A regisztrálást követően fogja tudni megtekinteni a cikk tartalmát!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
A megadott cikk nem elérhető!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekinteni kívánt cikk nem elérhető a rendszerben!
Sikeresen szavazott a cikkre!
Tisztelt Felhasználónk!
Köszönjük a szavazatát!
A szavazás nem sikerült!
Tisztelt Felhasználónk!
Ön már szavazott az adott cikkre!
Cikk megtekintése
Tisztelt Felhasználónk!
A cikk több nyelven is elérhető! Kérjük, adja meg, hogy melyik nyelven kívánja megtekinteni az adott cikket!
Cikk megtekintésének megerősítése!
Tisztelt Felhasználónk!
Az Ön által megtekintetni kívánt cikk tartalma fizetős szolgáltatás.
A megtekinteni kívánt cikket automatikusan hozzáadjuk a könyvespolcához!
A cikket bármikor elérheti a könyvespolcok menüpontról is!
EGÉSZSÉGPOLITIKA Medicina2000 Poliklinikai és Járóbeteg Szakellátási Szövetség elnökségi állásfoglalása a vizitdíj eltörlése után kialakult finanszírozási helyzetről I. Megállapítások – jelen helyzet • • • • • • 20 Medicina2000 Poliklinikai és Járóbeteg Szakellátási Szövetségnek pontos adatai nincsenek a vizitdíj mértékéről, azonban a tagok információi alapján a kieső bevétel 7-10%-ot tesz ki az OEP-térítés arányában. Szövetségünk tagintézményei mindent megtettek a vizitdíj beszedésének kulturált és akadálymentes megvalósításáért. Nem az intézmények döntése volt, hogy a népszavazási kérdéshez képest 9 hónappal korábban, már 2008. április 1-től a Parlament eltörölte a vizitdíjat, kitéve ezzel az intézményeket az említett mértékű forráskivonásnak. Érthetetlen, hogy a kiesett forrás pótlására a döntéshozók csak belülről, az E-Alap költségvetéséből látnak lehetőséget. A vizitdíj kiesése alapvetően veszélyezteti az intézmények 2006-ban és 2007-ben amúgy is megingott pénzügyi egyensúlyát, amelyet legtöbbször csak önkormányzati segítséggel sikerült fenntartani – immáron a működés oldaláról is. Az egyenlőtlen önkormányzati lehetőségek azonban rontják az esélyegyenlőséget. Itt kell hangsúlyozni, hogy az intézmények nagy része a betegforgalom csökkenése miatt a 2007-es finanszírozási esztendőben sem érte el volumenkorlátját, az önálló járóbeteg szakellátók finanszírozási helyzete romlott. A kasszamaradványokból 2007 végén az önálló járóbeteg szakellátási intézmények nem részesültek súlyuknak megfelelő arányban. Mindez veszélyezteti azt az egészségpolitikai célt, hogy a betegeket a rendszer a költséghatékonyabb járóbeteg szakellátásban tartsa, és ne terhelje feleslegesen az aktív fekvőbeteg ellátást. A vizitdíj eltörlésével némileg csökkenhetnének ugyan az intézmények költségei, azonban a 2007 második felétől és 2008-tól életbe lépett adminisztratív többletterhek (jogviszony-ellenőrzés, a beutalók részletesebb rögzítése, elszámolási nyilatkozat kiadása, betegfogadási listák vezetése) miatt az intézményeknél jelentős költségcsökkenés nem várható. A vizitdíj eltörlése nyomán kialakuló többlet betegbeáramlás miatt viszont az adminisztratív terhek várhatóan fokozódnak majd. A jogviszony-ellenőrzés és az erőteljesebb adóhatósági fellépés eredményeként a tervezetthez képest is jobban javult az egészségbiztosítási kassza bevételi oldala, ismereteink szerint 2007-ben 27 milliárdos többlet keletkezett. 2008-ra az egészségbiztosítási járulék (foglalkoztatói és foglalkoztatotti oldal mindösszesen) 11%-ra csökkent. A bevételi növekmény előidézésének terheit nagy IME VII. ÉVFOLYAM 2. SZÁM 2008. MÁRCIUS • részben az egészségügyi intézmények viselték, a jogviszony ellenőrzése formájában. Ismereteink szerint az első két hónap tervektől elmaradó államháztartási hiányában a TB-kassza jelentős többlete is szerepet játszott, tehát várhatóan a kassza bevételi oldala alultervezett. A vizitdíj megszüntetése makro közgazdasági számítások szerint 0,1-0,2%-kal csökkenti az inflációt, amely hatásra az államháztartásnak szüksége van a jelen, megugró és többlet államkincstári kamatfizetés formájában költségvetési terhet jelentő helyzetben. II. Javaslatok a kompenzációra • • • Az intézményrendszer fenntarthatósága, további eróziójának megakadályozása végett az E. Alapon kívülről valamilyen formában mindenképpen pótolni kell a kieső vizitdíj-bevételeket a szolgáltatók, így az önálló járóbeteg szakellátás számára is. A források megtalálása az államigazgatás feladata. Kérjük a kormányt, hogy a vizitdíj eltörlésének kedvező makrogazdasági hatásait a költségvetésen (költségvetés és E. Alap) belül