Intézmények:Bajcsy-Zsilinszky Kórház és Rendelőintézet vezetési tanácsadó, Zuglói Egészségügyi Szolgálat
Évfolyam: XVII. évfolyam
Lapszám:2018. / 4
Hónap:május
Oldal:55-58
Terjedelem:4
Rovat:INFOKOMMUNIKÁCIÓ
Alrovat:INTERNET / E-HEALTH
Absztrakt:
A Zuglói Egészségügyi Szolgálat (ZESZ) olyan, a kor követelményeinek megfelelő weboldal létrehozását cé lozta meg, amely képes teljesíteni a következő specifikációkat: 1.) a beteg minimális kattintásszám mellett gyorsan jusson aktuális információhoz; 2.) valamennyi mobil eszközön (tablet, mobil telefon) jól kezelhető; 3.) az alapvető módosítások, adatfeltöltések az intézményi adminisztráció részéről is egyszerűen, webes felületen elvégezhetők; 4.) kerüljenek beépítésre a felhasználók által ma már evidenciaként alkalmazott technológiák (pl.: GoogleMaps, On-line előjegyzés, On-line kérdőív, többdimenziós keresési lehetőségek stb.). Jelen tanulmány alapvető célja, hogy ismertesse az új weboldal funkcióit, az egyedi megoldási módok alkalmazását, a felhasználói aktivitás elemzését.
Angol absztrakt:
Zugló Health Service started its new website in 2017. The main development goals were the following: 1.) quick access to information with the minimal number of clicks; 2.) easy support for any type of mobile devices (tablet, mobile phone); 3.) editable on the web with simple-use surface; 4.) use of new technologies (Google Maps). The aim of this publication is to present the functions of the new website, custom solutions, and user activity analysis.
A regisztrálást követően fogja tudni megtekinteni a cikk tartalmát!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
Sikeresen szavazott a cikkre!
Tisztelt Felhasználónk!
Köszönjük a szavazatát!
A szavazás nem sikerült!
Tisztelt Felhasználónk!
Ön már szavazott az adott cikkre!
Cikk megtekintése
Tisztelt Felhasználónk!
A cikk több nyelven is elérhető! Kérjük, adja meg, hogy melyik nyelven kívánja megtekinteni az adott cikket!
Cikk megtekintésének megerősítése!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekintetni kívánt cikk tartalma fizetős szolgáltatás.
A megtekinteni kívánt cikket automatikusan hozzáadjuk a könyvespolcához!
A cikket bármikor elérheti a könyvespolcok menüpontról is!
INFOKOMMUNIKÁCIÓ INTERNET / E-HEALTH Innovatív webfejlesztés a Zuglói Egészségügyi Szolgálatnál Dr. Czinkóczi Sándor, Dr. Révai Tamás, Zuglói Egészségügyi Szolgálat A Zuglói Egészségügyi Szolgálat (ZESZ) olyan, a kor követelményeinek megfelelő weboldal létrehozását célozta meg, amely képes teljesíteni a következő specifikációkat: 1.) a beteg minimális kattintásszám mellett gyorsan jusson aktuális információhoz; 2.) valamennyi mobil eszközön (tablet, mobil telefon) jól kezelhető; 3.) az alapvető módosítások, adatfeltöltések az intézményi adminisztráció részéről is egyszerűen, webes felületen elvégezhetők; 4.) kerüljenek beépítésre a felhasználók által ma már evidenciaként alkalmazott technológiák (pl.: GoogleMaps, On-line előjegyzés, On-line kérdőív, többdimenziós keresési lehetőségek stb.). Jelen tanulmány alapvető célja, hogy ismertesse az új weboldal funkcióit, az egyedi megoldási módok alkalmazását, a felhasználói aktivitás elemzését. Zugló Health Service started its new website in 2017. The main development goals were the following: 1.) quick access to information with the minimal number of clicks; 2.) easy support for any type of mobile devices (tablet, mobile phone); 3.) editable on the web with simple-use surface; 4.) use of new technologies (GoogleMaps). The aim of this publication is to present the