IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Elindult a Dr. Info,az ESzCsM telefonos és internetes tájékoztató szolgáltatása

  • Cikk címe: Elindult a Dr. Info,az ESzCsM telefonos és internetes tájékoztató szolgáltatása
  • Szerzők: eEgészség Programiroda
  • Intézmények: ESZCSM
  • Évfolyam: III. évfolyam
  • Lapszám: 2004. / 5
  • Hónap: június
  • Oldal: 34-35
  • Terjedelem: 2
  • Rovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ
  • Alrovat: eHEALTH, eEGÉSZSÉG

Absztrakt:

A 2003 második felében indult eEgészség Program egyik kiemelt célja a közvetlen tájékoztatás, tájékozódás lehetőségeinek javítása az egészségügyi-szociális ágazatban. Az egészségügy hatékonyságának és színvonalának emelésekor kiemelt fontosságú a társadalom informáltsága. Az esetenként bonyolult, néha áttekinthetetlen ellátórendszerben a többnyire tájékozatlan beteg alárendeltnek, kiszolgáltatottnak érezheti magát: passzív „elszenvedője” a gyógyítási folyamatnak, ahelyett, hogy aktív részvevője lenne. E jelenség feloldására szolgál többek között az Európai Unió eHealth irányának megfelelő, és az eEgészség Program részeként megvalósult Dr. Info, egy telefonon és interneten elérhető egészségügyi információszolgáltatás együttes, amely bárki számára elsődleges forrásként rendelkezésre áll, napi 24 órában. A Dr. Info segítségével a lakosság folyamatosan kaphat az egészséggel, betegségekkel, az egészségüggyel általában, illetve az egyes intézményekkel kapcsolatosan információkat. A rendszer, miközben a felhasználók informáltságán javít, egészségtudatos, felelős magatartásukat is fejleszti.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Ari Lajos
Fókuszban az Irányított Betegellátási Rendszer - Dr. Horváth Ágnes, az OEP fôosztályvezetôjének tájékoztatójaaz IBR négy éves mûködésérôl Dr. Horváth Ágnes
IBR konferencia beszámoló Nagy András László
Radnai György, az Egészségügyi Reform Programirodakormánybiztosának válasza a Magyar Kórhászövetségnek azellátásszervezôkrôl szóló törvénytervezettel kapcsolatos kérdéseire Radnai György
Ó, reform, nem ellened haragszom, érted Dr. Weltner János
HBCS avagy a piac diszkrét bája (szelíd viszontválasz Dózsa Csaba „Agresszív” HBCS-politika címû írására) Dr. Szummer Csaba
Szerkesztőségi állásfoglalás
Adóssághelyzet az egészségügyi intézményekben - A Kincstári Biztosi rendszer tapasztalatai Forgács Péter
Kihívások a kórházhigiénében, Nemzeti Nosocomialis Surveillance Rendszer (NNSR), 2004. Dr. Molnár Kornélia
Az egészségügyi minőségbiztosítás helyzete az Európai Unióhoz történő csatlakozás előtt - Beszámoló a Debreceni Egészségügyi, Minôségügyi Napok IV. Konferenciájáról Dr. Gődény Sándor
Elindult a Dr. Info,az ESzCsM telefonos és internetes tájékoztató szolgáltatása eEgészség Programiroda
Az ellátás különböző szintjeinek összekapcsolása - a hazai egészségügyi informatika következő nagy lépése Dr. Rékassy Balázs
Beszédfelismerés az orvosi dokumentáció korszerűsítésére Dr. Nyers Ágnes
MEDIP-Platformfüggetlen szoftver keretrendszer orvosi képfeldolgozáshoz Dr. Emri Miklós, Dr. Hajdu András, Dr. Kormos János, Lencse Zsolt
Laboratóriumi elvárások informatikai rendszerrel szemben Dr. Herczeg Tamás
Automatizálás az in-vitro diagnosztikai laboratóriumokban Keszei Péter
Új tudományág a palettán:az egészség-gazdaságtan - Beszélgetés Dr. Kaló Zoltán egészségügyi közgazdásszal Boromisza Piroska

