IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Az ágazati elvárások és az informatikai megoldásokBeszámoló az IME VII. Infokommunikációs Konferenciájáról, 2. rész

  • Cikk címe: Az ágazati elvárások és az informatikai megoldásokBeszámoló az IME VII. Infokommunikációs Konferenciájáról, 2. rész
  • Szerzők: Dévényi Dömötör
  • Intézmények: IME Informatikai rovatvezető
  • Évfolyam: VIII. évfolyam
  • Lapszám: 2009. / 5
  • Hónap: június
  • Oldal: 50-51
  • Terjedelem: 2
  • Rovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ
  • Alrovat: KONFERENCIA

Absztrakt:

A konferencia célkitűzése az volt, hogy kitekintést adva a nemzetközi példákra, több oldalról is bemutassa az informatikai szakma előtt álló 2009. évi infokommuniká- ciós kihívásokat, az ágazati elképzeléseket és a megvaló- suló fejlesztéseket. Az IME szerkesztősége által immár hetedik alkalommal megszervezett konferencia előadásai nemcsak az egészségügyi ellátó intézmények menedzsmentjének, gazdasági és informatikai vezetőinek szóltak, hanem az egészségpolitikával foglalkozó szakembereknek és azoknak a döntéshozóknak, akiknek befolyásuk van az egészségügy előtt álló, alapvető változások kapcsán. Az elmúlt években az egészségügyi ágazatban folyamatos megszorításokat tapasztaltunk és a jogszabály változások számos területen jelentős működési változást eredményeztek. Ezek kidolgozása és gyakorlati végrehajtása el sem képzelhető informatikai támogatás nélkül (pl. várólisták). A konferencia előadásait öt, külön-külön – önálló cí- met is viselő – előadásblokkba csoportosítva hallhattuk. A két részből álló beszámoló jelen része a szünet utáni, délutáni szekciókban elhangzott, az infokommunikáció és az ágazati informatika aktuális kérdéseit tárgyaló elő- adásokat tekinti át.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő
Székely Tamás egy éve Nagy András László
A válság sordában Nagy András László
Állásfoglalás a Magyar Kórházszövetség 2009. június 10-i rendkívüli Közgyűlésen Magyar Kórházszövetség Közgyûlése
A betegszállítás kapacitás és teljesítmény adatai, II. rész - 2007. január - 2008. július Kiss Zsolt, Pázmány Krisztina, Falusi Zsófia, Dr. Kőrösi László
Olvasói levél Dr. Vasas Péter
A Semmelweis Egyetem gyógyszerellátási hatékonyságának javítása Dr. Stubnya Gusztáv, Dr. Hankó Balázs
Maradandó vesekárosodást okozhat a magasvérnyomás és a cukorbetegség Tamás Éva
DVD lejátszó nem szabályozható vonal szintű jelkimenetének használata beszédaudiometriában Rüllné Barabás Ildikó, Dr. Rüll Miklós, Buchmann János, Kutassy László, Balonyi László
Quo vadis haladó laparoszkópia? A hazai laparoszkópos sebészet gazdasági aspektusai 2009-ben Dr. Botos Ákos
Inkretinhatáson alapuló antidiabetikus terápia Szakértônk: Prof. Dr. Jermendy György Boromisza Piroska
Sclerosis Multiplex világnap IME Szerkesztőség
Bayer a férfiak egészségéért - országos szűrőprogram indul IME Szerkesztőség
Miről mondunk le az Irányított Betegellátási Rendszer megszüntetésével? Dr. Marczell Mihályné, Jobban Eszter
Az egészséghatás értékelés szerepe az egészségügyben Dr. Kincses Gyula, Borbás Ilona
Töretlen a magyar orvosképzés külföldi sikere Tamás Éva
A dohányzás makrogazdasági összefüggései Dr. Bodrogi József
Mammográfia központ Debrecenben Tamás Éva
Beszámoló az IME IV. Képalkotó Diagnosztikai Konf. K+F szekciójában elhangzott előadásairól Prof. Dr. Kozmann György
Az ágazati elvárások és az informatikai megoldásokBeszámoló az IME VII. Infokommunikációs Konferenciájáról, 2. rész Dévényi Dömötör
Az innováció élmezônyében az EGISGál Péterné vezérigazgató kedvezôbb adófeltételeket remél az új kormánytól Boromisza Piroska
Őssejt transzplantáció a rosszindulatú vérképzôszervi betegségekben Tamás Éva

Szerző Intézmény
Szerző: Dévényi Dömötör Intézmény: IME Informatikai rovatvezető