functions of the new website, custom solutions, and user activity analysis. BEVEZETÉS A ZESZ fejlesztés előtti weboldala még a 90’-es évek technológiájával készült, így sem a dizájn, sem a vertikális tartalmi struktúra tekintetében nem felelt meg a menedzsment által megfogalmazott követelményeknek egyszerűség, hatékonyság szempontjából. A régi weboldal áttekinthetetlen menürendszerét, információ halmazát már nem volt értelme módosítgatni, ezért amellett döntöttünk, hogy „újra gomboljuk a kabátot”, és egy teljesen új tartalmi struktúrát, dizájnt hozunk létre. Alapos piacelemzést követően bíztuk meg a feladat végrehajtásával a fejlesztőt. Az új weboldallal szemben az intézmény vezetése a következő elvárásokat fogalmazta meg: 1.) a beteg minimális kattintásszám mellett gyorsan jusson aktuális információhoz; 2.) valamennyi mobil eszközön (tablet, mobil telefon) jól kezelhető; 3.) az alapvető módosítások, adatfeltöltések az intézményi adminisztráció részéről is egyszerűen, webes felületen elvégezhetők; 4.) kerüljenek beépítésre a felhasználók által ma már evidenciaként alkalmazott technológiák (pl.: GoogleMaps, On-line előjegyzés, On-line kérdőív, többdimenziós keresési lehetőségek). A FEJLESZTÉSI FOLYAMAT LÉPÉSEI, A WEBOLDAL FUNKCIÓI A webfejlesztési folyamat első lépéseként tehát le kellett tisztítanunk a korábbi weboldal által kumulatív jelleggel össze- IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY gyűjtött, mára már elavult és nem lényeges információkat. Következő lépésben definiálnunk kellett, hogy mely információk relevánsak a beteg szempontjából. A releváns információkat rangsoroltuk, majd összeállítottuk a weboldal menüstruktúráját. Ezt követően meg kellett tervezni, hogy az egyes menüpontok alatt milyen funkcionalitású és milyen dizájnú dinamikus elemek, adatbázisok kerüljenek beépítésre. Fontos kritérium volt, hogy az egyes statikus tartalmak, valamint a dinamikus adatbázisok webprogramozói tudás nélkül az intézményi adminisztráció részéről is menedzselhetők legyenek. Ennek érdekében – a fejlesztő cég javaslatára – a Wiki tartalomkezelő rendszer alkalmazása mellett döntöttünk, amely a hipertext alapú tartalomkezelő rendszerek egyik fajtája. Ez egy olyan szoftver, amely – egy egyszerű leíró nyelv segítségével – lehetővé teszi az interneten elérhető dokumentumok létrehozását, fejlesztését. Az így létrehozott weblapok egyszerű web-böngészővel megtekinthetők és szerkeszthetők lesznek. A végleges menüstruktúra közel 3-4 hónapos iteratív teammunka eredménye, amely folyamatos aktualizálása, karbantartása a ZESZ munkatársak feladata. A webfejlesztési projekt vezetője a ZESZ részéről Dr. Czinkóczi Sándor PhD operatív igazgatóhelyettes volt. A következő részben ismertetjük a menüpontokat, külön részletezve a funkcionalitás szempontjából egyedi megoldásokat, dinamikus elemeket. FEJLÉC Bemutatkozás • Köszöntő; Igazgató főorvos úr köszöntője, az Intézmény rövid bemutatása. • Menedzsment; Az Intézmény vezetőségének fényképes bemutatása, elérhetőségekkel. • Minőségpolitikánk; Az MSZ EN ISO 9001:2015 szabvány szerinti minőségirányítási rendszerünk minőségpolitikai nyilatkozata, stratégiai célrendszere. • Intézmény bemutatása; A ZESZ történetének, stratégiai irányelveinek, valamint a szakrendelők működésének részletes bemutatása, kapacitás adatokkal, felnőtt és gyermek szakellátások szerinti bontásban. • Partnereink, társintézmények; Együttműködő szakmai szervezetek, kórházak, oktatási intézmények, felügyeleti szervek, és szerződéses partnerek ismertetése, hiperhivatkozással a saját weboldalakra. • Galéria; Intézményi fényképek bemutatása. XVII. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2018. MÁJUS 55 INFOKOMMUNIKÁCIÓ INTERNET / E-HEALTH Tudományos életünk • Belső intézményi elődadások; A Semmelweis Egyetem által akkreditált belső intézményi előadások felsorolása év szerinti bontásban. • Külső előadások, konferenciák; Országos szintű konferenciákon, intézményi dolgozó által megtartott előadások felsorolása. • Publikációs listánk Tudományos egészségügyi folyóiratokban megjelent, az intézmény dolgozói által publikált tanulmányok listája. Állásajánlataink Orvosi, szakdolgozói, egyéb műszaki-gazdasági álláspályázatok kiírása. Tudnivalók • Betegfelvételtől az orvosi ellátásig Lényeges információk ismertetése a betegfelvételtől az orvosi ellátásig. • Térítési díjak A kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe nem vehető, valamint az egészségbiztosítás keretében is igénybe vehető egyes egészségügyi szolgáltatások .pdf formátumban letölthető térítési díjai. • Betegjogi képviselő A területileg illetékes betegjogi képviselő elérhetőségei. • Gyakran ismételt kérdések (GYIK) A honlap használatával, az alapellátással, valamint a szakrendelések funkcióival kapcsolatos leggyakrabban felmerülő kérdések és válaszok ismertetése. • Kapcsolat Az Intézmény fontosabb elérhetőségei. NAVIGÁCIÓS MENÜ • • • • • 56 Főoldal Hiperhivatkozás a nyitó oldalra. Ügyelet A felnőtt, gyermek, valamint a gyógyszertári ügyeleti ellátással kapcsolatos információk. Tudnivalók az előjegyzésről Az Intézmény előjegyzési rendszerével kapcsolatos fontosabb információk leírása. On-line előjegyzés A medikai szoftverrel összekötött, on-line előjegyzés indító oldala, letölthető részletes ismertetővel és az időpont foglalás menetét leíró tájékoztatóval. Betegelégedettségi kérdőív On-line felületen kitölthető, az Intézmény által működtetett minőségirányítási rendszer számára gyorsan feldolgozható input „vevői” információkat biztosító betegelégedettségi kérdőív. A kérdőíven 5 fokú skálán mérjük a betegek elégedettségét, valamint az Intézmény működésével kapcsolatos értékelési kritériumok – a betegek szempontjából való – fontosságát. Az irányított kérdéseken kívül van lehetőség a szabad szöveges megjegyzések beírására is. IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY • Szakrendeléseink • Örs vezér téri / Hermina úti szakrendelő Az oldal a felnőtt és a gyermek szakrendelések listáját/alapadatait tartalmazza: • szakrendelés neve; • szakrendelés ismertetése gomb, ahol a szakrendeléssel kapcsolatos alapadatok leírása olvasható: rendelés elérhetőségei, alapvető feladata, szakrendelés orvosainak neve; • orvos neve, elérhetőségek; • a hét napjaira lebontott rendelési idők; • megjegyzések: előjegyzési, beutalási kötelezettség jelzése, valamint az orvos esetleges távollétének időintervalluma. Integrálásra került egy GoogleMaps térkép, amely az azonnali útvonaltervezést teszi lehetővé, akár mobil eszközön keresztül is, megkönnyítve ezzel a betegek szakrendelőbe való eljutásának megtervezését. Az oldalon elhelyezésre került több „mini” alkalmazás, amely a betegek tájékozódását nagy mértékben elősegíti: • Szakorvosok névsora gomb Valamennyi szakorvost ábécé sorrendben tartalmazó oldal, névvel, beosztással és elérhetőségekkel. Beépítésre került egy a teljes névsort szűkítő kereső is, ahol a keresett szakorvos nevére, vagy annak egy részletére lehet keresni. • Távollévő orvosok gomb Telephelyi (Örs, Hermina) és gyermek/felnőtt szakellátás szerinti bontásban tartalmazza a távollévő (szabadság, továbbképzés stb.) orvosokkal kapcsolatos információkat: rendelés neve, távollévő orvos neve, távolmaradás időintervalluma, rendelés telefonszáma. • Aktuális heti felnőtt/gyermek szakrendelések gomb Az aktuális heti szakrendelések adatbázis létrehozásának és folyamatos frissítésének célja kettős: 1.) a betegirányítás legyen képes valamennyi szakrendelés tekintetében aktuális rendelési (műszakbeosztási) információval (orvos névvel) ellátni az érdeklődő betegeket; 2.) a szakrendelőbe induló beteg pontosan tudja, hogy mikor, hol, melyik orvos rendel. Az általánosan feltüntetett rendelési beosztások számos ok miatt (szabadság, betegség stb.) változhatnak, így az aktuális rendelési idő adatbázis egy héttel előre jelzi az esetleges eltéréseket a betegek számára. Az oldal mindig az aktuális héten délelőtt/délután rendelő orvos nevét tartalmazza, valamennyi szakrendelés tekintetében. • Alapellátás • Háziorvosi szolgálat Tartalmazza a felnőtt/gyermek háziorvosi szolgálatokkal kapcsolatos lényeges információkat: orvos neve, elérhetősége; a hét napjaira lebontott rendelési idők; megjegyzések (helyettesítő orvos neve, XVII. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2018. MÁJUS INFOKOMMUNIKÁCIÓ • • • • • INTERNET / E-HEALTH saját honlap hivatkozása stb.). Beépítésre került valamennyi háziorvosi szolgálat telephelyének GoogleMaps térképe, a könnyebb tájékozódás és eljutás érdekében. Az oldalon szerepel még három adatbázisra mutató gomb: Háziorvosok névsora gomb Ábécé sorrendben tartalmazza a háziorvosok névsorát, felnőtt/gyermek háziorvosi szolgálat szerinti bontásban. Az adatbázis a következő információkat tartalmazza: háziorvos neve, körzet száma, rendelő címe, telefonszám. Háziorvosi utcajegyzék Letölthető .pdf formátumban tartalmazza valamenynyi gyermek/felnőtt háziorvosi körzethez tartozó utcajegyzéket. Háziorvosok keresése lakcím alapján A beépített kereső segítségével a felnőtt/gyermek háziorvosi, fogorvosi és védőnői szolgálat tekintetében lehet megtalálni lakcím alapján, hogy az illető mely körzethez tartozik. Fogászat Tartalmazza a felnőtt/gyermek fogorvosi rendelésekkel kapcsolatos lényeges információkat: orvos neve, elérhetősége; a hét napjaira lebontott rendelési idők; megjegyzések (helyettesítő orvos neve, saját honlap hivatkozása stb.). Beépítésre került valamennyi fogorvosi rendelés telephelyének GoogleMaps térképe, a könynyebb tájékozódás és eljutás érdekében. Az oldalon szerepel még három adatbázisra mutató gomb: • Fogorvosok névsora gomb Ábécé sorrendben tartalmazza a fogorvosok névsorát, felnőtt/gyermek fogorvosi rendelés szerinti bontásban. Az adatbázis a következő információkat tartalmazza: orvos neve, elérhetőségek; rendelő címe; rendelési idők. • Fogorvosi utcajegyzék Letölthető .pdf formátumban tartalmazza valamenynyi gyermek/felnőtt fogorvosi körzethez tartozó utcajegyzéket. • Fogorvosok keresése lakcím alapján A beépített kereső segítségével a felnőtt/gyermek háziorvosi, fogorvosi és védőnői szolgálat tekintetében lehet megtalálni lakcím alapján, hogy az illető mely körzethez tartozik. Védőnői szolgálat Telephelyenként tartalmazza a védőnők ábécé szerinti névsorát, a körzetszámot, és az elérhetőségeket. Beépítésre került valamennyi védőnői telephely GoogleMaps térképe, a könnyebb tájékozódás és eljutás érdekében. Az oldalon szerepel még három adatbázisra mutató gomb: IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY • • • Védőnők névsora gomb Ábécé sorrendben tartalmazza a védőnők névsorát körzetszámmal, címmel együtt. Védőnői utcajegyzék