IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Interjú Dr. Kökény Mihályegészségügyi, szociális és családügyi miniszterrel

  • Cikk címe: Interjú Dr. Kökény Mihályegészségügyi, szociális és családügyi miniszterrel
  • Szerzők: IME Szerkesztőség
  • Intézmények: IME Szerkesztőség
  • Évfolyam: II. évfolyam
  • Lapszám: 2003. / 9
  • Hónap: december
  • Oldal: 5-6
  • Terjedelem: 2
  • Rovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA
  • Alrovat: EGÉSZSÉGPOLITIKA

Absztrakt:

Lapunk a költségvetési vita sarokszámokra vonatkozó első felvonása után kereste meg kérdéseivel az egészségügyi, szociális és családügyi minisztert. A kérdések az egészségügyi intézmények számára a jövő év kilátásai szempontjából legnagyobb érdeklődésre számottevő témákat érintették.

Szerző Intézmény
Szerző: IME Szerkesztőség Intézmény: IME Szerkesztőség
EGÉSZSÉGPOLITIKA Interjú Dr. Kökény Mihály egészségügyi, szociális és családügyi miniszterrel Lapunk a költségvetési vita sarokszámokra vonatkozó első felvonása után kereste meg kérdéseivel az egészségügyi, szociális és családügyi minisztert. A kérdések az egészségügyi intézmények számára a jövő év kilátásai szempontjából legnagyobb érdeklődésre számottevő témákat érintették. A költségvetési keretszámok ismeretében milyen változások történtek az ESZCSM szempontjából az eredeti elképzelésekhez képest? A Magyar Köztársaság 2004. évi költségvetési javaslata a Kormány által meghirdetett takarékos költségvetés, koncentrál fejlesztésekre és reformokat generál. Átcsoportosított támogatási összeg Ennek megvalósítása érdekében az ESZCSM fejezet 2004. évi költségvetési javaslata a korábbi években elért szakmai eredmények megőrzéséhez, valamint a megváltozott követelményekhez igazodó új programok indításához nyújt fedezetet. A költségvetés parlamenti vitája során nem került sor olyan módosításokra, amely a tárca eredeti szakmai elképzeléseinek megváltoztatását igényelte volna. Az előző évek költségvetésében jóváhagyott szakmai célokkal összevetve, a fejezet 2004. évi támogatási előirányzatán belül olyan súlyponteltolódásra kerül sor, amely az egészségügy fejlődése érdekében kiemelt mértékben biztosít forrásokat az EU integrációs feladatokra, a mentés fejlesztésére, az ágazati informatika szerteágazó feladataira, valamint az egészségügyi reform soron következő tennivalóira. Az Egészség Évtizedének Johan Béla Nemzeti Programjának 2003. évi elfogadása megteremtette az Az ESZCSM fejezet költségvetési javaslatának eredeti felhasználási jogcíme A támogatás átcsoportosítását követő felhasználási jogcím, új felhasználó megnevezése Népegészségügyi Program, parlagfű elleni küzdelem alprogram Parlagfű elleni küzdelem – 400 millió Ft Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fejezet – 387 millió Ft A leghátrányosabb helyzetű térségek és kistérségek felzárkóztatása A leghátrányosabb helyzetű térségek és kistérségek felzárkóztatása Miniszterelnöki Hivatal – 706 millió Ft Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet rekonstrukció Önkormányzatok normatív támogatása Belügyminisztérium – 1 426 millió Ft köztisztviselőket, közalkalmazottakat megillető 13. havi juttatás szabályainak a 2003. XCV. tv alapján történő módosítása, mely alapján a tényleges kifizetésre 2005. januárjában kerül sor – Összesen: 2 910 millió Ft 1. táblázat Fejezeti átcsoportosítások a költségvetésben IME II. ÉVFOLYAM 9. SZÁM 2003. DECEMBER 5 EGÉSZSÉGPOLITIKA alapját a népegészségügyi feladatok kormányzati szintű összehangolt végrehajtásának, mely stratégia megvalósítása során évről évre meghatározásra kerülnek azok a prioritások, amelyekhez az adott költségvetési évben a forrásokat biztosítani kell. 2004 kiemelt prioritásai különösen az egészséges ifjúságért való mozgalom, a dohányzás visszaszorítása, alkohol- és drogmegelőzés, az elkerülhető halálozási okok, megbetegedések megelőzése, országos szűrővizsgálatok folytatása. Kiemelésre méltó, hogy – az informatikai feladatok