A regisztrálást követően fogja tudni megtekinteni a cikk tartalmát!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
Sikeresen szavazott a cikkre!
Tisztelt Felhasználónk!
Köszönjük a szavazatát!
A szavazás nem sikerült!
Tisztelt Felhasználónk!
Ön már szavazott az adott cikkre!
Cikk megtekintése
Tisztelt Felhasználónk!
A cikk több nyelven is elérhető! Kérjük, adja meg, hogy melyik nyelven kívánja megtekinteni az adott cikket!
Cikk megtekintésének megerősítése!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekintetni kívánt cikk tartalma fizetős szolgáltatás.
A megtekinteni kívánt cikket automatikusan hozzáadjuk a könyvespolcához!
A cikket bármikor elérheti a könyvespolcok menüpontról is!
EGÉSZSÉGPOLITIKA Állásfoglalások a 2009. év II. félévének szakellátási finanszírozásáról Tisztelt Olvasóink! A 2009. év II. félévére vonatkozó kasszacsökkentés és az I. félévben az időarányoshoz képest indokolatlanul magas kifizetések nyomán nehéz helyzetbe kerültek 2009 II. félévére az OEP szakellátási kasszákból finanszírozott tevékenységek. Mindez számos állásfoglalást szült a szakmai szervezetek részéről. Az alábbiakban összefoglalva találják meg a Kórházszövetség, az Egyetemi Klinikák Szövetsége és a Medicina 2000 határozatait, illetve a szakminisztérium válaszát. Az ellátórendszerre soha nem látott nehéz félév vár.... Dr. Pásztélyi Zsolt felelős szerkesztő Dr. Varga Ferenc levele Dr. Székely Tamás egészségügyi miniszternek Tisztelt Miniszter Úr! A Magyar Kórházszövetség 2009. június 10-i rendkívüli közgyűlésén személyesen is kértük, majd állásfoglalásunkban is megfogalmaztuk, hogy tagkórházaink működésképtelenségének közvetlen veszélye miatt haladéktalanul kezdjünk tárgyalásokat a szakmai szervezetek bevonásával a problémák gyors megoldására. Jeleztük, hogy partnerek vagyunk a kiugró teljesítmények szakszerű kivizsgálásában és egyetértünk a bizonyíthatóan jogszerűtlen eljárások szankcionálásában. Az eltelt 10 napban nem kaptunk visszajelzést az egyeztetésekre és lehetőséget, a nyilvánosságra hozott adatok elemzésére és értékelésére. Helyette a tájékoztatás arról szól, hogy a jelenlegi nehéz finanszírozási helyzetért a teljesítményüket túlpörgető és csaló kórházak egyedül felelősek. A tényfeltárás nélküli kommunikációt visszautasítjuk és nyomatékkal kérjük, hogy a közvélemény tudatos, egyoldalú tájékoztatása helyett közösen próbáljunk a súlyos problémák azonnali megoldására koncentrálni. Különösen aggasztónak tartjuk, hogy az Egészségbiztosítási Pénztár úgy tart vissza indokolatlanul finanszírozási tételeket, hogy a mindenkinek kijáró ártatlanság vélelmezése helyett konkrét bizonyítékok nélkül is szankcionál. A járóbeteg ellátásban pl. az eseti ellátásért járó vitás beavatkozási tétel térítésének visszatartása helyett a teljes finanszírozási összeg kifizetését tagadja meg, ami gyakran többszöröse a vitatott beavatkozási térítésnek. Ez megengedhetetlen és jogtalan. Egy demokratikus jogállamban az ítélet végrehajtását mindig meg kell előzze vizsgálat és bizonyítási eljárás. Az egészségügy területén sajnos nem ezt tapasztaljuk. Egyeztetés hiányában kénytelenek leszünk jogi lépéseket is tenni tagkórházaink védelmében. Hangsúlyozzuk, hogy szövetségünk – a betegek ellátásának biztonságáért és munkavállalóink munkahelyeiért aggódva – gyors és tárgyalásokon alapuló megoldást szeretne elérni. Határozottan kérjük a szakmai egyeztetések azonnali megkezdését, a jogszerűtlen finanszírozási visszavonások és visszatartások haladéktalan felfüggesztését. Budapest, 2009. június 19. A Magyar