Szerző Intézmény
Szerző: eEgészség Programiroda Intézmény: ESZCSM
INFOKOMMUNIKÁCIÓ eEGÉSZSÉGÜGY Elindult a Dr. Info, az ESzCsM telefonos és internetes tájékoztató szolgáltatása A 2003 második felében indult eEgészség Program egyik kiemelt célja a közvetlen tájékoztatás, tájékozódás lehetőségeinek javítása az egészségügyi-szociális ágazatban. Az egészségügy hatékonyságának és színvonalának emelésekor kiemelt fontosságú a társadalom informáltsága. Az esetenként bonyolult, néha áttekinthetetlen ellátórendszerben a többnyire tájékozatlan beteg alárendeltnek, kiszolgáltatottnak érezheti magát: passzív „elszenvedője” a gyógyítási folyamatnak, ahelyett, hogy aktív részvevője lenne. E jelenség feloldására szolgál többek között az Európai Unió eHealth irányának megfelelő, és az eEgészség Program részeként megvalósult Dr. Info, egy telefonon és interneten elérhető egészségügyi információszolgáltatás együttes, amely bárki számára elsődleges forrásként rendelkezésre áll, napi 24 órában. A Dr. Info segítségével a lakosság folyamatosan kaphat az egészséggel, betegségekkel, az egészségüggyel általában, illetve az egyes intézményekkel kapcsolatosan információkat. A rendszer, miközben a felhasználók informáltságán javít, egészségtudatos, felelős magatartásukat is fejleszti. A Dr. Info tartalmában integrált lakossági kommunikációs és tájékoztató rendszer, amely az információkat egy közös adatbázisból veszi, és eltérő elérhetőségi-felülettel széles körű hozzáférést biztosít. A szolgáltatás a lakosság számára kétféle módon érhető el: telefonon, helyi tarifás hívással 16 órában (06-22 óráig a 06 40 374 636 – azaz: 06 40 DRINFO – telefonszámon), és 24 órán át internetes felületen keresztül, amely az ágazati portál része (www.drinfo.eszcsm.hu). A telefonos szolgáltatást szakképzett mentőápolók, középfokú végzettségű szakápolók végzik megfelelő felkészítés után. Vizsgálják a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának lehetőségét is. A rendszer nem „telefondoktor”, és nem is „az orvos válaszol” típusú szolgáltatás. A válaszadó szigorúan egy adatbázisból, az internetes rendszerre támaszkodva ad információt. A jelenlegi szolgáltatások alapjaként megbízható forrásból származó, „közhiteles” információk kerülnek a rendszerbe. Például ilyen az ÁNTSZ és az OEP szolgáltatói adatbázisának publikus szelete, a törzskönyvezett gyógyszerek teljes adatbázisa, a „Gyógyszer a családban” című frissített kiadvány, az „Orvos a családban” (The Merck Manual of Diagnosis and Therapy) magyar adaptációja, hasznos tudnivalók a sürgősségi ellátásokról, valamint 34 IME III. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2004. JÚNIUS szakmai linkek olyan szakmai tartalmakra, amelyek frissítettek, és konszolidáltak. (1. ábra) Hasonló, de további szolgáltatásokat adó rendszer már jól működik például Angliában, Skóciában, Ausztráliában és más országokban, ahol ugyancsak speciálisan képzett és tapasztalt kezelők – egészségügyi szakszemélyzet, de nem orvosok – fogadják a hívásokat, és irányított kérdéseken keresztül döntik el, hogy a beteg mit tegyen. Ez egyben a Dr. Info továbbfejlesztésének iránya is. A későbbiekben a rendszer olyan új területekkel bővíthető, mint az életmód tanácsadás, az egészségügyi szakmának szóló, zárt szakmai tanácsadás, konzultációs rendszer, döntéstámogatási rendszerek stb. 1. ábra Adatbázisok, és azok elérése 2004. május 17-én a Dr. Info első fázisa indult el. Itt a cél magának az egészségügyi tájékoztató rendszernek a bevezetése, a feltételek és keretek kialakítása volt. Eredményként él, működik a telefonvonal, a Web-felület a portálról elérhető. Egyenlőre azonban alapvetően a statikus, döntési algoritmust nem igénylő információk érhetők el az adatbázisokból, és tulajdonképpen jelenleg egy „ágazati tudakozó” jellegű a működés. A szolgáltatás létrehozása előtt az ESzCsM felmérte a lehetséges megvalósítási módokat, és azok közül választotta ki a „legköltséghatékonyabb” megoldást. A technikai feltételek létrehozása eddig 43,8 millió forintba került. Az éves működtetés, humánerőforrás-költségei az üzemeltetéssel együtt 50 millió forintot, a további fejlesztés költségei 37 millió forintot tesznek ki. INFOKOMMUNIKÁCIÓ eEGÉSZSÉGÜGY A szolgáltatás rövid határidővel történő megkezdése és a költségtakarékos megoldások figyelembevételével az ESzCsM épületében alakították ki a szolgáltatást. Középpontjában egy közepes méretű vállalat igényeit is kiszolgáló kommunikációs központ áll, megfelelő call center és hangrögzítő eszközökkel. A hiteles adatbázisokból szűrt, feldolgozott, integrált adatokból Web-felületen elérhető adatbázist hoztak létre az iroda Web-szerverén. Ehhez az adatbázishoz kapcsolódik az információt szolgáltató kezelő személyzet, az előttük lévő internetes/intranetes számítógépes munkahely segítségével. Az adatbázisból nyerhető információk alapján tájékoztatja a kezelő a telefonon érdeklődőt, a beszélgetést pedig digitálisan rögzítik (2. ábra). Az irodai rendszer 24 órás állandó, távadat kapcsolati összeköttetésben áll az alapadatokat tartalmazó külső rendszerekkel, és a publikus megjelenítést végző internet-szolgáltató rendszerével. A lakossági érdeklődők a nyilvános internet-elérési csatornákon keresztül érhetik el az itt elhelyezett adatokat. Az iroda adatbázisa folyamatosan szinkronizálódik az internet-szolgáltató szerverével. A távadat kapcsolatot tűzfalrendszer védi az illetéktelen behatolások ellen. A bérelt vonali összeköttetés kiesése esetére tartalékként szolgál az ADSL kapcsolat. A szolgáltatás 2004. május 17. óta áll a lakosság rendelkezésére, azóta a hívások illetve az internetes megkeresések száma a több ezret is meghaladta. eEgészség Programiroda 2. ábra Dr. Info iroda rendszertechnikai kialakítása IME III. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2004. JÚNIUS 35