jelentőségéhez igazodva – a korábbi években soha nem tapasztalt mértékű támogatást tudtunk tervezni e célokra. Ezzel nagy lépést tettünk előre az információs társadalom egészségügyi és szociális szektorban történő kiépítésére, mellyel mind a lakosság, mind pedig az ágazatban dolgozók informáltságát javítjuk, segítve egyúttal a döntéshozók munkáját is. Tudomásunk szerint az utolsó pillanatban 3 milliárd forintot vettek el az egészségügyi költségvetéstől. Milyen következményekkel jár ez a negatív változás? A költségvetés parlamenti vitája során a fejezet költségvetését érintő olyan módosításokra került sor, amely – nemzetgazdasági szinten – nem változtatja meg az egészségügyi célokra fordítható források összegét, nem veszélyezteti azok megvalósítását. A fejezet eredeti költség- vetési javaslatából a táblázatban látható átcsoportosításokra került sor (1. táblázat): Hogyan alakul az OEP 2004-es költségvetése? Változnak-e az országos alapdíjak a járóbeteg- és a fekvőbeteg ellátásra vonatkozóan? (Azt már tudjuk, hogy az alapellátás díjait emelni fogják.) Az OEP 2004. évi költségvetésében a gyógyító-megelőző kassza előirányzata a 2003. évi előirányzathoz képest várható összeghez viszonyítva infláció követő szerény mértékben emelkedik (kb. 6 %), a járóbeteg szakellátásban 4 százalék körüli, a fekvőbeteg szakellátásban ugyanennyi a várható emelkedés. Figyelemre méltó, hogy a védőnői szakfeladatra (116 százalék), és a házi szakápolásra (131 százalék) fordítható előirányzat jelentősen növekedett. 2004. évben a járó- és fekvőbeteg ellátás teljesítményegységeiben a 2002. évi átlagosan 50%-os béremelés fedezetére szolgáló bérnövekmény, valamint az ÁFA tartalom megjelenítésre kerül. Mindezeket meg kell előznie a fekvő- és járóbeteg teljesítményegységek revíziójának. A fentiekben részletezett feladatok elvégzése után lehet dönteni arról, hogy a rendelkezésre álló előirányzatot figyelembe véve sor kerül-e az alapdíjak emelésére. Átadták a Semmelweis Egyetem építészeti versenypályázatának díjait 2003. november 28-án, Magyar Bálint Oktatási Miniszter ünnepélyes körülmények között átadta a Semmelweis Egyetem új Oktatási Központjának megtervezésére kiírt nyilvános építészeti versenypályázat díjait. Az első helyezést, a tervezési szerződés jogát és a vele járó bruttó 12 000 000 Ft-os díjat nyerte Noll Tamás Ybl-díjas tervező és munkatársainak az M-Teampannon Kft. nevében beadott terve. Második helyezést ért el és 11 000 000 Ft-os díjazásban részesült Koszó József Ybl-díjas építész és munkatársainak a Finta és Társai Építészeti Stúdió Kft. nevében beadott terve. Harmadik helyezést és a vele járó 7 300 000 Ft-os díjat nyerte Patonai Dénes Ybl díjas építész és munkatársainak terve (Projekt Stúdió 5 Kft.) illetve Pápai József és munkatársainak pályamunkája (Pápai Bt., Kaposvár). Negyedik helyezést és 4 200 000 Ft-os díjat kapott Puhl Antal Ybl-díjas építész és munkatársainak terve (Puhl Antal Építész Irodája Kft.). Ötödik helyezést és 3 200 000 Ft-os pénzjutalmat nyert Kaló Emese és munkatársainak munkája (Építész Kaláka Kft., Szentendre). Az Oktatási Miniszter elismerően szólt az építési tervek magas színvonaláról illetve a Semmelweis Egyetem azon törekvéseiről, hogy megfeleljen az Európai Uniós kihívásoknak, és vezető pozíciót vívjon ki magának és Magyarországnak a várhatóan fokozódó felsőoktatási versenyhelyzetben. A tervpályázati kiírást 24 pályázó vásárolta meg, a meghirdetett határidőre 17 db pályamű érkezett. A pályaművek bontására 2003. november 7-én került sor. A kiírók pályázati elvárása az volt, hogy az új épületegyüttes korszerű, mértéktartó, a funkciót kifejező megjelenése hozzájáruljon a környék minőségi fejlődéséhez, és méltón reprezentálja a magyar orvosképzés nemzetközileg elismert színvonalát. Továbbá, az Oktatási Központ egyszerre kapcsolódjon a Semmelweis Egyetem VIII. és IX. kerületi intézményeihez és gazdagítsa a térség oktatási infrastruktúráját. 6 IME II. ÉVFOLYAM 9. SZÁM 2003. DECEMBER