Kórházszövetség Elnökségének megbízásából: Tisztelettel: Dr. Varga Ferenc a Magyar Kórházszövetség elnöke Az Egyetemi Klinikák Szövetségének állásfoglalása 2009. június 23. Az Egyetemi Klinikák Szövetsége aggodalmának ad hangot az egészségügyben bekövetkezett finanszírozási változás várható következményei miatt. A Kórházszövetség értékeléséhez csatlakozva az alábbi megállapításokat fogalmazzák meg sajtóközleményükben: • Az áprilisi finanszírozás alapján láthatóvá vált, hogy a rendelkezésre álló pénzből, a növekvő költségek mellett az egyetemi klinikák sem tudják biztosítani a megfelelő színvonalú egészségügyi ellátást. 16 IME VIII. ÉVFOLYAM 6. SZÁM 2009. JÚLIUS – AUGUSZTUS EGÉSZSÉGPOLITIKA • • Nem tudjuk vállalni a progresszív ellátók szerepét. A jövőben nem vagyunk képesek fogadni azon betegeket, akiknek a területi ellátási elv alapján az adott szakmában nem az egyetemi klinikák a súlyponti kórházuk. A 2009 első félévének adatai alapján állítjuk, hogy az egyetemi klinikákon tapasztalható, 2008 áprilisához viszonyított, 10 százalékot meghaladó teljesítmény növekedése az egészségügyi ellátórendszer reformját követő folyamatos változás eredménye, és nem a teljesítményoptimalizálás következménye. Tiltakozunk tehát minden olyan kinyilatkoztatás ellen, amely egyértelműen a szolgáltatók felelőtlenségét és önös érdekeinek érvényesítését teszi felelőssé a lebegtetett pont forint értékének jelenlegi állása miatt. Tiltakozunk minden olyan kijelentés ellen, amely egy-egy kiragadott példa alapján kizárólag a lényegről való figyelemelterelés céljából születik. Nyomatékkal kijelentjük, hogy a várhatóan bekövetkező intézményi fizetési nehézségekért – esetleges csődért – sem az egyetemi klinikák vezetői, sem pedig a betegellátásban közvetlenül résztvevők felelősséget nem vállalnak. Támogatunk minden szakmai egyeztetést, amely a problémákra valódi megoldások kidolgozásával, a progresszív ellátás elismerésével reagál, és az alábbi intézkedések azonnali bevezetését biztosítja: • Megszünteti a folyamatos forráskivonást az E-alapból, és új források bevonásával az egészségügy fenntartható működését, és a progresszív ellátók technológiai fejlődését biztosítja. • Elismeri a lakosság egészségügyre háruló szükségletét, és a szociális problémák megoldását a szociális szférában biztosítja. • Csak az indokolatlan teljesítménynövekedést nem ismeri el. • Segíti az egészségügyi humánerőforrás biztosítását: a nyugdíjellátásról szóló törvény módosításával, a középiskolai képzés visszaállításával, megfelelő bérezéssel, a rezidensképzés rendszerének felülbírálatával. Forrás: webdoki, 2009. 06. 23. Dr. Székely Tamás levele Dr. Tulassay Tivadarnak, az Egyetemi Klinikák Szövetsége elnökének Tisztelt Elnök Úr! A 2009. június 23-án a sajtó számára közzétett „Az Egyetemi Klinikák Szövetségének állásfoglalása a betegellátás biztosítása érdekében”, az Egészségügyi Minisztériumba hivatalos formában ez idáig el nem juttatott nyilatkozatukkal kapcsolatban az alábbiakban tájékoztatom. A további tényszerű, finanszírozási adatokból megállapítható, hogy a tavalyi évhez viszonyítva főként az egyetemi klinikák finanszírozása emelkedett. A négy egyetem 2008. I-VI. havi finanszírozása összesen 45,5 Mrd Ft volt, míg a 2009. évi I-VI. havi finanszírozása 49,6 Mrd Ft, azaz összességében az egyetemek a tavalyi év hasonló teljesítményéhez viszonyítva az Egészségbiztosítási Alapból 4,1 Mrd Ft-tal több finanszírozásban részesültek. A négy egyetem 2008. I-VII. havi finanszírozása összesen 52,1 Mrd Ft volt, míg a 2009. évi I-VII. havi