IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Kórházi háttér nélkül működő ápolási otthon költséghatékony működése jelen finanszírozási feltételek között

  • Cikk címe: Kórházi háttér nélkül működő ápolási otthon költséghatékony működése jelen finanszírozási feltételek között
  • Szerzők: Gavallérné Rivnyák Mária, Zsigárcsik Gáborné
  • Intézmények: Máltai Gondoskodás Nonprofit Kft.
  • Évfolyam: X. évfolyam
  • Lapszám: 2011. / 4
  • Hónap: május
  • Oldal: 22-24
  • Terjedelem: 3
  • Rovat: ÁPOLÁSMENEDZSMENT
  • Alrovat: ÁPOLÁSMENEDZSMENT

Absztrakt:

A szerzők szeretnének ízelítőt adni egy pozitív példá- ról a szakmai érdeklődőknek. Ma oly gyakran csak negatív színezetben tüntetik fel az egészségügyi intézmé- nyeket, ezért szükség van előremutató példák bemutatására is. A cikk egy krónikus, tartós ápolást nyújtó, OEP finanszírozott fekvőbeteg intézményt mutat be, amely az egyik legrosszabbul finanszírozott kategória a kórház jellegű ellátások között. Az intézetünk kórházi háttérrel működik 1996. 08. 23-tól, egy profillal, a tartós ápolással.

Angol absztrakt:

We would like to give a positive example to who it may be interesting. Nowadays healthcare institutions
are often discredited and presented from their negative side, so it is needed to provide positive examples as
well. In this article authors present a publicly financed long-term care institution, which is one of the categories financed the worst among the different type of hospitals. This institution works on hospital background since 1996. the 08. 23 with a unique profile, the long-lasting nursing

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Prof. Dr. Kozmann György
Vihar készülődik? Nyugtalanság és kivárás Nagy András László
„Akció a stroke megelôzéséért” program MagyarországonHogyan kerülhetô el a stroke-válság kialakulása? IME Szerkesztőség
A Magyar Kórházszövetség XXIII. Kongresszusánakállásfoglalása Magyar Kórházszövetség Közgyûlése
A kórházi gyógyszerfelhasználás optimalizálása, avagy a központosított beszerzés előnyei és tapasztalatai a HungaroCare Kft.-nél II. rész Dr. Kőrösiné Dr. Kőhegyi Andrea, Dr. Mike László
Box-plot módszer használata a napi ágykihasználtság statisztikai feldolgozásában és ábrázolásában Dr. Gresz Miklós
A vállalkozói magatartás alakulása az egészségügyi felsőoktatásban - egy attitűdvizsgálat tanulságai Szűcs Imre, Dr. Garaj Erika
Kórházi háttér nélkül működő ápolási otthon költséghatékony működése jelen finanszírozási feltételek között Gavallérné Rivnyák Mária, Zsigárcsik Gáborné
A „ritkaság” és ennek – ritka – nagy ára Fazekas Erzsébet
Az e-Egészségügy (e-Health) magyarországi példákon keresztüli rendszerezése (Systematization of e-Health through Hungarian examples) Király Gyula
Közlemény IME Szerkesztőség
Prágában már egyedi betegazonosítást használnak Halász Árpád
Dilemmák és megoldások élőlaboros kísérletek tervezésénél Csoma Anna Csenge, Dr. Kovács Elenonóra, Uhlir Péter, Dr. Bilicki Vilmos, Dr. Alan Davies MD
Szegeden megnyílika Dél-Magyarországi Regionális Neuropathia Centrum IME Szerkesztőség
Innovációtranszfer a Közép-Magyarországi Régióban- helyzetkép az IntraMed-C2C projekt eddigi eredményei alapján Dr. Fogarassy Károly , Dr. Valovics István , Mallász Judit
Terápiás alkalmazások az otthoni ellátásban Bánhalmi András, Paczolay Dénes, Szűcs Vilmos, Dr. Csirik János, Dr. Hoffmann Ildikó
Otthon, biztonságban Mallász Judit
Számítógépes kommunikáció az egészségügy szereplői között Náray Gábor Zsolt
Világszínvonalú technológia Kaposváron IME Szerkesztőség
Az eHealth stratégiák hatása az egészségügyi ellátásraInterjú H. Stephen Lieberrel, a HIMMS elnök-vezérigazgatójával Király Gyula

