IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

A sürgősségi ellátás infokommunikációs közműjének koncepciója

  • Cikk címe: A sürgősségi ellátás infokommunikációs közműjének koncepciója
  • Szerzők: Kerekes József Sándor, Dr. Pikó Károly
  • Intézmények: Synergon Informatika Rt., Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egészségügyi Szervezési és SzolgáltatóHolding Nonprofit Zrt.
  • Évfolyam: VI. évfolyam
  • Lapszám: 2007. / 5
  • Hónap: június
  • Oldal: 54-55
  • Terjedelem: 2
  • Rovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ
  • Alrovat: ÚJDONSÁG

Absztrakt:

A hazai sürgősségi ellátás fejlesztési koncepciójának szerves részét kell, hogy képezze egy olyan infokommunikációs közmű megteremtése, amely integrálni tudja az ellátási struktúra szereplőit. A publikáció rávilágít hogy nem szakmához, hanem a beteghez igazított, integrált ellátás megvalósítása szükséges. A regionális ellátórendszer, az egymásra épülő sürgősségi egységek összehangolása nagyfokú rugalmasságot, és mobilitást igényel a rendszerben lévő adatok és szereplők elérését tekintve. Mindezek műszaki háttere, a szükséges technikák már széles körben elérhetők.

Angol absztrakt:

Deployment of the national emergency concept needs a new ITC infrastructure base, which can integrate all the elements of the emergency healthcare process. This article reveals, how using the ICT tools can we achieve the patient focus care in place of the professional approach. In the regional healthcare system the coordi-nation of the layer-built emergency elements need high grade resiliency and mobil-ity for the inner data and participants. The ICT technology brings us a lot of solu-tions to fulfill all this requirements.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Dózsa Csaba
Táncolni gúzsva kötve, de pontosan. Teljesítménytervezés és teljesítményszabályozás a TVK jelenlegi feltételei mellett Dr. Szummer Csaba, Dr. Fendler Judit
Az egészségügy reformja - tévutak és kiutak, avagy: „Állítsátok meg Arturo Ui-t” I. rész Dr. Gilly Gyula, Dr. Szabó Alexandra
Stroke: megelôzhetô a katasztrófa? Esélyegyenlôséget szolgáló finanszírozásért száll síkra a szakma Boromisza Piroska
Egészségügy, infokommunikáció és reform Prof. Dr. Naszlady Attila
Esetszintű költségelemzés és fedezetszámítás megvalósítása, valamint betegszámla előkészítésének lehetőségei Budánovics Noémi
Az egészség-gazdaságtani modellezés szerepe a gyógyszer-finanszírozásban; a rheumatoid arthritis biológiai terápiájának költséghatékonysága Magyarországon II. Dr. Péntek Márta, Dr. Májer István, Dr. Gulácsi László, Dr. Brodszky Valentin
A ranibizumab magyarországi költséghatékonysági elemzése, összehasonlítva a verteporfin terápiával Dr. Kósa József
Gyógyszer a stroke akut kezelésére IME Szerkesztőség
Egészségügyi infokommunikációa reformok tükrében Beszámoló a 2007. április 18-19-i IME konferenciáról, 2. rész Dévényi Dömötör
Beszámoló a HEFOP 4.4 projektről Lukács András
A sürgősségi ellátás infokommunikációs közműjének koncepciója Kerekes József Sándor, Dr. Pikó Károly
Útközben Interjú Ari Lajossal, az EGVE elnökével Nagy András László