INFOKOMMUNIKÁCIÓ KONFERENCIA Az ágazati elvárások és az informatikai megoldások Beszámoló az IME VII. Infokommunikációs Konferenciájáról, 2. rész A konferencia célkitűzése az volt, hogy kitekintést adva a nemzetközi példákra, több oldalról is bemutassa az informatikai szakma előtt álló 2009. évi infokommunikációs kihívásokat, az ágazati elképzeléseket és a megvalósuló fejlesztéseket. Az IME szerkesztősége által immár hetedik alkalommal megszervezett konferencia előadásai nemcsak az egészségügyi ellátó intézmények menedzsmentjének, gazdasági és informatikai vezetőinek szóltak, hanem az egészségpolitikával foglalkozó szakembereknek és azoknak a döntéshozóknak, akiknek befolyásuk van az egészségügy előtt álló, alapvető változások kapcsán. Az elmúlt években az egészségügyi ágazatban folyamatos megszorításokat tapasztaltunk és a jogszabály változások számos területen jelentős működési változást eredményeztek. Ezek kidolgozása és gyakorlati végrehajtása el sem képzelhető informatikai támogatás nélkül (pl. várólisták). A konferencia előadásait öt, külön-külön – önálló címet is viselő – előadásblokkba csoportosítva hallhattuk. A két részből álló beszámoló jelen része a szünet utáni, délutáni szekciókban elhangzott, az infokommunikáció és az ágazati informatika aktuális kérdéseit tárgyaló előadásokat tekinti át. INFOKOMMUNIKÁCIÓ AKTUÁLIS KÉRDÉSEI, K+F TÖREKVÉSEK A negyedik blokkban elsőként Alföldi István, az NJSZT vezetője „eVITA: infokommunikáció az EGÉSZ-ség szolgálatában” címmel tartott előadást. Az elektronikus megoldásokat, az e-Health már ma is elérhető lehetőségeit egy rövid filmben mutatta be. Az eVITA az egyén egészségének, életminőségének, életvitelének javításán keresztül kívánja az emberi életminőséget növelni, amelyre a projekt új betűszó kombinációjú EGÉSZ-ség szlogent alkotott. Az EGÉSZ-ség projektcélok fontos célkitűzése az állampolgárok egészségtudatos magatartásának formálása érdekében nemzeti stratégia kialakítása. Az eVITA platformon belül fognak ezek a feladatok megvalósulni. Szabadhegyi Csaba, az IQ-MEDicina Zrt. nevében tartott előadást az „Egészségügyi adatkommunikáció a XXI. században” címmel. Bemutatta a jelenlegi élvonalhoz tartozó és az ún. kullogókra jellemző szélsőségeket és az ebből levonható tanulságokat. Ez rámutat arra, hogy az infokommunikáció terén az eddig ismertekhez képest létezik más út is. Ismertette a háziorvosi praxisban elindított új modell alapgondolatait, a minden informatikai rendszerbe beépítendő egységes kommunikációs modult. 50 IME VIII. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2009. JÚNIUS Az Aquilis Rendszerház ügyvezető igazgatója, Bur Emma ismertette a cége által készített IKIR megvalósíthatósági tanulmányát. Elemezte, hogy a kitűzött IKIR célok hogyan valósultak meg a gyakorlatban. Sorra vette a megvalósult funkciókat, a dokumentum lekérdezéstől a jogosultságkezelésen át az adattárház és elszámolóház funkciókig. Megállapította: a szolgáltatás kérés-válasz és a betegrendelkezések használata ugyan működik, de a gyakorlatban nagyon nehézkesen használható. A megvalósult funkciókhoz tartozik a Háziorvosi modul (3 rendszer lett illesztve), a telemedicina szolgáltatások. Többségében a normális munkához még rosszak a válaszidők, amely a jövőbeli fejlesztésekkel jelentősen javulhat. Az országos lefedettség érdekében a TIOP 2.3.3 projektben lesz lehetőség a továbbfejlesztések megvalósítására. Előadásának összegzésében bemutatta azokat a fejlesztendő területeket, amelyből külön is kiemelte a betegtájékoztatás bővítését, az elektronikus előjegyzés szélesítését, valamint azokat a szakmapolitikai ajánlásokat, amelyek az IKIR rendszerhasználat ösztönzését célozzák. Felhívta a figyelmet a fenntartási költségek biztosítására, mivel jelenleg a rendszer nem „termeli ki” a saját