finanszírozása 56,2 Mrd Ft, azaz összességében az egyetemek a tavalyi év hasonló teljesítményéhez viszonyítva az Egészségbiztosítási Alapból ez idáig 4,1 Mrd Ft-tal több finanszírozásban részesültek. Az új típusú finanszírozás első hónapjának eredményét is figyelembe véve megállapíthatjuk, hogy azon állítások, melyek szerint nem tudják biztosítani a betegek ellátását, nem tudják vállalni az ellátási területükön kívülről érkező betegek kezelését nem felel meg a valóságnak. A Semmelweis Egyetem kedvező finanszírozása kiemelkedik ebből a körből is, hiszen a tavalyi I-VII. havi finanszírozásukat hasonlítva az idei I-VII. havi finanszírozásukhoz kijelenthető, hogy összességében 1,496 Mrd, azaz majdnem másfél milliárddal több forráshoz jutottak. Az új típusú finanszírozás első kifizetésével is a tavalyi júliusi OEP bevételükhöz képest 58 Millió forinttal többet kapnak. Ezért is váratlanok és nehezen értelmezhetőek állásfoglalásuknak azon állításai, amelyek csökkenő forrásokról, forráskivonásról szólnak. Az feltételezhető, hogy vagy nincsenek valamennyi információ birtokában, vagy levelük politikai indíttatású volt. A továbbiakban is az átláthatóság jegyében rendelkezésre állnak az Önök számára az Országos Egészségbiztosítási Pénztár adatai, amelyek előmozdíthatják azt, hogy a valós számok birtokában történjen az Önök részéről is a közvélemény tájékoztatása. Természetesen minden intézménynek elsődleges kötelezettsége az, hogy a területi ellátási kötelezettségének megfelelő körben lássa el a lakosságot. Kérem tehát, hogy írásban erősítsék meg, hivatalos formában is, – hiszen eddig csak a sajtó közvetítésén keresztül jutott el hozzánk – azt az állítást, hogy a továbbiakban területen kívülről érkező betegeket nem látnak el. Ez esetben ugyanis ennek a betegkörnek az ellátását nyújtó intézménykörnek a finanszírozását meg kell erősítenie az egészségbiztosítónak, az Önök terhére. Kérem, hogy a továbbiakban ragaszkodjanak a tényszerűséghez, és a politikamentességhez, mert ezek hiánya nem szolgálja a betegellátás zavartalanságát. Budapest, 2009. június 24. Üdvözlettel: Dr. Székely Tamás IME VIII. ÉVFOLYAM 6. SZÁM 2009. JÚLIUS – AUGUSZTUS 17 EGÉSZSÉGPOLITIKA A Medicina 2000 Járóbeteg Szakellátási Szövetség Elnökségi határozata Az elmúlt időszakban a járóbeteg szakellátási intézményeket tömörítő Medicina 2000 tagjai megdöbbentek a finanszírozásban tapasztalt anomáliákon és az OEP következményes intézkedésein: • 2009. II. félévére jutó járóbeteg költségvetési kereteken, mert a kassza kevesebb, mint 45%-a maradt a II. félévre, 51,6%-os szezonális index mellett. Tagjaink járóbeteg szakellátásból származó bevétele a szolgáltatói visszajelzéseken, TBIZ táblákon és a rendelkezésre álló kasszaszíntű forrásokon alapulva a tavalyi évhez képest 5-10%-al csökkenni fog a 2009. évben. Az emelkedő költségek és a csökkenő bevétel miatt intézmények sora fog likviditási zavarba kerülni. • Az OEP június 15-én kelt, és az április hónaptól visszamenőlegesen, egyoldalúan megszületett döntésükről szóló, a beteg-megfigyeléssel kapcsolatos beavatkozások finanszírozásának felfüggesztéséről, és egy későbbi, előre meg nem határozott időpontban történő ellenőrzéstől való függővé tételéről szóló levelén. Pontosan az egészségpolitikai elvárásoknak megfelelő a járóbeteg szakellátásban végezhető definitív ellátásokhoz kapcsolódó, beteg-megfigyeléssel járó beavatkozások elszámolhatóságát lehetetlenítette el a finanszírozó, amelyekkel a kórházi ellátások kiválthatóak lennének. Ezzel a finanszírozó az évek óta