Szerző Intézmény
Szerző: Kerekes József Sándor Intézmény: Synergon Informatika Rt.
Szerző: Dr. Pikó Károly Intézmény: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egészségügyi Szervezési és SzolgáltatóHolding Nonprofit Zrt.
INFOKOMMUNIKÁCIÓ ÚJDONSÁG A sürgősségi ellátás infokommunikációs közműjének koncepciója Dr. Pikó Károly, Jósa András Kórház, Kerekes József, Synergon Nyrt. A hazai sürgősségi ellátás fejlesztési koncepciójának szerves részét kell, hogy képezze egy olyan infokommunikációs közmű megteremtése, amely integrálni tudja az ellátási struktúra szereplőit. A publikáció rávilágít hogy nem szakmához, hanem a beteghez igazított, integrált ellátás megvalósítása szükséges. A regionális ellátórendszer, az egymásra épülő sürgősségi egységek összehangolása nagyfokú rugalmasságot, és mobilitást igényel a rendszerben lévő adatok és szereplők elérését tekintve. Mindezek műszaki háttere, a szükséges technikák már széles körben elérhetők. Deployment of the national emergency concept needs a new ITC infrastructure base, which can integrate all the elements of the emergency healthcare process. This article reveals, how using the ICT tools can we achieve the patient focus care in place of the professional approach. In the regional healthcare system the coordi-nation of the layer-built emergency elements need high grade resiliency and mobil-ity for the inner data and participants. The ICT technology brings us a lot of solu-tions to fulfill all this requirements. A sürgősségi ellátás fejlesztési koncepciójának szerves részét kell, hogy képezze egy olyan infokommunikációs közmű megteremtése, amely integrálni tudja az ellátási struktúra szereplőit, hozzájárulva a kitűzött célok eléréséhez: • az ellátáshoz való folyamatos hozzáférés megteremtéséhez, • az optimális betegosztályozás, azaz a beteg aktuális állapotához rendelt ellátói szint és kapacitás eléréséhez. A beteghez integrált, nem szakmához igazított ellátás megvalósítása, a regionális ellátórendszerben az egymásra épülő sürgősségi egységek összehangolása nagyfokú rugalmasságot és mobilitást igényel. Mi több egy ilyen közmű élő kapcsolatot tud teremteni a sürgősségi ellátáson túlmutató, de mindenképpen vele összefüggő ellátási formákkal, mint a rehabilitációs kezelés, a gondozás, és az otthoni ápolás. A SÜRGÔSSÉGI ELLÁTÁSI FOLYAMAT INFOKOMMUNIKÁCIÓS IGÉNYEI A sürgősségi ellátás szükségességének felmerülését követő első lépesben különösen kiemelt szerepet kap a kétoldalú gyors és biztonságos hangtípusú információcsere biztosítása. Ebben a fázisban az információnyerés a hívó 54 IME VI. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2007. JÚNIUS féltől életmentő lehet, de legalább ugyanilyen fontos egyes instrukciók átadása a mentőegység megérkezéséig, illetve az optimális megoldás megtalálásáig. Mivel ilyen jellegű hívások nemcsak a 112, illetve 104 telefonszámra futhatnak be (pl. háziorvosi ügyeletek) a gyors elérést, a hangrögzítés lehetőségét nem csak a központi (Rendőrség, OMSZ) callcenterekben kell biztosítani. Az új struktúrában jelentősebb szerepet kapnak a sürgősségi ellátásban a háziorvosi ügyeletek, valamint az új típusú SO sürgősségi osztályok ügyeleti hálózatai is. Bármely ponton bekerülhet a rendszerbe a beteg, sőt a bejelentéseknél párhuzamosságok is előfordulnak (mentő is és házirovosi ügyeleti autó is indul). Az ellátási ráfordítások optimalizálása érdekében célszerű a kivonulási tevékenység irányítását központosítani, azaz a bejelentéseket egy központi adatbázis gyors elérésével folyamatosan ellenőrizni. Ebben a fázisban jelentőséget kap az OMSZ által tervezett Tevékenység irányító rendszer (Bevetés irányítás) elérése, valamint egy-egy rádiós (EDR) végpont megléte az ügyeleti (háziorvos, SO) csomópontokon is. A tervek szerint a döntéshozatali fázisban a tünetek felmérése, majd azok értékelését követően egy egységesen megfogalmazott triage elv szerint lesz a kezelési folyamat folytatva. Ebben a fázisban jelentőséget kap az egyes protokollok, betegkórtörténetek, vagy a létesítésre kerülő sürgősségi adatbázis online elérése, egyes esetekben a szakmai egyeztetésekhez szükség hangkapcsolat megvalósítása. A beutalási fázis jobb előkészítésével jelentősen rövidíthető a „door to needle” idő, így csökkenthető az időfaktor okozta kockázat. Minden olyan információt (adat, hang) ami a döntéshozatali fázisig előállt, a befogadó hely rendelkezésére kell bocsátani az egyes esetadatok vonatkozásában. A szállítás közben keletkezett adatok online módon történő továbbíthatóságát is biztosítani kell a befogadó hely informatikai rendszerének adatbázisába. Mindez feltételezi az OMSZ tevékenység irányító és a HIS rendszer közötti kapcsolatot is egy intézményközi (IKIR) rendszeren keresztül. A kórházi rendszerbe való belépést követően a vizsgálatkérésekhez kapcsolt leletek gyors elérése, a protokollok, illetve a definitív ellátás helyére való beutalások elektronikus feltételeit kell biztosítani. A sürgős leletek megérkezéséről való visszaigazolásokat viszont nemcsak az informatikai rendszerekben, hanem az érintetteknél lévő mobil eszközökre is biztosítani lehet integrált mobil perifériák alkalmazásával, amelyek