működési költségeit sem. Hiánypótló témát dolgozott fel a GE Healthcare Magyarország nevében Bognár Attila. Az „Egészségmegőrzés, otthonápolás informatikai támogatása” című előadásában két témakörről adott összefoglalót. Miközben bemutatta a telemedicina technológiai hátterét, megállapította, hogy sokféle orvosi műszer van már a piacon, de igazán értékelhető eredményt ezek önmagukban nem érhetnek el. Kijelentette, hogy paradigma váltásra, vagyis a technológiák integrációjára és új típusú szolgáltatási modellek kiépítésére van szükség ahhoz, hogy a telemedicina önálló iparággá válhasson. Az egészségügyi informatika legnagyobb projektjének számít az a 3 éves, orvosi-kutatási, műszer fejlesztési ALPHA projekt, amely egészségügyi/orvosi szaktudást integrál a ma elérhető telehealth technológiákba. Látványos rendszerábrán mutatta be a klinikai alkalmazásokat és a Healthcare IT kapcsolatokat, illetve azt a rendszerintegrációs üzleti modellt, amely mellett megvalósul a projekt. A blokkot lezáró diszkusszió során több érdekes kérdés hangzott el, elsősorban az eVITA és a telemedicina K+F területéről. ORSZÁGOS INTÉZMÉNYEK ÉS EGYÉB ÁGAZATI TÉMÁK INFORMATIKAI KIHÍVÁSAI Az OEP-nél megvalósított egyik fontos sikertörténetet, a PUPHA projektet mutatta be előadásában Dr. Meckl Orsolya és Dr. Zajzon Gergely. A PUPHA publikus gyógyszeradatbázis kialakításának és megvalósításának folyamatát részletez- INFOKOMMUNIKÁCIÓ KONFERENCIA ve felhívták a figyelmet az automatikus letöltés lehetőségére, a felhasználóbarát kezelői felület kialakítására és kiemelték, hogy számos buktató ellenére a projekt sikeresnek tekinthető, és az OEP-nél végre kialakult az ágazati gyógyszertörzs, amelynek folyamatos karbantartása mára megoldott lett. Ismertették az OEP alkalmazások helyét az egységes ágazati kommunikációban. Dr. Meckl Orsolya részletesen kitért azokra a problémákra is, amelyek az új rendszer bevezetését akadályozták, majd Zajzon Gergellyel együtt részletesen ki is bontották, hogyan lehet ezeket megoldani. A végre megvalósult PUPHA rendszer sikertényezőit is csokorba gyűjtötték és javaslatokat tettek a további ágazati adatbázisok kialakítására. Somody Gertrud gazdasági főigazgató-helyettes és Haraszti Csaba főosztályvezető közös előadásban ismertette az Országos Gyógyszerészeti Intézet (közismert nevén OGYI) belső folyamatait, ügymenetét követő rendszer kialakítását. Kitért a rendszerfejlesztési projekt céljaira, a megvalósítás lépéseire, a folyamat modellezés, illetve az optimalizáció fontosságára. Az előadás első része a tapasztalatok összefoglalásával zárult. (Az előadás anyaga az IME 2009. 3. számában olvasható.) Az érdekes előadást kiegészítette Solti Árpád, a HyperTeam Kft. ügyvezetője, aki bemutatta a Hatósági nyilvántartó- és ügyviteli kezelő rendszer specifikálásának módszertani hátterét, a H3 folyamatmenedzsment és a SOA (Service Oriented Architecture) elvek gyakorlati alkalmazását. Az OVSZ regionális intézeti igazgatója, Dr. Nagy Sándor bemutatta a vérellátás teljes rendszerét lefedő informatikai rendszer kialakításának projektjét, annak előzményeit, az új rendszer kiválasztásának szempontjait. Döntésük szerint nem kell egy új fejlesztésbe fogni, hanem célszerűbb a referenciával rendelkező, már működő és a piacon kaphatók közül választani. Az eProgresa transzfúziológiai szoftver az EU irányelveknek megfelel, integrálja a beteg és donoradat-nyilvántartást, támogatja az egységes vérkészítmény-előállítást és -gazdálkodást. Érdekfeszítő előadásában bemutatta az egyes funkciókat, ismertette az eProgesa rendszer működésének informatikai hátterét, valamint azt a 4 éves folyamatot, ami támogatta a régiónkénti bevezetést. Az egészségügyi informatikusok szempontjából tartott egy fontos, összegző előadást „ A ráfordítás-gyűjtés értékelése informatikai