hangsúlyozott, deklarált egészségpolitikai elvek ellen ható finanszírozási lépést tett. • A 19211 Neuropsychológiai diagnosztika beavatkozásra vonatkozó ellenőrzésen, ahol „erőből” mindent vissza óhajt vonni az OEP, és nem veszi figyelembe a vonatkozó Szabálykönyvi definíciót. Tiltakozunk fenti pontokban említettek miatt a következő indoklással: • Mert a jogbiztonság elvét sérti, hogy tisztázatlan szabálykönyvi meghatározások miatt visszamenőleg szeretne érvényesíteni nem egyértelmű szabályokat a finanszírozó. • Mert az ártatlanság vélelmének elvét sérti, hogy válogatás nélkül, minden ilyen beavatkozást jogellenesnek feltételezve nem hajlandók kifizetni munkánkat, miközben a szolgáltatók a hatályos Szabálykönyv előírásainak figyelembevételével jelentették a beavatkozásokat. • Ahelyett, hogy az OEP folyamatos ellenőrzést végezne, és rendszeresen visszajelezne a szolgáltatóknak, szakmai szövetségeknek egyes anomáliákról, módosítási javaslatokat terjesztene elő a Kódbizottság felé, és karbantartaná a rendszert, a szolgáltatók kiszolgáltatottságát kihasználva, visszamenőlegesen „pénzbehajtást” végez. • Mert a kollektív bűnösség elvét alkalmazzák, amiért válogatás nélkül, MINDEN önálló járóbeteg szolgáltatónál vissza akarják vonni ezeket a kódokat. • A kiegészítő kódokkal összefüggő visszatartás esetében az alábbi választásra kényszerítik a szolgáltatókat: • vagy sürgősen, pótjelentésben visszamenőleg, aránytalan munkaidő befektetésével kiszedik a már jelentett havi teljesítményükből az Önök ultimátumában szereplő beavatkozásokat, hogy legalább a többi beavatkozás finanszírozását – ha nem is időben, de legalább kisebb késéssel – megkapják, és azután majd, ha még lesz rá erejük, külön, újabb pótjelentésben kérjék a megfigyeléssel kapcsolatos, egyébként a szabályoknak megfelelő beavatkozások finanszírozását, • vagy hónapokra lemondanak a kieső bevételről, amivel pedig a folyamatos ellátás anyagi biztonságát veszélyeztetik. • Sérelmezzük, hogy az OEP eljárásán keresztül kifejezetten visszaél gazdasági erőfölényével, és a szolgáltatók kiszolgáltatottságával! Ezúton követeljük az OEP-től: • A döntések felülvizsgálatát, a jogtalanul visszatartott finanszírozási összegek haladéktalan átutalását • A korrekt partneri együttműködést • Szövetségünk számára az összes egészségügyi szolgáltató járóbeteg szakellátási éves EMAFT kialakításának mechanizmusát tartalmazó táblázat átadását. Ez utóbbi tartalmazza a 2008. év TVK-ját és a teljesített pontszámokat is. • A független járóbeteg szakellátó intézmények várható finanszírozási helyzetére vonatkozó kimutatások elkészítését az elmúlt finanszírozási évhez képest, a tavalyi teljesítmények mentén. Ellenkező esetben az alábbi intézkedéseket leszünk kénytelenek megtenni: • perközösséget létrehozva peres úton érvényesítjük követeléseinket, és • eljárást kezdeményezünk az Egészségbiztosítási Felügyeletnél, és • az ellátás veszélyeztetése miatt eljárást kezdeményezünk az ÁNTSZ regionális intézeténél. • Korlátozzuk az orvosfelügyeletet igénylő beavatkozásokat járóbeteg szakellátási formában, mivel felügyelet hiányában a betegellátás biztonsága sérül. Ezeket a betegeket a fekvőbeteg ellátásba irányítjuk. Véleményünk szerint ezen gazdasági nehézségekkel terhelt időkben, a zavartalan betegellátás érdekében, nagyobb szükség van a partnerségre, mint korábban! Az Elnökség nevében Dr. Varga Imre, elnök A 2009 június 29-én kelt határozatot a Szövetség elküldte Dr. Rendek Vilma, az OEP főigazgatója részére. 18 IME VIII. ÉVFOLYAM 6. SZÁM 2009. JÚLIUS – AUGUSZTUS Szerk.