelkezésre álló forrásokat. A teljesítményelvű finanszírozás célja, hogy minden szolgáltató a betegek részére nyújtott egészségügyi szolgáltatások alapján részesüljön díjazásban: azonos IME IV. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2005. MÁJUS 31 MENEDZSMENT INTÉZMÉNYVEZETÉS minőségű és mennyiségű ellátásért minden szolgáltatót azonos mértékű finanszírozás illet meg. A járóbeteg-szakellátás finanszírozásának belső arányait nem szakmák szerint, hanem az elvégzett tevékenységek alapján alakították ki, ezért sok olyan tevékenység van, amelyet egyaránt végezhet belgyógyász, neurológus, pszichiáter, vagy urológus. Másokat a sebészeten, nőgyógyászaton is lehet végezni. A járóbeteg szakellátás finanszírozásában vannak aránytalanságok. Egyes szakmák „rentábilisak“, mások ráfizetésesek. Különböző helyeken más-más szakmák a ráfizetésesek, vagyis a gond alapvetően nem a belső aránytalanságban, hanem az intézményrészek eltérő kihasználtságában és az azokra eső ráfordításokban van. A legnagyobb különbség az egységnyi teljesítményekre eső ráfordításban, elsődlegesen a kapacitások kihasználtságában van. Ugyanakkor rendszerszerű aránytalanság is észlelhető a finanszírozásban elsősorban a diagnosztikai és egyéb speciális tevékenységre épülő rendelések és az „átlag” között, de a terápiás szakmák között is. Ennek oka elsősorban a pontszámok kialakításában keresendő: a teljesítményarányos finanszírozás bevezetésekor nem volt lehetőség ráfordításmérésre, a pontértékeket a német pontok bizottsági korrekciójával állapították meg, és karbantartásuk sem olyan megalapozott, mint a HBCS-rendszer esetében. A hatékony finanszírozás érdekében meg kell vizsgálni a pontértékeket, és olyan arányokat kell kialakítani, hogy jobban kövessék a ráfordításokat. (Megjegyzendő, hogy az újonnan bevezetett beavatkozások pontértékeinek meghatározása már költségfelmérés alapján történik.) A JÁRÓBETEG FINANSZÍROZÁS ÁTALAKÍTÁSI LEHETÔSÉGEI A járóbeteg szakellátás finanszírozási rendszere sohasem lesz tökéletes, mert az igen eltérő tevékenységtípusok egységesen nem finanszírozhatóak jól és költség-hatékonyan. A három alapvető tevékenységtípushoz alkalmas finanszírozási formák a következők lehetnek: • konziliáriusi tevékenység – pontrendszer alapú finanszírozás, • epizódszerű ellátások – ambuláns esetcsoportok (egy kezeléssorozat lezárásakor átlagköltség térítése, ami a kórház-finanszírozással harmonizálna), • szakgondozás – fejkvóta alapon. Miután az ellátásban általában keverednek az elemek, nehéz lenne egységes és minden szempontból jó finanszírozási rendszert létrehozni. A járóbeteg-szakellátás teljesítménynövekedésének meghatározó részéért a diagnosztikai tevékenységek voltak felelősek. Mintegy két éve a labor kassza a CT, MR kasszához hasonlóan kikerült a járóbeteg-szakellátásból. Ezeknek szolgáltatói joggal várják el, hogy finanszírozásuk a zárt kassza ellenére tervezhető és kiszámítható módon történjen. A járóbeteg-szakellátás egészére azonban ez nem igaz, hiszen itt fix a Ft/pont érték. 32 IME IV. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2005. MÁJUS A járóbeteg finanszírozás átalakítása során bevezették az önálló járóbeteg intézmények fix díját (A 43/1999. Eü. Min. rendelet módosításával). E mellett a megújult szakmai minimumfeltétel rendszerben meghatározták a járóbeteg ellátás progresszivitási szintjeit beavatkozás profil szinten (60/2003, 15,16/2004 ESzCsM rendeletek). A további átalakítások lehetséges iránya az ambuláns betegcsoportok finanszírozási kategóriájának kialakítása [3]. Lehetőség van még a magas szintű járóbeteg ellátás speciális betegség csoportjaiban (járóbeteg ellátás progresszív szintje), mintegy a kórházi kezelés kiváltására, ill. a szakmai tudás centralizációjára. Itt díjharmonizáció történne a fekvő és járó ellátás finanszírozása között, és a nem speciális ellátásokat nem itt finanszíroznák. Az átlagos járóbeteg ellátás maradhatna a rendelői szinten, nem kerülne a kórházakban működő, drága műszereket és speciális szaktudást igénylő szakrendelőkbe az ilyeneket nem igénylő betegek ellátása, mert az nem lenne költséghatékony. A járóbeteg szakellátás aktivitásának jelenlegi mérése az elvégzett szolgáltatások számán és típusán alapul. Ebben a mérési módszerben az fejeződik ki, hogy a járóbeteg szakellátás csak meghatározott szakellátási szolgáltatásokért felelős. Meghatározott betegségek, állapotok esetén azonban a teljes ellátás megszervezése az esemény kezdetétől a végéig a járóbeteg szakellátás feladata és teljesítménye. Ez már nem fejeződik ki a tételes alapú finanszírozási rendszerben. A jelenlegi finanszírozási rendszer már számos olyan részelemet tartalmaz, amelyet a nemzetközi szakirodalomban ambuláns ellátási csoportként (APG) definiálnak, mint pl. az egy napos sebészet, klinikum eseményei, kúraszerű ellátások, sürgősségi ellátások. Megoldást jelentene a finanszírozási ösztönzők célszerű