találja meg. Itt véleményünk szerint a kormánynak vállalnia kell a várható szufficitre való hivatkozással az egészségügyi szolgáltatók többlet költségvetési támogatását, ha már felvállalták a vizitdíj április 1-től való eltörlését, és ezzel a szolgáltatók bevételeinek csökkentését. Szakmai szervezetként azonban – az államigazgatás pénzügyi lehetőségeinek ismerete hiányában – nem lehet feladatunk a konkrét forrás megjelölése. Ennek a célnak a képviselete a mindenkori egészségügyi ágazati irányítás feladata, amelyre felkérjük tehát Miniszter Asszonyt. A kompenzáció mértékének megállapításakor az alábbi elveket kell figyelembe venni: • A kompenzációban ismerje el az államigazgatás azt a többlet terhet, amelyet az egészségügyi szolgáltatók viselnek a kassza bevételi oldal rendbetételének munkájában. Nem egy szolgáltatót igen kedvezőtlenül érint, hogy büntetésként finanszírozásukból elvonnak a jogviszony-ellenőrzés elmaradásáért, miközben kezdetleges informatikai viszonyok között és elégtelen felhalmozási jellegű forrásaik mentén próbálnak megfelelni az elvárásoknak. • A kompenzáció legyen arányos és egyenlő mértékű a kieső vizitdíj-bevétel mértékével, mind makro szinten (az összes kieső forrás 2008. kilenc hónapjára vonatkozóan), mind ellátási szintenként (az OEPfinanszírozás arányában az egyes kasszákban). EGÉSZSÉGPOLITIKA • Nem tudjuk elfogadni a csak 6 hónapra szóló kompenzációt, hiszen pénzforgalmi szemléletben 2008ra 9 hónapnyi vizitdíj kiesése várható, amelyet a 2009. évi költségvetés csak januártól tud majd kompenzálni. A kompenzáció támogassa a betegek alacsonyabb, költséghatékonyabb ellátási formákban való tartását, a vizitdíjjal elért eredményekhez hasonlóan. III. Konkrét javaslatok a finanszírozás átalakítására az Országgyűlési Határozatnak megfelelően • Az önálló járóbeteg szakellátásban a komplex, definitív ellátások finanszírozási preferenciáját kell megteremteni, azaz a definitív ellátások pontszámait megemelni. Szakértői oldalról – mint ahogyan ezt már többször felajánlottuk – szívesen nyújtunk segítséget. Budapest, 2008. március 24. MOTESZ Közlemény A MOTESZ Programtervet készített az egészségügy működési, adatkezelési dokumentációs, finanszírozási és ellenőrzési tevékenységének szabályozására. A szakmai koordinációs munkát szervezetek, intézmények együttműködésével tervezi elvégezni, az erre a célra létrehozott szakértői munkacsoportokban. A munkában felhasználja az országos hatáskörű szervek és a szakmai szervezetek eddig elkészült és elkészíttetett szakértői anyagait, melyeket szükség esetén további szakértői munkával egészít ki. Április végéig tervezi elkészíteni témánként a konszenzussal létrejött szakmai koncepciót, és az év végéig készíti el a szabályozáshoz felhasználható szakmai javaslatokat. A munka irányítója a MOTESZ által felkért Programtanács, amelynek tagjai: • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Betegjogi Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány Egészségbiztosítási Felügyelet Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete Egészségügyi Minőségügyi és Kórháztechnikai Intézet Egyetemi Klinikák Szövetsége Házi Gyermekorvosok Egyesülete Magyar Kórházszövetség Magyar Orvosi Kamara Magyar Gyógyszerész Kamara Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Magyar Szakdolgozói Kamara Medicina 2000 Járóbetegszakellátási és Poliklinikai Szövetség MTA Orvosi Osztálya Nemzeti Egészségügyi Tanács Országos Egészségbiztosítási Pénztár: Szakmai Kollégiumok Elnöksége Egészségügyi Magánszolgáltatók Egyesülete Országos Alapellátási Intézet Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ A Programtanács és a szakmai munkacsoportok munkájában részt vesz továbbá a Miniszterelnöki Hivatal képviselője, valamint részt vesznek az Egészségügyi Minisztérium kijelölt vezetői, államtitkár szintű képviselettel. Elfogadásra került a MOTESZ javaslata, hogy jöjjön létre három munkacsoport (ellátási; adatkezelési, dokumentációs és finanszírozási, valamint ellenőrzési), amelyekbe a Programtanácsban résztvevő szervezetek delegáljanak egy-egy szakértőt. A Programtanács a MOTESZ által javasolt feladatokat, struktúrát a 2008. március 20.-án megtartott alakuló ülésén megtárgyalta, megvitatta és elfogadta. A hozzászólók hangsúlyozták az elvégzendő feladatok szükségességét, időszerűségét és a programtervet egyhangúan támogatták. Budapest, 2008. március 21. a MOTESZ Elnöksége IME VII. ÉVFOLYAM 2. SZÁM 2008. MÁRCIUS 21