IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Influenced and independent? Network Analysis of 39 Months of Prescription Medication Ads in the Hungarian Medical Journals

  • Cikk címe: Influenced and independent? Network Analysis of 39 Months of Prescription Medication Ads in the Hungarian Medical Journals
  • Szerzők: Brys Zoltán, Tímár György, Pluhár András, Horváth Gabriella
  • Intézmények: Literatura Medica Network Science Section, University of Szeged, Institute of Informatics, COMFIT Ltd.
  • Évfolyam: XIII. évfolyam
  • Lapszám: 2014. / 5
  • Hónap: június
  • Oldal: 22-25
  • Terjedelem: 4
  • Rovat: MENEDZSMENT
  • Alrovat: MENEDZSMENT KOMMUNIKÁCIÓ

Angol absztrakt:

Prescription medication ad in medical journals is an important element of drug marketing, which is aiming to influence physician prescription behavior. Prescription medication marketing is a complex, sensitive and controversial ethical and legal question. Using quantitative and network analysis we examined the market of the prescription medication ads in Hungarian medical journals.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Kósa József
Tartalom IME Szerkesztőség
A kapacitás tervezés egy lehetséges módszerének bemutatása magyar példákon Takács Eszter , Dr. Kövi Rita
Katasztrófahelyzetek, sürgősségi, pszichiátriai krízisintervenciója – határon átnyúló együttműködés Dr. Oláh Csaba, Dr. Tallián Krisztián, Dr. Mozgovoj István
A chlorhexidin szerepe az érkatéterekkel összefüggő véráramfertőzések megelőzésében Dr. Rákay Erzsébet
EnCompass™ monitoring rendszer Ecolab szimpózium a Magyar Tudományos Akadémián IME Szerkesztőség
Speciális tevékenységek látássérült kliensek egészségügyi ellátása során Kincse Éva
Influenced and independent? Network Analysis of 39 Months of Prescription Medication Ads in the Hungarian Medical Journals Brys Zoltán, Tímár György, Pluhár András, Horváth Gabriella
Korszerű elektronikus tananyagfejlesztés a Semmelweis Egyetemen: nemzetközi jó gyakorlatok és innovatív oktatás-módszertanok integrálása az Egészségügyi Ügyvitelszervező BSc képzésbe Dr. Csedő Zoltán, Dr. Kokovay Ágnes, Dinyáné Szabó Mariann, Sára Zoltán, Dr. Dinya Elek
A korai magömlés – 2014-ben Urológiai Klinika , Dr. Kopa Zsolt
Egészségfejlesztési Iroda Mosonmagyaróváron Dr. Bertalanné Gáncs Zsófia
„Skills for future” – szektorközi együttműködések elősegítése ukrán-magyar határon átnyúló projekt keretében Pénzes Mariann, Siket Adrien
Személyre szabott orvoslás egészség-gazdaságtani vonatkozásai, csökkentik-e a személyre szabott technológiák az egészségügyi kiadásokat? Dr. habil. Dank Magdolna, Prof. Dr. Boncz Imre, Prof. Molnár Mária Judit, Prof. Dr. Kaló Zoltán, Dr. Zelei Tamás, Dr. Németh György, Dr. Nagy Balázs, Dr. Kóczián Kristóf, Dr. Pitter János
Ramipril titrálhatóságával szerzett tapasztalataink Dr. Páll Dénes
Reliability of telemedical Heart Rate meters Dr. Kósa István , Szalai Márió, Tuboly Gergely, Dr. Vassányi István
Beszámoló az IME XII. Országos Infokommunikációs Konferenciájáról IME Szerkesztőség
Milliárdokat fektetnek be hazánkban az innovatív gyógyszergyártók - Interjú Dr. Jakab Zoltánnal Boromisza Piroska

Szerző Intézmény
Szerző: Brys Zoltán Intézmény: Literatura Medica Network Science Section
Szerző: Tímár György Intézmény: University of Szeged
Szerző: Pluhár András Intézmény: Institute of Informatics
Szerző: Horváth Gabriella Intézmény: COMFIT Ltd.

