- Cikk címe: A védőnők pályaelhagyásának vizsgálata
- Cikk angol címe: Analysis of career leave of health visitors
- Szerzők: Gyulai Anikó, Árváné Egri Csilla, Fogarasi-Grenczer Andrea, Jávorné Erdei Renáta, Karácsony Ilona, Kissné Dányi Éva, Tobak Orsolya, Kispéter Lászlóné
- DOI: https://doi.org/10.53020/IME-2021-202
- Intézmények: Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar Egészségtudományi Intézet, Nemzeti Népegészségügyi Központ, Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Egészségtudományi és Védőnői Intézet, Miskolci Egyetem Egészségügyi Kar, Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar, Nemzeti Népegészségügyi Központ Védőnői Módszertani Osztály
- Évfolyam: XX. évfolyam
- Lapszám: 2021. / 2
- Hónap: szeptember
- Oldal: 9-15
- Terjedelem: 7
- Rovat: MENEDZSMENT
- Alrovat: HUMÁN ERÔFORRÁS
Absztrakt:
A magyar egészségügyben megfigyelhető szakemberhiány jelentős problémát jelent, mely tendencia az utóbbi évtizedben a védőnői ellátás területén is aggasztó mértéket öltött. A védőnő képzőhelyi műhely munkacsoport tagjai felismerve a pálya elhagyásából fakadó problémákat, leíró jellegű keresztmetszeti vizsgálatot indítottak, a pályaelhagyás motivációinak a feltárása, a pályaelhagyást elősegítő háttér tényezőknek az azonosítása céljából. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a hivatás elhagyásához vezető leggyakoribb tényező a védőnői hivatás alacsony anyagi (84% 95% MT:73-93) és erkölcsi (54% 95% MT: 41-66) elismertsége volt, ezt kö - vették a nagy leterheltséggel (53%; MT:41-66), az életpálya- modell hiányával (45%; MT: 34-57) és a nem egyértelmű kompetenciákkal (46%; MT:34-60) kapcsolatban álló változók.
A védőnői hivatás jelentős tradíciókkal bír, az elismertség növelése komplex, többtényezős feladat, a fejlődés útja a hivatás professzionalizálódása felé vezet, melyben a képzésben résztvevő felsőoktatási intézményeknek jelentős szerepe van.
Angol absztrakt:
The shortage of professionals in Hungarian health - care is a significant problem, a trend that has reached alarming proportions in the field of health visitors care in the last decade. Recognising the problems arising from leaving the profession, the members of the working group of the health visitor training workshop launched a descriptive cross-sectional study in order to explore the motivations for leaving the field and to identify the background factors facilitating leaving the field. Based on the results, it can be concluded that the most common factor leading to leaving the profession was the low material (84% 95% CI: 73-93) and moral (54% 95% CI: 41- 66) recognition of the health visitors profession, followed by high workload (53%; CI: 41-66), variables related to lack of career model (45%; CI: 34-57) and unclear competencies (46%; CI: 34-60). The health visitor profession has significant traditions, increasing recognition is a complex, multifactorial task, and the path of development leads to the professionalisation of the profession, in which the universities participating in the training play a significant role.
XX. évfolyam
2021. / 2. lapszám szeptember
Szerző | Intézmény |
---|---|
Szerző: Gyulai Anikó | Intézmény: Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar Egészségtudományi Intézet |
Szerző: Árváné Egri Csilla | Intézmény: Nemzeti Népegészségügyi Központ |
Szerző: Fogarasi-Grenczer Andrea | Intézmény: Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar |
Szerző: Jávorné Erdei Renáta | Intézmény: Debreceni Egyetem Egészségügyi Kar Egészségtudományi Intézet |
Szerző: Karácsony Ilona | Intézmény: Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Egészségtudományi és Védőnői Intézet |
Szerző: Kissné Dányi Éva | Intézmény: Miskolci Egyetem Egészségügyi Kar |
Szerző: Tobak Orsolya | Intézmény: Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar |
Szerző: Kispéter Lászlóné | Intézmény: Nemzeti Népegészségügyi Központ Védőnői Módszertani Osztály |
[1] Magyar Örökség Díj: https://www.mave.hu/uploads/file/ magyar%20orokseg%20dij-%20copy.pdf
[2] Hungarikumok Gyűjteménye Magyar Értéktár http:// www.hungarikum.hu/hu/magyar-vedonoi-szolgalat-mint-nemzetkozileg-egyedulallo-tradicionalis-ellatasi-rendszer (Letöltve: 2021.03.12.)
