IME - INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY

Tudományos folyóirat - Az egészségügyi vezetők szaklapja

   +36-1/786–9268       ime@nullimeonline.hu

   +36-1/786–9268

   ime@nullimeonline.hu

Hozzáférhetőség, transzparencia, költségkorlátosság – az Országos On-line Várólista-nyilvántartási Rendszer (SOR-REND) ellátás-fejlesztésre gyakorolt hatása, eredmények és tapasztalatok

  • Cikk címe: Hozzáférhetőség, transzparencia, költségkorlátosság – az Országos On-line Várólista-nyilvántartási Rendszer (SOR-REND) ellátás-fejlesztésre gyakorolt hatása, eredmények és tapasztalatok
  • Szerzők: Kiss Zsolt, Dr. Nagy Júlianna Eszter, Gimesi-Országh Judit, Deme Judit, Hollósy Emília
  • Intézmények: Országos Egészségbiztosítási Pénztár GYMEF, Országos Egészségbiztosítási Pénztár, OEP, ---, EÜM
  • Évfolyam: XV. évfolyam
  • Lapszám: 2016. / 6
  • Hónap: július-augusztus
  • Oldal: 5-15
  • Rovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA
  • Alrovat: EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁS

Absztrakt:

Minden egészségügyi ellátó rendszer egyik alapproblémája, hogy miként lehet az időben, a térben változóan megjelenő ellátási igényeket és az aktuálisan rendelkezésre álló kapacitásokat, finanszírozási lehetőségeket összehangolni. Magyarországon egyes kiemelt, drága, általában halasztható, ütemezhető ellátások – elsősorban a fekvőbeteg szakellátásban – kizárólag várólista alapján vehetők igénybe. Az Egészségbiztosítási Felügyelet megszűnését követően, az OEP 2012. július 1-től megújult informatikai infrastrukturán működteti a várólista rendszert.
A szolgáltatók kötelezettsége a teljeskörű regisztráció, az ellátás prioritási szabályok, a protokollok betartása. A párhuzamos regisztrálások elkerülhetők, a hitelesség, a pontosság a teljesítmény-elszámolási rendszerrel történő egyeztetéssel elérhető. Egy egységes országos real-time működésű várólista nyilvántartási rendszer új megoldási lehetőségeket biztosít mind a szűkös erőforrások optimális allokációjához, mind a beteg érdek, az igazságos hozzáférés esélyének védelméhez.
A rendszer előnye a publikus tájékoztatás biztosítása a várólistán már regisztrált betegek, az érdeklődők számára. A regisztált betegek saját adataikat, a változást az anonimitásukat biztosító azonosító alapján követhetik. A rendszer adatminősége jelentősen javult az elmúlt években, elsősorban a teljesítmény adatokkal végzett rendszeres egyeztetés eredményeként. A pontos adatokra támaszkodva kormányzati döntés alapján 2013-tól kezdődően jelentős többletforrást allokáltak a várakozási sorok, a várakozási idők csökkentésére. A rendszer indításakor a várakozók száma 70 000 fő volt, amely a finanszírozási és az admninisztrációs intervenciók eredményeként 2016 júniusára 32 704 várakozóra, valamint 5448 előjegyzett esetre csökkent. A kritikus ellátási területeken a tervezett várakozási idők is jelentősen csökkentek.

Angol absztrakt:

It is a very basic problem in every healthcare system how the health authorities can coordinate the variable care needs in time and place appearing as demand and the currently available capacity, or reimbursement opportunities as supply. In Hungary, some special, expensive, or scheduled health services – mainly inpatient care – only are accessible based on waiting lists’ registration and regulation. After the former system managed by the Health Insurance Survey Authority, there is a renewed operating from 1 July 2012 based on new information infrastructure running by the National Health Insurance Found (NHIF). The waiting lists’ regulation to access healthcare does not necessarily mean a long waiting time, and it doesn’t imply that in the urgent cases patients can’t get care immediately. It is the obligation for every health providers to keep complete registration for waiting in certain provision con sidering priority of needs, waiting rules, protocols.
The system avoids duplication of registrations, and it reaches the authenticity and accuracy by matching information of the regular reimbursements at patient’s treatment level. That uniform national real-time system creates new possibilities for solving the optimal allocation of scarce resources, provides information to patients and protects equitable accessibility.
One of the advantages of the SOR-REND is to provide public information on all registered patients already on the waiting list, and to the public concerned. The patients have ID-number which ensure anonymity. There are appropriate data quality of waiting regist ra tion as a result of reconciliation process with reim bursement data. From 2013 the government en sures more resources for critical provisions to reduce waiting time.
The system supports appropriate decisions to allocate extra reimbursement resources for those provisions which have the highest waiting time. These interventions resulted in significant reduction in the number of patients on the waiting lists (from 70 000 to 32 704 waiting cases and 5448 booked cases) and planned waiting time.

A cikk további részleteihez előfizetői regisztráció és belépés szükséges! Belépéshez kattintson ide