[1]Ladeira W, Dalmar M, Maehler AE, Araujo CF, (2011) Drug prescription practices in Brazil: a structural equa- tion model, International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, Vol. 5 Iss: 4, pp.262 – 278
[2]Al-Areefi MA, Hassali MA, Ibrahim MIBM (2012) A qua- litative study exploring medical representativesʼ views on current drug promotion techniques in Yemen, Journal of Medical Marketing: Device, Diagnostic and Pharmaceutical Marketing August 2012 vol. 12 no. 3 143-149
[3]Singh R (2008) Network Connectedness of Pharmaceutical Sales Rep (FLE)-Physician Dyad and Physician Prescription Behaviour: A Conceptual Model, Journal of Medical Marketing: Device, Diagnostic and Pharmaceutical Marketing, June 2008; vol. 8, 3: pp. 257-268.
[4]FF Gönül, Carter FJ, (2012) Estimation of promotional strategies for newer vs older drugs based on physician prescribing data International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, Vol. 6 Iss: 1, pp.39 – 54
[5]Kroes M, Chmielarz P, Chandler L, Bergler M, Smith B(2011) Beyond KOL management: communities of practice as a new perspective on pharmaceutical mar- ket penetration, Journal of Medical Marketing: Device, Diagnostic and Pharmaceutical Marketing February 2011 vol. 11 no. 1 71-83
[6]Borbas C, Morris N, McLaughlin B, Asinger R, Gobel F. (2000) The role of clinical opinion leaders in guideline implementation and quality improvement. Chest 2000 Aug;118(2 Suppl):24S-32S.
[7]Tanne JH (2010) Most leading US medical schools lack rules on ghostwriting BMJ 2010;340:c799
[8]Schneider N, Lückmann SL (2008) Pharmaceutical Industry Sponsored Medical Education, Zeitschrift für Allgemeinmedizin, 2008, vol. 84, no12, pp. 516-524
[9]Goodle F (2009) Doctors, patients, and the drug in- dustry, BMJ 2009;338:b463
[10]Roehr B (2012) GlaxoSmithKline is fined record $3bn in US. BMJ 2012;345:e4568 (Published 3 July 2012)
[11]Smith R (2005) Medical Journals Are an Extension of the Marketing Arm of Pharmaceutical Companies. PLoS Med 2(5): e138. doi:10.1371/journal.pmed.0020138
[12]MTI – Hungarian news agency (2012): Bírságolt az OGYI a magyar orvos thaiföldi halála után (downloaded at 2012 from : http://www.origo.hu/itthon/20110318-bir- sagolt-az-ogyi-a-magyar-orvos-thaifoldi-halala- utan.html )
[13]Raghavan UN, Albert R, Kumara S (2007) Near linear time algorithm to detect community structures in large- scale networks, Phys Rev E 76 036106.
[14]Smoot ME, Ono K, Ruscheinski J, Wang PL, Ideker T. (2011) Cytoscape 2.8: new features for data integration and network visualization Bioinformatics 2011 Feb 1;27(3):431-2. doi: 10.1093/bioinformatics/btq675. Epub 2010 Dec 12.
[15]Newman MEJ (2005) Power laws, Pareto distributions and Zipfʼs law, Contemporary Physics, Vol. 46/5 (2005).
[16]Prajapati, Dureja H (2012) Product lifecycle manage- ment in pharmaceuticals, Journal of Medical Marketing: Device, Diagnostic and Pharmaceutical Marketing August 2012 vol. 12 no. 3 150-158
[17]Studdert MS, Mello MM. Brennan TA(2004) Financial Conflicts of Interest in Physicians' Relationships with the Pharmaceutical Industry — Self-Regulation in the Shadow of Federal Prosecution N Engl J Med 2004; 351:1891-1900