Ismeretes, hogy 2011 első félévében Magyarország az Európai Unió soros elnöke. Ennek kapcsán az uniós országok egészségügyi miniszterei május 10-én Budapesten nagyszabású tanácskozást tartanak, amelynek egyik célja az európai országok eHealth rendszereinek összehangolása. Ugyanekkor, május 10-12 között rendezi meg a HIMSS Europe az európai egészségügyi szektor legnagyobb méretű éves rendezvényét az eHealth Week 2011-et, melynek kísérő rendezvénye lesz, – a hazai infokommunikációs szakma éves seregszemléje – az IME kétnapos, IX. Országos Egészségügyi Infokommunikációs Konferenciája. Az eHealth Week 2011 rendezvényen belül a HIMSS „Az egészségügyi IT világa” címmel szakmai konferenciát és kiállítást rendez, amelyen Európa meghatározó IT vállalatai és szakmai szervezetei is képviseltetik magukat. Ez a budapesti rendezvény kapcsolatot teremt Euró- pa fő egészségügyi kormányzati döntéshozói, egészségügyi szolgáltatói, befektetői, forgalmazói és a betegellátás képviselői között, melyre számos politikai, gazdasági döntéshozó, valamint kórházi és informatikai vezető érkezik hozzánk szerte a nagyvilágból.
A regisztrálást követően fogja tudni megtekinteni a cikk tartalmát!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
Sikeresen szavazott a cikkre!
Tisztelt Felhasználónk!
Köszönjük a szavazatát!
A szavazás nem sikerült!
Tisztelt Felhasználónk!
Ön már szavazott az adott cikkre!
Cikk megtekintése
Tisztelt Felhasználónk!
A cikk több nyelven is elérhető! Kérjük, adja meg, hogy melyik nyelven kívánja megtekinteni az adott cikket!
Cikk megtekintésének megerősítése!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekintetni kívánt cikk tartalma fizetős szolgáltatás.
A megtekinteni kívánt cikket automatikusan hozzáadjuk a könyvespolcához!
A cikket bármikor elérheti a könyvespolcok menüpontról is!
PORTRÉ Az eHealth stratégiák hatása az egészségügyi ellátásra Interjú H. Stephen Lieberrel, a HIMMS elnök-vezérigazgatójával Ismeretes, hogy 2011 első félévében Magyarország az Európai Unió soros elnöke. Ennek kapcsán az uniós országok egészségügyi miniszterei május 10-én Budapesten nagyszabású tanácskozást tartanak, amelynek egyik célja az európai országok eHealth rendszereinek összehangolása. Ugyanekkor, május 10-12 között rendezi meg a HIMSS Europe az európai egészségügyi szektor legnagyobb méretű éves rendezvényét az eHealth Week 2011-et, melynek kísérő rendezvénye lesz, – a hazai infokommunikációs szakma éves seregszemléje – az IME kétnapos, IX. Országos Egészségügyi Infokommunikációs Konferenciája. Az eHealth Week 2011 rendezvényen belül a HIMSS „Az egészségügyi IT világa” címmel szakmai konferenciát és kiállítást rendez, amelyen Európa meghatározó IT vállalatai és szakmai szervezetei is képviseltetik magukat. Ez a budapesti rendezvény kapcsolatot teremt Európa fő egészségügyi kormányzati döntéshozói, egészségügyi szolgáltatói, befektetői, forgalmazói és a betegellátás képviselői között, melyre számos politikai, gazdasági döntéshozó, valamint kórházi és informatikai vezető érkezik hozzánk szerte a nagyvilágból. Az eHealth Week beharangozó sajtórendezvénye alkalmából látogatott el hozzánk H. Stephen Lieber úr a HIMMS elnök-vezérigazgatója, akivel Király Gyula, az IME rovatvezetője beszélgetett az infokommunikációs szakmát foglalkoztató aktuális eHealth kérdésekről. Az első kérdésünk, hogy az EU és az Egyesült Államok közötti brüsszeli tárgyalásokon mi lesz a központi téma, pontosan mely kérdésekről fognak tárgyalni? A megbeszélés témája az EU és az Egyesült Államok egészségpolitikai irányaira összpontosít. Ez gyakorlatilag az információcsere folytatásának tekinthető olyan témákban, mint például az együttműködő-képesség, a közös technikai normák kiválasztása, illetve annak felismerése, hogy a nemzetközi téren felmerülő kérdéseket globális szemlélettel kell megválaszolni az Egyesült Államok vagy éppen az EU válaszai helyett. Az eHealth tekintetében lát valódi stratégiai különbséget az EU és az USA között? Nem igazán. Úgy értem, vannak persze különbségek abban, hogy hogyan fizetünk az ellátásért az orvosoknak, de a világon mindenütt az orvosok nyújtják az ellátást, az ápolók pedig segítik a pácienseket. Mindenhol vannak kórházban, illetve otthon ápolt betegek, azaz ahogy az ellátás maga történik, az világszerte nagyon hasonló. Az egyes országok között abban rejlik a hatalmas különbség, hogy hogyan fizetünk az ellátásért. A politikai döntések azonban nagyban hasonlítanak, mivel valójában mindenki két lényegi dologra koncentrál: a betegellátás minőségi színvonalának emelésére, illetve a költséghatékony működésre. Természetesen az eHealth sem hagyhatta figyelmen kívül a közösségi média, így például a Facebook és társai térhódítását. Nos van-e az eHealthnek valamiféle válasza erre a kihívásra? Jelenleg az