lehetővé teszik egyben a hang-, és adatkapcsolatok kezelését is. A beutalásokat követő betegfelvételek automatikus visszaigazolása ezekre a terminálokra szintén megkönnyíti a folyamatok felelős átadását. INFOKOMMUNIKÁCIÓ ÚJDONSÁG INFOKOMMUNIKÁCIÓS RENDSZER HATÉKONYSÁGA A mai korszerű IP kommunikációs eszközök széleskörű szolgáltatásokkal, tökéletes minőségben képesek megvalósítani az élőhang-kapcsolatot az adatátviteli hálózaton, mely számos gazdasági előnnyel is kecsegtet. Ezen rendszerek alkalmazásából származó előnyök egy része gazdaságossági, egy másik pedig minőségi szempontokat érint. Az integrált hálózati infrastruktúra fenntartása, a kedvező VoIP típusú tarifák alkalmazása, az ingyenes intézetek közötti telefonálások lehetősége, valamint a kisebb létszámú telefonkezelői csoport foglalkoztatása költségmegtakarításokat jelent az intézeteknek. A radiológiai képtovábbítási képességnek a kiépítése, az egyéb diagnosztikai leletek gyors elérése kockázatcsökkentő tétel lehet a sürgősségi ellátás folyamatában. Az intézményi SO osztályokon belüli mobilitás megteremtése – intelligens telefonok alkalmazásával – hatékonyabb munkát biztosít az orvosi, ápolási személyzet részére, így lehetőségét teremtve egy optimális erőforrás-gazdálkodásra. Az egységes adatbázisok (telefonkönyv alkalmazása, protokollok) a régión vagy országon belül, a hívások priorizálása (sürgősségi hívások megkülönböztetése), a hangrögzítések alkalmazása, a beteg kórtörténetéhez való hozzácsatolásának lehetősége mind olyan funkció, ami növeli a napi munka hatékonyságát. Az internetes kapcsolatok segítségével szerves együttműködés alakítható ki (a konkrét eseteken túlmenően is) a sürgősségi ügyeleti egységeket felállító intézetekkel, önálló szakrendelőkkel, háziorvosokkal, sőt az egyes szociális ellátó egységekkel is, különösen a házi jellegű ápolás képviselőivel, illetve azok szereplőivel. Az integrált sürgősségi infokommunikációs koncepciót a következő 1. ábra szemlélteti. 1. ábra A sürgőségi ellátás infokommunikációs koncepciója A koncepció középpontjában az OMSZ, valamint a regionális súlyponti kórház SC szervezete, illetve infrastruktúrája helyezkedik el. A koncepció lényege, hogy erre a két pontra koncentrálódnak a terület sürgősségi ellátását is ki- szolgáló intézményközi hálózat informatikai infrastruktúrájának mindazon elemei, melyeket mérethatékonyság miatt nem célszerű alacsonyabb szinten elhelyezni. A sürgősségi struktúrában résztvevő SO1 (2) osztályok, háziorvosi ügyeletek, ideiglenes és/vagy mobil ellátók, sőt akár a beteghez kihelyezett házi mérő-jelző rendszerek is az interneten keresztül, különböző periféria eszközök segítségével kapcsolódnak a súlyponti kórház infrastruktúrájához és szolgáltatásaihoz. Ezen pontokra két felületen keresztül cserélődnek információk (adat és hang formájában). A rádiós (EDR) végpontokon, valamint az új Tevékenység-irányító rendszer internetes felületén közvetlen kapcsolat valósul meg az OMSZ rendszerével. A súlyponti kórház IP telefon rendszerén, valamint az IKIR-HIS internetes kapcsolatokon keresztül integráltan tudja kezelni az ellátói struktúra regionális szereplőit. Mindez nem érinti az intézetek belső informatikai közművein futó alkalmazásokat, azokon tárolt adatokat, melyhez megfelelő jogosultságokkal, az IKIR-rendszer használatával szabályozott módon lehet hozzáférni a sürgősségi rendszer szereplőinek. Az OMSZ és a Súlyponti Kórház központja között közvetlen internetes kapcsolaton keresztül van biztosítva az információcsere, legyen az hang- (telefonbeszélgetések), vagy adatkapcsolatok (központi adatbázisok, CTAS protokollok elérése). Ezen az összeköttetésen keresztül valósul meg az OMSZ területi egység és a régió sürgősségi ellátó helyek közötti kapcsolat is. Bármelyik ponton lép be a beteg, a rendszerben minden érintett szereplő érzékelheti azt. Ebben a rendszerben az SC regionális szervező szerepet is kaphat, optimalizálva a terület/régió sürgősségi kapacitásait. ÖSSZEGZÉS Ez az információáramlás-szervezési modell igen rugalmasan képes lekezelni mind a magasabb, mind az alacsonyabb sürgősségi ellátási szintek, formák és ellátók helyének, számának és profiljának változásait, módosításait, ugyanakkor a rendszer méretgazdaságos, kellően stabil, integráns és ellenálló. A súlyponti kórházban létesített IP telefon központja biztosítaná a területen érintett sürgősségi egységek számára a megfelelő prioritású mellékeket, amelyekre rákapcsolhatók különböző típusú perifériák is (pl. mobil duál készülékek). A megfelelő jogosultság-alapú és automatikus számlázással kiegészített csomópont kilépési pontként is szolgálna a mobil és vezetékes irányokba minden érintett végpont számára, ezzel a maximális elérhetőség mellett (pl. regionális online telefonkönyv segítségével) gyakorlatilag minimalizálja az ellátáshoz kapcsolódó telekommunikációs költséget valamennyi érintett ellátó vonatkozásában. A rendszer integrálható egyes egészségügyi alkalmazásokkal, így az ott keletkezett üzenetek, adatok megjeleníthetők a telefonos terminálokon is. A szerzők bemutatását lásd: 2006. szeptemberi különszám IME VI. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2007. JÚNIUS 55