kialakítása érdekében egy olyan ambuláns osztályozási rendszer kifejlesztése, amely az önálló, kórházi közreműködést nem igénylő definitív ellátások mellett kiterjedne azokra az ellátásokra, amelyek Magyarországon jelenleg jellemzően a fekvő és a járóbeteg szakellátás határmezsgyéjén helyezkednek el. Ilyen integrált ellátási csoportok finanszírozási célú alkalmazásával, azonos, a preferált ellátási szintnek megfelelő mértékű díjjal ösztönözni kellene a jelenleg kórházban ellátott, de lényegében kizárólag járóbeteg szakellátást igénylő esetekben a fekvőbeteg ellátásból a járóbeteg szakellátás irányában történő elmozdulást. A reális teljesítmények megfelelő, igazságos ellentételezésével az ellátást a megfelelő szinten végezhetnék. Ez a folyamat nem az egészségügyi kiadások csökkentését, hanem a kórházi hotelköltségek egészségügyi kiadásokra történő átalakítását indíthatja el a szakmai szempontokat is figyelembe véve. A rendszer ösztönzi az olcsóbb, hatékonyabb eljárások használatát, a gazdaságosabb betegutak kidolgozását. Az ellátásért felelős orvos vagy szervezet (szakrendelés vagy szakambulancia) szakmai és anyagi érdeke, hogy a beteg a legeredményesebben gyógyuljon. MENEDZSMENT INTÉZMÉNYVEZETÉS ÖSSZEGZÉS Magyarországon az egészségügyi ellátás egyik kritikus, átalakulóban levő területe a járóbetegek szakellátása. Mint gazdálkodó egység, a járóbeteg-szakellátó intézmény nem önmagában létezik, hanem környezetbe ágyazva. A környezet pontos ismerése, változásainak nyomon követése és lereagálása elengedhetetlen. Hazánkat sem kerüli el az a nemzetközi trend, melyben az ambuláns ellátási forma prioritást kap: az egészséges verseny kihívást jelent a járóbeteg-szakellátó intézmények vezetése számára is. Az egész- ségügyi szolgáltatások finanszírozása évtizedek óta vitatott kérdés. A finanszírozási rendszer azonban azért nem lehet tökéletes, mert az eltérő tevékenységtípusok egységesen nem finanszírozhatók jól és költséghatékonyan. 2004 több változást hozott: a degresszív finanszírozás mellett emelkedett a pont/Ft érték, az Uniós csatlakozással a pályázati lehetőségek bővültek. Új irányvonal lehet még egy olyan rendszer kidolgozása, mely ösztönzi az olcsóbb, hatékonyabb eljárások használatát, leggazdaságosabb betegutak kidolgozását. Nemcsak szakmai, hanem anyagi érdeket is jelentsen a beteg legeredményesebb gyógyulása. IRODALOMJEGYZÉK [1] Dr. Kincses, Gy.: A járóbeteg-szakellátás privatizációjáról; In: Egészségügyi Gazdasági Szemle; 2000, 38,1,10. [2] Majaro, Simon: A marketing alapjai; Panem Kiadó; 1998; 88 [3] Dr. Kövi Rita, Dr. Nagy Júlia, Dózsa Csaba: Az ambuláns HBCS kialakításának lehetőségei. Informatika és Menedzsment az Egészségügyben II. évf. 10. szám, 5. oldal, 2004. január A SZERZÔK BEMUTATÁSA Dr. Baráth Lajos: A József Attila Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán végzett jogászként, valamint egészségügyi közgazdász menedzser képesítést szerzett 1995-ben a Közgazdaságtudományi Egyetemen. Egészségügyi szakértő, kincstári biztos. 1991-től a Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzat Kórháza gazdasági igazgatója, főigazgató általános helyettese. 2005. márciusától főigazgató a Dr. Diósszilágyi Sámuel Kórház-Rendelőintézetnél. Az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesületének alelnöke, a Magyar Kórházszövetség választmányának tagja. A Szegedi Tudományegyetem orvos – közgazdász és menedzser képzésében oktatás-szervező, gyakorlati oktatásvezető. A Gazdaságtudományi Kar Regionális Gazdaságtani Tanszékének meghívott oktatója. Rendszeresen publikál hazai szakmai lapokban. „Egészségügyi intézményi pénzügyi ismeretek” és „Egészségügyi gazdaságtani elemzések” kari jegyzet szerzője. Dr. Kövi Rita A Semmelweis Orvostudományi Egyetem elvégzése után gyermekgyógyász, majd radiológus szakvizsgát tett. A Budai Gyermekkórházban gyermekgyógyászként, később gyermekradiológusként dolgozott. 1990-től 2000-ig a Semmelweis Egyetem I. Gyermekklinikáján volt gyermekradiológus. Számos tudomá- nyos közleménye jelent meg, és rendszeresen tartott előadásokat hazai és külföldi konferenciákon. 2003-ban orvos-közgazdász oklevelet szerzett a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán, ahol azóta óraadóként egészségügyi finanszírozást oktat. 2000-től az Országos Egészségbiztosítási Pénztárban dolgozik, kezdetben a Gyógyító-Megelőző Ellátási Főosztály ellenőrző főorvosa, jelenleg a Szakmapolitikai főosztály osztályvezetője. Baráth Andrea a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar harmadéves közgazdász-, valamint az Állam- és Jogtudományi Kar joghallgatója. Az Elméleti Közgazdaságtani Szak- csoport demonstrátora, az MKT aktív tagja. Érdeklődése a non-profit szféra, s ezen belül az egészségügy gazdaságtana. Az OTDK országos döntőjében az egészségügyi piacot vizsgáló munkájával szerepel. IME IV. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2005. MÁJUS 33