szempontból” címmel Dr. Fülöp Rudolf és Kerekesné Kretzer Éva. Fülöp Rudolf beszámolt az OEP Finanszírozási és Informatikai főosztálya által szervezett ráfordítási adatgyűjtési projekt megvalósítási problémáiról. Számbavéve a legfőbb gondokat, megállapította, hogy nem volt kijelölve kompetens felelős vezető. Továbbá az a 28 intézmény, aki a felhívás alapján vállalta a jelentős plusz munkákat, nem lett számvitelileg „átvilágítva” és a vezetők a határidők betartását nem tekintették kellően fontosnak. Az OEP FIFO osztályvezetője végigelemezte a projekt helyzetét és a nehézségek okait. A mintakiválasztás fő szempontjait értékelve kiemelte az informatikai támogatás alacsony színvonalát, a rendszerek inkompatibilitását, az egyez- tetések elmaradását. A projektet befolyásoló környezeti feltételek megteremtése kapcsán kijelentette, hogy a rendelkezésre álló pénzügyi forrás nem biztosít fedezetet a szükséges adatgyűjtési informatikai fejlesztésekre. Az OEP feladatait illetően szintén sorra vette a buktatókat, melyek közül hangsúlyozta a pontosan definiált, nemzetközi szabványokon, elfogadott normákon alapuló egységes nyilvántartás hiányát. Mindenképpen meg kell oldani a projekt támogatását biztosító adatgyűjtő-ellenőrző-feldolgozó program elkészítését, melynek informatikai hátterét be is mutatta. Külön kitért az adatminőség legfontosabb problémáira és azok javításának technikai, módszertani kérdéseire. A megoldásra váró feladatok közül kiemelte, hogy biztosítani kell az integrált egészséggazdasági informatikai rendszer továbbfejlesztését, üzemeltetését és ezen keresztül a folyamatos adatszolgáltatást. A konferencia méltó befejezése volt az utolsóként elhangzó és az egyik legnagyobb érdeklődéssel várt előadás Dr. Racskó Péter részéről „Az e-TAJ kártya rendszerről”. A kormányzat az EU elvárásoknak megfelelve 2008-ban döntött az elektronikus, egységes rendszer bevezetés mellett. Az EüM szakértője először részletesen áttekintette az Európa Unióban bevezetett egészségügyi kártya rendszereket és azok sajátosságait. A hazai döntések alapján az e-TAJ kártya un. kulcskártya lesz, amelynek segítségével a tranzakció során az orvos és a beteg is real-time módon, egyidejűleg tudja azonosítani magát, vagyis megvalósul az automatikus jogosultságellenőrzés. A bevezetését az eRecept-el és a Közgyógyellátási jogosultság ellenőrzéssel együtt fogják megoldani, illetve távlati célként jelölhető meg a magasabb szintű OEP biztosítói szerepkör kialakítása. Racskó Péter tételesen bemutatta az e-TAJ kártya bevezetésének céljait. A biztosító célja a magasabb szintű azonosíthatóság, vagyis a valid ellátási események online ellenőrzésével megvalósítható az általános célként is megjelölt beteg-orvos találkozó tényleges és valós igazolása, az elektronikus azonosítási rendszer egységesítése által. Az ellátórendszer célja az egyszerűbb és gyorsabb adminisztráció, a rövidebb ellátási idő megvalósítása, továbbá az ellátási események hiteles igazolásához szükséges elektronikus aláírás elterjesztése. Az előadás végén bemutatta az elektronikus recept (eRecept) bevezetésének és alkalmazásának folyamatát, a beteg-orvos-gyógyszerész-OEP kapcsolat rendszer szintű megközelítését, amelyet az e-TAJ kártya bevezetése is segíteni fog. Szemléletes rendszerábrával mutatta be a kártyahasználattal járó egészségügyi folyamatok átalakulását, melyekre a vonatkozó szabályozást is elő kell készíteni és időben meg kell alkotni. Kitért az e-TAJ kártya használatára az elektronikus közszolgáltatásokban. Az okmányirodákban önkéntes regisztrációt követően lehet majd az elektronikus aláírás tanúsítást megtenni, és így a kártyát közigazgatási célú tanúsítványként is használni. Összeállította: Dévényi Dömötör IME Infokommunikációs rovatvezető IME VIII. ÉVFOLYAM 5. SZÁM 2009. JÚNIUS 51