[3] Kahlichné Simon M: A védőnői hivatás története Medicina Könyvkiadó Zrt., 2015.
[4] Csordás Á: Védőnői hivatás 2010 A hungarikumként jelzett hivatásunk napjainkban, Védőnő, 2011, 21: (1) pp.28-39
[5] Kereki J, Kispéter L: Családközpontúság és ágazatközi együttműködés a kora gyermekkori intervencióban – Utak, szakemberek és kompetenciák, Egészség fejlesztés, 59: (2.) pp.39- 47. https://doi.org/10.24365/ef.v59i5.320
[6] Területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) ESzCsM rendelet https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid= a0400049.esc (Letöltve: 2021.03.12.)
[7] Iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid= 99700026.nm (Letöltve: 2021.03.12.)
[8] Védőnői Szakmai Kollégium által kiadott Nemzeti Erőforrás Minisztérium szakmai protokollja a kórházi védőnői feladatokról a szülészeti és újszülött ellátásban. Egészségügyi Közlöny, 2011, LXI:(18) pp. 2686-2690.
[9] MAVE: Szinte az egész országot érinti a védőnő hiány https://mave.hu/?q=hirek/hir/171 (Letöltés: 2021.03.15.)
[10] György M, Harjánné Brantmüller É, Masa A, Tobak O, Tőke M, Wiesner E: Szintrehozó továbbképzés sorozat zárótanulmány, 2015, Budapest, ÁEEK. https://www. gyermekalapellatas.hu/data/cms72024/Szintrehozo_tovabb kepzes_zarotanulmany_2015.pdf (Letöltés: 2021.03.12.)
[11] Kósa Zs, Gyulai A, Jávorné Erdei R, Nagy Józsefné, Rákóczi I, Sárváry A, Sárváry A, Takács P, Vincze F: Védőnői és házi gyermekorvosi/vegyes praxisú háziorvosi feladatszervezés felmérése, időmérleg vizsgálat, 2014, Budapest, OTH. file:///C:/Users/user/Downloads/ Vedonoi_es_hazi_gyermekorvosi_es_vegyes_praxisu_h aziorvosi_feladatszervezes_felmerese__idomerleg_vizsgalat% 20(1).pdf (Letöltés: 2021.03.12.)
[12] Piczil M, Pikó B: „Nem tudok és nem is akarok mást csinálni.” Diplomás ápoló hallgatók pályaorientációjának és pályaképének vizsgálata Nővér, 2013, 26(4), pp.18-26.
[13] Kovácsné Tóth Á: Pályaválasztási motiváció értékrendi alapjai diplomás ápoló és tanárképző főiskolai hallgatók körében. Orvosi Hetilap, 2008, 149. (34.) 1601-1608
[14] Bodrogi B, Kálmán Zs: Diplomás ápoló hallgatók elképzelései az ápolói karrierről. Nővér, 2008, 14. 5. 6-10.
[15] Kovácsné TÁ, Feith HJ, Balázs P: A diplomás ápoló hallgatók pályaválasztási motivációja és pályaelhagyás. Nővér, 2004, 17: 9-14.
[16] 256/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet egyes egészségügyi dolgozók és egészségügyben dolgozók illetmény- vagy bérnövelésének, valamint az ahhoz kapcsolódó támogatás igénybevételének részletes szabályairól https:// net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300256.kor (letöltve: 2021.03.16.)
[17] Kovácsné Tóth Á: Pályaválasztási motiváció értékrendi alapjai diplomás ápoló és tanárképző főiskolai hallgatók körében. Doktori értekezés, 2007, Semmelweis Egyetem, Budapest.
[18] Kiss-Tóth E: A védőnői hivatás történetének értékalakulási tendenciái, Egészségtudományi Közlemények,2015, 5. kötet, 1. szám, pp. 11–23.
[19] Szabó I: Bevezetés a szociálpszichológiába. 1994, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.