Letölthető .pdf formátumban tartalmazza valamenynyi védőnői körzethez tartozó utcajegyzéket. Védőnők keresése lakcím alapján A beépített kereső segítségével a felnőtt/gyermek háziorvosi, fogorvosi és védőnői szolgálat tekintetében lehet megtalálni lakcím alapján, hogy az illető mely körzethez tartozik. • Otthoni szakápolás Az otthoni szakápolással kapcsolatos lényeges információkat tartalmazza: cím; elérhetőségek; az igénybevétel feltételei; igénybe vehető szolgáltatások; az otthoni szakápolás vezetőjének neve. • Foglalkozás-egészségügy A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás lényeges információit tartalmazza: orvos neve, elérhetőségek; a hét napjaira lebontott rendelési idők; megjegyzések (beutalási/előjegyzési rend). Beépítésre került az ellátás telephelyenkénti GoogleMaps térképe, a könnyebb tájékozódás és eljutás érdekében. Az oldalon szerepel továbbá a szakrendelés ismertetése gomb, ahol a szakrendeléssel kapcsolatos alapadatok leírása olvasható: rendelés elérhetőségei, alapvető feladata, szakrendelés orvosának neve. Valamennyi menüpont a nyitó oldalról elérhető, ahol a mindig aktuális híreket is elolvashatják a weboldal látogatói. A honlap természetesen rendelkezik a látássérültek számára könynyebben olvasható nagy kontrasztú változattal is, a sárga alapon három fekete pont szimbólum segítségével. A közérdekű adatok menüpont alatt a törvényi kötelezettségnek eleget téve az alábbi információk érhetők el: • A tevékenységre, működésre vonatkozó adatok • Gazdálkodási adatok • Szervezeti és személyzeti adatok • Üvegzseb (közbeszerzés) • Szerződések (nettó 5 millió forint felett) RÖVID STATISZTIKA A FELHASZNÁLÓI AKTIVITÁSOKRÓL A Google Analytics alkalmazás segítségével lehetőségünk van figyelemmel kísérni a felhasználók viselkedését, ezen keresztül továbbfejleszteni az intézményi weboldal hatékonyságát. A 2017. október 13. – 2018. január 10. közötti időintervallumban vizsgált felhasználói aktivitások tekintetében az 1. táblázatban látható statisztikákat rögzítettük. Az elemzésben szereplő definíciók forrása: Google Analytics Súgó Szószedet (https://support.google.com/analytics/topic/ 6083659?hl=hu&ref_topic=3544906 ) XVII. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2018. MÁJUS 57 INFOKOMMUNIKÁCIÓ INTERNET / E-HEALTH 1. táblázat A felhasználói viselkedések statisztikája (Forrás: https://analytics.google.com) A fenti táblázatból könnyen kiolvasható, hogy a vizsgált 3 hónapos időszakban a zesz.hu weboldalt havonta átlagosan ezer felhasználó nyitotta meg, akik összesen közel ötezer munkamenetet hajtottak végre, és 15 743 oldalt tekintettek meg. Egy munkamenet alatt átlagosan 3,26 oldalt tekintettek meg, egy munkamenet átlagos időtartalma 2 perc 33 másodperc volt. Mindez jelzi, hogy a felhasználók rendkívül aktívan használják az új weboldal funkcióit, egy-egy megtekintés alkalmával több mint három oldalt megnyitnak és átlagosan két és fél percet töltenek a weboldalunkon. Az összesített munkamenetek számát (4 830) elemezve azt látjuk, hogy az új látogatók aránya 47,1% (2 277), míg a visszatérő látogatók aránya 52,9% (2 553). Azon egyoldalas munkamenetek százalékos aránya, ahol nem történt interakció az oldallal, tehát a visszafordulási arány 32,94%. Ez a mutató azt jelzi, hogy a látogatók 67%-a túllép a nyitó oldalon és további oldalakat nyit meg, míg a látogatók 33%-a már a nyitó oldalon megtalálja a szükséges információkat (pl. nyitvatartási idő; telefonszám; labor vérvételi idő; hírek, aktualitások; stb.). Mobil telefonról és táblagépről a felhasználók 21,39%-a (631 fő) nyitotta meg a weboldalt, akik összesen 1168 munkamenetet indítottak el és 3244 oldalt tekintettek meg. E statisztika alapján érzékelhető, hogy a felhasználók részéről van igény a mobil eszközökkel való kompatibilitásra. A 10 leggyakrabban felkeresett oldal volt sorrendben: Örs vezér téri szakrendelő (17,56%); Főoldal (17,49%); Hermina úti szakrendelő (9,55%); Szakrendeléseink (8,82%); Háziorvosi szolgálat (6,12%); Aktuális heti felnőtt szakrendelések (Örs vezér tér) (4,03%); On-line előjegyzés (3,88%); Aktuális heti gyermek szakrendelések (Örs vezér tér) (2,89%); Aktuális heti felnőtt szakrendelések (Hermina út) (2,67%); Előjegyzéssel kapcsolatos információk (2,41%). A munkamenetek 90,83%-át (4 387) Magyarországról érkező látogatók hajtották végre, a további megoszlások a külföldi látogatások tekintetében: Németország 2,53% (122); Egyesült Királyság 1,72% (83); Nem azonosított ország 1,43% (69); Ausztria 0,75% (36); USA 0,75% (36); Svájc 0,39% (19); Lengyelország 0,39% (19); Franciaország 0,37% (18); Hollandia 0,17% (8). Jól látható, hogy a weboldalt alapvetően Magyarországról látogatják, azonban valószínűsíthető a Németországban, az Egyesült Királyságban vagy más országokban dolgozó hazai látogatók érdeklődése is. A weboldalt nagy százalékban (72,24%) Internet Explorer böngészővel nyitották meg. További 5 leggyakrabban alkalmazott böngésző volt a Safari (9,19%); az Android Browser (8,82%); a Firefox (4,45%); valamint a Chrome (2,92%) és az Opera Mini (1,41%). A látogatói operációs rendszerek rangsorának első 5 elelme: Windows (77,06%); Android (11,30%); Windows Phone (9,63%); iOS (0,99%); Linux (0,46%). A mobil felületen leggyakrabban használt látogatói rendszer volt az Android (46,75%); a Windows Phone (39,81%) és az iOS (4,11%). ÖSSZEGZÉS A teljes webfejlesztési projekt mintegy 8 hónapot vett igénybe, amely alatt folyamatos szakmai egyeztetés zajlott a fejlesztő cég és a Zuglói Egészségügyi Szolgálat szakemberei között. A projekt megbeszéléseket a legkorszerűbb és költséghatékony platformokon bonyolítottuk le (skype, viber, e-mail). Fontos fejlesztési irányelvünk volt az egyszerűség és az információs relevancia. Az egyszerűség alatt a minimális kattintásszám mellett a maximális információ elérhetőségét értettük. Az információs relevancia azt jelenti, hogy valóban csak olyan információ kerüljön a weboldalra, amely a betegek/páciensek szempontjából lényeges és aktuális. Mindemellett alapelvárás volt, hogy valamennyi mobil eszköz (mobil telefon, tablet) valamennyi operációs rendszerén jól olvasható és kezelhető felületű legyen a weboldal. A weboldal kifejlesztéséhez alkalmazott tartalomkezelő rendszernek (CMS-content management system – Wiki) köszönhetően az egyes adatbázisok, statikus és dinamikus adattartalmak menedzselése az intézményi adminisztráció részéről különösebb webprogramozói tudás nélkül is elvégezhetők. A Google Analytics statisztikai elemzések alapján elmondható, hogy a felhasználók aktívan használják a zesz.hu weboldalt mind asztali, mind mobil eszközökről egyaránt. A fejlesztési folyamat eredményeképpen olyan – a mai modern technológiákat felhasználó – új intézményi weboldal jött létre, amely jól szimbolizálja a ZESZ vezetésének elkötelezettségét a folyamatos javítás-fejlesztés stratégiai irányelv felé. Dr. Czinkóczi Sándor bemutatása lapunk XVI. évfolyamának 1. számában, Dr. Révai Tamás bemutatása pedig lapunk XV. évfolyamának 1. számában olvasható. 58 IME – INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY XVII. ÉVFOLYAM 4. SZÁM 2018. MÁJUS