Szerző Intézmény
Szerző: Gavallérné Rivnyák Mária Intézmény: Máltai Gondoskodás Nonprofit Kft.
Szerző: Zsigárcsik Gáborné Intézmény: Máltai Gondoskodás Nonprofit Kft.
MENEDZSMENT ÁPOLÁSMENEDZSMENT Kórházi háttér nélkül működő ápolási otthon költséghatékony működése jelen finanszírozási feltételek között Gavallérné Rivnyák Mária, Zsigárcsik Gáborné, Máltai Gondoskodás Nonprofit Kft. A szerzők szeretnének ízelítőt adni egy pozitív példáról a szakmai érdeklődőknek. Ma oly gyakran csak negatív színezetben tüntetik fel az egészségügyi intézményeket, ezért szükség van előremutató példák bemutatására is. A cikk egy krónikus, tartós ápolást nyújtó, OEP finanszírozott fekvőbeteg intézményt mutat be, amely az egyik legrosszabbul finanszírozott kategória a kórház jellegű ellátások között. Az intézetünk kórházi háttérrel működik 1996. 08. 23-tól, egy profillal, a tartós ápolással. We would like to give a positive example to who it may be interesting. Nowadays healthcare institutions are often discredited and presented from their negative side, so it is needed to provide positive examples as well. In this article authors present a publicly financed long-term care institution, which is one of the categories financed the worst among the different type of hospitals. This institution works on hospital background since 1996. the 08. 23 with a unique profile, the long-lasting nursing BEMUTATÁS Cikkünk azokat az erőfeszítéseket mutatja be, amelyekkel próbáljuk közfinanszírozott ápolási ellátóként a minőségi ellátás kritériumait betartva egyúttal a gazdálkodás egyensúlyát is fenntartani. 1. ábra A Máltai Gondoskodás Nonprofit Kft. Az intézményt a Magyar Máltai Szeretetszolgálat tartja fenn, működtetője a Máltai Gondoskodás Kft, amely élén ügyvezető igazgató áll, önálló egyszemélyű felelősséggel felruházva. Szakmai vezetője az ápolási igazgató, aki egészségügyi menedzser. A foglalkoztatás a Munka Törvénykönyve szerinti, a betegek ellátását kizárólag OKJ ápolók és diplomás ápolók végzik. Szakmai felügyeletét a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma, valamint a Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv Népegészségügyi Intézete látja el. Finanszírozója az OEP, és a betegek hozzájárulása az ápo- 22 IME X. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2011. MÁJUS láshoz (copayment). A fő tevékenység az ápolás, amely 3 osztályon, 70 ágyon, 2, 3 és 4 ágyas, zuhanyzós, WC-vel ellátott betegszobákban folyik. Működésünkben megnyilvánul a nonprofit gazdálkodási szervként működő és az állami, önkormányzati intézetek közötti különbség. Ugyanis költségvetése önálló, nem halmozhat fel adósságot, és munkavállalóit alkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatja. Az • • • intézmény előnyei: Az intézetben az ápolás a fő tevékenység Új épület – kiváló infrastruktúra Magasan képzett ápolók, diplomás és szakmai felsőfokon Céljaink: • Betegbiztonság • Minőségi ápolás • Minőségi ápolási eszközök és anyagok használata • Diplomás és regisztrált ápolók arányának további növelése • Ápolói hivatás imázsának emelése Minőségi ápolást csak megfelelő minőségű eszközökkel lehet elérni. Az ápolási otthon 1997-től évente méri és korrigálja az egyes tevékenységekhez szükséges eszközöket, anyagokat, valamint a feladat elvégzésére fordítandó időt – annak költségét. Ezek az adatok képezik az alapját a betegszámlának, melyet 13 éve a betegek részére is kiadunk. Ugyanakkor ez jó fokmérője a gazdálkodásnak is. Gazdálkodásunk fő mutatóit az 1. táblázat foglalja össze. 