IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Beköszöntő

  • Cikk címe: Beköszöntő
  • Szerzők: Novákné Dr. Pékli Márta
  • Intézmények: IME Szerkesztőség
  • Évfolyam: XI. évfolyam
  • Lapszám: 2012. / 9
  • Hónap: november
  • Oldal: 3
  • Terjedelem: 1
  • Rovat: BEKÖSZÖNTŐ
  • Alrovat: BEKÖSZÖNTŐ

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Novákné Dr. Pékli Márta
Tartalom IME Szerkesztőség
Az ellátásszervezés hatása az egészségügy hatékonyságára Csordás Péterné
Ágazati partnerségre törekednek az innovatív gyógyszergyártók Boromisza Piroska
A járóbeteg-szakellátás szerkezeti és működési sajátosságai, finanszírozási jellemzői Dr. Pál Miklós , Dr. Bodroghelyi László
A Szakmai Kollégium Menedzsment és Egészséggazdaságtan Tagozat és Tanács METT-2012/6. sz. együttes állásfoglalása a járóbeteg szakellátó rendszer tulajdonosi feladatainak állami körbe vonásáról Dr. Sinkó Eszter
Infekciókontrollal a fertőzésekkel szemben Fazekas Erzsébet
Egy infekciókontroll program tapasztalatai a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktatókórházban Dr. Csiba Gábor, Dr. Győri Csilla, Lucskai Andrea, Posta Lászlóné
Régi és új tapasztalatok a közpénzből finanszírozott, ingyen beruházások megvalósulásáról Prof. Dr. Mihályi Péter
Tanár Úr, kérem…avagy Felelet a Mondolatra Dr. Tóth Árpád
A cukorbetegség XXI. századi kihívásai – a gyakorló orvos szemszögéből Dr. Winkler Gábor
A Synflorix és Prevenar 13 pneumococcus elleni védőoltások összehasonlító egészség-gazdaságtani elemzése Prof. Dr. Kaló Zoltán, Dr. Nagyjánosi László
Minőség mindenek felett! IME Szerkesztőség
Időskori egészséggondozás a telemedicina segítségével Prof. Dr. Kékes Ede, Dr. Samu Antal, Dr. Szegedi János, Mezei Rudolf, Dr. habil. Kiss István
Gyógyszeripari körkép: CSL Behring Kft. Fazekas Erzsébet
Interjú Dr. Rosivall Lászlóval - „Sokféle életet élek”Beszélgetés Dr. Rosivall László nefrológus professzorral Boromisza Piroska
Irodalomjegyzék IME Szerkesztőség

Szerző Intézmény
Szerző: Novákné Dr. Pékli Márta Intézmény: IME Szerkesztőség
Beköszöntő Bár így késő ősszel minden kissé meglassul, lapunk háza táján mégsem áll meg a szervezőmunka „verklije”. Épp hogy befejeztük a nagysikerű, kétnapos, 150-nél is több érdeklődőt vonzó I. Infekciókontroll Konferenciát, máris készülhetünk a következő seregszemlére, a XIII. Outsourcing Konferenciára. Alig egy hónap maradt a Kontrolling Konferenciáig, és már gondolkodhatunk a Regionális Egészségügyi Konferencia témaválasztásán is. Ez utóbbi konferencia megtartására már 2013. februárban sor kerül. Ami a most közvetlenül előttünk álló, november 7-i XIII. Outsourcing Konferenciát illeti, az a szolgáltatásmenedzsment harmonikus kialakításának lehetőségeit fogja körüljárni. Bár a környezet állandó változásban van, a lényeget tekintve eszszenciálisan még sincs változás. Miként saját háztartásában is mindenki mérlegeli, majd eldönti, hogy milyen feladatokat old meg saját maga, és mit bíz gyakorlott szakemberekre, „kiszervezi-e” a ház szigetelését, vagy a külső festését, esetleg a parkettázást, úgy egy egészségügyi intézmény vezetőitől is elvárható az, hogy jó érzékkel és megfelelő, pl. költséghatékonysági számításokkal alátámasztott módon határozzák meg azokat a tevékenységi területeket, amelyek mind szakmailag, mind pedig költségeit tekintve az intézménye (és nem mellesleg a betegek!) részére előnyösek lehetnek. A cél ugyanis mindig az alaptevékenységre való összpontosítás, a magasabb és egyenletes színvonalon végzett szolgáltatás nyújtása, valamint az alacsonyabb, kiszámíthatóbb, tervezhetőbb költségek, illetve ezek minél inkább változó jellegűvé történő átalakítása. Mint mindenhol, itt is kijelenthető: természetesen nem lehet uniformizálni, hiszen, ahogy a szobafestő könnyebben festi ki a saját lakását, az újságíró, vagy a sebész főorvos már biztosan nem így gondolják, és ha meg tudják fizetni, ők ezt a tevékenységet „kiszervezik”. Ugyanez érvényes a különböző adottságú egészségügyi intézményekben is. Tapasztalatokban nincs hiány, hiszen az eltelt csaknem másfél évtized nem múlt el nyomtalanul. Az egyik esetben a kiszervezett takarítás, vagy a karbantartás, másutt a kiszervezett konyha nem vált be. Sok példa van diagnosztikai tevékenységek (pl. labor), valamint informatikai szolgáltatások outsourcingjára is, amelyeket – helyszíntől és időszaktól függően – sikeresnek, vagy kevésbé pozitívnak minősíthetünk. A tanulságok rámutatnak, hogy nagyon sok múlik a megkötött szerződés tartalmán, a benne meghatározott szolgáltatási színvonal (SLA) precíz megfogalmazásán, illetőleg a szolgáltatás folyamatos ellenőrzésén és a követelmények számonkérésén. A konferenciák alkalmával összegezhetők a pozitív és negatív tapasztalatok, melyek megerősítést adnak arra, hogy nem célszerű az uniformizálás, és arra is, hogy sok múlik az intézményi menedzsment helyes döntésein és a jó előkészítésen. Fontos meghagyni természetesen a visszaút lehetőségét is, vagyis, ha nem válik be a kiszervezés, bátran le kell mondani róla, be kell ismerni a hibás döntéseket. Az IME XIII. Outsourcing Konferenciáján – persze a legjobb gyakorlat és az új trendek tükrében – bemutatjuk, hol tartanak ma az egészségügyi intézmények ezen a területen. Ez alapján válik lehetővé a választási lépéseink pontosítása, miképpen is tevékenykedjünk a mindennapokban. Segítse elő tisztánlátásunkat ez a soron következő esemény, melyhez sok sikert kívánunk az előadóknak és a reményeink szerint nagyszámú hallgatóságnak is! Novákné Dr. Pékli Márta IME rovatvezető IME XI. évfolyaM 9. száM 2012. novEMbEr 3