egészségügy a közösségi médiát kommunikációs, nem pedig kezelési eszközként alkalmazza. Célkitűzése, hogy gyorsan és könnyedén lehessen kapcsolatot teremteni az egészségügyi szakemberek között. A jövő arrafelé mutat, hogy a közösségi média a beteget és az orvost összekapcsolja, de még nem sok jelét látom ennek. Egyszerűen még nem jött el az ideje. Szeretnék bemutatni Önnek egy magyar sajátosságot. A magyar állampolgároknak lehetőségük van arra, hogy beletekintsenek az elektronikusan tárolt ellátási adataikba. Ennek kapcsán mindenki megtalálhatja, hogy az utóbbi tíz évben mi történt a kezelése kapcsán, milyen vizsgálatokat végeztek nála, milyen gyógyszereket írtak fel neki. Ez nagyon érdekes és pozitív lehetőség, de nagyon egyedi és nem tekinthető általánosságnak. Számos országban nem igazán érdekes, hogy mennyi pénzt költenek az egészségügyre. Az adatbázisok és a különféle adatok összekapcsolása, egyrészt adatvédelmi kérdéseket vet fel, másrészt pedig azt a dilemmát, hogy miként oldhatja meg az IT az egészségügyi ellátás problémáit. Nos, ezt a problémát általában úgy oldották meg, hogy állami szinten központosították az egészségügyi ellátást, mivel ott hozzák a döntést. És például az Egyesült Államokban, ahol minden orvos és minden kórház önálló, mégis mindenki informatikailag összeköttetésben áll. Ez jóval nagyobb technológiai problémát jelent egy orvosi csoportokból és kórházakból álló informatikai rendszeren belül, mint gon- IME X. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2011. MÁJUS 57 PORTRÉ dolnánk. Az informatikai rendszerek lehetővé teszik az adatelérést, ami felveti a titoktartás és a biztonság kérdéseit. Nálunk a banki rendszerekkel kapcsolatban fontos elvárás, hogy az információ a pénzintézetnél biztonságban legyen, ugyanakkor én az adataimhoz és a pénzemhez bármikor hozzáférhessek. Az egészségügyben ugyanezekkel a lehetőségekkel rendelkezünk. Csupán arról van szó, hogy az egészségügyi adatok sokkal összetettebbek, mint a pénzügyiek; technológiai szempontból azonban a két dolog pontosan ugyanaz. Az Egyesült Államok egészségügyi reformja külön, illetve specifikusan foglalkozik-e az eHealth kérdésével? Az egészségügyi reform nem. Két évvel ezelőtt volt egy korai lépés, ami foglalkozott ezzel. Azaz két politikai tevékenységről volt szó. Az egészségügyi reform inkább arra összpontosít, hogy azok számára is hozzáférhetővé tegye az ellátást, akik nem rendelkeznek biztosítással, illetve, hogy megpróbáljon az ellátás költségére is koncentrálni. Utolsó kérdés: mit javasolna a kutatás-fejlesztés kapcsán Magyarországon, a közismerten alacsony források kapcsán? Hová kellene a forrásokat irányítani az eHealth-en belül? Mik lehetnének a kulcsfontosságú alkalmazások, a főbb prioritások? Sajnos nem tudok sokat a magyar egészségügyi rendszerről és kultúráról. Az egészségügyi államtitkárral beszélgetve a legnagyobb problémát a képzett szakemberek, orvosok, egyéb egészségügyi alkalmazottak rendelkezésre állása jelenti. Azaz Magyarországon központi kérdésnek tűnik, hogy az állampolgárok az infokommunikációs technológia alkalmazásával megfelelő szakellátásban részesüljenek. Továbbá az öregedő népesség demográfiai adatai is nagyon elszomorítóak, ami azt jelenti, hogy az orvosok is idősödnek, és ez a problémát még súlyosabbá teszi. Ez valódi lehetőségnek és kihívásnak látszik különös tekintettel arra, hogy az egészségügyi ellátás eljusson a falvakba, a vidékre, valamint a kisvárosokba. Nagyon köszönöm a beszélgetést! Király Gyula NÉVJEGY H. Stephen Lieber, a HIMSS elnök-vezérigazgatója, a chicagói egyetem School of Social Service Administration fakultásán MA és az arkansasi egyetem pszichológia szakán szerzett BA képesítést. Mindkét egyetemen és a Keller Garduate School of Managementben üzleti tanulmányokat is folytatott. Tagja a HIMSS igazgatóságának és két, ezzel kapcsolatban álló társaságnak is, valamint más, vállalati, nonprofit és koalíciós tanácsnak és csoportnak, a Certification Commission for Healthcare Information Technology és a Health Information Technology Standards Panel alapítóinak egyike. Mielőtt az amerikai kórházszövetség egyik alelnökévé választották, az ENA (Emergency Nurses Association) elnökvezérigazgatójaként dolgozott. Életútjának további szakmai állomásai: az illinoisi kórházszövetség működéséért felelős alelnöke; az Illinois Pénzügyi Bizottság rangidős költségvetési elemzője. Lieber élethosszig tartó tiszteletbeli tagságot élvez az amerikai kórházszövetségben és az amerikai Society of Healthcare Risk Managementben. IME őszi konferenciák XII. Outsourcing Konferencia Időpont: 2011. november 9. (szerda) XI. Kontrolling Konferencia Időpont: 2011. december 7. (szerda) Helyszín: Best Western Hotel Hungaria 58 IME X. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2011. MÁJUS