1. táblázat Az intézmény bevételi és kiadási jellemzői SZAKMAI MUNKA Betegeinket a háziorvos és/vagy a kórházi kezelőorvos utalja be kivizsgálás után, beállított terápiával. A jelenleg érvényben lévő jogszabályok értelmében, az ápolási otthonban napi 1 órában foglalkoztatunk orvost – konzulensként. Fő feladata a felvett betegek vizsgálata, terápiájuk kontrollálása a beutalási javaslat alapján. A terápiás szerek megválasztása egyik lényeges eleme a gazdálkodásnak, hiszen a gyógyszerárak között nagy különbségek vannak, és jellemző Magyarországon a polipragmázia. MENEDZSMENT ÁPOLÁSMENEDZSMENT Egy – egy beteg gyógyszer szükségletének költsége jóval magasabb lehet az OEP általi napi finanszírozásnál, melyet érthető módon nem haladhatunk meg – fenntarthatóságunk érdekében. Mivel betegeinkre jellemző a polimorbiditás, fontos teljes vertikumában tekinteni a felmerülő költségeket, mely a gyógyszereken kívül a sebkezelést és az incontinentia ellátást is jelenti az ellátottak nagy %-ában. aránya 76-84 % között mozog, és ebben lassú progressziót látunk. INNOVATÍV TECHNIKÁK Számos módszert alkalmazunk annak érdekében, hogy az intézet talpon maradhasson és még tovább fejlődhessen. Gazdasági téren: • Bevételhez és szükségletekhez igazított ésszerű, és megfontolt költségvetés szerinti gazdálkodás • Működésben a megszabott keretek betartása • Minimális raktárkészlet, a raktárakban naprakész leltár • Betegek ellátásának forintosítása (minden elvégzett tevékenység forintosítása + hotelköltség) – számlaadás A kiszabott kereteket – következmények nélkül – nem lehet túllépni, de abban az esetben módosulhatnak, ha más költségelem csökken valamelyik javára. A végeredmény, azaz az összesített keretfelhasználás nem módosulhat, hiszen ez lenne a működésképtelenség és fenntarthatatlanság felé való elmozdulás fő eleme. Szakmai téren: • Standardok és protokollok szerinti ápolás • Betegelégedettség folyamatos monitorozása • Dolgozói elégedettség folyamatos monitorozása • Korrekt dokumentálás • Új dolgozók oktatása, vizsgáztatása • Havi munkaértekezletek célzott továbbképzéssel • Statisztikai adatok folyamatos elemzése A szakmai ellátási standardokat (57 db), protokollokat (56 db) szintén már működésünk első éveiben kialakítottuk, amelyek korrekcióját évente elvégezzük. Ezek szintén a kijelölt úton való haladást teszik lehetővé. A betegek dokumentációja jogi és etikai szempontból is fontos. Célunk úgy dokumentálni, hogy abból a beteg felismerhető legyen, valamint a dokumentáció alapján és peres eljárásnál is megfelelő legyen a korrekt döntéshez. Tekintsünk át 3 szegmenst az ellátási palettáról, melyek nagy költségeket ölelnek fel: - incontinens beteg menedzselése - sebkezelés, sebellátás, decubitus kezelés - gyógyszerköltség alakítása INCONTINENS BETEGEK MENEDZSELÉSE A téma fontosságát mutatja, hogy a havi bevétel 2 %-át költjük incontinentia termékekre, és az incontinens betegek 2. ábra Az incontinens betegek létszáma éves összehasonlításban Ahhoz, hogy a költségemelkedést minimalizáljuk, folyamatos költségelemzést végzünk. Itt a mosatási költségekre, veszélyes hulladék szállításra, az incontinencia termékekre fordított költség, illetve az incontinentia termékek cseréjére fordított idő csökkentése a fő célunk. Ez utóbbi jelenleg 7-8 percet vesz igénybe betegenként. Az incontinens betegeknél az ápoló a beteg érkezésekor felméri az incontinentia fajtáját, és személyre szólóan rendeli meg a beteg számára szükséges incontinentia terméket. 3 fajta betétet és 5 különböző típusú, méretű, és befogadóképességű incontinentia nadrágot használunk, ezzel megvalósul az incontinentia személyre szabott menedzselése intézetünkben. Ezáltal tudjuk biztosítani a drágább, de tartósabb termék használatának kifizetődését (lásd 3. táblázat). 2. táblázat Az incontinentia nadrág cseréjének költségei SEBKEZELÉS, SEBELLÁTÁS, DECUBITUS KEZELÉS Ápolóink „intelligens” kötszerekkel dolgoznak intézményünk fennállása óta, amellyel évek alatt bebizonyították, hogy a minőségi termékek a költséghatékonyak! Példa erre egy nedvező lábszárfekély ellátásának költsége hagyományos és intelligens kötszerek használatával: míg hagyományos kötszerek alkalmazásával a napi költségek 565 forintot tesznek ki, addig intelligens kötszer alkalmazásával ez csak 285 Ft. IME X. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2011. MÁJUS 23 MENEDZSMENT ÁPOLÁSMENEDZSMENT Azért takaríthatjuk meg nedves sebkezelés esetén a költségek közel 50%-át, mert ezek a kötszerek napokig fent maradhatnak a seben, így segítve elő a sebgyógyulást. Ezeknek a technikáknak az alkalmazása tehát túl a klinikai hatékonyságukon csökkenti a kiadásokat is. GYÓGYSZERKÖLTSÉG RACIONALIZÁLÁS Annak ellenére, hogy a gyógyszerárak folyamatosan emelkednek, az erre fordított kiadásaink mégsem növekedtek nagymértékben. Mindezt annak köszönhetjük, hogy az ugyanolyan hatóanyagú, de olcsóbb generikumokat használjuk (lásd 3. táblázat). súlyát. Ápolási otthonunkat standardok és protokollok előírásai teszik szabályosan, minőségileg magas színvonalon működővé. Minden egyes ápolási tevékenységünk, annak anyagszükséglete folyamatosan mérve, illetve forintosítva van – a pontos és hatékony munkavégzés, és költségelemzés miatt. Ez teszi lehetővé, hogy csak a valóban szükséges, és folyamatosan használt anyagokat rendeljük be raktárainkba. Mindez lehetővé teszi a tervezhetőséget, a költséghatékonyságot. A szoros elszámolás eredményeképpen némi megtakarítást tudunk kieszközölni, amely ugyan csekély pl. bérfejlesztésre, de a tárgyi és személyi feltételeink kedvezőbbé tételét elő tudja segíteni. A tárgyi feltételek megteremtésén túl dolgozóink részére szeretnénk olyan munkahelyi légkört teremteni, amely vonzóbbá teheti e nehéz szakmát. Próbálunk lelki, magánéleti problémáikban segítséget nyújtani, valamint pszichés támogatást adni pl. az egészséges életmódra való nevelésben (mozgás szeretete – tornaterem létrehozása; egy alma elfogyasztása 1 cigaretta helyett...). Olyan teamet, olyan csapatot igyekszünk összekovácsolni különböző csapatépítő programok segítségével is, amelyben dolgozóink jól érzik magukat, szívesen vesznek részt benne. KÖVETKEZTETÉSEK A hatékony munkavégzéshez szükséges feltételek megteremtésének tehát számunkra nem pusztán anyagi oldala van, de kétségtelen, hogy a szorosan kontrollált költségek teszik lehetővé azt, hogy intézményünk viszonylag stabil lábakon álljon adósság nélkül. A fent bemutatott technikákkal sikerül rossz finanszírozási körülmények között, a fő költséghordozó tevékenységek gondos figyelésével fenntartani a gazdálkodás egyen- Tények és adatok támasztják alá, hogy a nehéz gazdasági helyzetben is lehet okos gazdálkodással költséghatékonyan működni. 3. táblázat Összehasonlító gyógyszerárak gyakorlatunkban. A SZERZÔK BEMUTATÁSA 24 Gavallérné Rivnyák Mária 1996-tól dolgozik a Máltai Gondoskodás Nonprofit Kft. ápolási otthonában ápolási igazgatóként. 1996-ban szerzett diplomás ápolói végzettséget Nyíregyházán a DOTE Egészségügyi Főiskolán, majd 1998-ban egészségügyi menedzser diplomát a HIETÉ-n. Zsigárcsik Gáborné 1996-tól dolgozik a Máltai Gondoskodás Nonprofit Kft. ápolási otthonában ápolási igazgató helyettesként. 1998-ban szerzett osztályvezető ápolói végzettséget Budapesten az ETI-ben, majd 2011-ben Nyíregyházán a DOTE Egészségügyi Főiskolán. IME X. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2011. MÁJUS